Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Beslutet kan fortfarande vara klokt och riktigt. Ett beslut är inte fel för att utfallet blev något annat än man kalkylerade med. Ett exempel:

För 10 kr får du köpa en 50% chans att vinna en mille. Genomsnittlig avkastning är en halv mille. Sedan vann du inte. Då har du förlorat 10 kr. Var det då fel beslut att köpa lotten?

Sedan kan beslutet fortfarande visa sig vara korrekt. Alltid svårt att förutse framtida elpriser.

Wow du missade verkligen hela poängen!
Jag ville påvisa att beslutet togs pga att det var bestämt att kärnkraften skulle läggas ner. Att lägga till effektskatt var ett verktyg att göra det för dyrt att köra.
Sedan verkar inte Vattenfall vara kompetenta nog att göra affärer och ta beslut överlag men det är en annan diskussion.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Västerut? Va det inte norrmännen som fick betala 6kr/kwh nyligen?

Där är folk stenrika och dessutom betalar staten hälften av överpriset på el nästa år. Så gör andra länder också. Dock inte Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Beslutet kan fortfarande vara klokt och riktigt. Ett beslut är inte fel för att utfallet blev något annat än man kalkylerade med. Ett exempel:

För 10 kr får du köpa en 50% chans att vinna en mille. Genomsnittlig avkastning är en halv mille. Sedan vann du inte. Då har du förlorat 10 kr. Var det då fel beslut att köpa lotten?

Sedan kan beslutet fortfarande visa sig vara korrekt. Alltid svårt att förutse framtida elpriser.

Men den logiken kan du försvara vilka affärsbeslut som helst.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Men den logiken kan du försvara vilka affärsbeslut som helst.

Själva logiken är det inget fel på. Jag bortser från situationen här och tar det mer generellt. Du har fyra situationer. Fel beslut, fel resultat. Fel beslut, rätt resultat. Rätt beslut, fel resultat. Rätt beslut, rätt resultat. Bara rättbeslutsvalmöjligheterna är bra val.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig varför denna man sitter som ordförande i kärnavfallsrådet? Vad har han för kompetens i ämnet så att han kan uttala sig på svt?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Kan någon förklara för mig varför denna man sitter som ordförande i kärnavfallsrådet? Vad har han för kompetens i ämnet så att han kan uttala sig på svt?

Verkar ha något att göra med att rådet ska vara tvärvetenskapligt ("Kärnavfallsrådet ska ha en ämnesmässigt bred vetenskaplig kompetensprofil innefattande naturvetenskap, teknik, samhälls-vetenskap och humaniora"), innan Bråkenhielm var det en annan teolog med å rådet vid namn Anne-Marie Thunberg. Bråkenhielm tillsattes som ordförande av Reinfeldts regering, men var medverkande många år innan det. Kanske är standard att slänga in teologer i sånna här sammanhang?

Med tanke på att han vart med i rådet i över ett decennium så antar jag jag att han är nog insatt i ämnet för att förmedla rådets åsikter, även om det antagligen (förhoppningsvis) inte är han som står för expertisen. Själva nyheten handlar det väl egentligen om Peter Szakalos kritik.

Nu lägger jag iof ingen större vikt på hur vida han är lämplig som ordförande eller inte, dock så snubblade jag på denna formulering i direktivet:

"Ledamöterna ska ha en bred vetenskaplig kompetens inom områden som berör kärnavfallsfrågan"

Här ställer jag väl mig frågande till om hans vetenskapliga bakgrund verkligen berör kärnavfallsfrågan. Gör den inte det så bör han inte vara med i rådet enligt direktivet.

https://www.karnavfallsradet.se/sites/default/files/dir_2018_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Verkar ha något att göra med att rådet ska vara tvärvetenskapligt ("Kärnavfallsrådet ska ha en ämnesmässigt bred vetenskaplig kompetensprofil innefattande naturvetenskap, teknik, samhälls-vetenskap och humaniora"), innan Bråkenhielm var det en annan teolog med å rådet vid namn Anne-Marie Thunberg. Bråkenhielm tillsattes som ordförande av Reinfeldts regering, men var medverkande många år innan det. Kanske är standard att slänga in teologer i sånna här sammanhang?

