3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigmoee:

Det finns olika typer av miners, de som kör med låga vram temps och bra underklock är de man ska köpa från. Dock så kan jag nästan lova att 95% kör med konstant 95c vram temps med 3080 och andra varma modeller. Sjukt att ni tror grafikkort inte slits av att köras i full fart 24/7. Kör er bil i 1 månad 24/7 så lär ni se vad jag pratar om.

Du kan inte jämföra GPU mot en BIL.

Det som sliter på bilen är alla starter när motorn är kall för då ska den dra runt oljan och allting annat som är trögflytande, när
du stänger av motorn så bildar det kondens i oljan som gör att smörjningen är ännu sämre. Det bästa för en bil är att gå 24/7 för då bildar det ingen skadlig kondens i systemet och allting håller optimal smörjning.

Hittar inte rapporten nu som jag fick på gymnasiet, men porsche gjorde ett sådant test i USA de gav gränsbevakarna en porsche där kravet va att den skulle köras non stopp och aldrig bli kall. Efter 1 månads körning så tog porsche tillbaka bilen och monterade ned den i molekyler för att kunna mäta vad som har slitits. Man såg att motorn etc har kört men man hittade inga mätbara slitages alls i hela bilen.

Nog med OfT

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd

Så Porsche granskar sin egna bil och kommer till slutsatsen att den kan köras i oändlighet utan att slitas? Jämför mekaniker kostnader mellan taxi och privatperson, ring bara närmaste taxibolag 🤣. Nämn gärna din teori om att en bil går bara sönder när man startar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigmoee:

Det finns olika typer av miners, de som kör med låga vram temps och bra underklock är de man ska köpa från. Dock så kan jag nästan lova att 95% kör med konstant 95c vram temps med 3080 och andra varma modeller. Sjukt att ni tror grafikkort inte slits av att köras i full fart 24/7. Kör er bil i 1 månad 24/7 så lär ni se vad jag pratar om.

95C lät lite väl svalt. 100-105C är vanligare utan modifikation även på toppmodeller. Det är dock inom tolerans för GDDR6X.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigmoee:

Så Porsche granskar sin egna bil och kommer till slutsatsen att den kan köras i oändlighet utan att slitas? Jämför mekaniker kostnader mellan taxi och privatperson, ring bara närmaste taxibolag 🤣. Nämn gärna din teori om att en bil går bara sönder när man startar den.

Jadu ska försöka men du läser som en kratta.

jag skrev att bilarna mår bäst av att få gå 24/7.

Och den simplaste orsaken är att efter du har stängt av bilen och den kyler ner sig så bildas det kondens/vatten i oljan och efter x antal starter har du så mycket vatten i systemet så när olja/vattenblandningen kommer in i motorn så där oljan ska vara för att smörja/skydda metalldelarna så har du nu vatten som blir ånga som trycker bort oljeskyddet och då blir det metall mot metall.

Att jämföra Taxi mot privatpersoner är bara löjligt för Taxibilarna går oftast under leasingavtal där du MÅST serva bilen efter x mil/timmar körning för skippar man det så förlorar man garanti.

I dagens läge så har man satt 1500mil/1år-service intervaller som standard som är framtagen efter alla genomsnitts kallstarter som bilarna gör i dagens läge och majoriteten kör heller inte bilen tills den blir genomvarm som leder till att kondensen ökar i systemet. Majoriteten av befolkningen startar bilen för att sedan köra till närmaste ICA etc som ligger 10-15min bort för att sedan handla i 30-60min för sedan köra hem igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigmoee:

Källa på detta?

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karate Taco:

95C lät lite väl svalt. 100-105C är vanligare utan modifikation även på toppmodeller. Det är dock inom tolerans för GDDR6X.

Mitt 3090 går i mellan 90-95. Satte dit en rejäl kylfläns som täcker hela backplaten. PNY hade bra kylning utan modden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av davitto:

Källa på detta?

Skrivet av anon333222:

Mitt 3090 går i mellan 90-95. Satte dit en rejäl kylfläns som täcker hela backplaten. PNY hade bra kylning utan modden.

