Permalänk

48 gb RAM? Julklappshjälp!

Hallå!

Min son har en dator med 16 gb Ram just nu. Han redigerar en del och önskar mer minne, tänkte köpa i julklapp.

Det här sitter i nu: HyperX Fury RGB DDR4 3200Mhz 16 GB (2x8)

Jag kollade lite på om jag ska köpa ett till likadan kit alltså så att det blir total 4x8, 32 gb. När jag kikade runt så funderar jag om det går att köpa ett kit på 2x16gb istället.

Det skulle isf bli två minnen med 8 gb vardera och två minnen med 16 gb vardera. Totalt 48 gb.

Är det ok att göra så eller bör man försöka hålla samma storlek på minnena rakt igenom alltså som sagt 4x8 istället? Tänker att det inte skiljer så mycket i pris och han får ju mer minne om jag väljer 2x16.

Tar gärna emot tips så jag inte köper nåt som inte är att rekommendera.

Specar i övrigt:
Intel Core i7-10700k cpu 3.80 Ghz
Asus Z490-F Gaming
Nvidia Geforce GTX 1060 3gb

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt samma minnen fast 2x16.

Permalänk

du kan blanda storlekar.

sålänge du monterar en 8gb sticka och en 16gb sticka per minneskanal så kommer du även få ut dual channel.

i stort sett det ända du behöver tänka på är att minnana bör vara så nära varandra i timingts som möjligt för att maximera chansen att de ska vilja jobba ihop.

även rekommenderat att kolla upp så minneschipen är från samma tillverkare t.ex. samsung ihop med samsung, micron ihop med micron osv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Hej igen,
Tack för svar!

Den här sitter i nu:
HyperX Fury RGB DDR4 3200Mhz 16 GB (2x8)
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/h...

Den här tänkte jag köpa:
HyperX Fury RGB DDR4 3200Mhz 32 GB (2x16)

Det borde alltså gå då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard123:

Hej igen,
Tack för svar!

Den här sitter i nu:

Den här tänkte jag köpa:

Det borde alltså gå då?

Dom där minnena har olika timings. 8-gigsstickorna har 16-18-18 medans 16-gigsstickorna har 16-20-20. Båda vid 1.35 V.

Borde funka om du kör XMP-profilen som ligger på 16-gigsstickorna, men då kommer dom gamla stickorna gå långsammare.

Så kommer det fungera rakt av även om man inte har en enda aning om vad man gör? Antagligen inte... Kommer man kunna få det att funka, ja. Men det är inte säkert att dom lirar rakt av med varandra.

Jag skulle kolla på moderkortets QVL-lista över testade minnen och köpa något av dom 2x16 GB-kitten som finns där sen räknat med att få 32 GB minne i slutändan. Räcker inte den mängden kan man stoppa i dom där två 8-gigsstickorna och få det att lira för 48 gig ram.

Edit: Kan länka produktbladen.

2x16-kit: www.kingston.com%2FdataSheets%2FHX432C16FB4AK2_32.pdf
2x8-kit: www.kingston.com%2FdataSheets%2FHX432C16FB3AK2_16.pdf

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Skrivet av heatm:

Dom där minnena har olika timings. 8-gigsstickorna har 16-18-18 medans 16-gigsstickorna har 16-20-20. Båda vid 1.35 V.

Borde funka om du kör XMP-profilen som ligger på 16-gigsstickorna, men då kommer dom gamla stickorna gå långsammare.

Så kommer det fungera rakt av även om man inte har en enda aning om vad man gör? Antagligen inte... Kommer man kunna få det att funka, ja. Men det är inte säkert att dom lirar rakt av med varandra.

Jag skulle kolla på moderkortets QVL-lista över testade minnen och köpa något av dom 2x16 GB-kitten som finns där sen räknat med att få 32 GB minne i slutändan. Räcker inte den mängden kan man stoppa i dom där två 8-gigsstickorna och få det att lira för 48 gig ram.

Edit: Kan länka produktbladen.

2x16-kit: www.kingston.com%2FdataSheets%2FHX432C16FB4AK2_32.pdf
2x8-kit: www.kingston.com%2FdataSheets%2FHX432C16FB3AK2_16.pdf

Ok. Verkar som att jag köper en bok till mig själv om datorer i julklapp istället. 😀 Rena grekiskan för mig, men tack för svar. Ska försöka mig på att kika på det du skrev om och i bästa fall få ihop 32gb som fungerar ihop. Så ska det ju vara RGB också..

Jag har bytt ram på nån laptop och tänkte hur svårt kan det vara, men har nog haft tur som fått det att fungera verkar det som.

