Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Jag skulle säga att runt en halvtimme för felsökning och byte är rimligt, dvs. ca 700 kr arbete och 500 för pumpen om man går till en verkstad.

Utan att veta hur man gör på just denna bil så har jag stött på bilar man var tvungen att plocka ner hjulhus samt front på för att komma åt att komma åt båda pumparna och då är det inga 30 minuter för ett byte.

Nedan pris från vibilägares undersökning av mörkesvärlstäder (prisexempel från Stockholm)

Volkswagen: 1 980 kr för cirka en timmes felsökning. Därefter felsökning enligt respektive bils timdebitering. Exempel: VW Passat 2 201 kr, VW Golf 2 091 kr, VW T-Roc 2 200 kr, Tiguan 2 600 kr.

Så nog kan det dra iväg om man lämnar på märkesverkstad..

Permalänk
Skrivet av Linus:

Utan att veta hur man gör på just denna bil så har jag stött på bilar man var tvungen att plocka ner hjulhus samt front på för att komma åt att komma åt båda pumparna och då är det inga 30 minuter för ett byte.

Nedan pris från vibilägares undersökning av mörkesvärlstäder (prisexempel från Stockholm)

Volkswagen: 1 980 kr för cirka en timmes felsökning. Därefter felsökning enligt respektive bils timdebitering. Exempel: VW Passat 2 201 kr, VW Golf 2 091 kr, VW T-Roc 2 200 kr, Tiguan 2 600 kr.

Så nog kan det dra iväg om man lämnar på märkesverkstad..

Otroligt! 2000 kr i timmen för en bilmekaniker?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Hur kan man ta 4500 kr för att byta en spolarpump? Tar ca 10 minuter att felsöka, 10 minuter att byta och ett par hundringar för pumpen.
Man upphör aldrig att förvånas över Svenssons lättlurenhet.

Har man inget intresse eller plats att vara på om det tex är snö så kostar det. bytte själv min pump på min bil för 77kr + 30 min arbete som jag gjorde själv. men det lät väldigt dyrt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Otroligt! 2000 kr i timmen för en bilmekaniker?!

Antagligen tar de med kostnaden för analysverktyg i detta.

Många biltillverkare drar in pengar på verkstäderna genom att verkstäderna måste prenumerera på manualer och analysverktyg. Det är inte bilförsäljningen som genererar pengar, det är verkstadsjobben numera.

Och analysverktygen har inte några felkodsdatabaser längre utan det går via internet till biltillverkarens databas så du kan inte klara dig genom att säga upp abonnemanget och köra på gamla versioner.

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Många biltillverkare drar in pengar på verkstäderna genom att verkstäderna måste prenumerera på manualer och analysverktyg. Det är inte bilförsäljningen som genererar pengar, det är verkstadsjobben numera.

Och analysverktygen har inte några felkodsdatabaser längre utan det går via internet till biltillverkarens databas så du kan inte klara dig genom att säga upp abonnemanget och köra på gamla versioner.

Det där helvetet har spridits till småmaskinsservice också. 👎

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Ja det stämmer när det gäller VAG och deras VAS verktyg, men här finns det tack och lov ett ännu bättre program som saknar dessa begränsningar, Ross-Tech:s VCDS https://www.ross-tech.com/index.html