Permalänk
Medlem

Välja system till äldre släkt

Hej!

TL;DR: Äldre släktingar behöver ny lättanvänd dator för bankärenden och surf, vad borde jag rekommendera? Windowsmaskin, någon chromebook, raspberry pi som jag konfigurerar eller något annat? Önskemål att det är stabilt, säkert och lättanvänt så att jag behöver agera support så lite som möjligt.

Långa versionen:
Jag är som många av oss här lite av släktens it-support, främst en äldre släkting i 70-80årsåldern med man vänder sig till mig så fort något inte fungerar. Nu funderar jag över vilken typ av dator jag ska rekommendera till dem.

Bakgrund: Mannen i hushållet är tillräckligt teknisk för husbehov, han surfar på youtube, ett maskinforum och lite liknande. Min släkting är snudd på teknikanalfabet och ointresserad, så fort det kommer en uppdatering till mobilen och något element flyttar sig hittar hon inte längre och måste fråga på nytt.

De har idag en äldre stationär dator med windows 7 för bankärenden, bokföring, lite surf och dokumentskrivning. Tidigare har de loggat in hos bank mm med bankid:s program på datorn, men det har slutat stödja windows 7. Till saken hör att de har många äldre program, bl a office 2003 tror jag, samt ett bokföringsprogram från samma epok jag inte vet hur det fungerar, så jag har inte vågat uppdatera till någon nyare version av windows då jag finner det osannolikt att de gamla licenserna följer med och att de kan öppna bokföringsbackupen längre. Men något måste jag göra inom en snar framtid.

De har en varsin android-enhet så efter viss övertalningskampanjande kanske jag kan få dem att gå över till mobilt bankid.

Jag har tidigare tänkt rekommendera dem att köpa en ny vanlig stationär dator eller laptop och helt enkelt ställa bredvid den gamla för att säkert ha det gamla kvar. Funderar dock på om det finns andra lösningar om de går över till mobilt bankid. Alternativ jag ser isf är att låta dem fortsätta med den gamla stationära datorn, köpa en chromebook eller konfigurera en raspberry pi som en dator.

Vad har ni för förslag på lättanvända system till äldre?

Mvh

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag hadde kört på windos för orka lära sig ett nytt operativsystem (även om 11 ser tyvärr rätt anorlunda ut mot 7).

Jag tänker då de har mobil att inte försöka lära de betala via appen? Men kanske för komplicerat de med.

Vad har de för budjet? Gissar på så lite som möjligt😊 och då i så fall skulle man kanske kolla lite på bättre begangnade maskiner🤔🙂

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Jag hadde kört på windos för orka lära sig ett nytt operativsystem (även om 11 ser tyvärr rätt anorlunda ut mot 7).

Jag tänker då de har mobil att inte försöka lära de betala via appen? Men kanske för komplicerat de med.

Vad har de för budjet? Gissar på så lite som möjligt😊 och då i så fall skulle man kanske kolla lite på bättre begangnade maskiner🤔🙂

Nej app vill de absolut inte använda då de tycker att det känns osäkert att sköta bankärenden i telefonen.

Budgeten är inte exakt, de behöver ju ingen prestanda att tala om men har också sagt att de inte vill ha det allra billigaste ifall det går sönder efter två år. Tanken är ju att de ska kunna ha det så länge som möjligt. Kollar nog på något i undre mellansegmentet hos någon av de större återförsäljarna.

Tack för inputen!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hag:

Bakgrund: Mannen i hushållet är tillräckligt teknisk för husbehov, han surfar på youtube, ett maskinforum och lite liknande. Min släkting är snudd på teknikanalfabet och ointresserad, så fort det kommer en uppdatering till mobilen och något element flyttar sig hittar hon inte längre och måste fråga på nytt.

Detta är varför Chromebook kommer vara ett dåligt alternativ tror jag. Förmodligen ligger Windows lite närmre till hands vad man är van vid även om det är en nyare version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Detta är varför Chromebook kommer vara ett dåligt alternativ tror jag. Förmodligen ligger Windows lite närmre till hands vad man är van vid även om det är en nyare version.

