Snabbkoll: Vilken paneltyp har din TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Plasma rullade på fram till 2013 med Panasonic VT60 och ZT60 som deras magmun opus. Börjar bli en hel del survivorship bias här då det främst är Panasonics och Pioneers modeller som rullar fortfarande. Mycket plasma som såldes under åren var billiga och rätt ruskigt usla apparater med 42-tums 1024x768- och 50-tums 1280x768-paneler. Dessa är lätta att glömma bort. LG råkade skicka en sådan, 42PM470T för test till mig av misstag 2012. Det var som att hoppa tillbaka till 2005. Härlig pixelgröt! Men då roligt att se hur mycket bättre det blivit på den korta tiden.

Annars trevligt att se att någon har Samsungs-plasma som fortfarande fungerar. Alla Samsung-plasma som jag kalibrerade runt den här tiden gick sönder efter ett par år. Så nu vet vi svaret på den där gamla debatten om Panasonic med fläkt vs. Samsung utan fläkt.

Det verkar generellt vara två läger när det gäller just plasma:
- Den första gruppen är vi som har/hade en bra modell (Panasonics senare serier, Pioneer, Samsungs toppmodell) blev med all rätt extremt imponerande. De var betydligt bättre än allt på son tid. Visst är OLED ännu bättre på mycket och många filmnördar/entusiaster har bytt till sån, men det är inte helt solklart att det är ett motiverat byte m.t.p. kostnaden att gå från fortfarande riktigt bra till ännu lite bättre, speciellt som allt över 65" i OLED kostat en hel del.

- Den andra gruppen, som jag antar att @undac tillhör, är de som hade eller bara kände till budgetplasmorna med halvkass bildkvalitet och rektangulära pixlar.

Permalänk
Medlem

Bytte från 32" Wide tjock TV till en begagnad Panasonic Viera 46" 1080p plasma, för några år sedan.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av mudde:

- Den andra gruppen, som jag antar att @undac tillhör, är de som hade eller bara kände till budgetplasmorna med halvkass bildkvalitet och rektangulära pixlar.

hehe nädå, har bra koll på Kuro och panasonics senare finmodeller
underskattade bara hur många som satt kvar på snart tio år gamla apparater

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har OLED nu, innan dess hade jag ingen TV inkopplad

#19415944

När MediaMarkt sätter fel priser så kostar den 7990/77 ≈ 104kr/tum
Men redan nu finns ju också 55A1 för 7799/55 ≈ 142

Tror dock de stora kommer kosta mycket mer per tum än de små ett bra tag till

Värt att påpeka att

1) Det här är ett år då det fortfarande knakar i logistik-kedjorna
2) Det är januari, och allra billigast blir det till sommaren
3) Det är fortfarande brist på en del elektronik-komponenter.

Skulle tro att just 55A, och kanske ännu mer de ännu mindre modellerna, kommer att gå ner ytterligare i pris nästa år eftersom det är mer prispress på de ännu mindre modellerna. Som svar på originalfrågan - jag skulle tro att 42A2 kommer ner till nära nog 100 kr/tum om 18 månader.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

LCD med mini-LED blev de ju Skulle säga sub-par bild vs OLED men skönt att jag slipper bry mig om stilla grafikelement osv.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

2st 55" Panasonic VT60, haft dem sedan 2014.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har OLED nu, innan dess hade jag ingen TV inkopplad

#19415944

När MediaMarkt sätter fel priser så kostar den 7990/77 ≈ 104kr/tum
Men redan nu finns ju också 55A1 för 7799/55 ≈ 142

Tror dock de stora kommer kosta mycket mer per tum än de små ett bra tag till

Jag tror ingen på hela SweClockers har missat att du lyckades köpa en 77B1 för 7990:- och du
missar inte ett tillfälle att nämna det heller.

Bra för dig men låt oss alla gå vidare med livet nu!

Tack på förhand.

Permalänk
Bildexpert

Intressant att så många kör plasma fortfarande! Är ju, som redan har påpekats, främst de bättre modellerna som har sållats medan de flesta budgetvarianter åkte på tippen för längesen.

Om jag endast räknar med mina egna apparater så har jag haft...

