Permalänk

Webbkameror under 500kr

Hej.
Jag tänkte att jag skulle köpa en billig men fungerande webbcam som fungerar när man pratar med kompisar på Skype eller Discord när man spelar.
Min kompis har en Plexgear wc-800 och den kostar nu bara 200 kr. https://www.kjell.com/se/produkter/dator/webbkameror/plexgear-full-hd-webbkamera-p62752
Är denna bra eller finns det någon annan ni rekomenderar kan vara på rea från över 500 fast kostar nu bara under 500.

Permalänk
Medlem

Varför frågar du oss om din kompis redan har en sån?
Upplever du att hans bild är bra? Ja, då köper du samma. Den slår ju de flesta laptop-kameror med råge och de är ju fullt tillräckliga för de flesta av oss.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Okej har du någon annan kamera att rekommendera?

Permalänk

c270 är väl en klassiker.
viserligen bara 720p 30hz men helt ok kostar väl typ 200-300:- nånting.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Vickee_123 Skulle vilja tipsa om att se till att köpa en kamera som har stöd för Windows Hello. Det gör att du loggar in i Windows genom att bara sitta framför kameran, sjukt smidigt!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

c270 är väl en klassiker.
viserligen bara 720p 30hz men helt ok kostar väl typ 200-300:- nånting.

Skulle du säga att den är bättre val? Kan man lita på Plexgear är det ett känt märke?

Permalänk
Skrivet av Vickee_123:

Skulle du säga att den är bättre val? Kan man lita på Plexgear är det ett känt märke?

kanske vet inget alls om kameran från plexgear.

det ända jag annars vet plexgear tillverkat tidigare är dvdläsare/brännare och brännbara dvd skivor.

tippar att de e rebrandat kinesium för de verkar sälja väldigt blandat sortiment nu mer.

C270 är en ok kamera väldigt gammal modell har nog minst 10-15 år på nacken hur den står sig i förhållande till andra kan jag inte säga då jag fortfarande använder min jag köpte 2012 eller nå sånt men den fungerar stabilt.

dock relativt gemensamt för kameror i denna klassen är att har de inte inbyggd belysning är typ fullt upplyst rum ett krav annars kommer antingen bilden va mer eller mindre kolsvart eller väldigt låg framerate då den måste ösa på exponeringstid.

C270 är en av dessa som behöver väldigt bra belysning för att orka hålla 30fps. i ett rum med lite halvdassig belysning är 10-15fps max inte ovanligt.

men vill man ha med inbyggd belysning så hamnar man helt plötsligt i en helt annan prisklass närmre dubbla din budget.

men om du kan sträcka på budgeten ett par hundralappar så är c920 ofta rekommenderad idag som typ minimum.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1027960

men bara fråga din kompis vad han tycker om plexgear kameran alternativt beställ en och använd ångerrätten om du inte är nöjd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av immutable:

@Vickee_123 Skulle vilja tipsa om att se till att köpa en kamera som har stöd för Windows Hello. Det gör att du loggar in i Windows genom att bara sitta framför kameran, sjukt smidigt!

Finns det nån billig kamera som klarar Hello ? Det krävs väl en ir kamera för det och det brukar inte sitta dubbla kameror i de billigaste utan man får vara nöjd med en enkel för bara synligt ljus.
Här listar de kompatibla men billigaste är runt $70.
https://lensxp.com/best-windows-hello-compatible-webcams/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Finns det nån billig kamera som klarar Hello ? Det krävs väl en ir kamera för det och det brukar inte sitta dubbla kameror i de billigaste utan man får vara nöjd med en enkel för bara synligt ljus.
Här listar de kompatibla men billigaste är runt $70.
https://lensxp.com/best-windows-hello-compatible-webcams/

Du har rätt, verkar inte vara helt lätt att hitta billiga kameror som stödjer Hello.
Jag googlade lite snabbt innan jag skrev och hittade detta där det skrivs om en Lenovo 500 FHD Webcam för $39.99 men det verkar inte stämma när man klickar vidare på länken som anges tyvärr...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

kanske vet inget alls om kameran från plexgear.

det ända jag annars vet plexgear tillverkat tidigare är dvdläsare/brännare och brännbara dvd skivor.

tippar att de e rebrandat kinesium för de verkar sälja väldigt blandat sortiment nu mer.

C270 är en ok kamera väldigt gammal modell har nog minst 10-15 år på nacken hur den står sig i förhållande till andra kan jag inte säga då jag fortfarande använder min jag köpte 2012 eller nå sånt men den fungerar stabilt.

dock relativt gemensamt för kameror i denna klassen är att har de inte inbyggd belysning är typ fullt upplyst rum ett krav annars kommer antingen bilden va mer eller mindre kolsvart eller väldigt låg framerate då den måste ösa på exponeringstid.

C270 är en av dessa som behöver väldigt bra belysning för att orka hålla 30fps. i ett rum med lite halvdassig belysning är 10-15fps max inte ovanligt.

men vill man ha med inbyggd belysning så hamnar man helt plötsligt i en helt annan prisklass närmre dubbla din budget.

men om du kan sträcka på budgeten ett par hundralappar så är c920 ofta rekommenderad idag som typ minimum.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1027960

men bara fråga din kompis vad han tycker om plexgear kameran alternativt beställ en och använd ångerrätten om du inte är nöjd.

Ni vet ingen annan som är prisvärd inom den här budgeten?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vickee_123:

Ni vet ingen annan som är prisvärd inom den här budgeten?

Provat ingen alls?
Det skiljer nog ganska lite mellan billiga kameror, jag har själv ett par olika kinakameror där den billigaste kostade 30 kr och de är snarlika, men med ingen alls menar jag att du kanske har en telefon som du kan köra som kamera även till datorn för även ganska enkla telefoner eller surfplattor brukar ha bättre kameror och många kopplar dem till datorn, prova med telefonen och en passande webbkamera app som kan strömma via wifi eller usb till datorn, om bilden är bra kan du skaffa en bordsarm som håller "telefonkameran" om du använder den vid datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Provat ingen alls?
Det skiljer nog ganska lite mellan billiga kameror, jag har själv ett par olika kinakameror där den billigaste kostade 30 kr och de är snarlika, men med ingen alls menar jag att du kanske har en telefon som du kan köra som kamera även till datorn för även ganska enkla telefoner eller surfplattor brukar ha bättre kameror och många kopplar dem till datorn, prova med telefonen och en passande webbkamera app som kan strömma via wifi eller usb till datorn, om bilden är bra kan du skaffa en bordsarm som håller "telefonkameran" om du använder den vid datorn.

Kostar inte de apparna?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vickee_123:

Kostar inte de apparna?

Jo en del men de lär inte kosta mer än 500 kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Grannen köpte en Logitech Pro Stream Webcam C922 för några veckor sedan på Black Friday för runt 500 kronor om jag inte minns fel. Den är kanske lite dyrare till ordinarie pris men å andra sidan kommer ju mellandagsrean om någon dryg vecka. Kameran för övrigt tycker jag håller bra kvalitet. Den enda kritiken han har påpekat är att den kräver mycket ljus för att bilden ska bli bra.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk

Tycker ni att plexgearen verkar bra?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vickee_123:

Tycker ni att plexgearen verkar bra?

Känner inte till den men jag hittade faktisk en kamera jag vet är anständig, den är också relativt bra i lågt ljus för att vara en billig kamera, Microsoft LifeCam Cinema, det är 720P för 320 kr
https://www.amazon.se/Microsoft-6CH-00002-LifeCam-Cinema-f%C3...

En gammal test
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.274139/microsoft-lifecam-ci...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Använd din mobil istället. Finns appar som fixar det. 10x bättre kvalite jämfört med en webbkamera för 500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Känner inte till den men jag hittade faktisk en kamera jag vet är anständig, den är också relativt bra i lågt ljus för att vara en billig kamera, Microsoft LifeCam Cinema, det är 720P för 320 kr
https://www.amazon.se/Microsoft-6CH-00002-LifeCam-Cinema-f%C3...

En gammal test
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.274139/microsoft-lifecam-ci...

jag har en lifecam, kvalitén är bra. klarar rätt mörka omgivningar också. autofokus (ha inte en tv på i bakgrunden som mig, då fokuserar den på tvn istället för mig lol). ja köpte den ny för 1200kr lol när den kom ut. för 500kr e de ett kap!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gtoxed:

jag har en lifecam, kvalitén är bra. klarar rätt mörka omgivningar också. autofokus (ha inte en tv på i bakgrunden som mig, då fokuserar den på tvn istället för mig lol). ja köpte den ny för 1200kr lol när den kom ut. för 500kr e de ett kap!

Såg att priset gått upp nu men den kostade 320 kr när jag postade och för det priset var den nog det absolut nästa man kunnat hitta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.