Fjärrkontroll laddar batterierna med Wifi

Permalänk
Hedersmedlem

Våran TV fyller 10 år till hösten och har fortfarande orginalbatterier i fjärrkontrollen. Känns lite som ett icke-problem löst av marknadsavdelningen.

Inte ens förr när fjärrkontrollen användes flitigt var det ett problem. Bytte kanske vart tredje år när jag bodde hemma... på en tv från sen 80-tal.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Trådlös laddning i all ära men skulle man inte kunna få mer energi från knapptryckningarna på fjärrkontrollen? Eller när man flyttar runt den och accelererar / bromsar upp massan? Eller rummets ljudvågor?

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Snabbladdning i mikrovågsugnen alltså?

Apple har haft den här tekniken sedan 2014, som vanligt är Samsung 8 år efter Apple.

OBS! Dett är såklart ett skämt!
Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast nej. Energin omvandlas till annat och "sugs upp". Gå in i ett mörkt rum och tänd en lampa och sen släcker du. Tycker du att ljuset "studsar runt" i rummet? Självklart inte, för den "sugs upp" av alla ytor i rummet. Eller rättare sagt, omvandlas till värme.

Jo precis, så det finns inget medium som skapar ett "vakuum" runt sig och försämrar för andra mottagare.

EDIT:
Fast Jo.
Sen så är det inte all energi som omvandlas till värme. Det hade varit väldigt svårt att se färger annars.

Permalänk
Medlem

Hur lönt är detta egentligen? Känns som att batterierna i mina fjärrkontroller har hållt lika längre tills det börjar bli dags att byta ut TVn till en ny.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Fatmajk:

Hur lönt är detta egentligen? Känns som att batterierna i mina fjärrkontroller har hållt lika längre tills det börjar bli dags att byta ut TVn till en ny.

Fast behöver du inte ha några batterier alls, eller väldigt mycket mindre, så går det åt mindre tungmetaller för att göra batterier och miljön blir glad. I teorin, åtminstone.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Våran TV fyller 10 år till hösten och har fortfarande orginalbatterier i fjärrkontrollen. Känns lite som ett icke-problem löst av marknadsavdelningen.

Inte ens förr när fjärrkontrollen användes flitigt var det ett problem. Bytte kanske vart tredje år när jag bodde hemma... på en tv från sen 80-tal.

Bytt batterier 3 gånger under ett år på fjärren till q95. De nya fjärrkontrollerna använder ju bluetooth så drar säkert mer (?). Sen används ju kontrollerna mer idag då navigationen av smartTV behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Apple har haft den här tekniken sedan 2014, som vanligt är Samsung 8 år efter Apple.

https://i.imgur.com/AaO75j5.jpg

antar att det inte blev en stor grej, visste inte ens om att det fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

antar att det inte blev en stor grej, visste inte ens om att det fanns.

Det är bara en skämtbild, kanske är värt att tillägga. https://www.dailymail.co.uk/news/article-2768976/Emergency-se...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Wow detta är bara så coolt ladda via Wifi!

Inom några år så lär nog Apple göra samma sak i sina mobiler. (Fingerscrossed)

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Lego Master
Skrivet av jeffan97:

Wow detta är bara så coolt ladda via Wifi!

Inom några år så lär nog Apple göra samma sak i sina mobiler. (Fingerscrossed)

Jag tror en mobil drar för mycket ström även i standby för att kunna drivas eller laddas av detta. Det är kretsar som i stort sett drar 0 watt i standby som kan tänkas dra nytta av detta, typ en fjärr som i artikeln.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Finns det någon här som har läst Fysisk i modern tid som kan räkna ut hut mycket effekt som kommer att nå fjärrkontrollen av basstationens 0,1 watts maxeffekt med hänsyn till Inversa kvadratlagen? säg att du har basstationen 5 meter från fjärrkontrollen.

