Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Väntar fortsatt på min EV6:a, förhoppningsvis är den redo i Juni när jag lämnar tillbaka den andra bilen.
Provade även Ioniq 5 men den har snäppet mindre batteri, ställde frågan till säljaren men fick inget svar, då var valet enkelt.

Permalänk
Medlem

För två veckor sedan sades det på tesla ”nästa leverans kommer i maj/juni”, men idag när jag frågade är min bil leveransklar sent i februari/tidigt i mars, lovely!

Några andra här som kör Model 3? Vad ska man köpa till själv? Typ gummimattor för vintern, stänkskydd kanske? Lär även bli ett hundskydd till baksätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

För två veckor sedan sades det på tesla ”nästa leverans kommer i maj/juni”, men idag när jag frågade är min bil leveransklar sent i februari/tidigt i mars, lovely!

Några andra här som kör Model 3? Vad ska man köpa till själv? Typ gummimattor för vintern, stänkskydd kanske? Lär även bli ett hundskydd till baksätet.

Jag kör med tygmattorna istället. Dom kostar så pass mycket mindre och är snyggare. Men så har jag inga ungar som drar in snö och slask heller.. Grattis förresten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag kör med tygmattorna istället. Dom kostar så pass mycket mindre och är snyggare. Men så har jag inga ungar som drar in snö och slask heller.. Grattis förresten!

Men tygmattorna följer med? Eller har du köpt andra? Tänkte i så fall köpa allväders på amazon, teslas egna är på tok för dyra, helst när det är leasing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

.
Ja, det är väl ingen som säger att de inte ska få finnas här på något sätt? Och de är absolut billiga och bidrar till att hålla nere priserna, men de är ju inte magiska på något sätt utan man får ju vad man betalar för någonstans ändå liksom.

Ja jo, fast ändå inte riktigt. Det blir ju lätt märkes-hysteri eller fanboi-ism över det hela där man alltsom oftast gärna försöker framstå hur mycket bättre de "etablerade märkena" är i jämförelse. Sker ju inte allra minst i media. Och det är lite där jag tycker det blir fel. Att ett märke är okänt, nytt och/eller Kinesiskt behöver inte betyda att det per automatik är dåligt eller ens sämre, bara för att det är billigare. Det var lite så jänkarna resonerade några decennier sen kring Japanska bilar såsom Toyota när de stormade marknaden. Ingen trodde på dessa "små Asiatiska leksakerna".

Skrivet av snajk:

.
Det är dock lätt att kolla priserna för leasing. MG ZS kostar exempelvis från 2850 i månaden nu, för 36 månader och 1000 mil per år, går upp till 3160 för 24 månaders avtal. Exempelvis en Peugeot 2008 kostar 2999 för 24 månader 1000 mil, Hyundai Kona, Opel Mokka med flera har liknande prisbild. Några hundralappar till så får man en bil som är lite mer premium, men också lite mindre, som id3 eller Born.

Javisst, men har du kollat vad du faktiskt får du med i basmodellen på Peugeot 2008? Den dyrare för 3299kr inkluderar inte en enda kamera, varken fram eller bak. Inga sensorer fram. Ingen adaptiv farthållare (som man tycker borde va standard 2022). Inget panoramatak. Och endast 16 tummare. Totalt avskalad bil. Undrar ens om det ens finns 2-zons klimat i denna. Lägger du på alla dessa tillägg, om det ens är möjligt, så är du uppe en bra bit över 4000kr i månaden innan vinterdäcken ens är inkluderade. Då börjar man seriöst undra vad är det som gör Peugeot:en bättre på något plan än en MG ZS? Märket ja. Så var det... Fransmännen har ju gjort bilar sen Sundsvall brann, så ett högre pris är helt enkelt befogat, eller hur? 😉

Jag har tittat på de flesta bilmärkena senaste månaderna. Provkört många också. Alltsomoftast blir jag chockad över hur dåligt utrustade de etablerade bilarna är, såvida man inte köper toppmodellen eller slänger 1000-2000kr extra i månaden för att få "extra allt" handplockat. Det är den biten jag avskyr. En 360 kamera på Peugeot gick inte få billigare än ca 500kr extra i månaden. Samma med Seat och Cupra. Pinsamt.

Skrivet av Chippen2188:

MG förklarar hur Marvel R:s AWD fungerar, den är helt enkelt bara AWD när man kör framåt, inte bakåt. Man menar på att man får 20km extra räckvidd genom att göra på det här sättet. Personligen så hade AWD inte varit prion för mig om jag tog en Marvel R Performance utan andra uppgraderingar, men kanske inte toppenbilen om det var just AWD som var intressant.

https://www.vibilagare.se/nyheter/mg-ber-om-ursakt-miss-med-f...

Jepp, lite förvånad att man inte fick den infon vid beställning. Fult gjort av MG, faktiskt. Å andra sidan hade det inte påverkat mitt val. AWD i den modellen är mest till för att då den fina rivstarten, avsevärt bättre 0-100 prestanda med den 3e motorn och greppet rent generellt vid acceleration. Det var mest därför jag valde Performance. Jag kan tänka mig att 98% av kunderna som köper en Marvel kommer aldrig någonsin köra den offroad eller ens uppe i fjällen. Eller backa på blank is. De flesta, liksom jag, väljer den som en bruksbil för vardagskörning i stan, på landsväg eller motorväg.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ja jo, fast ändå inte riktigt. Det blir ju lätt märkes-hysteri eller fanboi-ism över det hela där man alltsom oftast gärna försöker framstå hur mycket bättre de "etablerade märkena" är i jämförelse. Sker ju inte allra minst i media. Och det är lite där jag tycker det blir fel. Att ett märke är okänt, nytt och/eller Kinesiskt behöver inte betyda att det per automatik är dåligt eller ens sämre, bara för att det är billigare. Det var lite så jänkarna resonerade några decennier sen kring Japanska bilar såsom Toyota när de stormade marknaden. Ingen trodde på dessa "små Asiatiska leksakerna".

Fast vi diskuterade ju själva funktionen att byta ut batterier. Du var den enda som kom från ingenstans för att snacka märken hit å märken dit. Inte sett många i tråden som sagt "ush och fy för för MG för dom är kinesiska". Visst finns det men det handlar om en minoritet skulle jag säga.

----

Motor.no är klara med sitt test och har presenterat listan: https://motor.no/aktuelt/motors-store-vintertest-av-rekkevidd...

Tesla Model 3 LR kom längst på 521 km. 52 mil i minusgrader är bra jobbat, utan tvekan. Andra intressanta bilmodeller:
Tesla Model Y: 451 km
Kia EV6 2WD: 429 km
Kia EV6 4WD: 428 km
Hyundai Ioniq 5 2WD: 408 km
Skoda Enyaq iV80X: 403 km
Polestar 2 LR Single Motor: 400 km
Hyundai Ioniq 5 4WD: 369 km
VW ID.4 GTX: 353 km

Rejält förvånad över ID.4 GTX. Såklart rätt besviken på Ioniq 5 4WD också eftersom jag beställt en sådan. Hade hoppats närmare 40 mil. Men jaja, det här är i minugrader så 40+ på sommaren blir ju inga problem

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Fast vi diskuterade ju själva funktionen att byta ut batterier. Du var den enda som kom från ingenstans för att snacka märken hit å märken dit. Inte sett många i tråden som sagt "ush och fy för för MG för dom är kinesiska". Visst finns det men det handlar om en minoritet skulle jag säga.

Jag antar att jag läst lite för mycket i forum/kommentarer och kollat alldeles för mycket "experter" på YouTube där jag hör sånt varje dag. Kanske lika bra att vi lämnar den diskussionen här, då jag håller med om att tonen i detta forum på sistone är helt klart mycket mer opartisk, vilket jag uppskattar.
----

Citat:

Motor.no är klara med sitt test och har presenterat listan: https://motor.no/aktuelt/motors-store-vintertest-av-rekkevidd...

Tesla Model 3 LR kom längst på 521 km. 52 mil i minusgrader är bra jobbat, utan tvekan. Andra intressanta bilmodeller:
Tesla Model Y: 451 km
Kia EV6 2WD: 429 km
Kia EV6 4WD: 428 km
Hyundai Ioniq 5 2WD: 408 km
Skoda Enyaq iV80X: 403 km
Polestar 2 LR Single Motor: 400 km
Hyundai Ioniq 5 4WD: 369 km
VW ID.4 GTX: 353 km

Rejält förvånad över ID.4 GTX. Såklart rätt besviken på Ioniq 5 4WD också eftersom jag beställt en sådan. Hade hoppats närmare 40 mil. Men jaja, det här är i minugrader så 40+ på sommaren blir ju inga problem

Intressant test, tack! Galet imponerande sträcka på Kia EV6 4WD. En så komplett bil rakt igenom. Hade så gärna leasat en sådan om jag bara haft råd.

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Medlem

Här är hela listan. Jag är mer intresserad av att se hur nära de kom WLTP än längst distans. Längst distans är absolut instressant för en del men de flesta kör trots allt inte ens i närheten av slut batteriet mellan laddningarna. Sorterade de i bokstavsordning så man kan hitta modellen man söker...