CRT (en massa märken) - barnsben till ca 2013
Plasma (Panasonic) - 2013 till 2016
OLED (LG) - 2016 till 2018
HD-CRT (Sony, monitor) - 2018 till 2021
OLED (Panasonic) - 2021 till idag

Sista bytet skedde dagen före nyårsafton så det är bara i några få veckor jag har varit utan tjockisen som primär bildvisare. För mig som retrospelsentusiast och gammal Laserdiscsamlare går det i princip inte att klara sig utan bildrören, men det är rätt svårt att tacka nej till HDR och alla vackra restaureringar i 4K som kommit på senare år. Får ordna ett dedikerat retrorum under året för att inte behöva kompromissa alltför mycket.

Min förra OLED står hos farmor på äldreboende. Lite overkill kanske men hon gillar den.

Permalänk

Varför bara LCD och OLED som alternativ??

Jag kör Plasma. (och en bakprojektions-tv i stugan - perfekt då ingen vill sno den)

Permalänk
Medlem

Sony 40" fullHD LED i gästrummet som tv och skärm.
LG 50" plasma i sovrummet som tv och skärm.
LG 65" OLED i vardagsrummet som tv och skärm.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Som svar på originalfrågan - jag skulle tro att 42A2 kommer ner till nära nog 100 kr/tum om 18 månader.

A2 kommer inte i 42". Endast C2 som finns i 42".

Permalänk
Medlem

Vardagsrummet: Samsung RU7105 - VA panel August 2019 från fabrik. 75" 4K.
Vardagsrummet2: Asus Rog PG348Q - IPS panel. 2017. 1440P Ultrawide 34" 100 Hz.
Sovrummet: Philips 55PUS7805/12 - VA panel 2019. 4K 55"

Permalänk
Medlem

OLED TV master race såklart, men jag har empati för LCD ägare, jag var själv där en gång i tiden.

Permalänk
Medlem

LCD men vill självklart ha det bästa. Men det bästa kostar fortfarande för mycket. Det är nu som först de första gamingvänliga TV skärmarna kommit och de är inte direkt billiga för storleken de håller.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Då tar vi en crash course:

Icke-moderna paneltyper från förr när presidenter och cigarrer var en grej
CRT - svårt att minnas när sista modellerna som tillverkarna ville skryta om faktiskt såldes. Runt 2005 tror jag Philips släppte någon modell (där "50 Hz" och "100 Hz" faktiskt betydde något) med läder ovanpå. Sedan blev CRT ett budgetsegment

Bakprojektion med CRT- och senare LCD- eller DLP-projektor försvann också under 00-talet. Var en metod för att nå 40–50–60-tum utan att det blev tokdyrt. På sätt och viss var det sämsta av alla världar. Tjock och otymplig med projektorers svaga sidor. Men stort för pengarna då.

Plasma rullade på fram till 2013 med Panasonic VT60 och ZT60 som deras magmun opus. Börjar bli en hel del survivorship bias här då det främst är Panasonics och Pioneers modeller som rullar fortfarande. Mycket plasma som såldes under åren var billiga och rätt ruskigt usla apparater med 42-tums 1024x768- och 50-tums 1280x768-paneler. Dessa är lätta att glömma bort. LG råkade skicka en sådan, 42PM470T för test till mig av misstag 2012. Det var som att hoppa tillbaka till 2005. Härlig pixelgröt! Men då roligt att se hur mycket bättre det blivit på den korta tiden.

Annars trevligt att se att någon har Samsungs-plasma som fortfarande fungerar. Alla Samsung-plasma som jag kalibrerade runt den här tiden gick sönder efter ett par år. Så nu vet vi svaret på den där gamla debatten om Panasonic med fläkt vs. Samsung utan fläkt.

Aktuella paneltyper som är moderna eller "moderna"
IPS, VA och TN är förstås olika LCD-varianter där det exakta patentet kan heta något annat beroende på tillverkare. Men det är samma grundprincip sedan länge. TN-paneler har traditionellt varit rätt sällsynta i TV-apparater och mer något som fanns på 00-talets ≈20-tums-TV. Har annars hänt väldigt mycket med LCD-tekniken sedan de första platta 17-tums TV-apparaterna runt millenieskiftet.