Med tanke på att han vart med i rådet i över ett decennium så antar jag jag att han är nog insatt i ämnet för att förmedla rådets åsikter, även om det antagligen (förhoppningsvis) inte är han som står för expertisen. Själva nyheten handlar det väl egentligen om Peter Szakalos kritik.

Nu lägger jag iof ingen större vikt på hur vida han är lämplig som ordförande inte, dock så snubblade jag på denna formulering i direktivet:

"Ledamöterna ska ha en bred vetenskaplig kompetens inom områden som berör kärnavfallsfrågan"

Här ställer jag väl mig frågande till om hans vetenskapliga bakgrund verkligen berör kärnavfallsfrågan. Gör den inte det så bör han inte vara med i rådet enligt direktivet.

https://www.karnavfallsradet.se/sites/default/files/dir_2018_...

Hans åsikter hur människan lever om 100 000 år kan eventuellt vara av värde 😅
Det blir ju fort lite flummigt när man ska spekulera så många år fram i tiden.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ingenjören:

Wow du missade verkligen hela poängen!
Jag ville påvisa att beslutet togs pga att det var bestämt att kärnkraften skulle läggas ner. Att lägga till effektskatt var ett verktyg att göra det för dyrt att köra.
Sedan verkar inte Vattenfall vara kompetenta nog att göra affärer och ta beslut överlag men det är en annan diskussion.

Din poäng är inte min poäng. Jag är helt ointresserad av svensk partipolitik och energiförsörjning. Röstar inte sedan många år. Kan i princip ingenting om någondera. Deltar inte i de diskussionerna. Mitt intresse är allmänt tekniskt och globalt, ser det som ett riktigt intressant optimeringsproblem. Har bott utomlands i flera vändor och tänker jag lokalt så är det EU det handlar om.

Jag tog ditt inlägg som avstamp för att göra en helt annan poäng som i botten handlar om hur man på denna tråd ofta blandar det kortsiktiga och långsiktiga. Man kan t.ex. säga att elpriserna är höga just nu, därför måste vi bygga mer kärnkraft. Men elpriserna fluktuerar ju hela tiden, likaså prognoser om framtiden. Man får göra de bästa bedömningarna man kan och sedan får man se vad som händer. Vi lever med osäkerheter och så kommer det alltid att vara. Man skall ha tålamod med det. Med alla dom osäkerheter som finns är det riskfyllt att satsa på kärnkraft när den har så hög kostnad, lång byggtid och ännu längre driftstid innan man har kört in investeringen. Sol och vind kan byggas upp mycket snabbare och innebär då lägre risk.

En annan grej jag tycker är fånig på tråden, när jag nu är inne på det här med olika perspektiv, är hur många inte vill göra sig beroende av de där läbbiga ytlänningarna på andra sidan gränsen. I min mening är det ytterst provinsiellt. Det finns massor med duktigt folk runt om i världen som vi visst kan göra bra affärer med. Inga problem alls med att importera en stor del av vår energi. Det handlar om olika länders komparativa fördelar och Sverige kommer aldrig att vara någon höjdare på solenergi.

Jag tänker alltså inte som en typisk svensk. Det är nog bara att gilla läget ...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maarus:

Men den logiken kan du försvara vilka affärsbeslut som helst.

Inte alls. Beslut skall bara bedömas i den kontexten i vilket det fattades. Ett beslut kan t.ex. vara helt fel även om det gav rätt resultat, till exempel av ren tur. Man måste skilja på vad som påläst/skickligt och vad som bara är tur/otur.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mr_sQuinty:

Beslutet då att stänga kärnkraftverken var inte på ekonomiska grunder det var ett vallöfte som skulle infrias av ett dåvarande regeringsparti som hatar kärnkraften mera än koldioxiden.