• Modell (temp. Varierad från 0 ° till -10 °) | WLTP-nummer | SLUTA | Avvikelse

• Audi e-tron GT 463 km / 21,1 kWh 392 km -15,33%

• Audi e-tron Q4 40 485 km / 18,6 kWh 380 km -21,65%

• Audi e-tron Q4 50 fyra 459 km / 19,1 kWh 349 km -23,97%

• BMW i4 M50 497 km / 19,0 kWh 406 km -18,31%

• BMW iX xDrive40 402 km / 20,7 kWh 316 km -21,39%

• BMW iX xDrive50 591 km / 21,4 kWh 503 km -14,89%

• BYD Tang 400 km / 21,6 kWh 356 km -11,00%

• Cupra Born 395 km / 15,4 kWh 339 km -14,18%

• Hyundai Ioniq 5 2WD 481 km / 16,8 kWh 408 km -15,18%

• Hyundai Ioniq 5 4WD (19-tum) 460 km / 17,7 kWh 369 km -19,78%

• Hyundai Ioniq 5 LR 4WD (20-tum) 430 km / 17,7 kWh x x

• Kia EV6 2WD 528 km / 16,5 kWh 429 km -18,75%

• Kia EV6 4WD 484 km / 18,0 kWh 428 km -11,57%

• Mercedes-Benz EQA 250 401 km / 17,7 kWh 331 km -17,46%

• Mercedes-Benz EQB 350 4matic 407 km / 18,1 kWh 315 km -22,60%

• Mercedes-Benz EQS 580 4matic 645 km / 18,3 kWh 513 km -20,47%

• NIO ES8 LR 7-sits 500 km / 21,5 kWh 425 km -15,00%

• Opel Mokka-e 338 km / 16,2 kWh 263 km -22,19%

• Peugeot e-2008 320 km / 15,6 kWh 228 km -28,75%

• Polestar 2 LR Dubbelmotor 476 km / 20,2 kWh 340 km -28,57%

• Polestar 2 LR Dubbelmotor (med bagage) 470 km / 19,5 kWh x x

• Polestar 2 LR Enkelmotor 517 km / 18,6 kWh 400 km -22,63%

• Porsche Taycan 4 Cross Turismo 456 km / 22,4 kWh 402 km -11,84%

• Skoda Enyaq iV80 509 km / 17,7 kWh 347 km -31,83%

• Skoda Enyaq iV80X 477 km / 18,2 kWh 403 km -15,51%

• Tesla Model 3 LR Dubbelmotor 614 km / 14,7 kWh 521 km -15,15%

• Tesla Model 3 SR 448 km / 14,0 kWh 346 km -22,87%

• Tesla Model Y LR Dubbelmotor 507 km / 16,9 kWh 451 km -11,05%

• Volkswagen ID.3 PRO S 539 km / 16,3 kWh 435 km -19,29%

• Volkswagen ID.4 GTX 475 km / 18,6 kWh 353 km -25,68%

• Volkswagen ID.4 Pro 485 km / 18,4 kWh 414 km -14,64%

• Volvo C40 Laddning 437 km / 21,1 kWh 333 km -23,80%

• Xpeng P7 470 km / 19,4 kWh 383 km -18,51%

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst testet i trådarna ovan men vissa diskrepanser verkar finnas. En iD4 och Enyaq är nära nog identiska, ändå skiljer dessa med i princip samma konfiguration ordentligt. Även den omotiverade skillnaden mellan de både Enyaq-modellerna känns skum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Nu har jag inte läst testet i trådarna ovan men vissa diskrepanser verkar finnas. En iD4 och Enyaq är nära nog identiska, ändå skiljer dessa med i princip samma konfiguration ordentligt. Även den omotiverade skillnaden mellan de både Enyaq-modellerna känns skum.

Vad har du för förbrukning på din?
Jag har haft ca 24 kW/10km nu under vintern och jag tycker deras är väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Javisst, men har du kollat vad du faktiskt får du med i basmodellen på Peugeot 2008? Den dyrare för 3299kr inkluderar inte en enda kamera, varken fram eller bak. Inga sensorer fram. Ingen adaptiv farthållare (som man tycker borde va standard 2022). Inget panoramatak. Och endast 16 tummare. Totalt avskalad bil. Undrar ens om det ens finns 2-zons klimat i denna. Lägger du på alla dessa tillägg, om det ens är möjligt, så är du uppe en bra bit över 4000kr i månaden innan vinterdäcken ens är inkluderade. Då börjar man seriöst undra vad är det som gör Peugeot:en bättre på något plan än en MG ZS? Märket ja. Så var det... Fransmännen har ju gjort bilar sen Sundsvall brann, så ett högre pris är helt enkelt befogat, eller hur? 😉

De flesta inkluderar ju serviceavtal i priset, men det gör inte Peugeot utan det är ett tillval. Jag leasar en Zoe nu, det var den billigaste bilen jag hittade för pendling. Tittade över allt som går att få tag på nära där jag bor, och Peugeots frånpriser är rätt bra men när det inte ens ingår serviceavtal så sprang priserna iväg rejält när man väl var klar i deras konfigurator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

De flesta inkluderar ju serviceavtal i priset, men det gör inte Peugeot utan det är ett tillval. Jag leasar en Zoe nu, det var den billigaste bilen jag hittade för pendling. Tittade över allt som går att få tag på nära där jag bor, och Peugeots frånpriser är rätt bra men när det inte ens ingår serviceavtal så sprang priserna iväg rejält när man väl var klar i deras konfigurator.

Nja, 2 599kr/mån för en Peugeot e-208 så inkluderas serviceavtalet, iallafall på Peugeots hemsida. En Zoe ser ut att börja på 2 990kr.

Personligen hade jag nog valt Nissan Leaf 40 kWh för 2 899kr/mån. Näst högsta utrustningsnivån, vinterdäck och 1500 mil ingår, endast försäkring man behöver lägga till

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Service ingår i avtalat på Peugeot har en själv så jag vet.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Jag tycker mig bara inte ha upplevt denna fanboyism riktigt. Jag var verkligen förhoppningsfull när exempelvis MG kom och det kändes som det var en stark kandidat till nästa bil, men efter att tester började komma så blev jag mindre sugen.

Ser man till de resor som biltillverkare gjort så verkar ju de gå snabbare och snabbare. Det tog rätt lång tid för Toyota att gå från att ses som "budgetskräp" via "prisvärd" till "kvalitet" men det gick ju rätt mycket snabbare för Kia/Hyundai även om de inte är helt framme än. Mg et al har inte kommit så långt på den resan än men om trenden håller i sig så kommer det ju gå fort.

Citat:

Nja, MG ZS för de priserna är rätt spartansk också. Backkamera är väl den stora skillnaden vad jag kan se. En del verkar tycka det är en väldigt viktig grej men för andra (som mig) spelar den mindre roll, speciellt om man har p-radar bak. Båda har CarPlay (Peugeot säger inget om Android Auto men ska ha det som alla nya Peugeot), autobroms, farthållare, ACC och så. Huruvida funktionaliteten i respektive funktion matchar vet jag inte dock. En stor fördel för Peugeot på pappret i alla fall är ju 100KW snabbladdning medan MG tar max 50 vad jag förstår. Sen finns det ju saker som man inte ser genom att titta på en utrustningslista, se exempelvis detta jämförande test: https://www.topgear.com/car-news/electric/electric-suv-test-p... Peugeot vinner, trots högre pris, på körkänsla, kvalitetskänsla och så.

Citat:

Jag har tittat på de flesta bilmärkena senaste månaderna. Provkört många också. Alltsomoftast blir jag chockad över hur dåligt utrustade de etablerade bilarna är, såvida man inte köper toppmodellen eller slänger 1000-2000kr extra i månaden för att få "extra allt" handplockat. Det är den biten jag avskyr. En 360 kamera på Peugeot gick inte få billigare än ca 500kr extra i månaden. Samma med Seat och Cupra. Pinsamt.

