Dags för nytt redigeringsprogram.

Permalänk

Dags för nytt redigeringsprogram.

Jag gav upp. Lightroom 6 fick hänga med ett tag, men känns nu väldigt förlegat och stödjer inte alla fåformat.

Testade Exposure 7 som faktiskt kändes rätt långsamt trots M1 optimering. På PC var det ännu slöare. Kändes som ett något hemmasnickarat program, som iofs funkade men som kändes märkligt. Har även för några år sedan testat Capture One (Fuji), men den licensen funkar ju bara till Fuji som jag inte längre plåtar med. Även provat lite andra program, bl a Pixelmator Pro - men hör och häpna, detta program har inget eget raw-stöd och många kameror (även moderna) stöds inte av Mac OS. Märkligt.

Funderar på om jag ska gå över till en prenumeration på senaste Lightroom - men vill först kolla om det finns något annat prisvärt, snabbt och dugligt program - gärna för både Mac och PC?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Samsung Sverige

Följer tråden! Jag använder också senaste Lightroom men det är alltid kul att prova något nytt

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Tror Lightroom är vägen att gå.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Jag gav upp. Lightroom 6 fick hänga med ett tag, men känns nu väldigt förlegat och stödjer inte alla fåformat.

Testade Exposure 7 som faktiskt kändes rätt långsamt trots M1 optimering. På PC var det ännu slöare. Kändes som ett något hemmasnickarat program, som iofs funkade men som kändes märkligt. Har även för några år sedan testat Capture One (Fuji), men den licensen funkar ju bara till Fuji som jag inte längre plåtar med. Även provat lite andra program, bl a Pixelmator Pro - men hör och häpna, detta program har inget eget raw-stöd och många kameror (även moderna) stöds inte av Mac OS. Märkligt.

Funderar på om jag ska gå över till en prenumeration på senaste Lightroom - men vill först kolla om det finns något annat prisvärt, snabbt och dugligt program - gärna för både Mac och PC?

Låter konstigt. Om kameran stöds eller inte i LR/PS beror på om du har installerat senaste "Camera RAW" från Adobe.
https://helpx.adobe.com/camera-raw/using/supported-cameras.ht...

Har du en helt ny modell av kamera, så kanske du får vänta lite på en uppdatering av just Camera RAW. Om du går in på länken jag jag gav, så finns det en lista på vilka kameror/objektiv som stöds. Dessa gäller både på Mac/Win.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Låter konstigt. Om kameran stöds eller inte i LR/PS beror på om du har installerat senaste "Camera RAW" från Adobe.
https://helpx.adobe.com/camera-raw/using/supported-cameras.ht...

Har du en helt ny modell av kamera, så kanske du får vänta lite på en uppdatering av just Camera RAW. Om du går in på länken jag jag gav, så finns det en lista på vilka kameror/objektiv som stöds. Dessa gäller både på Mac/Win.

I LR funkar de flesta kamerors råfiler, då Adobe är snabba på att uppdatera. Men att det i Mac OS inte funkar är en gåta. Går man in på deras lista om vilka kameror som stöds ser man snabbt att många, inte bara nya, kameror helt enkelt inte stöds.

Jag har själv en mindre, lite udda M43 kamera: Lumix G100 (typ samma sensor och filer som G80, G90 osv). MEN då den ändå är en egen modell - så stöds den inte. Apple måste ju ha missat detta. Har rapporterat btw.

Men åter till frågan...vad finns det mer för trevliga program? Även om det skulle funka i pixelmator pro, så har detta program ingen bildbrowser (som exvis lightroom eller exposure) - så den funkar mer för att öppna fil -för-fil så att säga. Sen är det programmet (Pixelmator) nog inte primärt tänkt som redigeringsprogram på det sättet, utan mer kreativt som låt säga Photoshop...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

I LR funkar de flesta kamerors råfiler, då Adobe är snabba på att uppdatera. Men att det i Mac OS inte funkar är en gåta. Går man in på deras lista om vilka kameror som stöds ser man snabbt att många, inte bara nya, kameror helt enkelt inte stöds.

Jag har själv en mindre, lite udda M43 kamera: Lumix G100 (typ samma sensor och filer som G80, G90 osv). MEN då den ändå är en egen modell - så stöds den inte. Apple måste ju ha missat detta. Har rapporterat btw.