Utan att vara insatt i frågan, är det inte rätt fundamentalt i en demokrati att ett vallöfte skall infrias? Knappast fel på partiet, möjligen på foiket som röstade på partiet. Isåfall, skaffa dig ett bättre folk då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Man kan t.ex. säga att elpriserna är höga just nu, därför måste vi bygga mer kärnkraft. Men elpriserna fluktuerar ju hela tiden, likaså prognoser om framtiden. Man får göra de bästa bedömningarna man kan och sedan får man se vad som händer.

Nu talar du emot dig själv. Om man tar bort ett av sina alternativ på förhand så gör man per definition inte de bästa bedömningarna. Nedläggningen och obstruerandet av kärnkraft i Sverige har gett oss färre valmöjligheter.

Skrivet av anon214822:

En annan grej jag tycker är fånig på tråden, när jag nu är inne på det här med olika perspektiv, är hur många inte vill göra sig beroende av de där läbbiga ytlänningarna på andra sidan gränsen. I min mening är det ytterst provinsiellt.

Det här är ett ytterst oärligt sätt att beskriva diskussionen. Problemet med våra grannländer är att de eldar kol och har höga elpriser. Det är inte tyskarna som är läbbiga utan deras elpriser och deras koldioxidutsläpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Utan att vara insatt i frågan, är det inte rätt fundamentalt i en demokrati att ett vallöfte skall infrias? Knappast fel på partiet, möjligen på foiket som röstade på partiet. Isåfall, skaffa dig ett bättre folk då.

Nu uppför ni er som en politiker , jag säger A och ni påstår att jag säger B

Påstå inte att det var av ekonomiska skäl vi avvecklade kärnkraften det var bara av politiska skäl.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Beslutet då att stänga kärnkraftverken var inte på ekonomiska grunder det var ett vallöfte som skulle infrias av ett dåvarande regeringsparti som hatar kärnkraften mera än koldioxiden.

När Barsebäck stängdes så var det mot ägarnas vilja, och staten fick kompensera dem ekonomiskt med 3.2 miljarder kronor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

Nu talar du emot dig själv. Om man tar bort ett av sina alternativ på förhand så gör man per definition inte de bästa bedömningarna. Nedläggningen och obstruerandet av kärnkraft i Sverige har gett oss färre valmöjligheter.

Man har inte tagit bort ett alternativ, man har bara sagt att det allmänna inte kommer att sponsra det (längre). Målet för svensk energipolitik är förnybart, i syfte att nå dit kan man ge subventioner för saker som hjälper oss att hamna där, men inte saker som inte gör det förstås, och kärnkraft är inte förnybart. Tycker du att det är fel får du väl rösta på de blåbruna och hoppas att de vinner helt enkelt.

Citat:

Det här är ett ytterst oärligt sätt att beskriva diskussionen. Problemet med våra grannländer är att de eldar kol och har höga elpriser. Det är inte tyskarna som är läbbiga utan deras elpriser och deras koldioxidutsläpp.

Det beror förstås på vilka grannländer man tittar på. Vi importerar mest från Norge och de eldar inte kol. Men ska vi ha en stabil elförsörjning med en hög andel förnybart så behöver vi ju ha möjligheter att importera och exportera, annars går det inte. Men det gäller förstå även om vi ska ha en stor andel kärnkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man har inte tagit bort ett alternativ, man har bara sagt att det allmänna inte kommer att sponsra det (längre). Målet för svensk energipolitik är förnybart, i syfte att nå dit kan man ge subventioner för saker som hjälper oss att hamna där, men inte saker som inte gör det förstås, och kärnkraft är inte förnybart. Tycker du att det är fel får du väl rösta på de blåbruna och hoppas att de vinner helt enkelt.

Det allmänna har aldrig sponsrat kärnkraften i Sverige. På 1970-talet så insåg man att man var tvungen att göra något för att hantera oljekrisen och då byggde man kärnkraftverk. Det var en investering som delvis gjordes av staten och som betalat sig många gånger om.