Tja det är ju traditionen liksom, många biltillverkare (eller inte sällan importörer/generalagenter) säljer bara saker i paket. Det är inget jag gillar på något sätt men MG verkar ju göra samma sak, även om paketen är billigare och mindre. Sen kan man ju alltid hitta en liten aspekt som är en fördel för den ena eller andra produkten liksom, är 360-kamera ett hårt krav för dig men du är inte intresserad av övrigt som kommer med den i paketen så kommer du absolut billigare undan med en MG. Den innebär en del andra kompromisser men väger priset för kameran tyngre så är det väl inget att diskutera.

Citat:

Jepp, lite förvånad att man inte fick den infon vid beställning. Fult gjort av MG, faktiskt. Å andra sidan hade det inte påverkat mitt val. AWD i den modellen är mest till för att då den fina rivstarten, avsevärt bättre 0-100 prestanda med den 3e motorn och greppet rent generellt vid acceleration. Det var mest därför jag valde Performance. Jag kan tänka mig att 98% av kunderna som köper en Marvel kommer aldrig någonsin köra den offroad eller ens uppe i fjällen. Eller backa på blank is. De flesta, liksom jag, väljer den som en bruksbil för vardagskörning i stan, på landsväg eller motorväg.

Enligt vi bilägare så kan det ju bli problem redan på en snöig parkering. Jag vet inte om det är så illa dock, men jag lärde mig älska fyrhjulsdrift under vintrarna när jag jobbade på Volvo. Det var ett helvete att få ut bilar som inte var fyrhjulsdrivna från parkeringsfickorna men för de fyrhjulsdrivna så var det bara att gasa och peka med ratten. Men det var också bilar med sommardäck på en enorm parkering med mycket vindar och snö som aldrig någonsin saltades. Vet inte om det är ett så stort problem i verkligheten för de flesta.

Permalänk
Medlem

Varför kan KIA, MG och andra märken ge 7, 8 och t o m 10 års garanti om jag minns rätt på sina nya bilar men BMW, Audi, Volvo etc ger bara 2 eller 3 år. Om kvaliteten är högre borde väl tillverkarna våga ge längre garanti ?

För mig så börjar jag känna att upplevd kvalitet på tyska bilar etc är högre då de har bättre materialval, mer känsla i reglage, dörrar etc på "det man ser", men kvalitet på själva konstruktionen, elektronik etc kanske är sämre på sätt och vis då de inte "vågar" ge längre garantier.

Om jag trodde på min egen produkt och hade järnkoll på felfrekvens, designval, konstruktion och allt så skulle jag absolut sätta en längre granti på den mot slutkund än om det var tvärt om - då många kunder värderar just det, speciellt på ett köp för 500 000 eller kanske 1 miljon som elbilar kostar.

För mig så skulle jag vara livrädd som gammal premiumtillverkare om t ex KIA eller MG som jag nu nämnt ökar den upplevda känslan i något premiumpaket med keramiska kontrolldon, metall/läder överallt istället för plast etc för då är det inte mycket kvar som väger upp en tysk.

Notera att jag enbart kört premiumbilar i det klart övre segmentet senaste 15 åren innan jag valde en MG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Varför kan KIA, MG och andra märken ge 7, 8 och t o m 10 års garanti om jag minns rätt på sina nya bilar men BMW, Audi, Volvo etc ger bara 2 eller 3 år. Om kvaliteten är högre borde väl tillverkarna våga ge längre garanti ?

För mig så börjar jag känna att upplevd kvalitet på tyska bilar etc är högre då de har bättre materialval, mer känsla i reglage, dörrar etc på "det man ser", men kvalitet på själva konstruktionen, elektronik etc kanske är sämre på sätt och vis då de inte "vågar" ge längre garantier.

Om jag trodde på min egen produkt och hade järnkoll på felfrekvens, designval, konstruktion och allt så skulle jag absolut sätta en längre granti på den mot slutkund än om det var tvärt om - då många kunder värderar just det, speciellt på ett köp för 500 000 eller kanske 1 miljon som elbilar kostar.

För mig så skulle jag vara livrädd som gammal premiumtillverkare om t ex KIA eller MG som jag nu nämnt ökar den upplevda känslan i något premiumpaket med keramiska kontrolldon, metall/läder överallt istället för plast etc för då är det inte mycket kvar som väger upp en tysk.

Notera att jag enbart kört premiumbilar i det klart övre segmentet senaste 15 åren innan jag valde en MG.

Bilmarknaden är lite upponervänd just nu. Vad du talar om har ju redan delvis hänt när det kommer till just elbilar.
Den upplevda kvaliteten i de nya koreanska elbilarna (EGMP) upplevs högre än i de tyska elbilarna (MEB).

Något Peder och Alrik tagit upp mer än en gång i deras "Förnuft & Känsla" segment. Och även att många tyska bilutmärkelser gick just till Ioniq5 och EV6 i år. Det måste svida lite för tyskarna.

Av alla märken jag haft själv så har jag mest haft tyska bilar, och allra mest BMW. Denna gång fick det bli en EV6 för mig.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nja, 2 599kr/mån för en Peugeot e-208 så inkluderas serviceavtalet, iallafall på Peugeots hemsida. En Zoe ser ut att börja på 2 990kr.

Personligen hade jag nog valt Nissan Leaf 40 kWh för 2 899kr/mån. Näst högsta utrustningsnivån, vinterdäck och 1500 mil ingår, endast försäkring man behöver lägga till

Skrivet av vinylens:

Service ingår i avtalat på Peugeot har en själv så jag vet.

