Alienware avtäcker 34-tums spelskärm med QD-OLED och 175 Hz

Permalänk
Medlem

Linus var lyrisk iaf. "Sponsored content" så ta det med en rejäl nypa salt, men tekniken de visar är en rejäl förbättring.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

komigen 27” och 1440p 240hz oled 😍

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Fyndjägare

Samsungs egna variant av denna QD-OLED heter Odyssey G8QNB.
Blanda inte ihop med nya Odyssey Neo G8 som är mini-LED. Snarlika namn, helt olika panelteknologi. Minst sagt rörigt från Samsung.

https://www.ces.tech/Innovation-Awards/Honorees/2022/Honorees...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Finns det någon annan qd oled med pris på marknaden som du baserar detta på? Vilken? (jag är inte insatt i utbudet)

Bara en gissning från min sida att just denna hamnar inom det priset.

Permalänk
Medlem

Baserat på denna:
https://www.dell.com/sv-se/shop/böjd-spelbildskärm-alienware-...
Räknar jag med ett pris på 20k någonstans. Där någonstans blir den högst intressant för mig!!

Liiiite synd att panelen inte är 38”. Då hade det varit 100% fullpott drömskärm.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag godkänner Linus tekniska förklaringar. Han har i alla fall någon i sitt crew som kan saken. Lite bonuspoäng för nämnandet av Helmholtz–Kohlrausch-effekten där wikipedia-sidan har ett illustrerande exempel

Problemet är större än vad Linus tar upp dock. Bildexemplet på Wikipedia med den starka röda tonen syns även på sRGB-skärmar och blir ännu starkare på skärmar med forcerat större färgrymd.

På apparater med just starkt mättade och ganska smalbandig energifördelning brukar just rött sticka iväg ordentligt. Extremt mättade färger som det blir när man når BT.2020, kan bli riktigt märkliga. Håller man det inte i schack kan röda nyanser lysa i bilden nästan som laserpekare.

Noterade detta för herrans massa år sedan när det var en tillfällig hype runt RGB-LED-projektorer (kostade 100.000+ kr och surrade mycket) där man åstadkom just smalbandiga energispikar i spektrumet. Röda detaljer i filmer, vilket också inkluderar andra färger som skapas från rött, likt starka nyanser av gult, magenta och orange kunde verkligen sticka ut i bilden som om de vore fluorescerande. Ganska distraherande när en skådespelare kom i röd tröja och det liksom lyste utanför duken.

Det är individuellt där kön, ålder och gener samt även etnicitet avgör hur man uppfattar detta. Hade jag varit en asiatisk ung kvinna från en regnskog hade jag kanske reagerat annorlunda.

Enormt större färgrymd är inte alltid bättre. Här verkar som att P3-färgrymd är så stort vi kan gå utan att metamerism tar över hur man upplever färger och bild olika beroende på vem man är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Alltid undrat i dagensläge vad en inbyggd G-Sync gör för nytta gentemot kompatibel?

Riktig G-Sync funkar ända ner till 1Hz, medan G-Sync Compatible, som använder VESA-protokollet (VRR), bara kan gå ner till 30Hz (vissa går bara ner till 45 eller 60Hz). Så i spel där FPS:en ligger under 30 så är alltså riktig G-Sync att föredra.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

This is the way i wanna live.

OT: tagga till! <3

I'm going through changes (coming up, coming up)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sonicsonic:

Om man kunde bara trolla fram den perfekta skärmen. Så tror jag att detta skulle vara extremt nära. Vad mer kan man tänkas vilja ha egentligen? Mer pixlar och Hz känns inte rimligt. Vad ska orka driva det lixom?

Ser det som positivt att även om det är svårdrivet idag så drivs priserna ner och i framtiden när hårdvaran hunnit ikapp för att driva det så behöver man inte betala multum för en monitor.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Vangen:

Alltid undrat i dagensläge vad en inbyggd G-Sync gör för nytta gentemot kompatibel?

G-sync-modulens styrka är att den kan variera sin overdrive baserat på den frekvens som panelen tillfälligt körs i. LCD-Paneler visar olika nivåer av efftersläp med olika frekvenser. Där är alla G-sync-modulförsedda skärmar jag testat lika konsekventa oavsett om de kör runt 60 eller 120 Hz för stunden. Särskilt under 60 Hz är det fortfarande fritt från LCD-problem. Detta eftersom G-syncmodulen är en FPGA-modul som kan programmeras om för hur den specifika panelmodellen faktiskt beter sig vid olika frekvenser.