Tack för svar igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard123:

Ok. Verkar som att jag köper en bok till mig själv om datorer i julklapp istället. 😀 Rena grekiskan för mig, men tack för svar. Ska försöka mig på att kika på det du skrev om och i bästa fall få ihop 32gb som fungerar ihop. Så ska det ju vara RGB också..

Jag har bytt ram på nån laptop och tänkte hur svårt kan det vara, men har nog haft tur som fått det att fungera verkar det som.

Tack för svar igen!

Det är ofta inte så krångligt med RAM, men det är helt omöjligt att säga att "det kommer funka felfritt utan handpåläggning" när man hanterar olika ramstickor som inte kommer som ett kitt och som man inte vet är testat med moderkortet.

Så köp du så löser sig resten sen. Går alltid att be om hjälp om det krånglar. Lättare att hjälpa då för då vet man vad som gått fel, medans innan man köpt ramen har man inte en aning.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

@Rickard123: Om du byter ut de nuvarande stickorna mot nya stickor så är det enkelt, då är det enda du bör göra att välja minnenas XMP-profil i BIOS för att de ska gå i rätt hastighet (brukar gå att välja direkt på första sidan i BIOS på Asus-moderkort). Om du inte väljer minnesprofil så kan det hända att de går i t.ex. DDR4-2666-hastighet istället, vilket ju är synd när man betalat för DDR4-3200.

Om du däremot blandar olika stickor så kan det bli knepigare, dels för att de kanske inte fungerar lika bra ihop och dels för att de har olika profiler. Om ingen av profilerna fungerar med alla minnena så kan man behöva ställa in dem manuellt för bästa resultat.

Men om 32GB är ok så är det ju bara att köpa ett 2x16GB-kit och se det som en bonus om ni får 48GB att fungera. Se bara till att sätta minnena i rätt portar då, det ska vara 8+16+8+16 eller 16+8+16+8. Givet att de nuvarande sitter rätt så bör det bara vara att sätta de nya minnena i de tomma portarna.

Permalänk
Medlem

På DDR3 har jag blandat storlekar.
Började med ett 8GB kit (2x4GB) och uppgraderade sen med ett 16GB kit (2x8GB) för totalt 24GB.
Fungerade felfritt i flera år innan jag bytte 8GB kittet mot ett till 16GB kit.

Om inte moderkorten har blivit sämre sen DDR3 tiden så borde 32GB kit + 16GB kit DDR4 fungera också.
Sen kan det ju bli så att om det är olika timings på kiten att man får anpassa så alla stickor kör något som de minst bra minnesmodulerna klarar av.
Lite som matematik, minsta gemensamma nämnare.

Annars borde det inte vara några problem (kan så klart inte 100% garantera att det kommer fungera. Men borde fungera).

Ang timings så, visst det är så klart bra att ha så bra timings som möjligt.
Men även minnen med sämre timings är mycket snabbare än SSD eller hårddisk.
Så om man faktiskt använder minnet så är det generellt bättre att ha mycket minne än snabbt minne, om man måste välja.

Skrivet av Rickard123:

Den här sitter i nu:

Den här tänkte jag köpa:

Det borde alltså gå då?

Jag hade blivit förvånad om det inte hade fungerat ihop.
Kan som sagt bli att du får köra något högre timings.
Men om du faktiskt drar någon större nytta av > 16GB så bör det ändå bli snabbare än nu.

Du kan ju spara kvitto tills efter du provat, så om det inte fungerar så får du byta/pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem

Som ovan nämt det viktiga är att de har samma spänning som de andra så ja borde fungera utan problem,
Om du får problem så byt plats på de nya och de gamla på moderkortet. Så bios/urfi gåt på de minnen som är lånsammast.

Du kanske förlårar några FPS. men det gör du ändå om du har mer än två mininnen isatta på moderkortet.
Jag klipper lite film då ock då och använder även ram disk samt lite audacity, Att slänga in det i RAM är trevligt.
https://sourceforge.net/projects/imdisk-toolkit/
så om det inte bara är spel så ja 48gb snarare än 32. Ska vi prata spel så ska vi slänga ut de 16 som finns och ta lite feterae 32GB minnen.
Kittet såg bra ut. CMD kanske du kan leka meds om det strular. Bör leka med men det verkar inte vara ett lika dant problem som det en gång var. (läs 10+ år)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

På DDR3 har jag blandat storlekar.
Började med ett 8GB kit (2x4GB) och uppgraderade sen med ett 16GB kit (2x8GB) för totalt 24GB.
Fungerade felfritt i flera år innan jag bytte 8GB kittet mot ett till 16GB kit.