Ja nu när jag tittade så ingår det, är 99% säker att när jag tittade i höstas så kostade det ett par hundra extra varpå jag valde bort Peugeot. Kan det var ett annat märke som gör så tro och att jag kommer ihåg fel?

Jag betalar 3200 kr/mån för min Zoe inkl vinterdäck, 2 000 mil/år. Gummimattor, laddkabel och en laddare för vanligt uttag ingick.

Nissan säljs inte där jag bor så det var inte ett alternativ, det blir så krångligt med service då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, MG ZS för de priserna är rätt spartansk också. Backkamera är väl den stora skillnaden vad jag kan se. En del verkar tycka det är en väldigt viktig grej men för andra (som mig) spelar den mindre roll, speciellt om man har p-radar bak. Båda har CarPlay (Peugeot säger inget om Android Auto men ska ha det som alla nya Peugeot), autobroms, farthållare, ACC och så. Huruvida funktionaliteten i respektive funktion matchar vet jag inte dock. En stor fördel för Peugeot på pappret i alla fall är ju 100KW snabbladdning medan MG tar max 50 vad jag förstår. Sen finns det ju saker som man inte ser genom att titta på en utrustningslista, se exempelvis detta jämförande test: https://www.topgear.com/car-news/electric/electric-suv-test-p... Peugeot vinner, trots högre pris, på körkänsla, kvalitetskänsla och så.

Hmm vad jag kan se så är skillnaden mellan ZS Comfort och Premium att man får back-kamera istället för 360, ingen regnsensor och ingen döda-vinkel varnare. Visst, döda-vinkel varnare är ju viktigt iofsig tycker jag, men det är fortfarande inte standard på många bilar. Farthållare och adaptiv farthållare med speed-assistance (som alla MG har) är liksom två helt olika saker där den senare borde vara standard idag kan man tycka.

De nya ZS har upp till 92kW laddning (den gamla som hade långsammare säljs/leasas inte längre ändå).

Nu säger jag absolut inte att ZS är en bättre eller en lika bra bil som Peugeot e2008, men jag tycker det är fullt jämförbara och är man ute efter en välutrustad bil med allt lull-lull som vissa uppskattar, så är ZS inget dumt alternativ med tanke på priset, långa garantin och räckvidden som den nya versionen har.

Skrivet av snajk:

Tja det är ju traditionen liksom, många biltillverkare (eller inte sällan importörer/generalagenter) säljer bara saker i paket. Det är inget jag gillar på något sätt men MG verkar ju göra samma sak, även om paketen är billigare och mindre. Sen kan man ju alltid hitta en liten aspekt som är en fördel för den ena eller andra produkten liksom, är 360-kamera ett hårt krav för dig men du är inte intresserad av övrigt som kommer med den i paketen så kommer du absolut billigare undan med en MG. Den innebär en del andra kompromisser men väger priset för kameran tyngre så är det väl inget att diskutera.

Fast nu är ju egentligen inte paketen "mindre" på något sätt i de kinesiska bilarna. Kanske på MG ZS bas-varianten, men jag skulle säga att en Marvel R Performance och premium varianten av Aiways U5 har mer eller mindre allt som min nuvarande nästintill full-utrustade VW Arteon har inklusive 360 vy, Android+IOS, alla slags sensorer, lane assistance, parkeringshjälp, dussintals system som motverkar krock osv. Den utrustningen kostade drygt 100 000 SEK extra på en Arteon för 3 år sen, vilket är ännu dyrare idag. Och då fick jag inte ens med panoramatak eller den stora infotainment skärmen. Tittar man på nya Arteons som säljs idag, även hybriden, så är mycket av detta fortfarande tillval man måste välja "handplockat" vilken gör bilen löjligt dyr till slut. Priset på fullutrustade hybriden skulle landa runt 750-800tkr. Och efter att ha kört en VW Arteon i 3 år så måste jag erkänna att den är rätt överskattad när det gäller premium-känsla och kvalitet i överlag. Ja eller så är det bara fel på mig, att jag helt enkelt inte kan känna av eller uppskatta den där premium-känslan alla pratar om.

Skrivet av snajk:

Enligt vi bilägare så kan det ju bli problem redan på en snöig parkering. Jag vet inte om det är så illa dock, men jag lärde mig älska fyrhjulsdrift under vintrarna när jag jobbade på Volvo. Det var ett helvete att få ut bilar som inte var fyrhjulsdrivna från parkeringsfickorna men för de fyrhjulsdrivna så var det bara att gasa och peka med ratten. Men det var också bilar med sommardäck på en enorm parkering med mycket vindar och snö som aldrig någonsin saltades. Vet inte om det är ett så stort problem i verkligheten för de flesta.

Ja jag läste den artikeln. Med en decimeter snö kan det såklart bli problem att backa ut, det kan jag hålla med om. Har haft liknande problem att backa ut några gånger med framhjulsdrivna Peugeot och Seat innan jag fastnade för fyrhjulsdrift. Frågan är om bakhjulsdriften på något sätt gör det värre att backa ut med en Marvel, iomed att den främre motorn endast frikopplar hjulen när man backar... Aja återstår att se när jag får bilen. Jag valde friktionsdäck för vintern. Hade helst tagit dubb som jag alltid brukar då det iallafall "känns" tryggare, men efter att ha testat köra med dubb i en elbil på torr asfalt så förstod jag varför folk inte rekommenderar dubb på elbilar.

