Nya DDR3-minnen funkar inte, datorns fläktar går på max och skärmen svart

Permalänk

Nya DDR3-minnen funkar inte, datorns fläktar går på max och skärmen svart

Jag köpte Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CMZ8GX3M2A1600C9) (2x4GB) enligt länk nedan, men när jag sätter i de nya så vill inte datorn starta upp. Först händer ingenting, sen efter en stund så börjar fläktarna varva upp extremt högt (trodde inte de kunde gå så fort) men det är fortfarande svart på skärmen så då stänger jag av strömmen.

Vad kan detta bero på? Jag har uppdaterat till senaste BIOS. Är de inte kompatibla med min dator? Jag trodde det räckte med samma hastighet och DDR3 samt att samma typ per par.

Tanken var annars att jag skulle gå till 16GB minne. Men jag märkte senare att mina nuvarande 8GB minne tydligen var 4x2GB och inte 2x4. Lite slarvigt... Men det spelar ingen roll om jag tar ut alla och sätter endast de nya i DIM1 och DIM3, det blir ingen skillnad. Annars har jag 8st platser.

System Model HP Z420 Workstation
Processor Intel(R) Xeon(R) CPU E5-1620 0 @ 3.60GHz, 3601 Mhz, 4 Core(s), 8 Logical Processor(s)
BIOS Version/Date Hewlett-Packard J61 v03.96, 2019-10-29
BaseBoard Manufacturer Hewlett-Packard
BaseBoard Product 1589
Nuvarande minnen, Hynix Semiconductor, Memorytype 24 (DDR3?), Speed 1600, 4st 2GB.

https://www.webhallen.com/se/product/126087-Corsair-Vengeance...

Permalänk
Medlem

Ta bort backup batteriet på moderkortet en minut och sen sätt tillbaka det, ha ingen ström kopplad till datorn när du gör detta.
Starta sedan datorn med bara dom nya minnena i och testa igen.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Unbuffered ECC DIMM står det i specifikationerna, det kanske bara funkar med ECC-minnen i så fall? (felkorrigerande)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Blandar du alltså med gamla minnen? Är dina gamla minnen ECC?

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk

Jag tog bort batteriet men det gjorde ingen skillnad. Den vill inte starta upp med endast nya minnen.

På de gamla minnena står det också Unbuffered i spec på länk nedan så det är lika där. Däremot så verkar det vara ECC på gamla. Och det är tydligen inte de nya jag köpt, står "Icke ECC" på webhallen. Kan det vara detta, att jag måste ha ECC-minnen som är felet? De jag har nu verkar vara dessa:
https://www.compuram.biz/memory_module/hmt325u7cfr8c-pb/hynix...

Permalänk

Jag hittade denna tråden nu och de verkar ha kommit fram till samma slutsats att det måste vara ECC, även om några tydligt lyckats med non ECC. De får exakt samma symtom som mig att inget händer och sen högt varvtal på fläktar.

https://h30434.www3.hp.com/t5/Desktops-Archive-Read-Only/Z420...