Koppla tangentbord och mus till bildskärm?

Permalänk

Koppla tangentbord och mus till bildskärm?

Hej på er,
Förstår detta är en riktig amatörfråga men jag har stött på en fråga jag inte kan svara på.

Jag hjälper en släkting som eventuellt vill köpa en macbook pro 2020 samt en ny skärm att ha till den skärmen. Han ställde dock en fråga som jag inte kan lista ut och tänkte jag hör med er proffs istället!

Han vill ha denna skärmen
https://www.inet.se/produkt/2213767/samsung-34-c34j791t-curve...

Till denna vill han ha trådlöst tangentbord och mus som han använder när den bärbara är kopplad till skärmen men undrade ifall man kan ha usb-portarna till dessa insatta i skärmen istället för i den bärbara? Är detta något som någon av er kan svara på?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,

Permalänk
Medlem

Det funkar perfekt Du kan även ladda datorn samtidigt som du gör detta genom att helt enkelt ansluta datorn till den USB-C(Thunderbolt) kontakt som har en dator som symbol (sitter under luckan på baksidan av skärmen). Anslut sedan mus & tbord till USB-A kontakterna bakpå skärmen.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Det funkar perfekt Du kan även ladda datorn samtidigt som du gör detta genom att helt enkelt ansluta datorn till den USB-C(Thunderbolt) kontakt som har en dator som symbol (sitter under luckan på baksidan av skärmen). Anslut sedan mus & tbord till USB-A kontakterna bakpå skärmen.

Hej,
Perfekt, tusen tack för snabbt svar! 😁

Permalänk
Medlem

Hej

Kapar denna tråden för liknande fråga. Försöker få igång mus och tangentbord genom att koppla den direkt mot min skärm som enligt spec ska ha usbhub, Dell U2515H. Men jag får det inte till att fungera. Har installerat om drivrutin, startat om, tagit bort energisparfunktion.

Har nu börjat acceptera att det inte funkar på denna skärmen, men då jag sitter med tankarna att beställa en ny skärm så undrar jag om det går på den? Kollar på AOC CU34G2X 34" som ser lovande ut, men det hade varit bra att veta om det fungerar att koppla mus och tangentbord direkt till den? Hade underlättat då jag kommer använda den dels till min stationära men även till arbetsdatorn.

Vad ska jag leta efter för spec? Båda har "usbhub", men det verkar inte vara någon garanti för att det fungerar.

Mvh Thomas

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomaslj:

Försöker få igång mus och tangentbord genom att koppla den direkt mot min skärm som enligt spec ska ha usbhub, Dell U2515H. Men jag får det inte till att fungera. Har installerat om drivrutin, startat om, tagit bort energisparfunktion.

Framgår inte hur du har kopplat, men gissningsvis är felet att du helt enkelt inte anslutit skärmens USB-hub till datorn. Varken DisplayPort eller HDMI har någon överföring av USB, du måste dra en kabel från skärmens USB-B-kontakt till en USB-A-kontakt på datorn. Det är normalt bara USB-C/Thunderbolt som kan transportera bild/ljud, USB och annat via en enda kabel.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Ah då förstår jag, då falerar hela concepet med att ha två DP kablar i skärm, en till stationär och en till bärbar där man smidigt kan byta mellan ingångarna. Tanken var att ha tangentbord i skärm och inte behöva flytta kablar o böka varje gång man skulle byta dator.

Kanske finns någon annan smidig lösning på detta problemet? Måste vara halva Sverige som sitter med en stationär uppsättning där man snabbt och smidigt vill koppla in arbetslaptoppen utan att flytta massa kablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomaslj:

Ah då förstår jag, då falerar hela concepet med att ha två DP kablar i skärm, en till stationär och en till bärbar där man smidigt kan byta mellan ingångarna. Tanken var att ha tangentbord i skärm och inte behöva flytta kablar o böka varje gång man skulle byta dator.

Kanske finns någon annan smidig lösning på detta problemet? Måste vara halva Sverige som sitter med en stationär uppsättning där man snabbt och smidigt vill koppla in arbetslaptoppen utan att flytta massa kablar?

En KVM-switch borde ju lösa ditt problem