Förresten, parkeringsassistenten på Aiways U5 är rätt cool faktiskt. Den både rattar och gasar, bromsar och byter mellan D och R växlar samt korrigerar parkeringen helt själv, typ som en Tesla. Funkar även på fickparkering. Lite läskigt och definitivt inget jag behöver men ändå imponerande teknik. Utvecklingen går verkligen framåt idag! På min VW Arteon som ska ha samma funktion kan jag endast släppa ratten men måste ändå gasa/bromsa manuellt samt lägga i R/D manuellt medans den försöker parkera, eller rättare sagt ratta "automatiskt".

tillägg..
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Ja nu när jag tittade så ingår det, är 99% säker att när jag tittade i höstas så kostade det ett par hundra extra varpå jag valde bort Peugeot. Kan det var ett annat märke som gör så tro och att jag kommer ihåg fel?

Jag betalar 3200 kr/mån för min Zoe inkl vinterdäck, 2 000 mil/år. Gummimattor, laddkabel och en laddare för vanligt uttag ingick.

Nissan säljs inte där jag bor så det var inte ett alternativ, det blir så krångligt med service då.

Då fick du den till ett bra pris.
La du till snabbladdning på den då kontakten tydligen inte ingår standard på deras bilar utan är ett tillval.
https://privatleasing.renault.se/privat/product/bil/renault/z...

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Förresten, hur mycket vikt lägger ni på dessa Euro NCAP test som finns att se och är det direkt avgörande när ni väljer bil? Jag tycker dessa test känns så luddiga och svåra att förstå med tanke på de olika resultaten olika bilar ger och dess betyg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag tycker ändå jag har ganska bra koll på elbilsmarknaden men kan inte komma på något märke som erbjuder privatleasing utan serviceavtal. Serviceavtal brukar stå specificerat på fakturan, typ "Serviceavtal: 99kr" men sista raden är ju det som man kommit överens om

Skrivet av SweViver:

Förresten, hur mycket vikt lägger ni på dessa Euro NCAP test som finns att se och är det direkt avgörande när ni väljer bil? Jag tycker dessa test känns så luddiga och svåra att förstå med tanke på de olika resultaten olika bilar ger och dess betyg.

Jag håller med om att det är mycket luddigt men tycker ändå att deras resultat är intressanta. Det är ett enkelt sätt att jämföra bilar mot varandra för att se hur väl dom håller vid en krasch. Jag skulle nog inte köpa en bil som är under 4 stjärnor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Hmm vad jag kan se så är skillnaden mellan ZS Comfort och Premium att man får back-kamera istället för 360, ingen regnsensor och ingen döda-vinkel varnare. Visst, döda-vinkel varnare är ju viktigt iofsig tycker jag, men det är fortfarande inte standard på många bilar. Farthållare och adaptiv farthållare med speed-assistance (som alla MG har) är liksom två helt olika saker där den senare borde vara standard idag kan man tycka.

De nya ZS har upp till 92kW laddning (den gamla som hade långsammare säljs/leasas inte längre ändå).

Nu säger jag absolut inte att ZS är en bättre eller en lika bra bil som Peugeot e2008, men jag tycker det är fullt jämförbara och är man ute efter en välutrustad bil med allt lull-lull som vissa uppskattar, så är ZS inget dumt alternativ med tanke på priset, långa garantin och räckvidden som den nya versionen har.

Fast nu är ju egentligen inte paketen "mindre" på något sätt i de kinesiska bilarna. Kanske på MG ZS bas-varianten, men jag skulle säga att en Marvel R Performance och premium varianten av Aiways U5 har mer eller mindre allt som min nuvarande nästintill full-utrustade VW Arteon har inklusive 360 vy, Android+IOS, alla slags sensorer, lane assistance, parkeringshjälp, dussintals system som motverkar krock osv. Den utrustningen kostade drygt 100 000 SEK extra på en Arteon för 3 år sen, vilket är ännu dyrare idag. Och då fick jag inte ens med panoramatak eller den stora infotainment skärmen. Tittar man på nya Arteons som säljs idag, även hybriden, så är mycket av detta fortfarande tillval man måste välja "handplockat" vilken gör bilen löjligt dyr till slut. Priset på fullutrustade hybriden skulle landa runt 750-800tkr. Och efter att ha kört en VW Arteon i 3 år så måste jag erkänna att den är rätt överskattad när det gäller premium-känsla och kvalitet i överlag. Ja eller så är det bara fel på mig, att jag helt enkelt inte kan känna av eller uppskatta den där premium-känslan alla pratar om.

Ja jag läste den artikeln. Med en decimeter snö kan det såklart bli problem att backa ut, det kan jag hålla med om. Har haft liknande problem att backa ut några gånger med framhjulsdrivna Peugeot och Seat innan jag fastnade för fyrhjulsdrift. Frågan är om bakhjulsdriften på något sätt gör det värre att backa ut med en Marvel, iomed att den främre motorn endast frikopplar hjulen när man backar... Aja återstår att se när jag får bilen. Jag valde friktionsdäck för vintern. Hade helst tagit dubb som jag alltid brukar då det iallafall "känns" tryggare, men efter att ha testat köra med dubb i en elbil på torr asfalt så förstod jag varför folk inte rekommenderar dubb på elbilar.

Förresten, parkeringsassistenten på Aiways U5 är rätt cool faktiskt. Den både rattar och gasar, bromsar och byter mellan D och R växlar samt korrigerar parkeringen helt själv, typ som en Tesla. Funkar även på fickparkering. Lite läskigt och definitivt inget jag behöver men ändå imponerande teknik. Utvecklingen går verkligen framåt idag! På min VW Arteon som ska ha samma funktion kan jag endast släppa ratten men måste ändå gasa/bromsa manuellt samt lägga i R/D manuellt medans den försöker parkera, eller rättare sagt ratta "automatiskt".

