Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Tänker att de som inte vågar ha lampor på behöver få någon form av psykiatrisk diagnos och hjälp, inte illa menat mot de i inslaget men det finns ingen ekonomisk anledning att sitta i mörker om du ändå har ett elabonnemang och ändå spenderar el på elvärme.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/marika-bor-pa-40-kvm-...

Jag fattar inte hur man kan ha en sådan förbrukning och ändå inte sett till att binda upp sig när priset var lågt. Å andra sidan verkar ju Göteborgs Spårvägar ha hamnat i lite samma sits.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det är en oärlig jämförelse designad att sprida FUD. Har du fått "slut på el" någon gång? Nej, då är tillgången god. Betalar du löpande för en shampooslang till ditt badrum som istället för att underhålla denna slang gått till vinster till shampooföretagarna?

Det är inte humor utan propaganda förklädd till humor.
Självklart har det med det att göra, i fallet Frankrike. Men det är systemet vi har. Däremot undrar jag hur du ska bortförklara Finlands konstanta import av el härifrån?

Jag gissar att du blev lite kränkt? Jag tycker det är ett pedagogiskt sätt att beskriva hur elmarknaden i Sverige fungerar just nu. Istället för slut kan man ju säga att priset är 10 ggr högre? Tillgång kontra efterfrågan styr marknadens pris.

Propaganda ser man väl oftast bara på svt? Har bara läst om soltorn i Marocko där och hur det ska lösa Europas energiproblematik. Inte ett ord om att gen IV kärnkraft nu på riktigt producerar el till elnätet i Kina eller att det händer mycket kring SMR just nu.

Finland försöker och kommer lösa sin energibrist inom kort. Och de valde en annan väg än Tyskland genom att bli egenförsörjande. När de får igång oikoloukto 3 nästa år kommer de sällan importera el. Jag skulle faktiskt träffat mina vänner på TVO men det blev inget av i år. Nästa år ska det bli intressant att få höra ofiltrerat vad som händer med oikoloukto 3.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Har inte med psykiatri att göra utan bättre kunskap kring vad saker drar i hemmet.
Sen tror jag det är en kvarleva från förr när allting skulle släckas och du hade glödlampor som drog 40-80W.

60 W glödlampa 8 timmar om dagen i en vintermånad är typ 28,80 kr med totalkostnad på 2 kr/kWh, så det är absolut något för psykiatrin att hantera.

Drick lite mindre kaffe så går det jämt ut.

Permalänk
Avstängd

Moderaterna

Permalänk
Medlem

Mer? Är rätt säker på att Finland är rätt ensamma om att bygga ut av dessa och följt av Nederländerna att de vill bygga ut. Alla andra avvecklar eller ersätter befintliga, Polen och Estland fantiserar om reaktorer som inte finns, som ska vara billiga och snabba att bygga och importerar inte el från Vitrysslands VVER-1200.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Mer? Är rätt säker på att Finland är rätt ensamma om att bygga ut av dessa och följt av Nederländerna att de vill bygga ut. Alla andra avvecklar eller ersätter befintliga, Polen och Estland fantiserar om reaktorer som inte finns, som ska vara billiga och snabba att bygga och importerar inte el från Vitrysslands VVER-1200.

Om du vill fakta-checka bilden, så får du fråga moderaterna, tänkte bara sprida lite glädje

Permalänk
Medlem

Ge mig mer Kärnkraft då pippi

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag fattar inte hur man kan ha en sådan förbrukning och ändå inte sett till att binda upp sig när priset var lågt. Å andra sidan verkar ju Göteborgs Spårvägar ha hamnat i lite samma sits.

Jag tänkte inte ens i de banorna. Varför? För i mitt område så kan du gå till Vattenfall (som också äger distributionsnätet) och teckna fast pris på 93 öre för din eluppvärmda villa idag. Priset blir ca 1,51 kr/kWh för ett hus med 25 A och enkeltariff. SE3 för att vara tydlig.

Finns ingen anledning till att det skulle bli flera gånger dyrare än förra året, dyrare kan det absolut bli om du inte tecknade fast avtal tidigare, men vi talar om 10-30 % som mest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Om du vill fakta-checka bilden, så får du fråga moderaterna, tänkte bara sprida lite glädje

Japan och Frankrike inger ingen glädje i den debatten, så det handlar om budskapet inte faktan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag tycker det är ett pedagogiskt sätt att beskriva hur elmarknaden i Sverige fungerar just nu.

Jag lutar nog åt att en pedagogisk version istället hade sett ut ungefär så här:

"Pappa, vart tog shampot jag fick av mormor vägen?"
"Jag sålde det till ICA och använde pengarna till tryffelmajo."
"Va, sålde du mitt schampo till ICA?"
"Japp. Men du gillar väl tryffelmajo så det är ju bra för dig också."
"Jaja okejdå, men kan du köpa nytt schampo då, jag behöver det ju nu?"
"Jajemen inga problem, jag springer till NK och köper deras shampo, men du får förstås betala för det själv"

Permalänk
Medlem

Finska Olkiluoto 3 har fått starttillstånd.
https://www.nyteknik.se/energi/finska-problemreaktorn-olkiluo...