Om inte moderkorten har blivit sämre sen DDR3 tiden så borde 32GB kit + 16GB kit DDR4 fungera också.
Sen kan det ju bli så att om det är olika timings på kiten att man får anpassa så alla stickor kör något som de minst bra minnesmodulerna klarar av.
Lite som matematik, minsta gemensamma nämnare.

Annars borde det inte vara några problem (kan så klart inte 100% garantera att det kommer fungera. Men borde fungera).

Ang timings så, visst det är så klart bra att ha så bra timings som möjligt.
Men även minnen med sämre timings är mycket snabbare än SSD eller hårddisk.
Så om man faktiskt använder minnet så är det generellt bättre att ha mycket minne än snabbt minne, om man måste välja.

Jag hade blivit förvånad om det inte hade fungerat ihop.
Kan som sagt bli att du får köra något högre timings.
Men om du faktiskt drar någon större nytta av > 16GB så bör det ändå bli snabbare än nu.

Du kan ju spara kvitto tills efter du provat, så om det inte fungerar så får du byta/pengarna tillbaka.

STOOOOOOOOOP

minneskontrollerns sitter i CPUn inte moderkortet så bara för att något passar fysiskt så NEJ,
Många gamla intel och amd system klarar inte mer än 32GB. Då max 8 per slot, 8 8 8 8 =32

Edit:
Intel Core i7-10700k cpu
ska inte ha det problemet
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/199335/i...
Säger 128GB vilket blir max 32 32 32 32
Däremot var det intressant att du inte får ge mer än 64GB till grafikkortet.

de långsamma minnena ska sitta fört i soketen och testaq XMP per minnekontroll även om det historistk fungerar bättre om man kör det synkat.

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Rickard123:

Hej igen,
Tack för svar!

Den här sitter i nu:

Den här tänkte jag köpa:

Det borde alltså gå då?

är nästan säker på att de där är samma minneschipp på stickorna men att de fått släppa på timimgs för att få 16gb/sticka att lira.

borde fungera ihop utan problem om du laddar XMP profilen från 32gb kittet och så de små stickorna går lite långsammare än med sin egen profil.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

är nästan säker på att de där är samma minneschipp på stickorna men att de fått släppa på timimgs för att få 16gb/sticka att lira.

borde fungera ihop utan problem om du laddar XMP profilen från 32gb kittet och så de små stickorna går lite långsammare än med sin egen profil.

Tog och beställde efter att ha läst här. Tog en snabbtitt på grabbens dator nyss, inte lätt när man vill överraska. Försökte få fram lite mer info och ser då att numret på minnet inte alls stämmer med det jag fått info om vad som skulle sitta där och det jag utgick ifrån. Den jag länkade till först. 🤦‍♂️

Kollade med kommantotolken devicelocator, partnumber.

ChannelA-DIMM2 KHX3200C18D4/8G
ChannelB-DIMM2 KHX3200C18D4/8G

Antar att att 3200 är Frekvens men C18? Den jag trodde det var hade CL16 och även den jag beställde.

Är det bara att leta nytt och returnera?

Permalänk
Medlem

Lättast är att köpa ett 32GB kit och sälja de befintliga minnena när du har plockat ut dem.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard123:

Tog och beställde efter att ha läst här. Tog en snabbtitt på grabbens dator nyss, inte lätt när man vill överraska. Försökte få fram lite mer info och ser då att numret på minnet inte alls stämmer med det jag fått info om vad som skulle sitta där och det jag utgick ifrån. Den jag länkade till först. 🤦‍♂️

Kollade med kommantotolken devicelocator, partnumber.

ChannelA-DIMM2 KHX3200C18D4/8G
ChannelB-DIMM2 KHX3200C18D4/8G

Antar att att 3200 är Frekvens men C18? Den jag trodde det var hade CL16 och även den jag beställde.

Är det bara att leta nytt och returnera?

Han kan köra de nya lite långsammare om det är så, det ska inte vara några extra problem att köra de nya CL16 i CL18

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Som ovan nämt det viktiga är att de har samma spänning som de andra så ja borde fungera utan problem,
Om du får problem så byt plats på de nya och de gamla på moderkortet. Så bios/urfi gåt på de minnen som är lånsammast.