Jag tror det är samma på Marvel, såg det på någon video. Den jag hade i min BMW innan så måste man själv byta mellan R och D men rattning skötte den själv. Om det är helt auto nu som det verkar så är det riktigt trevligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

Garanti är ju en kostnad, dock inte så hög som många verkar tro, och dessa märken kommer ju med lågt förtroende för dess kvalitet. Alltså vill de visa att de tror på sin kvalitet liksom. Precis som tidiga elbilar var tvungna att ha långa garantier på batterierna för att folk var väldigt nervösa för dem. Mercedes exempelvis behöver inte ha åtta års nybilsgaranti för folk köper dem ändå, ryktet (välförtjänt eller inte) ger ju alltså samma resultat som Kia och de hoppas nå med sina långa garantier.

Citat:

Jo visst ligger det en hel del sanning i det. Det är ju generellt kvalitetskänsla man betalar för när man köper "lyxigare", inte kvalitet egentligen. Ser man på kvalitetsundersökningar så ligger ju japanska bilmärken i topp men de räknas ju inte till premium, dock ligger de ju över koreanska och än mer kinesiska märken i pris ändå, sannolikt mycket för kvalitetsryktet för kvalitetskänslan är ju inte bättre än i alla fall de koreanska märkena (om vi inte går in på Lexus och liknande lyxbilar förstås). Och de ger också bara tre års nybilsgaranti för deras kvalitet är liksom inte ifrågasatt.

Citat:

Många biltidningar lobbar ju för att komma bort från nybilsgaranti helt. Motiveringen är ju att det egentligen inte är en garanti utan en försäkring som förstås kommer som en kostnad på bilpriset ändå, och då är det bättre att ge konsumenten detta val. De kanske har rabatt hos något bolag, eller typ bor på landet och kan få lägre pris på grund av det, men jag vet inte. Om ett bilmärke importerar säg tiotusen bilar och köper en försäkring (garanti) till dem på ett bräde varje år så lär de kunna få mycket bättre priser än vad jag kan drömma om genom att ringa runt och gnälla liksom.

Men poängen är att garantier handlar inte riktigt om att tro på sin produkt i fallet med nybilsgaranti. Det handlar om att öka förtroendet bland allmänheten däremot, och det är en hyfsat vanlig strategi när man har ett problem med just förtroende. Exempelvis hade Mercedes ett problem med rost för inte så länge sedan, således la den svenska importören (antar jag) till en rostskyddsgaranti som gällde väldigt länge, vilket hjälpte till att få bort denna uppfattning. Trots att rostskyddsgarantier sällan är värda pappret de är tryckta på.

Citat:

Det är säkert en av många orosmoln på deras radar, absolut, men det verkar inte vara så enkelt. Se på Lexus exempelvis, jag gillar dem på många sätt och har kört de en hel del, men det är ju rätt tydligt att det inte är en Audi bara man typ tar i dörrhandtaget, eller känner på instrumentpanelen, för att inte nämna tittar på knapparna. Sen har kanske Lexus inte riktigt försökt att verkligen konkurrera med de europeiska premiumtillverkarna, mer de amerikanska och de har ju andra prioriteringar. Men jag spenderade exempelvis en hel del tid i en IS tidigare som ju var en rätt seriös satsning på att ge ett alternativ till BMW 3-serie, vilket den misslyckades med i mina ögon även om det är en väldigt trevlig bil. Således har jag idag en 3-serie trots rejäl rabatt på Toyota/Lexus genom jobbet. Däremot hade jag ju hellre tagit en Lexus än en Cadillac eller liknande, om vi inte snackar äldre bilar förstås.

Men det handlar också om vilken målgrupp man riktar sig mot. Syftet med Lexus var ju att ta sig in på den amerikanska lyxbilsmarknaden, inte den europeiska, och det avspeglar sig i bilarna, och samma gäller ju övriga japanska tillverkares lyxmärken. För de kinesiska tillverkarna så verkar deras huvudmarknad än så länge vara den inhemska marknaden medan de koreanska har gjort en större satsning på den europeiska, dock inte mot premiumsegmentet utan snarare något mellansegment. De har ju kommit en bit på vägen i alla fall, det är inte så mycket plastkrom och liknande i bilarna som det var, vilket har betalat sig för dem. Men de ligger ju fortfarande under typ en vanlig Golf (om vi tittar på Ceed som ju är motsvarande modell) så steget till en Audi eller något ännu lyxigare är ju fortfarande rätt långt. Ioniq är ju mer ett steg åt sidan än ett framåt i mina ögon, designen känns ju bättre men känslan är inte superbra direkt.

Citat:

Ok, men du kan väl inte mena att MG slår dessa i kvalitetskänsla eller vad man nu lägger i premiumbegreppet?

Permalänk
Medlem

Nej MG slår absolut inte de BMW eller Audi jag haft i upplevd kvalitetskänsla som dörrar, reglage, stuns i knappar, dörrhandtag etc men om man öppnar huven eller kikar mer på konstruktionen som sådan så känner jag inte direkt någon större skillnad. Nu hade jag en Q7 v12 senast från Audi och visst var den rolig att köra och exakt styrning etc men känslan mot att köra MG R Performance var inte så värst annorlunda - speciellt om man tänker sig att man kör normalt och inte race mode hela tiden i pressar varje kurva eller kör som en biltjuv jämt. Då skulle jag nog uppskatta Audin mer eller den 550 BMW jag hade innan den.
För normal körning och ingen buskörning så är japaner, kineser och koreaner om jag för säga så, helt okay och t o m rätt bra.

Sedan har jag mycket hellre 7 år garanti på en bil än 2 års garanti, oavsett nypris.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det bli dags att bestämma sig för vilken laddstolpe man ska ha hemma!

Det är antingen Easee eller Zappi som gäller.

Easee har inget bra kabelförvaring men verkar vara en kvalitetsladdare ifrån Norge.

Zappi ligger bra till då jag HAR solceller. Zappi V2 kan välja att endast ladda ifrån solcellerna??