Skrivet av snajk:

Det beror förstås på vilka grannländer man tittar på. Vi importerar mest från Norge och de eldar inte kol. Men ska vi ha en stabil elförsörjning med en hög andel förnybart så behöver vi ju ha möjligheter att importera och exportera, annars går det inte. Men det gäller förstå även om vi ska ha en stor andel kärnkraft.

Är det någon som kritiserat att vi importerar billig norsk vattenkraftsel? Problemet är att Tyskland lägger ned sin kärnkraft och ersätter den med naturgas och import från grannländerna. Det leder till att vårt elpris bestäms av gaspriserna samt vädret.

Jag är inte alls emot att Sverige exporterar elektricitet. Att klaga på exporten av el är lite som att klaga på att utlänningarna köper upp alla Volvo-bilar så att vi inte kan köpa dem billigt på utförsäljning här i Sverige. Men ska vi ha en stor export så bör vi ha en stor och stabil inhemsk produktion så att vi kan hålla ned elpriserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det allmänna har aldrig sponsrat kärnkraften i Sverige. På 1970-talet så insåg man att man var tvungen att göra något för att hantera oljekrisen och då byggde man kärnkraftverk. Det var en investering som delvis gjordes av staten och som betalat sig många gånger om.

Oljekrisen kom efter att Sverige började bygga kärnkraftverken.

Staten och kommunerna finansieras ju av oss medborgare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Oljekrisen kom efter att Sverige började bygga kärnkraftverken.

Staten och kommunerna finansieras ju av oss medborgare?

Staten och kommunerna finansieras också genom intäkter från de statliga bolagen. Vattenfall levererar många miljarder till statskassan varje år och Skellefteå kraft (det enda kommunala kärnkraftsbolaget som jag kommer på men det kanske finns fler) levererar god avkastning till den kommunen.

Tekniskt sett så har du rätt i att Sverige började bygga kärnkraft innan oljekrisen, men den stora utbyggnaden skedde som ett svar på oljekrisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Staten och kommunerna finansieras också genom intäkter från de statliga bolagen. Vattenfall levererar många miljarder till statskassan varje år och Skellefteå kraft (det enda kommunala kärnkraftsbolaget som jag kommer på men det kanske finns fler) levererar god avkastning till den kommunen.

Tekniskt sett så har du rätt i att Sverige började bygga kärnkraft innan oljekrisen, men den stora utbyggnaden skedde som ett svar på oljekrisen.

Det finns fler men jag tänkte mest på de som var med och finansierade kärnkraftverken, då var det ännu vanligare. På den tiden kom intäkterna från kommunala och statliga bolag från Sveriges medborgare med, så jag tycker inte att det har någon påverkan på vem som finansierade kärnkraften?

Det är endast Oskarshamn 3 (maj 1980), Forsmark 2 (december 1973) och Forsmark 3 (maj 1976) som kan ha byggts som ett svar på oljekrisen. Forsmark 2 började byggas 2 månader efter oljekrisens start så den räknar jag bort. 2 av 12 reaktorer betraktar jag inte som att den stora utbyggnaden var pga oljekrisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det finns fler men jag tänkte mest på de som var med och finansierade kärnkraftverken, då var det ännu vanligare. På den tiden kom intäkterna från kommunala och statliga bolag från Sveriges medborgare med, så jag tycker inte att det har någon påverkan på vem som finansierade kärnkraften?

Det är endast Oskarshamn 3 (maj 1980), Forsmark 2 (december 1973) och Forsmark 3 (maj 1976) som kan ha byggts som ett svar på oljekrisen. Forsmark 2 började byggas 2 månader efter oljekrisens start så den räknar jag bort. 2 av 12 reaktorer betraktar jag inte som att den stora utbyggnaden var pga oljekrisen.