Permalänk
Medlem

en väldigt informativ intervju med kärnfysikprofessor jan Blomgren.
det var nog första gången jag hörde någon gå igenom hur det fungerar på ett bra sätt.
https://swebbtv.se/w/cFHKXwRMPC4fXeNeoPBVvd

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hela ekonomin skulle nig haverera långt innan de byggena är färdiga förstås. 100 kärnkraftverk till en kostnad på 100 miljarder styck (vi räknar lågt här) blir 10 biljoner kronor. För att sätta det i relation till något så var hela statsbudgeten på ungefär 1,1 biljoner förra året. Och det ska vi ligga ute med i absolut minst tio år innan ens det första verket är färdigt och börjar generera någon form av inkomst.
Jo det är nästan komiskt. Frankrike och Finland framhålls som föredömen medan vår energipolitik hånas, samtidigt exporterar vi en massa el till Finland i princip konstant, och Frankrikes elpris fluktuerar minst lika mycket som vårat.

Ekonomin har redan havererat, Tysk producentprisindex landade på 20% årlig inflation i November. Det är Weimar 2.0, papiermark fast numera euro. Det underbara är att dem ofta mäter exklusive energi och bränslen, men det är dem två elementen som går i alla led, får du inte stopp där, game over.

Energipriser är troligtvis det som diskuteras mest i Bryssels parlament korridorer nu, tick tack...

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Jag tänkte inte ens i de banorna. Varför? För i mitt område så kan du gå till Vattenfall (som också äger distributionsnätet) och teckna fast pris på 93 öre för din eluppvärmda villa idag. Priset blir ca 1,51 kr/kWh för ett hus med 25 A och enkeltariff. SE3 för att vara tydlig.

Finns ingen anledning till att det skulle bli flera gånger dyrare än förra året, dyrare kan det absolut bli om du inte tecknade fast avtal tidigare, men vi talar om 10-30 % som mest?

Nej jag tror inte det är så farligt som många gör gällande heller. Men har man timpris utan att kunna styra sin förbrukning så mycket, som spårvägarna exempelvis, så kan det bli rätt dyrt förstås. Men totalt sett lär de och de flesta andra ha tjänat på att inte binda priset ändå, de har bara inte riktigt fattat att obundet ju betyder att det är bra att ha marginaler för att hantera uppgångar. Sen har vi ju vant oss vid rätt låga elpriser, på åttiotalet var elen rätt mycket dyrare än det senaste exempelvis, än mer så om man kompenserar för inflationen.

Skrivet av Marke:

Ekonomin har redan havererat, Tysk producentprisindex landade på 20% årlig inflation i November. Det är Weimar 2.0, papiermark fast numera euro. Det underbara är att dem ofta mäter exklusive energi och bränslen, men det är dem två elementen som går i alla led, får du inte stopp där, game over.

Energipriser är troligtvis det som diskuteras mest i Bryssels parlament korridorer nu, tick tack...

Inflationen är hög i Tyskland just nu, dock 5,2% för november på årsbasis, vilket ändå är väldigt högt men inte så högt som du påstår. Ekonomin har inte havererat av detta heller utan saker rullar på som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej jag tror inte det är så farligt som många gör gällande heller. Men har man timpris utan att kunna styra sin förbrukning så mycket, som spårvägarna exempelvis, så kan det bli rätt dyrt förstås. Men totalt sett lär de och de flesta andra ha tjänat på att inte binda priset ändå, de har bara inte riktigt fattat att obundet ju betyder att det är bra att ha marginaler för att hantera uppgångar. Sen har vi ju vant oss vid rätt låga elpriser, på åttiotalet var elen rätt mycket dyrare än det senaste exempelvis, än mer så om man kompenserar för inflationen.
Inflationen är hög i Tyskland just nu, dock 5,2% för november på årsbasis, vilket ändå är väldigt högt men inte så högt som du påstår. Ekonomin har inte havererat av detta heller utan saker rullar på som vanligt.

Kärninflation på 5.2%, det är en släpande indikator oavsett, du tror inte producenterna måste skicka kostnaden vidare i nästa led? Sen går det till nästa led, konsumenterna behöver höjda löner. Tysk ppi kom in på 19.2% i November, tolka det fritt.

Frågan är hur det ska hanteras? Vi får se längre framåt om det är endast "tillfälligheter", och det får vi nog hoppas.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har man låg förbrukning eller ekonomiska marginaler kan man såklart köra obundet, men har du förbrukning på vintern vill du ha enkeltariff och vet man att man inte sparat pengar från tidigare år när priset i princip var under vad det kostar att producera så får man säkra upp sig med bundet.