Jag har tänkt att beställa installationen via evify.se och de säljer bara "Zappi Go" kan detta vara efterträdaren till Zappi V2?

Ni som har Easee/Zappi, hur är apparna i mobilen? Schema funktioner? Buggigt?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av SweViver:

Det kanske inte alls är något att ta efter, men jag har aldrig någonsin kollat upp vad en tilltänk bil har haft för betyg i Euro NCAP. Av de sammanlagt 8 bilar jag haft så har jag inte en aning om vad någon av dem haft för betyg... Det gäller både de bilar jag köpt fabriksnya såväl som begagnade.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Tja det kan man förstås tycka. För mig känns regnsensor som något som borde vara standard idag, i alla fall ovanför småbilsklassen.

Citat:

Det var ju bra.

Citat:

Jag har inte sagt att det är ett dåligt alternativ, bara att det inte är något speciellt superbra med den för priset.

Citat:

Nja, eller så köpte du fel bil om det var vad du var ute efter. Arteon är en tillplattad Passat med mer lyx, inget fel med det men inte direkt i topp när det gäller premiumkänsla. Sen är den prissatt åt helvete, det håller jag helt med om.

Citat:

Ja jag läste den artikeln. Med en decimeter snö kan det såklart bli problem att backa ut, det kan jag hålla med om. Har haft liknande problem att backa ut några gånger med framhjulsdrivna Peugeot och Seat innan jag fastnade för fyrhjulsdrift.

Jo det är gött med fyrhjulsdrift. Samtidigt kostar det ju en del, både i inköp och i förbrukning. Och det mesta är ju inget större problem att hantera med två drivhjul, man får ta det lite lugnare när det är halt och ha lite tålamod på snöiga parkeringar och så bara.

Citat:

Frågan är om bakhjulsdriften på något sätt gör det värre att backa ut med en Marvel, iomed att den främre motorn endast frikopplar hjulen när man backar... Aja återstår att se när jag får bilen. Jag valde friktionsdäck för vintern. Hade helst tagit dubb som jag alltid brukar då det iallafall "känns" tryggare, men efter att ha testat köra med dubb i en elbil på torr asfalt så förstod jag varför folk inte rekommenderar dubb på elbilar.

Det handlar förstås mycket om var man bor och kör. Jag hade aldrig valt dubbat exempelvis för de få veckor där det är minusgrader häromkring kan jag hantera ändå liksom.

Citat:

Jo, svärföräldrarna har samma funktion i deras snart tio år gamla och snålutrustade Passat, inte mycket att ha. Men alla sådana funktioner är bara frustrerande i mina ögon, det går så långsamt och kräver så stora marginaler att det blir löjligt.

Jag drar paralleller här till mitt jobb som handlar om automatiserade truckar. De är långsamma, en truckförare kan alltid slå en automatisk truck när det gäller en leverans liksom, men en truckförare kommer inte att göra det hela tiden för det är ansträngande (och farligt) att köra fort, så på några timmar är det svårt att slå den för en vanlig förare. Och den automatiska trucken tar inga kaffe eller toapauser heller förstås. Men fickparkering är en annan sak, det gör man max några gånger om dagen och då är det inte så svårt att hålla uppmärksamheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Nej MG slår absolut inte de BMW eller Audi jag haft i upplevd kvalitetskänsla som dörrar, reglage, stuns i knappar, dörrhandtag etc men om man öppnar huven eller kikar mer på konstruktionen som sådan så känner jag inte direkt någon större skillnad. Nu hade jag en Q7 v12 senast från Audi och visst var den rolig att köra och exakt styrning etc men känslan mot att köra MG R Performance var inte så värst annorlunda - speciellt om man tänker sig att man kör normalt och inte race mode hela tiden i pressar varje kurva eller kör som en biltjuv jämt. Då skulle jag nog uppskatta Audin mer eller den 550 BMW jag hade innan den.
För normal körning och ingen buskörning så är japaner, kineser och koreaner om jag för säga så, helt okay och t o m rätt bra.

Sedan har jag mycket hellre 7 år garanti på en bil än 2 års garanti, oavsett nypris.

Jag tänker väl lite samma som du. Har beställt en Hyundai för första gången av anledningen att den är rätt nice och helt okej. Det är inte värt att lägga X antal tusen mer för att få "premium" för steget är inte tillräckligt stort. Dessutom finns det ju finesser som bygger upp det än mer. Det känns lite som att asiaterna kommer med nytänk medan europeiska märken satsar på det gamla vanliga.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

Jo det är klart. Om du bara spelar patiens så räcker ett RX460 också liksom.

Men man ska inte överskatta värdet av garanti, speciellt inte nybilsgarantierna som ju bara är en försäkring. Vad den är värd är på sin höjd exakt skillnaden mellan halv- och helförsäkring, men ofta mindre eftersom den generellt har högre självrisk och sämre villkor än en försäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är klart. Om du bara spelar patiens så räcker ett RX460 också liksom.

Men man ska inte överskatta värdet av garanti, speciellt inte nybilsgarantierna som ju bara är en försäkring. Vad den är värd är på sin höjd exakt skillnaden mellan halv- och helförsäkring, men ofta mindre eftersom den generellt har högre självrisk och sämre villkor än en försäkring.

Jo men tar du en bil med 4-500 Hk t ex så är ju skillnaden mellan halv och hel försäkring märkbar..doch inte på en 150Hk bil speciellt om man inte är 65år och bor i obygden.

Sedan så är nybilsgaranti för mig att om något går sönder som inte är normalt slitage, så byts det gratis. Det är rätt skönt att ha i ryggen i 7 år istället för 2-3 år. Den ska ju hålla "nyskick" i el och allt i 7 år.