Men åter till frågan...vad finns det mer för trevliga program? Även om det skulle funka i pixelmator pro, så har detta program ingen bildbrowser (som exvis lightroom eller exposure) - så den funkar mer för att öppna fil -för-fil så att säga. Sen är det programmet (Pixelmator) nog inte primärt tänkt som redigeringsprogram på det sättet, utan mer kreativt som låt säga Photoshop...

Ja, det är jag med på. OSX som operativsystem är inte ett bildbehandlingsprogram, men borde ändå vara snabba på bollen, vad det gäller att kunna visa förhandsvisningar etc..
Jag fick för mig att du menade att LR på Mac vs Win inte visade dina RAW-filer.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@spacedebree
Håller inte på med redigering, men hört gott om
Darktable
RawTherapee
Vet ej om dom håller måttet för dig.

Jag brukar använda denna sida när jag letar efter något liknade program:
https://alternativeto.net/software/adobe-lightroom/

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Capture One. Det börjar bli riktigt vasst och finns både till Win och Mac. Går att prenumerera eller köpa licens om man vill.

Jag har som alla andra suttit i LR i alla år. Men börjar så smått gå över till Capture One tror jag. Speciellt om man fotar med Fujifilm är det betydligt bättre då Capture One läser Fuji raw-filerna bättre, dom blir skarpare t ex.

Capture One har ju som du nämner licens för enskilt kameramärke eller en för alla om man vill det. Prova Capture One 22 är mitt råd. Går att prova 14 dagar helt gratis.

Permalänk
Medlem

DxO Photolab 5 finns både till win och Mac, hurvida det går snabbt på M1 vet jag dock ej men dom har som många andra alternativ 30 dagars provperiod så det kan vara värt att testa om dom har stöd för din kamera.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för DxO då jag gillar det, även om jag haft uppehåll med fotandet ett tag.

DxO PhotoLab 5 (har ej använt 5:an men tidigare versioner)
https://www.dxo.com/dxo-photolab/

Kolla även upp Topaz som har endel användbara program.
Topaz Studio 2
https://topazlabs.com/studio/

Permalänk
Medlem

Darktable är nog mitt förslag, vad jag speciellt uppskattar är valfriheten bland demosaic-algoritmer och att det går att köra flera olika instanser av de olika filtren, speciellt RAW-NR där luminans, R, G och B kan få var sin instans med olika styrka och inställning o.s.v.
Mycket användbart när ISO tvingats dras upp en del.

Ett annat användbart filter är Kontrast EQ som gör att det går plocka fram detaljer utan att bilden ser överskärpt ut.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Skrivet av Johan_G3:

Darktable är nog mitt förslag, vad jag speciellt uppskattar är valfriheten bland demosaic-algoritmer och att det går att köra flera olika instanser av de olika filtren, speciellt RAW-NR där luminans, R, G och B kan få var sin instans med olika styrka och inställning o.s.v.
Mycket användbart när ISO tvingats dras upp en del.

Ett annat användbart filter är Kontrast EQ som gör att det går plocka fram detaljer utan att bilden ser överskärpt ut.

Jag störde mig tyvärr enormt på den eftersläpning som blev från det att man rörde ett reglage till att något hände på skärmen. I exempelvis Pixelmator Pro är det verkligen instant!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Jag störde mig tyvärr enormt på den eftersläpning som blev från det att man rörde ett reglage till att något hände på skärmen. I exempelvis Pixelmator Pro är det verkligen instant!

Åh tusan, trist att se. Jag har inte märkt något av det vare sig under Debian eller när jag bootar om till W10 senaste två-tre åren men skulle personligen få tokspel om reglagen laggade när jag redigerade bilder.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk

Just nu stör jag mig mest på att Apple totalt MISSAT att implementerar stöd för råfiler till lilla Lumix G100 / G110. Helt otroligt! Håller alla tummar att detta läggs till i Monterey 12.2. Har ringt Apple men...ja, vi får se. Känner noll hopp. Alla anda kameror i dessa serier är med i deras lista över kameror som har stöd. Den är ju en modern m43-kamera. Fattar nada. =(

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma