Spelar hastigheten någon roll på en mvme ssd för spel ?

Permalänk
Medlem

Spelar hastigheten någon roll på en mvme ssd för spel ?

Jag undrar om det spelar någon roll om hur snabb hastighet ssd har i spel blir det någon mark bar skillnad att gå med en dyrare nvme ssd en än billigare med lägre hastighet om syftet med ssd är att endast lagra spel på den ? Så vad är bäst en väldigt snabb nvme ssd för 1600kr eller en 2tb nvme som är långsammare ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Ger väldigt lite om ens mätbart för spel https://youtu.be/4DKLA7w9eeA

Permalänk

skillnaderna mellan olika SSD enheter i spel är mer eller mindre försumbar då de flesta spel inte speciellt intensivt varesig skriver eller läser till disken utan handlar mestadels om accesstiden att leta reda på filerna spelet behöver vilket skillnaden mellan olika SSD diskar är väldigt liten

medans skillnaden mellan mekanisk och SSD är är som natt och dag där en SSD letar fram filerna på en bråkdel av tiden det tar för en mekanisk disk att söka av skivorna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hade gjort mer skillnad förr misstänker jag, numera kan man väl nästan få plats med halva spelet på enbart grafikminnet? xD

Permalänk
Medlem

Hej,

följdfråga på detta. Har Forza 5 och MS Flight simulator 2021 installerade på en SATA SSD (Kingston A400) och jag tycker det tar väldigt långt tid att starta upp . Flight Simulator tar 3-4 min att ladda in (dvs laddningsrutan i MS flight när man ser den vita "baren" växa) och Forza 5 ngt liknande.

Är detta ngt som skulle gå fortare med en NVME typ WDSN 750 eller är det andra saker som begränsar. ( eller är det ngt uppenbart fel på systemet) Sitter på en Ryzen 3600 med 32 GB minne, RTX 3060 TI

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Hej,

följdfråga på detta. Har Forza 5 och MS Flight simulator 2021 installerade på en SATA SSD (Kingston A400) och jag tycker det tar väldigt långt tid att starta upp . Flight Simulator tar 3-4 min att ladda in (dvs laddningsrutan i MS flight när man ser den vita "baren" växa) och Forza 5 ngt liknande.

Är detta ngt som skulle gå fortare med en NVME typ WDSN 750 eller är det andra saker som begränsar. ( eller är det ngt uppenbart fel på systemet) Sitter på en Ryzen 3600 med 32 GB minne, RTX 3060 TI

Om ditt system funkar som det ska så är det din cpu som begränsar dina laddningstider.
Inte din ssd.
Tycker du ska söka på forum där folk som spelar MS Flight simulator 2021 håller till och se vad dom säger.
Vissa spel tar lång tid på sig vid start och det är många anledningar till det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Hej,

följdfråga på detta. Har Forza 5 och MS Flight simulator 2021 installerade på en SATA SSD (Kingston A400) och jag tycker det tar väldigt långt tid att starta upp . Flight Simulator tar 3-4 min att ladda in (dvs laddningsrutan i MS flight när man ser den vita "baren" växa) och Forza 5 ngt liknande.

Är detta ngt som skulle gå fortare med en NVME typ WDSN 750 eller är det andra saker som begränsar. ( eller är det ngt uppenbart fel på systemet) Sitter på en Ryzen 3600 med 32 GB minne, RTX 3060 TI

Skumt mitt forza horzion 5 starta realtivt snabbt på mun sata ssd och då har jag likande komponter i min dator en Ryzen 5 5600x och ett RX 6700XT med 32gb ram

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Skumt mitt forza horzion 5 starta realtivt snabbt på mun sata ssd och då har jag likande komponter i min dator en Ryzen 5 5600x och ett RX 6700XT med 32gb ram

vet inte riktigt hur forza är vid laddningsskärmarna men märkt att en del spel är bundna till din fps vid laddskärmen så ju lägre fps du har under laddskärmen desto längre tar det.

fallout 4 och skyrim är ökända för detta fenomen men märkt samma symtom i vissa andra spel också iom att jag oftast kör Fps låst och stänger jag av fps låset och låter den köra i upp till 999fps under laddskärmen så laddar det betydligt snabbare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Skumt mitt forza horzion 5 starta realtivt snabbt på mun sata ssd och då har jag likande komponter i min dator en Ryzen 5 5600x och ett RX 6700XT med 32gb ram

Hmmm, ja ngt är skumt. Kollar man på denna videon så bör det gå mkt fortare på min burk. Cpun i videon är AMD 1600 och den är ju väldigt mkt långsammare.

https://youtu.be/tPuXFg9cBng

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Hmmm, ja ngt är skumt. Kollar man på denna videon så bör det gå mkt fortare på min burk. Cpun i videon är AMD 1600 och den är ju väldigt mkt långsammare.