Att oljekrisen skulle komma var känt redan på 1960-talet när USA gick från att vara exportör till att vara importör av olja. Argumentet för att bygga kärnkraftverk, trots att det just då var billigare att producera elektricitet med hjälp av olja, var just att man väntade sig ett högre oljepris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man har inte tagit bort ett alternativ, man har bara sagt att det allmänna inte kommer att sponsra det (längre). Målet för svensk energipolitik är förnybart, i syfte att nå dit kan man ge subventioner för saker som hjälper oss att hamna där, men inte saker som inte gör det förstås, och kärnkraft är inte förnybart.

Detta är rent felaktigt. Man har med politiska styrmedel tagit bort ett alternativ samt under lång tid förbjudit att man ens ska få forska i ämnet. MPs mål med svensk energipolitik är förnyelsebart stöttat av fossilt. De till höger vill ha fossilfritt.

Citat:

Tycker du att det är fel får du väl rösta på de blåbruna och hoppas att de vinner helt enkelt.

Ja vi får sannerligen hoppas att de grönbruna inte gör det. Brunkol och olja vill man ju inte göra sig beroende av.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det finns fler men jag tänkte mest på de som var med och finansierade kärnkraftverken, då var det ännu vanligare. På den tiden kom intäkterna från kommunala och statliga bolag från Sveriges medborgare med, så jag tycker inte att det har någon påverkan på vem som finansierade kärnkraften?

Det är endast Oskarshamn 3 (maj 1980), Forsmark 2 (december 1973) och Forsmark 3 (maj 1976) som kan ha byggts som ett svar på oljekrisen. Forsmark 2 började byggas 2 månader efter oljekrisens start så den räknar jag bort. 2 av 12 reaktorer betraktar jag inte som att den stora utbyggnaden var pga oljekrisen.

Vad menar ni egentligen? Forsmark 2 började byggas 73, beställningen skedde innan oljekrisen. Exakt när 3an och 4an slutligen upphandlades är möjligen efter oljekrisen, men det fanns överenskommelse på leverans av turbiner 71.

OKG har planerat att bygga kärnkraft sedan början av 50-talet.

Tvivlar på att oljekrisen påverkade särskilt mycket. OKG försenades p.g.a. Three Mile Island.

S
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad menar ni egentligen? Forsmark 2 började byggas 73, beställningen skedde innan oljekrisen. Exakt när 3an och 4an slutligen upphandlades är möjligen efter oljekrisen, men det fanns överenskommelse på leverans av turbiner 71.

OKG har planerat att bygga kärnkraft sedan början av 50-talet.

Tvivlar på att oljekrisen påverkade särskilt mycket. OKG försenades p.g.a. Three Mile Iland.

Det här är lite av ett sidospår, men oljekrisen var under uppsegling flera år innan den var ett faktum. I Europa och USA började man vidta åtgärder för att minska oljeberoendet från slutet av 1960-talet. Lite som vi idag kan börja få en föraning om att det kanske inte är en jättebra idé att lägga alla ägg i korgen rysk naturgas.

Men om ni nu menar att kärnkraftsutbyggnaden inte hade med oljepriserna att göra; vad menar ni då var orsaken till att man byggde kärnkraftverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det här är lite av ett sidospår, men oljekrisen var under uppsegling flera år innan den var ett faktum. I Europa och USA började man vidta åtgärder för att minska oljeberoendet från slutet av 1960-talet. Lite som vi idag kan börja få en föraning om att det kanske inte är en jättebra idé att lägga alla ägg i korgen rysk naturgas.

Men om ni nu menar att kärnkraftsutbyggnaden inte hade med oljepriserna att göra; vad menar ni då var orsaken till att man byggde kärnkraftverk?

Kärnkraften är ju anledningen att man byggde kondenskraft som Karlshamnsverket snarare än tvärt om.

Eldningsolja och kol för uppvärmning är ju några av de stora delarna i att minska användningen av fossilt.

ASEA-Atom visste knappast vad priset på olja skulle bli när de börja utveckla de kommersiella reaktorerna.

Permalänk
Medlem

Regeringen tillåter ökat förvar av kärnavfall

https://www.gp.se/nyheter/sverige/regeringen-till%C3%A5ter-%C...