Japp, mitt 3080 går i 104, och att tro jag kan köra den i flera år utan skada vore naivt. Hört dock folk som lyckats få ner tempsen, tyvärr går mitt kort för varmt hur jag än gör. Sen när är dessa temperaturer ok att köra 24/7? Hur ska jag veta när jag köper ett mining kort att personen inte kört sönder den i 105+ 24/7. Denna tråden är fylld med mining grabbar som försöker skydda påståendet. Känner att ni försöker generalisera att varje miner kör sina GPUS rena, välkylda och ventilerade. I era drömmar att den världen existerar. I verkligheten så vet du inte hur hårt de pressat den i mining.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigmoee:

Japp, mitt 3080 går i 104, och att tro jag kan köra den i flera år utan skada vore naivt. Hört dock folk som lyckats få ner tempsen, tyvärr går mitt kort för varmt hur jag än gör. Sen när är dessa temperaturer ok att köra 24/7? Hur ska jag veta när jag köper ett mining kort att personen inte kört sönder den i 105+ 24/7. Denna tråden är fylld med mining grabbar som försöker skydda påståendet. Känner att ni försöker generalisera att varje miner kör sina GPUS rena, välkylda och ventilerade. I era drömmar att den världen existerar. I verkligheten så vet du inte hur hårt de pressat den i mining.

Vad sägs om att hänvisa till källa/fakta som backar upp dina claims istället för att deflektera med "fyllt med mining fanboys i denna tråden".

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bigmoee:

gott nytt år på dig med. Köper man begagnat så tar man ju alltid en risk. Man vet ju aldrig hur grafikkortet har behandlats innan. En miner tänker på profit. Värme = förluster/ lägre hashrate. En gamer däremot vill ju ha så hög fps som möjligt. Då kanske man vill öka lite spänning och pressa ut det allra sista. Tänk dig en yrkesman som lever på sitt arbete vs en som har det som en hobby.

Permalänk
Medlem

Mitt 3090 har aldrig haft Core över 49 grader, Minne över 56 grader och VRM över 50 grader. Tror folk hellre köper det, även om det spelats friskt med det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daniel75:

Mitt 3090 har aldrig haft Core över 49 grader, Minne över 56 grader och VRM över 50 grader. Tror folk hellre köper det, även om det spelats friskt med det.

Klart man vill ha det! Men är det inte lite overkill att ha ett 3090 som bara idle:ar? Så låga temps existerar knappt för en vanlig användare, gddr6x går ju extremt varmt, annars hade den inte varit rate:ad för 110C. Sen är ju inte tempen allt. Ska vi ta bilanalogin, så tar man ju en välservad långmilare före en som gått väldigt lite och haft en massa kallstarter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Vattenkyld och sen doppad i olja?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vattenkyld och sen doppad i olja?

Snarare ombord på JWST

Permalänk

EVGA GeForce RTX 3080 Ti FTW3 ULTRA rimligt pris för denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasneg:

Jag köpte detta för 19000:- häromdagen. Rimligt pris? Absolut inte! Men tyvärr det man får ge just. Får se vad som presenteras nu den 4e av Nvidia med nya 3070 och 3080 med mer minne och tillgängligheten om priserna kan sjunka något framöver.

Skulle säga att 15000:- är någorlunda rimligt, idag för ett 3080ti men lite bättre kylning.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasneg:

Brukade se denna modell på Elgiganten och Inet för ca 17-18k.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk

Ok hittade en för 16400 med frakt, dock skulle den ha lite coil whine då och då men kanske värt rabatten. Får se

Permalänk

På nått sätt känns det skönt att webhallen säljer trögt (knappts alls om man ser på lagersaldot senaste dagarna) när de tar 13999:- för en MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC LHR ….

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sosonokasu:

På nått sätt känns det skönt att webhallen säljer trögt (knappts alls om man ser på lagersaldot senaste dagarna) när de tar 13999:- för en MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC LHR ….

Spelar ju ingen roll hur snabbt de säljes sålänge korten bli sålde innan nästa leverans så spelar det ju ingen roll.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sosonokasu:

Kan ju vara så att folk spenderat tid iom jul och nyår, borta från webhallen och andra butiker. Köpt presenter till andra än sig själva.

Sjukt att priserna går uppåt numera på grafikkort. 11490 gick TUF OC för på netonnet för ett tag sedan, numera tar butiker runt 12490-12990 för samma kort. Gigabyte OC och Vision OC har båda gått upp 500-1000 kr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Klart man vill ha det! Men är det inte lite overkill att ha ett 3090 som bara idle:ar? Så låga temps existerar knappt för en vanlig användare, gddr6x går ju extremt varmt, annars hade den inte varit rate:ad för 110C. Sen är ju inte tempen allt. Ska vi ta bilanalogin, så tar man ju en välservad långmilare före en som gått väldigt lite och haft en massa kallstarter.

Idle:ar vet jag inte, kör det på 21Ghz minne, 2190Mhz Core. En bra custom loop och GPU block är allt som behövs. Vattnet som det får går aldrig över 27-28 grader.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daniel75:

Idle:ar vet jag inte, kör det på 21Ghz minne, 2190Mhz Core. En bra custom loop och GPU block är allt som behövs. Vattnet som det får går aldrig över 27-28 grader.

Personligen vill jag inte ha något grafikkort som någon annan person har skruvat i men grattis till dig som fått så låga temperaturer. Lyckost den som får köpa ditt begagnade grafikkort när det är dags.

Permalänk
Medlem

Gigabyte GeForce RTX3080Ti Gaming OC

https://www.komplett.se/product/1187631/datorutrustning/dator...

79st i lager , 19 499

Visa signatur

Moderkort:Rog Strix X870F-Gaming Wifi l CPU: Ryzen 7 9800X3D l GPU: MSI 5090 Vanguard Launch Edition SOC l CPUkylare: NZXT Kraken X73 360 mm l RAM: Trident Z5 NEO RGB 6400 2x24 GB l SSD: 2x WD BLACK SN850 NVMe 1TB, WD BLACK SN850x NVMe 2TB, Samsung 860 Evo 1TB SSD l PSU: Seasonic Prime PX 1300W l Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO l Fläktar: 13x Lian Li UNI FAN AL l Skärmar: TUF Gaming 1x ASUS VG27AQ, 1x Acer Predator XB323QK NV l Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed l Mus : Logitech G502 Lightspeed Wireless l Hörlurar: Steelseries Nova 7 l Win 11 Pro lllllll Steam Deck 512GB lllllll
Testrigg: BC1 V2 I Moderkort: Asus Rog Strix Maximus Ranger VII LGA 1150I I 4790K I 1070 Hybrid (Kraken G12), I Evga 2060 SUPER SC I MSI 1080 Ti FE x2 I Rog Strix 1080 Ti OC x4 I Dubbla AiOs 240 NZXT, ASUS ROG STRIX LC2 240 AIO

Permalänk
Medlem

Finns ett par TUF 3080Ti (inte OC) på Webhallen för 16,490:-
https://www.webhallen.com/se/product/336650-ASUS-TUF-GeForce-...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

hur kollar man tempen på minnet har 3080 vet bara msi är under 70-7full load men minnee veet ej

Visa signatur

dyslexi men försöker blir lite bättre hela tiden förlåt. Men gör det inte med vilje försöker verkligen men har sjukt svårt för just sånas saker sen annat e jag jätte duktig på har otur men skäms ofta när skriver försöker använda rättstavningsprogram så blir så bra som möjligt. och lära mig lite för skäms själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakimen:

hur kollar man tempen på minnet har 3080 vet bara msi är under 70-7full load men minnee veet ej

Testa gpu-z o se vad du har för temps
https://www.techpowerup.com/gpuz/

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Näbbdjuret:

Testa gpu-z o se vad du har för temps
https://www.techpowerup.com/gpuz/

hade mellan 106-108 under full load är det farligt för min dator?

Visa signatur

dyslexi men försöker blir lite bättre hela tiden förlåt. Men gör det inte med vilje försöker verkligen men har sjukt svårt för just sånas saker sen annat e jag jätte duktig på har otur men skäms ofta när skriver försöker använda rättstavningsprogram så blir så bra som möjligt. och lära mig lite för skäms själv

Permalänk
Medlem

Det är väl där omkring nedklockning börjar ske av systemet pga hög temp. För hög temp degraderar dina komponenter, så du borde vidta åtgärder.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Näbbdjuret:

Det är väl där omkring nedklockning börjar ske av systemet pga hög temp. För hög temp degraderar dina komponenter, så du borde vidta åtgärder.

ok sätter direkt lägre oc ser hur det blir då men finns det någon annan åtgärd man kan göra för att få ner tempsen? tyacksam för svar

Visa signatur