https://youtu.be/tPuXFg9cBng

Det kanske är något fel på din ssd har du kört "speedtest" på den för att se vilken hastighet kdu kan få ut ur den om jag minns rätt så ligger sata ssd runt 500-700mb/s i hastighet.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Viking
Skrivet av JacobMardfelt:

Hmmm, ja ngt är skumt. Kollar man på denna videon så bör det gå mkt fortare på min burk. Cpun i videon är AMD 1600 och den är ju väldigt mkt långsammare.

https://youtu.be/tPuXFg9cBng

Hur full är SSD:n? Om den nästan är full så kan den bli mycket långsammare.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Hej,

följdfråga på detta. Har Forza 5 och MS Flight simulator 2021 installerade på en SATA SSD (Kingston A400) och jag tycker det tar väldigt långt tid att starta upp . Flight Simulator tar 3-4 min att ladda in (dvs laddningsrutan i MS flight när man ser den vita "baren" växa) och Forza 5 ngt liknande.

Är detta ngt som skulle gå fortare med en NVME typ WDSN 750 eller är det andra saker som begränsar. ( eller är det ngt uppenbart fel på systemet) Sitter på en Ryzen 3600 med 32 GB minne, RTX 3060 TI

Flight Simulator tar evigheter att starta för mig också. Tror inte det är något fel utan det är bara dåligt optimerat och samtidigt väldigt komplext. Blev ingen skillnad när jag flyttade det från min gamla 480 GB Kingston V300 SATA till min 1 TB WD Blue NVMe heller.
En sak som snabbar upp lite är att stänga av de logos o.s.v. som visas när spelet startas:
https://forums.flightsimulator.com/t/how-to-skip-intro-videos...

Man brukar kunna öppna upp Task Manager medan ett spel laddar och se var flaskhalsen ligger. Ofta är det bara en CPU-kärna som sköter hela laddningen, och disken utnyttjas inte i närheten av 100%, så snabbare disk hjälper oftast inte mycket, så länge man redan har någon form av SSD.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Ja de är inte lagring som är flaskhals på msfs , la min installation på en 980 pro , som läser i 7000 och skriver i 5500 och det går inte fortare / långsammare att starta än om jag har det på vanlig ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Ja de är inte lagring som är flaskhals på msfs , la min installation på en 980 pro , som läser i 7000 och skriver i 5500 och det går inte fortare / långsammare att starta än om jag har det på vanlig ssd

Kan ju vara hastigheten på ditt internet också eftersom Microsoft flight sim qnvönder sig av internet för texuterna annars skulle spelet ha en storlek på flera tb.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Kan ju vara hastigheten på ditt internet också eftersom Microsoft flight sim qnvönder sig av internet för texuterna annars skulle spelet ha en storlek på flera tb.

1000/1000 på min lina så nej det borde det inte vara🙂 och den fungerar som den ska också

Permalänk
Medlem

NVME och SSD vs HDD - ja du det är en värld till skillnad när du spelar stora spel som laddar in HD texturer etc. Det märker jag när jag spelar t.eks ARK, ICARUS, FC6 m.m, då dessa har helt extrema laddningstider. Jag har ju förstås båda SSD och NVMe, men dessa är små i förhållande till mitt spel (steam) arkiv som använder min HDD. HDD'en är modern och snabb i förhållande till en gammal HDD, men kommer inte i nära en SSD, och absolut inte NVMe.

De spel jag spelar mest är flyttat till NVMe, och det märks rejält. Ark tar 2-3 minuter att ladda in på en HDD, 20 sekunder på NVMe.

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar & god fortsättning. Kört lite Crystaldisk benchmarks och diskarna verkar var ok och både OS disk och spel-disken är ca 70 % fyllda för att svara på @Donnertals fråga.

Följdfråga då om CPU:n och Internet (har fiber 250/250 ) nu är de begränsade faktorerna. När kan jag utnyttja/"märker jag av en NVME" med läs/skrivprestanda på 3500MB/s / 3000mb/s. (har bara PCI express 3)

När jag googlar så får jag fram "när du kopierar stora filer, typ flyttar HD-filmer mellan diskarna". Är det aldrig annars?

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem

Läs och skriv tiderna på ssd/nvme är olika för små filer(1-20mb) och stora filer(1-4)gb så 3500mb/s / 3000mb/s stämmer inte alltid, det beror på storleken på filerna som läses/flyttas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_77:

Läs och skriv tiderna på ssd/nvme är olika för små filer(1-20mb) och stora filer(1-4)gb så 3500mb/s / 3000mb/s stämmer inte alltid, det beror på storleken på filerna som läses/flyttas.

Jo visst det fattar jag. Är ut efter ett svar i stil med. ” du kommer att märka det när du gör ”A”, ”B” & ”C”, annars inte alls. Pratar i jämförelse med en SATA SSD

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs