Youtube previewar klipp vid hover (istället för gif) :(

Permalänk
Medlem

Youtube previewar klipp vid hover (istället för gif) :(

Hallå,

Youtube verkar ha ändrat så man får ett slags previewfönster när man hovrar klipp, där klippet börjar från början dessutom. Detta känns jädrans oanvändbart då de flesta pratar i 5 minuter innan det händer något.

Jag gillade gif-stilen där de kunde välja vad som skulle synas, även om det endast var ett par / tre bilder.

Går eländet att stänga av?

Windows, Edge

Uppdaterad: Gå in här och stäng av direktuppspelning: https://www.youtube.com/account_playback
(Din ikon -> Inställningar -> Uppspelning och Prestanda -> Direktuppspelning = av)

/DS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hallå,

Youtube verkar ha ändrat så man får ett slags previewfönster när man hovrar klipp, där klippet börjar från början dessutom. Detta känns jädrans oanvändbart då de flesta pratar i 5 minuter innan det händer något.

Jag gillade gif-stilen där de kunde välja vad som skulle synas, även om det endast var ett par / tre bilder.

Windows, Edge

/DS

Nej, allt konstigt som YT gör brukar vara omöjligt att komma runt. Men, jag har upptäckt att man kan klicka sig fram i tidslinjen i förhandsvisningsfönstret så man kan se hela videon, utan ljud, eller hoppa fritt i den. Jag har börjat använda den för att se på möjligt intressanta förslag som jag inte vill mata algoritmen med.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men, jag har upptäckt att man kan klicka sig fram i tidslinjen i förhandsvisningsfönstret så man kan se hela videon, utan ljud, eller hoppa fritt i den. Jag har börjat använda den för att se på möjligt intressanta förslag som jag inte vill mata algoritmen med.

Testade detta och det funkar väll om man sitter på stor skärm och mus, på exempelvis Surface Pro med pekplattan så måste man träffa en jädrans liten linje.

Jag ser också att historiken på klippen sparas om man spolar i previewn, så spolar jag till mitten eller närmare slutet så är det där den kommer att återupptas om jag klickar in på den vid ett senare tillfälle.

I vilket fall, gissar på att det är ett test på om det funkar och om folk gillar det, funktionen är nog borta inom kort.

Permalänk
Medlem

Hallå,

Windows, Edge

/DS

Här har du någon som tycker precis tvärtom, jag tycker detta är bättre då jag enklare kan se om det är en video jag vill börja titta på eller inte. Visst, sitter man på en väldigt liten skärm så blir det väldigt svårt se detaljer men själv tittar jag nästan aldrig på youtube annat än på min stationära dator eller TVn så för min del är det inget problem. De korta previews som fanns förut upplevde jag allt för ofta vara allt annat än informativa, i den mån det alls fanns någon.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Testade detta och det funkar väll om man sitter på stor skärm och mus, på exempelvis Surface Pro med pekplattan så måste man träffa en jädrans liten linje.

Jag ser också att historiken på klippen sparas om man spolar i previewn, så spolar jag till mitten eller närmare slutet så är det där den kommer att återupptas om jag klickar in på den vid ett senare tillfälle.

I vilket fall, gissar på att det är ett test på om det funkar och om folk gillar det, funktionen är nog borta inom kort.

Ok, ja, jag använder en riktig dator till säkert 99.9 procent av allt YT-tittande.

Men denna är nog här för att stanna. Tror inte att så många stör sig på den. Jag, som stör mig på många ändringar här och där, tycker att denna är neutral till positiv. Just för att jag kan "smygkolla" på en video.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ok, ja, jag använder en riktig dator till säkert 99.9 procent av allt YT-tittande.

Men denna är nog här för att stanna. Tror inte att så många stör sig på den. Jag, som stör mig på många ändringar här och där, tycker att denna är neutral till positiv. Just för att jag kan "smygkolla" på en video.