De som har timmätning, tidstariff och elvärme bör inte ha obundet på vintern oavsett hur mycket de sparar för dåliga dagar. De som kommer få elpriser för flera kronor.

Industrier och kommersiella användare har andra förutsättningar, men många (alla?) kan nog binda priset om de ser att det kommer öka dramatiskt.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag ska skratta eller gråta... Jag fick ett email från Ellevio där de skröt om att solkraft i Sverige hade genererat
67 061 599 kWh till elnätet på hela året.

Samtidigt i västerbotten.
https://www.vk.se/2021-12-18/nytt-blasrekord-pressade-elprise...
Här genererar man 212 000 000 kWh på ett DYGN

Vi behöver inte solel på sommaren. Vi behöver el på vintern!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Samtidigt i västerbotten.
https://www.vk.se/2021-12-18/nytt-blasrekord-pressade-elprise...
Här genererar man 212 000 000 kWh på ett DYGN

Vi behöver inte solel på sommaren. Vi behöver el på vintern!

Västerbotten? Är väl hela Sverige enligt din källa?

” Så mycket el producerade svensk vindkraft under det blåsiga torsdagsdygnet”

Permalänk
Medlem

En sak som vindkraftsdyrkarna glömmer bort är att temperatur är rörelseenergi i luften. Det innebär att det är varmare vid samma förutsättningar med vind än om det är lite vind,, vilket innebär att om det är en kall vinterdag så levererar inte vindkraften när det behövs. Detta tramsar man bort genom att räkna på total energitillgång mot utnyttjad energi. Problemet är att om man mäter så får man bara ut energin som krävs för ett visst arbete. Om du går uppför en trappa på två minuter så är energin du förbrukar densamma men effekten fördubblas om du går trappan på en minut. Det innebär att Sverige har effektbrist eftersom vi måste importera. Så länge vi har aktivister inom politiken som inte förstår skillnaden så kommer det gå utför.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakan78:

En sak som vindkraftsdyrkarna glömmer bort är att temperatur är rörelseenergi i luften. Det innebär att det är varmare vid samma förutsättningar med vind än om det är lite vind,, vilket innebär att om det är en kall vinterdag så levererar inte vindkraften när det behövs. Detta tramsar man bort genom att räkna på total energitillgång mot utnyttjad energi. Problemet är att om man mäter så får man bara ut energin som krävs för ett visst arbete. Om du går uppför en trappa på två minuter så är energin du förbrukar densamma men effekten fördubblas om du går trappan på en minut. Det innebär att Sverige har effektbrist eftersom vi måste importera. Så länge vi har aktivister inom politiken som inte förstår skillnaden så kommer det gå utför.

Du har missuppfattat det där. Kall luft är tyngre än varm så vid samma vindstyrka får du ut mer energi på vintern. Att temperatur är ett utslag av Brownsk rörelse i luften har inte så mycket med saken att göra.

Så länge vi har folk som är så dåligt pålästa kommer det att gå utförs, i alla fall på den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Vad är det du vill säga?

Det du beskriver är inte effektbrist, import är inte effektbrist utan en naturlig del i elmarknaden. Sverige har aldrig haft effektbrist. Import kan också användas för att det finns nätkapacitetsbrist i vissa delar av landet om vi bara använder våra egna kablar.

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Du har missuppfattat det där. Kall luft är tyngre än varm så vid samma vindstyrka får du ut mer energi på vintern. Att temperatur är ett utslag av Brownsk rörelse i luften har inte så mycket med saken att göra.

The drunken sailor! Länge sedan man hörde om den!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det du beskriver är inte effektbrist, import är inte effektbrist utan en naturlig del i elmarknaden. Sverige har aldrig haft effektbrist. Import kan också användas för att det finns nätkapacitetsbrist i vissa delar av landet om vi bara använder våra egna kablar.

Det låter lite som när Lisa Suu säger att det inte är någon brist på PS5, bara att folk inte vill betala priset

Det är inte effektbrist på det sättet att det blir strömavbrott, men det är effektbrist på det sättet att elpriset går upp till flera kronor per kilowattimme.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Iskra:

Det låter lite som när Lisa Suu säger att det inte är någon brist på PS5, bara att folk inte vill betala priset

Det är inte effektbrist på det sättet att det blir strömavbrott, men det är effektbrist på det sättet att elpriset går upp till flera kronor per kilowattimme.

Då är det väl inte brist på effekt, då är det väl brist på kronor. Ett inte helt ovanligt fenomen.

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Då är det väl inte brist på effekt, då är det väl brist på kronor. Ett inte helt ovanligt fenomen.