De skärmar som kör VESA Adaptive (oavsett om det är AMD eller Nvidia som ollat skärmen) bygger på att funktionen finns i en generisk kretsuppsättning och kan inte programmeras om på samma sätt. Därför har skärmtillverkarna placerat overdrive på någon kompromissposition där man förväntar sig den typiska frekvensen ska vara. Detta är olika från skärm till skärm och resulterar i en skärm kan vara optimal vid säg 120 Hz men ge overdrive-artefakter vid 60 Hz – eller viceversa. Samt vara nästan ospelbart under 60 Hz i en del fall. Så beroende på hur man vill spela kan det finns skärmar som är bättre och sämre val trots att av i grunden är samma skärmar som säljs under olika varumärken.

Men nu är detta ett LCD-problem. Frågan är om det behövs för en QD-OLED som inte alls bör ha den här problematiken? Där gissar jag att det är så enkelt att det är Nvidia som just nu idag står för knowhow. Tillsammans med bäst betalande och välvilligaste varumärket har de därför tagit fram en lösning med just en G-Syncmodul.

Permalänk
Medlem

Kanske blir nästa köp då gen 2 av OLED för gaming köpte ju Acer 34" Predator X34GS IPS 21:9 Curved 180 Hz i sommras som jag e sjukt nöjd med.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

o shit oled för monitors!! Nu behöver vi 25-27 1440p 360hz versioner bara.

Undra hur dem skyddar dessa mot inbränning? Flashar den någon annan färg snabbt varje sekund eller vad?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av highspeed:

o shit oled för monitors!! Nu behöver vi 25-27 1440p 360hz versioner bara.

Undra hur dem skyddar dessa mot inbränning? Flashar den någon annan färg snabbt varje sekund eller vad?

Enligt Linus video på samma panel, så är det en per-pixel refresh som alltid är igång. Oklart exakt hur den funkar dock.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Då är jag mer intresserad av 48" 4K OLED från ROG!

Permalänk
Medlem

Nu börjar det röra på sig lite mer med OLED i vettig storlek för datoranvändande alltså.

Denna lär bli alldeles för dyr med allt g-sync tjafs och liknande men jag hoppas att fler modeller i 32-34" är på kommande inom de närmaste åren

Permalänk
Medlem

Luktar minst 38k i pris. LG 32" OLED 60Hz säljs fortfarande för 35k.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd

Frågan är om 1440p räcker för nästa skärm. Även med AA / AF på max så får man en del oroligheter i grafiken som man vill slippa.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Lego Master
Skrivet av XPerion:

Luktar minst 38k i pris. LG 32" OLED 60Hz säljs fortfarande för 35k.

Men far åt helvete. Är det ens rimligt? Du kan ju få en rejält mycket större WOLED-panel för betydligt mindre cash.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Men far åt helvete. Är det ens rimligt? Du kan ju få en rejält mycket större WOLED-panel för betydligt mindre cash.

Är ju just det, de större panelerna har länge varit billigare att tillverka och först nu får vi Samsungs variant. Bara att det är 175Hz = dyrare.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Hoppas på en 27" 1440p OLED 144+hz panel ;/

Permalänk
Medlem

Ta bara den dyraste gaming skärmen just nu och gissa ett pris från där och uppåt. 35K för Asus LCD skit. Jag köper denna vid release, för man vet aldrig hur limited release det kan vara med tanke på “QD Display will mass-produce and release 65-inch and 55-inch TVs and 34-inch monitors, and decide whether to increase production based on market reaction”. Om alla sitter och tänker vänta på att priset droppar så kommer de istället bara skita i att producera flera skärmar, det har man sett innan med OLED-monitors, tex. den förra Dell OLED-monitorn som kom och gick.

