Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Har aldrig haft större summor bitcoin då jag är för rädd för just de här dipparna. Upp och nerandet, jag kan inte ens lyckas med aktier än mindre med btc, och att en tweet från fel person räcker för att det ska dyka hjälper inte. De som lyckas timea ska ha all cred i världen. Jag håller mig till mina fonder där andra gör jobbet åt mig..

Min bästa investering ever var dock BTC, köpte 600 kr som skulle gå till delägande av en hampväxt. Det blev dock aldrig av och glömdes bort, sen när jag sålde det så hade det blivit 10 000 som jag köpte en skitkass volvo för.

Livet har sina goda stunder.

Så är det, gör volatiliteten dig nervös så är det nog inte rätt att lägga några pengar där.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Jag viktade nyss om till en större del räntefonder. Jag tror börsen kommer få det tufft i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Jag viktade nyss om till en större del räntefonder. Jag tror börsen kommer få det tufft i år.

Jag har aldrig kollat på räntepapper, så en ren nyfikenhetsfråga: vad förväntar du dig för avkastning på räntefonderna?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag har aldrig kollat på räntepapper, så en ren nyfikenhetsfråga: vad förväntar du dig för avkastning på räntefonderna?

Jag förväntar mig att inte förlora pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Jag förväntar mig att inte förlora pengar

Frågan är vad definitionen på att "inte förlora pengar" är? Lever man i världsbilden där 1 SEK idag är 1 SEK om ett år så förstår jag dig.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Frågan är vad definitionen på att "inte förlora pengar" är? Lever man i världsbilden där 1 SEK idag är 1 SEK om ett år så förstår jag dig.

Det går ju alltid att byta tillbaks till aktiefonder när det lugnat ner sig lite

Permalänk
Medlem

Vi som ligger i skyttevallen nu med krigskapital, vad ska man köpa? Tips?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk

Skrev förra veckan att man kanske borde sälja, mycket pga Ukraina konflikten… det kändes idag.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av addek83:

Det går ju alltid att byta tillbaks till aktiefonder när det lugnat ner sig lite

Det är ju det småspararna gör, säljer på botten och köper på toppen. Klart det kan gå ned 20% till, men allt handlar ju om ens sparhorisont. Det var ju ingen som gnällde när OMX gick upp 30% förra året. Men man blir ju påverkad när kvällstidningarna skriver ras osv. Snart kommer lönen och då fortsätter månadssparandet. Surfa på en långsiktiga vågen sedan andra världskriget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HickeHiskelig:

Skrev förra veckan att man kanske borde sälja, mycket pga Ukraina konflikten… det kändes idag.

Min killgissning är att det inte blir en konflikt. Det finns ju bara förlorare i detta. Man skramlar lite och sen blir alla jätteledsna när börsen rekylerar. Men även om det inte gör det så får man fortsätta spara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av addek83:

Jag förväntar mig att inte förlora pengar

Räntepapper går ju upp om man tror att Riksbanken chocksänker räntan med ett par procent. Annars är det ju bättre att ha pengarna på ett sparkonto. Där får du ju dryga 1% riskfri avkastning (upp till en miljon SEK).

Blev tvärtom där...
Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Skrev förra veckan att man kanske borde sälja, mycket pga Ukraina konflikten… det kändes idag.

Jepp, lite surt att avanzakontot är -100kkr för året, när man flera gånger funderat på att sälja av redan

Men nu är väl tärningen kastad, lite sent när det innebär att man skulle gå miste om studsen upp igen ifall det skulle visa sig att Putin är snel hest och eventuella andra saker som leder till att det är skakigt också visar sig vara oproblematiska.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Räntepapper går ju upp om man tror att Riksbanken chockhöjer räntan med ett par procent. Annars är det ju bättre att ha pengarna på ett sparkonto. Där får du ju dryga 1% riskfri avkastning (upp till en miljon SEK).

"riskfri avkastning" Finns inget sådant. Är enligt mig mindre risk i guld och du förlorar mindre värde över tiden än statsobligationer i dagsläget. Du slipper även risken med att din stat ska trycka stora mängder pengar.

Permalänk
Medlem

Tur att det är lön imorgon. Vore synd att missa ett så fint köpläge. Räntorna stiger inte mer än 0.5 %-enheter den här gången heller och det blir inget krig i Europa. Till sommaren är vi tillbaka till ATH. Skål.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon333222:

Räntepapper går ju upp om man tror att Riksbanken chockhöjer räntan med ett par procent. Annars är det ju bättre att ha pengarna på ett sparkonto. Där får du ju dryga 1% riskfri avkastning (upp till en miljon SEK).

Tvärtom, höjer riksbanken räntan sjunker värdet på befintliga räntepapper. Mer ju längre löptid de har.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som funderar på att sälja av hela tjänstepensions portföljen? Är hittils bara ned 4,5% i år, har det mesta i globala indexfonder. men det känns som ett starkt nedgående momentum? Jag var väldigt nära att göra detta för 2 år sedan precis när Corona började bli en grej, men gjorde det aldrig, portföljen rasade ju - 40% sedan under kort tid, men med senaste 18 månadens i bagaget är man ju på ett fint ATH istället. Input?

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spinxen:

Någon mer än jag som funderar på att sälja av hela tjänstepensions portföljen? Är hittils bara ned 4,5% i år, har det mesta i globala indexfonder. men det känns som ett starkt nedgående momentum? Jag var väldigt nära att göra detta för 2 år sedan precis när Corona började bli en grej, men gjorde det aldrig, portföljen rasade ju - 40% sedan under kort tid, men med senaste 18 månadens i bagaget är man ju på ett fint ATH istället. Input?

Är du nära pension och har för hög risk? I så fall kanske det är smart att balansera om, annars bör du nog bara vara långsiktig.
Har du bra historik gällande att time:a marknaden? Gissar nej eftersom du rådfrågar främlingar på internet. Svaret är troligtvis att du borde vara långsiktig. Du vet att risken går ner då priset går ner va? Självklart kan det gå ner ännu mer, men inte nog med att du måste time:a innan det går ner, du måste också time:a innan det går upp igen också. Plus att du måste vara bättre än courtage kostnaden, samt att om du köper fonder med tjänstepensionen är det fördröjning på från när du lägger ordern tills den sker. Vissa fonder har även begränsning på mängden du kan köpa per dag. Du misslyckades med att time:a att det föll idag, men vad får dig att tro att du kan time:a när vi nått botten?

Permalänk
Medlem

Jag sitter lugnt i båten och köper som vanligt 😊

Meanwhile i Meet Kevins båt:

https://twitter.com/realMeetKevin/status/1484593689909362692

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem

Nu kör jag mest småköp i dippande värdebolag jag vill äga i 5-10 år, samt Erik Strands (Sveriges Peter Schiff?) guld, silver & ädelmetall fond AuAg Silver Bullet på SAVR. Känner det är dags för guld och ädelmetallerna att äntligen sticka iväg nu kanske.

Permalänk
Medlem

Läsvärt i dessa tider när börsen är blodröd:

"Pengar som du placerar på börsen ska ses som pengar du inte har.
Pengar som du placerar på börsen ska ha ett tidsperspektiv på minst +5 år
Ha aldrig mer pengar än vad du dels psykiskt klarar av, dels inte utsätter din vardag för lidande. Med andra ord: se till att du har pengar till allt från nytt kylskåp till att laga ett stenskott på bilen."

https://tradevenue.se/fermentumvitae/skymning

Permalänk
Inaktiv

Tycker det var intressant som Nicklas pratade om att flera bolag på Nasdaq har nedgångar som påminner om IT-bubblan. Vi har ju även fina svenska bolag som Sinch som blivit slaktat -50%.

Finner det intressant att guldpriset inte stigit mer, 50% på 5 år (mätt i SEK) är en klar bulltrend, man har dock pratat länge om att ett "fair price" på guld borde vara 3k USD/ounce.

När folk uppenbarligen inte flyr till BTC heller, vart tar pengarna vägen liksom? Räntepapper kommer ge negativ avkastning (dvs. negativ realränta) oavsett vad FED gör. Men ja folk kanske köper räntor ändå lol. Interesting times

Skrivet av Matvraket:

Du misslyckades med att time:a att det föll idag, men vad får dig att tro att du kan time:a när vi nått botten?

Årets inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Är du nära pension och har för hög risk? I så fall kanske det är smart att balansera om, annars bör du nog bara vara långsiktig.
Har du bra historik gällande att time:a marknaden? Gissar nej eftersom du rådfrågar främlingar på internet. Svaret är troligtvis att du borde vara långsiktig. Du vet att risken går ner då priset går ner va? Självklart kan det gå ner ännu mer, men inte nog med att du måste time:a innan det går ner, du måste också time:a innan det går upp igen också. Plus att du måste vara bättre än courtage kostnaden, samt att om du köper fonder med tjänstepensionen är det fördröjning på från när du lägger ordern tills den sker. Vissa fonder har även begränsning på mängden du kan köpa per dag. Du misslyckades med att time:a att det föll idag, men vad får dig att tro att du kan time:a när vi nått botten?

Jo jag vet egentligen allt det där, men tanken är ändå lockande. Klart att det är galet svårt att tima i alla avseenden. Men att sälja nu när man bara är - 5%, det kanske når - 10% med 3-5 dagars fördröjning, i relation till - 40 kanske - 50% som känns som en reel risk känns ändå lockande.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Det enda jag tycker är negativt just nu är att jag inte har en massa pengar att köpa mer för.
Min sparplan är 10 år så jag seglar på lugnt i båten.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Från knappt en tredjedel av kapitalet, till nu sista tiden större delen i producerande oljebolag, PBR, AOI, ENQ och IPCO samt en del i papperkoncernen ARP. Var inte så kul att äga ARP idag men den har gått riktigt bra senaste året.
Samtliga bolag gör bra vinster och håller oljepriset i sig kan det bli riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Nasdaq repade sig och slutade dagen på grönt. Sjukt!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jaha, marknaden visade igen att jag inte vet någonting om den… Lika bra att köra på med månadssparandet som vanligt.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Inaktiv

Inte sjukt, det kallas volatilt, och det är bara att passa på att försöka utnyttja svängarna, själv blev det en rejäl dos AMC på 15 och ut på 16,90 på studsen.

Permalänk
Medlem

fyllde på med mer GME på 88, höll och sålde inte vid fin avslutning.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Microsoft har lagt bud på $95 per aktie på Blizzard men aktien ligger och skvalpar på 80, för att folk är osäkra om affären kommer gå igenom. Tror man som mig så kommer den som köper just nu vara 18-19% upp om 1 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nille4:

Microsoft har lagt bud på $95 per aktie på Blizzard men aktien ligger och skvalpar på 80, för att folk är osäkra om affären kommer gå igenom. Tror man som mig så kommer den som köper just nu vara 18-19% upp om 1 år.

Jag tror att det kommer ta längre tid än så om det ens går igenom. Räkna med 2 år.
Kan tillägga att jag också sitter kvar där.