Men kärnkraften är ändå för dyr då det kostar 1 kr/kWh med ny kärnkraft som levererar dygnet runt, året runt? Jag tänker mig ett skräckscenario där hela kusterna är belamrade med vindkraftverk. Det vore rent utsagt förjävligt att se och höra. Jag kan för mitt liv inte förstå hur någon miljövän skulle vilja ha dessa snurror överallt, mår djuren verkligen bra av detta? Jag tror Sverige snart vaknar från galenskapen och inser att så mycket vind inte är rätt väg att gå. Nu drar ju Finland igång en producent som ger 1720 MW koldioxidfri el oavsett vindhastighet och detta på en yta stor som några fotbollsplaner.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ingenjören:

The drunken sailor! Länge sedan man hörde om den!

För de som inte läst fysik, eller som sov gott på lektionen, Brownsk rörelse ('Brownian Motion') är hur man beskriver molekylers slumpmässiga rörelser i en gas eller vätska. Ju varmare gasen är, desto mer rör sig molekylerna och ju mer rumlar dom omkring och krockar med varandra. Det blir en 'random walk' som då brukar beskrivas som 'drunken sailor'.

Poängen är att det är slumpmässig rörelse på molekylär nivå. Det är inte det som vindkraftverken använder. Vindkraften använder den kollektiva rörelsen av alla molekylerna åt samma håll, det som kallas för 'vind' och som då inte är slumpmässig.

Ju varmare, desto mer rörelse hos molekylerna. Så långt är det rätt. Dock är det slumpmässiga rörelser. Effekten av de slumpmässiga rörelserna är att molekylerna krockar med varandra. Ju varmare, desto mer krockande, Ju mer krockande, desto längre isär tenderar dom att vara. Ju längre isär, desto lägre densitet på luften och desto mindre massa av luft som passerar förbi vindkraftverkets blad. Ju mindre massa, given samma hastighet, desto mindre effekt kan man ta ut.

Skillnaden i effekt är dock rätt marginell. Ungefär som en förbränningsmotor ofta har bättre drag på vintern. Den kallare luften har högre densitet vilket ger motorn mer syre och man kan ta ut lite högre effekt.

Nu kan man göra sig lustig över folk som inte förstår bättre men det är schysstare att försöka förklara. Det var när det tidigare inlägget hackande på folk som inte kunde bättre som jag tyckte att då kunde vederbörande få äta upp sin egen dynga.

Ska man vara kaxig skall man kunna leva upp till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Elbörsers beteende är något annat än om vi möter efterfrågan eller inte, det gör vi så länge det inte blir strömavbrott och det saknas inte någon el när priset rusar utan det är ju ofta när efterfrågan och produktion är hög.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ingenjören:

Men kärnkraften är ändå för dyr då det kostar 1 kr/kWh med ny kärnkraft som levererar dygnet runt, året runt? Jag tänker mig ett skräckscenario där hela kusterna är belamrade med vindkraftverk. Det vore rent utsagt förjävligt att se och höra. Jag kan för mitt liv inte förstå hur någon miljövän skulle vilja ha dessa snurror överallt, mår djuren verkligen bra av detta? Jag tror Sverige snart vaknar från galenskapen och inser att så mycket vind inte är rätt väg att gå. Nu drar ju Finland igång en producent som ger 1720 MW koldioxidfri el oavsett vindhastighet och detta på en yta stor som några fotbollsplaner.

Har du bra underlag på att kärnkraften är i genomsnitt billigare än vindkraft vad gäller nyanlagda kraftverk? Det har du inte. Någon gång får du förstå att vindkraft idag är billigare än kärnkraft, också att skillnaden till vindkraftens fördel rimligen kommer att öka allt efter tiden går. Därav att folk satsar på vindkraft och inte på kärnkraft. Det är inget svårt eller konstigt alls.

Vi har avhandlat detta månge gånger i tråden. Vill du ha en skrälldus länkar så fixar jag det. En. Gång. Till.

Sedan håller jag med dig fullständigt om att vindsnurror stör landskapsbilden. Inte i min trädgård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Är det ett alternativ att bygga tiotusentals kärnkraftverk?

Kärnkraftsindustrin tror ju inte på sig själva så varför skulle någon annan.

Tyskland har idag mer vindkraft än Sverige kommer behöva i din livstid på en lite mindre yta och det är inget skräckscenario.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är det ett alternativ att bygga tiotusentals kärnkraftverk?

Kärnkraftsindustrin tror ju inte på sig själva så varför skulle någon annan.

Tyskland har idag mer vindkraft än Sverige kommer behöva i din livstid på en lite mindre yta och det är inget skräckscenario.

Är de enda alternativen att bygga 10000 kärnkraftverk eller 0?

Det finns 440 kärnkreaktorer i drift idag och de producerar 10 % av elektriciteten, dvs. nästan dubbelt så mycket som vindkraften.