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kärnkraften är ju anledningen att man byggde kondenskraft som Karlshamnsverket snarare än tvärt om.

Eldningsolja och kol för uppvärmning är ju några av de stora delarna i att minska användningen av fossilt.

ASEA-Atom visste knappast vad priset på olja skulle bli när de börja utveckla de kommersiella reaktorerna.

Vad har det med saken att göra? Att Karlshamnsverket existerar som reservkraft är inte problemet utan problemet är om man behöver köra det i tid och otid.

När kärnkraften i Sverige byggdes så upphörde användningen av olja för elproduktion i Sverige (annat än för nödkraft som användes väldigt lite) och uppvärmningen av hus med villaolja började bytas ut mot direktverkande el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Vad har det med saken att göra? Att Karlshamnsverket existerar som reservkraft är inte problemet utan problemet är om man behöver köra det i tid och otid.

När kärnkraften i Sverige byggdes så upphörde användningen av olja för elproduktion i Sverige (annat än för nödkraft som användes väldigt lite) och uppvärmningen av hus med villaolja började bytas ut mot direktverkande el.

Vattenkraften byggdes ut samtidigt, så det är ganska naturligt att vi fasade ut gamla kraftverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vattenkraften byggdes ut samtidigt, så det är ganska naturligt att vi fasade ut gamla kraftverk.

Och vad är relevansen av det konstaterandet?

Kärnkraften har stått för en stor av Sveriges elproduktion de senaste 50 åren. Utan kärnkraften så hade all den energin producerats med fossila bränslen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Och vad är relevansen av det konstaterandet?

Kärnkraften har stått för en stor av Sveriges elproduktion de senaste 50 åren. Utan kärnkraften så hade all den energin producerats med fossila bränslen.

Världen har ökat användning av fossila bränslen under samma tid. Så vad spelar det för roll? Andra kan inte replikera Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Att oljekrisen skulle komma var känt redan på 1960-talet när USA gick från att vara exportör till att vara importör av olja. Argumentet för att bygga kärnkraftverk, trots att det just då var billigare att producera elektricitet med hjälp av olja, var just att man väntade sig ett högre oljepris.

Du sa att det var ett svar på oljekrisen. Oljekrisen är en väldefinierad tidsperiod. Du verkar egentligen mena att det var ett svar på ett förväntat högre oljepris framöver? Det låter väl rimligt att det kan ha haft med det att göra. Känner du till några bra källor som stödjer det?

Skrivet av Iskra:

Det här är lite av ett sidospår, men oljekrisen var under uppsegling flera år innan den var ett faktum. I Europa och USA började man vidta åtgärder för att minska oljeberoendet från slutet av 1960-talet. Lite som vi idag kan börja få en föraning om att det kanske inte är en jättebra idé att lägga alla ägg i korgen rysk naturgas.

Men om ni nu menar att kärnkraftsutbyggnaden inte hade med oljepriserna att göra; vad menar ni då var orsaken till att man byggde kärnkraftverk?

Det är inte som dagens situation dock, snarare tvärtom. Nuförtiden förväntas kärnkraft bli dyrare än förnybara alternativ. Tanken är att Rysk gas ska fungera som en temporär lösning tills infrastrukturen är på plats. Det är nog bättre att hålla öppet gamla kärnkraftverk förstås, men de som fattar beslut verkar inte hålla med om det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Hans åsikter hur människan lever om 100 000 år kan eventuellt vara av värde 😅
Det blir ju fort lite flummigt när man ska spekulera så många år fram i tiden.

Jag tror inte den mänskliga rasen lever om 100 000 år. Vi lever just nu år 2021 och år noll när man nu säger att Jesus föddes. Tänk på hur vår värld har förändrats på dessa få år och tänk på hur det kommer se ut om 100 000 år. Alltså 50 gånger så lång tid.
Vi har tills dess utrotat oss själva antingen via sjukdomar, krig, miljöförstörelse eller annat valfritt sätt vi kan komma på i framtiden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10