LCD blandas ofta ihop med "LED-TV" som följd av gamla reklambudskap. Idag är allting LED i någon form. För en LCD-TV är det bakgrundsbelysningen som är LED som då gradvis ersatte lysrören, CCFL, från 2008-ish och framåt. Med LED som bakgrundsbelysning kom mycket förbättringar likt högre ljusstyrka – senare mycket högre ljusstyrka – och local dimming. Dålig local dimming brukar dock ofta uppmärksammas. Mini-LED är en förbättring överlag här.

OLED från 2013 och framåt där LG Electronics första modell kostade 100.000 kronor för 55 tum. Sedan 2016 och framåt är det fler tillverkare som använder panelerna från LG Display. Diskuteras varje dag i forumet. Ska bli intressant att se hur Samsungs QD-OLED står sig när LG:s WOLED har 9 års försprång på marknaden med optimerad tillverkning och allt.

Ja, fanns enstaka och sällsynta OLED-modeller lång innan. Sony sålde en 11-tums OLED för runt 50.000 kronor redan 2007. Men LG var de enda som fick igång en massproduktion på 55-tum.

Flygande enhörningar som fiser regnbågar
Micro-LED, Crystal LED och för den delen massiva OLED-väggar har man kunnat köpt sedan sisådär 10 år tillbaka. De blir också bättre och bättre men kostar fortfarande miljoner. Ja, finns för konsumenter, men antagligen inte den typ av konsument du är? Får se om Samsung kan leva upp till den hype som så många svalde för 3 år sedan på CES 2019. Kanske det någon gång kommer en färdigbyggd Micro-LED som kostar under en halv miljon för 70 tum?

Jag funderar på om inte projektor borde ha en plats här?

Visst, det är ju inte en "TV" i den bemärkelsen, men det kan ju vara så man använder den i vardagsrummet: som ett sätt att visa upp en bild

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Inaktiv

Vad räknas QLED som?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Vad räknas QLED som?

Det är LCD.

Permalänk
Medlem

11 år gammal LG Plasma här.
När den går sönder blir det Oled... men inte visat minsta tecken på att gå sönder så det lär dröja

Rätt trevligt ändå att ha massvis med ingångar som 2x RGB scart, rca, komponent, VGA samt 3x hdmi.
Kan koppla in nästan vad som helst i den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Men IPS och TN är väl ändå exempel på LCD-tekniker och faller ju under det om jag inte är helt ute och cyklar?

Jag tror jag ljög lite för att bevisa en poäng... 😉

Jo men med tanke på mängden tekniker som finns med LCD så hade det kanske varit trevligt att bredda det..

Speciellt med åtanke på MiniLED, P-LED etc och alla andra tekniker som finns med varianter av OLED

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ännu en Panasonic plasma här. Så vet inte vad jag ska välja.

Permalänk
Medlem

110" projektor.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

Inget av dom två. Sällar mig till sällskapet med plasma då jag fick tag på en Panasonic när dom sålde ut dom sista.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Jag tror ingen på hela SweClockers har missat att du lyckades köpa en 77B1 för 7990:- och du
missar inte ett tillfälle att nämna det heller.

Bra för dig men låt oss alla gå vidare med livet nu!

Tack på förhand.

Japp, ber om ursäkt. Siffran han nämnde matchade perfekt bara

Ska släppa det nu

Permalänk
Medlem

Projektor 108 tum , dedikerat bio rum ftw 🤪

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

TV? Vad är det för nymodigheter?

Här kör vi fortfarande med dockteater!

Permalänk
Medlem

En lg 55cx och en lg48c1.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk

ni borde lägga till plasma och CRT som alternativ!

Permalänk
Medlem

Panasonic ZT60 Plasma still going strong hos mig!
Saknar det alternativet!! 🤔

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

Gött ändå att så många fattat läget och kör Oled

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Har en tio år gammal LG-plasma som funkar fint. När den lägger av blir det OLED.

Visa signatur

Fractal Design R5 | ASUS Z170 Pro Gaming | Intel Core i5-6600K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 2666MHz | ASUS STRIX GeForce GTX 980 TI Gaming 6GB | Crucial BX200 240GB | EVGA SuperNova G2 750W