Och hur det kommer att påverka Netflix streamingen på TVn framför eller musiken på din audiofil SSD...?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

I teorin, ja. All strålning som absorberas är ju otillgänglig för en enhet som kunde ta emot den. Men i praktiken kan jag inte se att det skulle påverka din wifi-täckning hemma nämnvärt.
Tänk dig ett svart papper på ett bord. Påverkar det allmänljuset i rummet så att du inte kan läsa en bok? Typ samma.

Frågan är hur stor mängd av radiovågorna fjärrkontrollen behöver för att inte gå back, dvs., låg verkningsgrad så den förbrukar mer energi än den kan ta emot och omvandla.

Om det är en rejäl mängd så kan det påverka enheters hastighet&/mottagning såsom TV:n och andra enheter i samma rum där fjärrkontrollen befinner sig.

Jag är således ytterst nyfiken på dess verkningsgrad med att konvertera radiovågorna till lagrad energi.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Helt orelaterat (nära gubbgnäll), jag hatar enheter som en har en ON-knapp, men ingen OFF-knapp. LÅT MIG STÄNGA AV MINA GREJJOR! Timers är väl bra när man glömmer stänga av den manuellt, men jag vill kunna stänga av mina grejjor med flit.

Du kan stänga av många av dessa mindre miniräknare genom att hålla inne 5 + 6 + C. Reserverar mig för att jag kan minnas fel på vilka knappar det var. Har tyvärr ingen jag kan testa på just nu.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fast behöver du inte ha några batterier alls, eller väldigt mycket mindre, så går det åt mindre tungmetaller för att göra batterier och miljön blir glad. I teorin, åtminstone.

För det är absolut batterierna i fjärrisen som är den verkliga miljöboven Men ja jo, all förbättring är ju såklart positiv!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av AplAy:

Frågan är hur stor mängd av radiovågorna fjärrkontrollen behöver för att inte gå back, dvs., låg verkningsgrad så den förbrukar mer energi än den kan ta emot och omvandla.

Om det är en rejäl mängd så kan det påverka enheters hastighet&/mottagning såsom TV:n och andra enheter i samma rum där fjärrkontrollen befinner sig.

Jag är således ytterst nyfiken på dess verkningsgrad med att konvertera radiovågorna till lagrad energi.

Menar du att fjärren skulle kunna dammsuga upp radiovågor runt sig, som ett svart hål? Då har vi helt annan teknik än jag väntade mig bakom detta. Nej, oavsett hur mycket energi som fjärren behöver, så kan den inte tillgodogöra sig mer energi än vad som träffar den. Varför tror du radioteleskop är så förbannat stora? För att kunna fånga in mer radiostrålning, och "höra" bättre. Man kan inte magiskt suga upp strålning runt sig som annars skulle passerat bredvid, utan att kröka rumtiden (eng. spacetime). Och det kan vi definitivt inte göra med en fjärrkontroll från Samsung.
Så länge den här fjärren inte ligger direkt i vägen mellan din router och din mobil eller TV, så kommer ditt wifi prestera precis som vanligt, eftersom de vågor fjärren träffas av inte skulle tillfört nånting alls i kommunikationen mellan dina vanliga wifi-enheter.

Skrivet av maweric:

Du kan stänga av många av dessa mindre miniräknare genom att hålla inne 5 + 6 + C. Reserverar mig för att jag kan minnas fel på vilka knappar det var. Har tyvärr ingen jag kan testa på just nu.

Fancy. Aldrig provat.

Skrivet av Fatmajk:

För det är absolut batterierna i fjärrisen som är den verkliga miljöboven Men ja jo, all förbättring är ju såklart positiv!

Nej, det sa jag inte. Men all other things equal så är ju 5% lägre miljöboveri bättre än 0%, även om 50% såklart vore bättre. Och har vi tur kanske detta leder till att fler får upp ögonen för den här typen av teknik och vi får vinster vi inte ens kan förutse just nu.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Menar du att fjärren skulle kunna dammsuga upp radiovågor runt sig, som ett svart hål? Då har vi helt annan teknik än jag väntade mig bakom detta. Nej, oavsett hur mycket energi som fjärren behöver, så kan den inte tillgodogöra sig mer energi än vad som träffar den. Varför tror du radioteleskop är så förbannat stora? För att kunna fånga in mer radiostrålning, och "höra" bättre. Man kan inte magiskt suga upp strålning runt sig som annars skulle passerat bredvid, utan att kröka rumtiden (eng. spacetime). Och det kan vi definitivt inte göra med en fjärrkontroll från Samsung.

Nu har du ju fått allt om bakfoten. Alla vet ju att det är en WiFi Samsung-fjärrkontroll som ligger till grunden bakom James Webb-teleskopet!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av AplAy:

Nu har du ju fått allt om bakfoten. Alla vet ju att det är en WiFi Samsung-fjärrkontroll som ligger till grunden bakom James Webb-teleskopet!

Ah, såklart. My bad. ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

https://i.imgur.com/AaO75j5.jpg

Eller så är det Apple som är efter? Det är ju samsung som gör deras skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Bytt batterier 3 gånger under ett år på fjärren till q95. De nya fjärrkontrollerna använder ju bluetooth så drar säkert mer (?). Sen används ju kontrollerna mer idag då navigationen av smartTV behövs.

Vad är det som gör att denna fjärr kräver bluetooth? Har den någon speciell funktion?

Med bluetooth så ligger ju säkerligen fjärrkontrollen på hela tiden. Det skulle ta för lång tid att återansluta varje gång vid ett knapptryck.
En vanlig IR fjärrkontroll "stänger" ju av sig efter varje knapptryck. Den enbart skickar en signal utan att göra någon handskakning eller annat onödigt. Det är en dum enhet men en smart och effektiv lösning

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Vem är det som kör med uppladdningsbara batterier i en fjärr?
Ni som gör det får inte ni byta batterier väldigt ofta då dom brukar typ ladda ur sig själv i en fjärrkontroll?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Vem är det som kör med uppladdningsbara batterier i en fjärr?
Ni som gör det får inte ni byta batterier väldigt ofta då dom brukar typ ladda ur sig själv i en fjärrkontroll?

Om man kör med low self discharge-batterier klarar man sig nästan lika länge som med vanliga alkaliska batterier. Men det är ju rätt onödigt i och med att man lär ha bytt tv innan man bytt batterier.

Visa signatur

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Tänk om man hade kunnat ladda mobilen på det här viset. Måste ju gå att få en liten laddning i ett större bostadshus med tanke på hur många routrar som strålar ut wifi där?

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte orkat läst igenom hela tråden.

Men hur mycket energi finns att hämta ut??

Ponera att en Wlan-antenn fångar upp ca -70 dBm på sin antennkontakt (om du är nära routern kanske nivån är -40 dBm och mycket mer vill du inte ha då det börja ge Intermodulation i mottagarkretsens ingångssteg och sämre mottagningskvalitet och därmed lägre datahastighet)

-70 dBm - hur mycket är detta jo det motsvarar 0.0000001 mW.

Om man lägger grunkan intill routerns antenner och plockar upp -40 dBm så motsvarar det 0.0001 mW

Det värde som redovisas i tex. Wlans app visar bara effekten vid en data-burst och inte genomsnitts effekt och tutar man inte över data och filmer kontinuerligt över Wlan så är den genomsnittliga effekten 100 - 1000 ggr lägre då det bara pulsa då och då.

dvs 0.000000001 mW om tomgången är 99% av tiden och 1% last när man mäter -70 dBm med någon app för använda Wlan

och motsvarande 0.000001 mW när man mäter -40 dBm i samma app.

För att få ihop 1 mWh med -40 dBm signal.nivå och 1% sändande tid så behöver man ladda i 1000000 timmar (114.2 år) för att få ihop 1 mWh, vilket på en knappcell motsvarar 0.714 mA vid 1.4 Volt polspänning under en timme.

En typisk SR44 silveroxid-knappcell har 155 mAh vilket det gör att 217 gånger 1 miljon timmar (217 * 114.1 år) vilket gör att man behöver stå vid sin router motsvarande 24781.6 år för att ladda energi motsvarande en SR44 knappcell. Detta förutsätter också att all insamlad energi till 100% går in i batteriet.

Jag kan nästan lova att självurladdningen i sagda SR44-cell är flera 1000-tal gånger större

Vilken spänning har man vid 50 Ohm (typisk impedans på antenningång i Wlan)

Då får man kombinera effektlagen P=U*I med Ohms lag U=I*R och efter lite ommöblering resulterar U = SQRT(P * R) vilket innebär roten ur produkten av effekten (i Watt) gånger resistansen (Ohm) och får ut spänningen i Volt

U = SQRT(P * R)

P = 0.0001 mWatt = 0.0000001 Watt
R = 50 Ohm

U = SQRT(0.0000001 Watt * 50 Ohm) = 0.0022 volt = 2.2 mV

Skulle vilja se den boost-omvandlaren som kan både självförsörja sig själv och transformera upp spänning på 2.2 mV till typisk 3.7 Volt med > 90% verkningsgrad för att ladda en LiPol-batteri... och dessutom med 1% aktivitetstid i genomsnitt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Tänk om man hade kunnat ladda mobilen på det här viset. Måste ju gå att få en liten laddning i ett större bostadshus med tanke på hur många routrar som strålar ut wifi där?

Wifi är för ineffektivt för det. Då är det bättre om riktig trådlös laddning blir en grej.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ladda via wifi... ehh ok?
Någon sa till mig att radiovågorna som Wi-Fi avger inte är farliga eller särskilt starka, men nu överväger jag att undersöka saken 😅

Är ljuset från din taklampa lika farlig då? Det går ju också att ladda med.

Permalänk
Sötast

Vilken galenskap med fjärrkontroller som kör med bluetooth! Ett always on protokoll om det skall fungera direkt när man trycker.

RF-kontroller är sjukt skönt dock.
Samma princip som en IR kontroll fast med radiovågor istället. Används bara när det används och man behöver inte sikta.

Men men.... Inte företagens problem, är ju kunden som betalar både kontroll och batterier oavsett så.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om mina 70-tals minnen är fel, men fanns det inte kretsar som utvann energi från FM-bandet och att dessa faktiskt (än i dag?) är förbjudna för att minimera sändareffekten. Det var innan jag kunde något om energi, så jag har aldrig funderat på rimligheten i det hela att man kunde "kortsluta" radiosignalen. Eller blandar jag ihop det med olaga energiutvinning där man spänner upp en tråd under en högspänningsledning, något som också är förbjudet mig till minnes.

Tydligen blir det helt ok att stjäla energi från grannarna framöver i alla fall.

Permalänk
Avstängd

Jag blev lite imponerad när jag hjälpte morsans man att koppla in deras nya TV och den hade solceller på fjärren faktiskt (de hade köpt någon budget Samsung QLED). Rätt smart ändå. Vi använder fjärren en del hemma så jag får byta kanske vartannat år eller så, vilket inte är något större problem men ändå skönt att slippa. Fjärren har dock mikrofon för röststyrning och jag antar att den hade sugit en del batteri om vi hade använt den funktionen. Jag vet inte om WiFi hjälper så mycket dock, mängden energi man kan få ut måste vara extremt liten, å andra sidan är det ju typ så RFID och NFC funkar så man kan ju använda denna lilla mängden energi ändå. Vad jag minns var den första (kommersiella TV-) fjärrkontrollen helt batterilös, den hade istället knappar som var tröga och skapade tillräckligt med energi av själva trycket, lite som den där Hue-fjärren som fanns tidigare. Uppenbarligen krävs det inte mycket el för att kontrollera en TV i alla fall.