Du kanske förlårar några FPS. men det gör du ändå om du har mer än två mininnen isatta på moderkortet.
Jag klipper lite film då ock då och använder även ram disk samt lite audacity, Att slänga in det i RAM är trevligt.
https://sourceforge.net/projects/imdisk-toolkit/
så om det inte bara är spel så ja 48gb snarare än 32. Ska vi prata spel så ska vi slänga ut de 16 som finns och ta lite feterae 32GB minnen.
Kittet såg bra ut. CMD kanske du kan leka meds om det strular. Bör leka med men det verkar inte vara ett lika dant problem som det en gång var. (läs 10+ år)

Tack. Bara av nyfikenhet. Om du skulle slänga in fetare 32gb för spel - vad skulle du välja då? Intressant att lära sig!

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Lättast är att köpa ett 32GB kit och sälja de befintliga minnena när du har plockat ut dem.

Mvh

Om du skulle plocka ut de som sitter och lägga i nytt 32gb. Vad skulle du välja då? Högre frekvens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard123:

Om du skulle plocka ut de som sitter och lägga i nytt 32gb. Vad skulle du välja då? Högre frekvens?

Jag hade köpt ett kit med 3200MHz CL16 eller 3600MHz CL18, det spelar ingen större roll då de är ungefär lika i prestanda. 3200MHz är oftast bättre kompatibilitet dock, så hade nog köpt det

https://www.inet.se/produkt/5303935/kingston-fury-32gb-2x16gb...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard123:

Tack. Bara av nyfikenhet. Om du skulle slänga in fetare 32gb för spel - vad skulle du välja då? Intressant att lära sig!

Nu har vi de 16GB som är cl 16 (16-18.18) så cas ras to cacas mm är inte så bra men det spelar mindre råll.

Ja högre frekvens men tumma inte på timings. CL är det viktigaste. Så pris prestanda nu borde vara runt 3600mzh då amd gillar det och även intel på cl 16 inte 18.

Men då vi ska ha två kitt så blir det nog ändå 3200 cl 16 med kanske 17-17 på ras och ras to cas. då är de lite snabbare och du kan köra lite långsammare än 18-18. men cl 16 3200. Alt köp för att byta ur de som är i burken 3600 cl 16 annat blir lite för dyrt.

Edit:
Högre frekvens med så låg CL som mögligt. Jag är iofs en LPBS och har skadat en 3770k genom att köra den på 2133 cl7 i några år. med lite över 1,65v. (DDR3)
Detta moderkort är bland det tråkigaste jag vart med om. Den struntar i SPD så är låst till 16cl på 3200mhz trotts att minnerna klarar 15cl på 3000mhz. jag har get upp att få ut mer av min 3600x. ASrock moderkortet skiter i XMP då det kommer under 16cl.

CL 14 på snabba minnen ja tack. Men då får man sno Gamers Nexus kitt. De har ett golden sample.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Jag hade köpt ett kit med 3200MHz CL16 eller 3600MHz CL18, det spelar ingen större roll då de är ungefär lika i prestanda. 3200MHz är oftast bättre kompatibilitet dock, så hade nog köpt det

https://www.inet.se/produkt/5303935/kingston-fury-32gb-2x16gb...

Mvh

OK. Om du jämför med det som jag nu har köpt:

med denna: (är väl samma som du länkande till fast med RBG)

https://cdon.se/hemelektronik/kingston-fury-32gb-2x16gb-ddr4-...

Är den senare bättre pga latens? (har jag förstått rätt)

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard123:

OK. Om du jämför med det som jag nu har köpt:

med denna: (är väl samma som du länkande till fast med RBG)

https://cdon.se/hemelektronik/kingston-fury-32gb-2x16gb-ddr4-...

Är den senare bättre pga latens? (har jag förstått rätt)

Tacksam för svar!

Tekniskt sett; Ja, men skillnaden är nog knappt mätbar, och i verklig användning så är den obefintlig.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Tekniskt sett; Ja, men skillnaden är nog knappt mätbar, och i verklig användning så är den obefintlig.

Mvh

Tack så mycket för svar. 👍 Då tar jag det som ”ta det du köpt, var nöjd med det, sätt in dem och ha kul.” 😀

Jag provar nog att köra på de jag beställt då och hoppas på det bästa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

STOOOOOOOOOP

minneskontrollerns sitter i CPUn inte moderkortet så bara för att något passar fysiskt så NEJ,
Många gamla intel och amd system klarar inte mer än 32GB. Då max 8 per slot, 8 8 8 8 =32

Blir du gladare om jag omformulerar och säger
Om inte processorer och/eller moderkort har blivit sämre sen tiden före Skylake
?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Blir du gladare om jag omformulerar och säger
Om inte processorer och/eller moderkort har blivit sämre sen tiden före Skylake
?

Nej

Visa signatur