Hm ja, kanske det. Tänker att de har mindre funktioner, menyalternativ och simplare gränssnitt kanske, men har aldrig använt en själv så jag vet inte. Å andra sidan så är ju en mobils gränssnitt inte lättare för dem så det är möjligt att det ligger mycket i det du skriver.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Om de vill använda Office-paketet, eller delar av det, så går Chromebook bort. Vi försökte med det och Chrome-versionen är alldeles för stympad och inte gjord för att spara lokalt. En ung person kan nog vänja sig vid det men det är minst sagt skitjobbigt för den som är van vid Windowsversionen. Personligen tycker jag dessutom det är jobbigt att inte kunna ha två Word- eller Excel-dokument öppna samtidigt på Chromebooken.

Våran används som en tjusig surfplatta numera.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Igenkänning här. Har släkt med Windows 7 som snart måste byta.

Jag har en Raspberry Pi400, rätt nyinköpt men jag tror ändå jag kan säga att det inte är rätt.

Har funderingar på att skaffa mina släktingar en begagnad Macbook Pro. Men jag tror det lutar åt en installation av Windows 10. Över den gamla. Eventuellt byter jag till SSD i samma veva. Office 2003 är riktigt gammalt, nyare versioner ser väldigt annorlunda ut, speciellt på Windows (lite mindre annorlunda på Mac faktiskt), att byta både OS, och Office-paket kanske blir för mycket.

Annars kan Libre Office vara en kompromiss som kanske kan ersätta Office 2003.

Bokföringsprogrammet kan bli en historia för sig, om det är riktigt gammalt. Men borde väl gå att dra runt i Windows 10 kan man tycka. Hur gammal är datorn? Kanske inte är aktuellt med Win10 menar jag.

Oavsett, gör backup innan du härjar runt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Nej app vill de absolut inte använda då de tycker att det känns osäkert att sköta bankärenden i telefonen.

Budgeten är inte exakt, de behöver ju ingen prestanda att tala om men har också sagt att de inte vill ha det allra billigaste ifall det går sönder efter två år. Tanken är ju att de ska kunna ha det så länge som möjligt. Kollar nog på något i undre mellansegmentet hos någon av de större återförsäljarna.

Tack för inputen!

Okej
Kanske en Lenovo IdeaPad 5 Pro kan passa om den kommer på rea någon gång

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Rekordmedlem

Pga att förenkla inlärningsfasen så ska du nog välja win eller Android (en surfplatta)
Jag tror att de kommer att gilla en enkel win dator med en stor bra monitor bäst, winmaskinen kan även köra de gamla programmen i en virtuell win 7 maskin utifall de inte skulle fungera under win 11 så det krävs inte att man behöver sätta sig in i nya "nyttoprogram" utan man kör vidare som vanligt men allt som använder internet gör man direkt under det nya operativsystemet.
Jag hade nog valt en färdigbyggd dator för att underlätta om man ev skulle behöva använda garantier/reklamationsrätt.

Ett helt annat spår är att köpa en ssd och plocka ut den befintliga systemenheten i dagens dator och i stället montera in ssdn och installera med win 10-11 och se om det fungerar, funkar det med modernt os så löser man de gamla mjukvarorna och funkar det inte så skiftar man tillbaka till den gamla systemenheten som man inte ändrat nått på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle starkt rekommendera att försöka installera Office 2003 på nya maskinen om de har kvar någon installationsskiva, du kan behöva ringa in till microsoft och knappa in en massa siffror men jag gjorde samma då jag byggde ihop en stationär åt en släkting för ett par år sedan. Testade med någon nyare variant från 2007 tror jag men det gick bort då gränssnittet är helt annorlunda.

En annan grej att tänka på är att du kan behöva skaffa en ny skrivare. Flertalet äldre stöds ej av win 10.
Svartvit laser rekommenderas då de går att få relativt billigt och ej torkar ihop om de står en längre tid vilket är fallet med bläck.

Personligen hade jag övervägt att klona hårddisken till en ssd, möjligen leta upp lite mera ram minne ifall de kör 4gb i dagsläget och lugnt och pedagogiskt förklarat alternativet med att använda mobilt bank ID eller vara tvungen att lära sig nytt operativsystem, ev. Problem med bokföringsprogram och lära sig nytt office paket som ej ser ut eller beter sig som det tidigare.