Den har ju vissa fördelar ja, fixar de så spolningen inte lagras i historiken så går den väll att använda. Ofta trycker jag dit många klipp i titta senare och då vill jag inte att klippen startar lite varstans. Vi får se hur de löser det...

(lite anti mot att det hoppar igång vid hover dock, inte speciellt databesparande om man kör 4G, kanske inte optimalt om man har katt heller )

Permalänk
Medlem

Den har ju vissa fördelar ja, fixar de så spolningen inte lagras i historiken så går den väll att använda. Ofta trycker jag dit många klipp i titta senare och då vill jag inte att klippen startar lite varstans. Vi får se hur de löser det...

(lite anti mot att det hoppar igång vid hover dock, inte speciellt databesparande om man kör 4G, kanske inte optimalt om man har katt heller )

Jag ser nu att förhandstittar matas in i historiken. Illa!
Då ska jag sluta använda den omedelbart.

Jag sitter med fiber och har inte katt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan inte börja beskriva mitt hat för sånt här. Man måste ha musen i fältet med alla videoikoner för att kunna scrolla här, men om jag "oaktsamt" bara låter musen vara någonstans och sen scrollar för att se vilka klipp som erbjuds så hoppar det ut en fruktansvärd pop-up och täcker det andra innehållet med autospelande video.

Så istället för att kunna scrolla och se vad de har så måste jag antingen noggrant placera muspekaren mellan två rader så jag inte triggar en pop-up eller så måste jag genast flytta bort musen från fältet med alla klipp efter varje scrollning.

Hur fan står ni ut med pop-ups? Det täcker ju innehållet med irrelevant skräp. Jag har hittills aldrig påbörjat uppspelningen av ett klipp med denna "funktionen", om jag vill se vad ett klipp är så hade jag väl bara klickat på det istället för att vänta på en timer för en minispelare? Samtidigt så har jag oavsiktligt råkat utlösa den pop-uppen dussintals gånger senaste dagarna. Kan ni verkligen ostört fortsätta beakta andra video när en pop-up lägger sig över vissa saker och börjar automatiskt spela upp video? För mig är det otänkbart att bara bortse från det irritationsmomentet och fokusera på det jag egentligen söker.

Kanske bara jag som är konstig? Kan ni läsa en artikel när en videospelare lägger sig över innehållet också? Jag irriterar mig direkt på alla pop-upper och har flera gånger lämnat e-handels sidor när en "chat-bot" dyker upp i hörnet, men när det kommer till fullständiga videospelare så är det väl rimligt att bli distraherad? Speciellt när det är något som man måste aktivt undvika att starta oavsiktligt och samtidigt har en ~5 sekunders fördröjning när man försöker starta det med mening.

Hur fan kan man uppskatta en sån här "funktion"? Det gör det lika fruktansvärt att hitta något på Youtube som på Netflix. Jag har inte stått ut med den plattformen på flera år. Bara sluta med alla pop-ups och allt automatiskt uppspelande. Det är inte jobbigt för användare att klicka på det de vill interagera med, men givetvis är det frustrerande att ständigt behöva vara aktsam om vart man lämnar musen så att den inte startar något av olyckshändelse.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

@johanandersson Ja jag börjar störa mig mer och mer på det nu när jag började använda Youtube lite mer på kvällningen. Jag har skickat feedback i vilket fall, sedan om någon kollar på den är väll en annan sak.

Permalänk
Medlem

Naturligtvis är det ingen på YT som läser feedback som skickas. Det går rakt i en skräpkorg. Slöseri med tid. De skulle behöva tiotusentals anställda enbart för att grovgallra allt. Jag skulle bli förvånad om de ens har en praktikant på halvtid för att läsa nåt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gå in här och stäng av direktuppspelning: https://www.youtube.com/account_playback
(Din ikon -> Inställningar -> Uppspelning och Prestanda -> Direktuppspelning = av)

Permalänk
Medlem

Gå in här och stäng av direktuppspelning: https://www.youtube.com/account_playback

Finfint letat! Stängt av nu.

Visa signatur