Hoppas iallafall att LG 42" OLED som också är lite gaming inriktad sätter liiite press på att hålla nere priset på dessa Samsung paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Hoppas på en 27" 1440p OLED 144+hz panel ;/

Indeed. Sweetspot i storlek på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Siktet är fortfarande instället på en 42" LG OLED i dagsläget. Gissar att de kommer vara prissatta som rena budgetskärmen i jämförelse med dessa nämligen. Men jag har gärna fel

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av headphoneninja:

Ta bara den dyraste gaming skärmen just nu och gissa ett pris från där och uppåt. 35K för Asus LCD skit. Jag köper denna vid release, för man vet aldrig hur limited release det kan vara med tanke på “QD Display will mass-produce and release 65-inch and 55-inch TVs and 34-inch monitors, and decide whether to increase production based on market reaction”. Om alla sitter och tänker vänta på att priset droppar så kommer de istället bara skita i att producera flera skärmar, det har man sett innan med OLED-monitors, tex. den förra Dell OLED-monitorn som kom och gick.

Hoppas iallafall att LG 42" OLED som också är lite gaming inriktad sätter liiite press på att hålla nere priset på dessa Samsung paneler.

Alltså jag förstår hur du tänker, men det finns också en gräns för hur idiotdyra de kan vara innan det inte ens är värt det längre, oavsett hur häftig tekniken är. Jag vill ju våga använda den också, inte bara låsa in den i vapenskåpet och aldrig röra den av rädsla för att den går sönder.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

ändå roligt. folk har inga problem att köpa grafikkort norr om 20k+ varje release men en skärm som kanske är vid 15k+ så börjar man rynka på pannan? Jag tänker har man råd med ett grafikkkort för dom summorna utan problem så borde även denna summa vara ett piss i havet...

Ja, det är ju sen gammalt att ju dyrare saker man köper desto mer pengar kan man spendera.

"The more you buy the more you save" - Nvidia-Jens

Permalänk
Medlem

Hmm... nu blir det svårt att välja oled skärm. DELL/Samsung 34" eller LG/ASUS 42". Men någon av dessa 4 blir det nog. 😀

(Antar att den asus har på G är samma panel som LG)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uggmull:

Hmm... nu blir det svårt att välja oled skärm. DELL/Samsung 34" eller LG/ASUS 42". Men någon av dessa 4 blir det nog. 😀

(Antar att den asus har på G är samma panel som LG)

För min del skulle det vara tok enkelt att välja Samsung 34" panel kommer ju sitta i en riktigt skärm in en skärm gjort som en TV. 42" är på tok för stort för lämpliga avstånd, och 4k är overrated till 100% heller lite lägre upplösning och möjligheten att få högre FPS i spelen. Då den visuella skillnaden är svår att se mellan 1440p och 4k om du inte har just en väldigt stor display.

Däremot kommer så klart priserna att vara sjukt höga på allt utom LG 42" TV varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Men far åt helvete. Är det ens rimligt? Du kan ju få en rejält mycket större WOLED-panel för betydligt mindre cash.

Företag bryr sig inte om rimliga priser så länge folk köper.
Smartphone priser har överdrivna priser, ändå köper folk varje år när ny modell lanseras.

Xbox, PS5, grafikkort är det nån som bryr sig om de överdrivna priser?

Jag förstår inte heller varför denna LG OLED monitor med 4K/60Hz kostar 35 790:-!?

https://www.lg.com/us/monitors/lg-32ep950-b-oled-monitor

https://www.komplett.se/product/1192952/datorutrustning/bilds...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Äh, om de ändå ska böka med 21:9 så kunde de väl lika gärna kört på 32:9? Men kul att det börjar hända saker på OLED fronten och LG blir utmanade, efter bara ett decennium+. Får se om samsung uppdaterar deras 32:9 skärmar med sån här panel istället, då kan jag ge frugan min nuvarande 32:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Linus var lyrisk iaf. "Sponsored content" så ta det med en rejäl nypa salt, men tekniken de visar är en rejäl förbättring.
https://youtu.be/Piteu5gyKq0

Lite överdrivet lyrisk kan jag tycka. Ljuset på Samsungen ser lite överdrivet och haloaktigt ut för mig. Nu har jag en LG-OLED hemma så jag är väl partisk också, samt att man inte kan jämföra bilden rättvist på skärmar genom att titta på inspelat material av dem på en annan skärm. Med det sagt, när jag kikar på t.ex. älgarna vid 3:54 så ser QDOLED ut som en överdriven bild av typ en man ser på felinställda apparater i elladorna medans LGn ser naturlig och korrekt ut för mitt öga.