Arbetgive vill jag går upp i tid gratis, eller stannar i tid med mindre betalt

Permalänk

Arbetgive vill jag går upp i tid gratis, eller stannar i tid med mindre betalt

Hej!

Lite bakgrund:
Jag jobbar på ett lager där jag arbetar söndag-torsdag; Söndag dagtid, mån-tors kvällstid.
Kollektivavtal Handels.

Min arbetsgivare har, efter att jag arbetat ca 2år med min tjänst, kommit fram till att jag jobbar för lite tid.
Jag jobbar normalt 36h i veckan, dvs 90% enligt dem där jag tidigare "trodde" jag jobbade 100%.
(Jag är fullt medveten att 160h i månaden, 40h/v normalt räknas som 100%)

Jobbar man skift jobbar man mindre timmar totalt på vårt lager.

T.ex.
Dagtidare jobbar 40h.
Dag/Kväll skift jobbar 40h dagvecka + 36h kvällsvecka.
och jag jobbar alltså enbart kväll vardagar + dag söndagar på 36h/v.

Jag har skrivit på ett avtal där det står jag jobbar 100% med X lön (Inga tider står i avtalet).
Däremot har högsta chef, HR och avdelningschef sagt hur och vilka tider jag ska jobba, så det är ingenting jag beslutat om själv, utan antagit de har koll på vad de säger och jag skrev på mitt avtal med dessa tider i tanken.

Dvs i mina ögon har jag ju gått in i ett skrivtligt avtal på 100% där jag får X lön, och de timmar jag jobbar är muntligt avtalat på 36h/v.

Nu från ingenstans får jag besked att jag måste välja mellan att jobba kvar med 36h/v men för ca 10% mindre lön.
Eller gå upp och jobba 40h/v (dvs 16h mer i månaden) utan något tillägg på min lön (Vilket i mina ögon är gratisarbete).

Den lilla förklaring jag fått krama ut dem varför verkar vara att "vi har gjort fel, du jobbar för lite, woops".

Är det någon som kan komma med insikt i åtgärder jag kan ta, eller råd för mig att göra?

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShotInTheHead:

Är det någon som kan komma med insikt i åtgärder jag kan ta, eller råd för mig att göra?

Har du ringt facket? Vad säger dom?

Edit: Sjukt nog var jag med om en liknande grej, vi hade 9-17 som arbetstid när jag blev anställd. 5 år senare hade bolaget vuxit och ny HR/ekonomichef etc rekryterats, som började grina om att folk "arbetade" för lite, och dom skrev om det till 8-17.

Jag ställde då ultimatumet att jag ville ha in 9-17 i mitt avtal för att jobba kvar, vilket jag fick. Fördelen då åt mitt håll var att jag satt på en roll/kompetens dom inte ville bli av med. Du verkar ligga sämre till tyvärr.

Permalänk
Medlem

Byt arbetsgivare är mitt råd. Det är riktigt oseriöst att gå in i efterhand och försöka omförhandla på det viset.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ShotInTheHead:

Hej!

Lite bakgrund:
Jag jobbar på ett lager där jag arbetar söndag-torsdag; Söndag dagtid, mån-tors kvällstid.
Kollektivavtal Handels.

Min arbetsgivare har, efter att jag arbetat ca 2år med min tjänst, kommit fram till att jag jobbar för lite tid.
Jag jobbar normalt 36h i veckan, dvs 90% enligt dem där jag tidigare "trodde" jag jobbade 100%.
(Jag är fullt medveten att 160h i månaden, 40h/v normalt räknas som 100%)

Jobbar man skift jobbar man mindre timmar totalt på vårt lager.

T.ex.
Dagtidare jobbar 40h.
Dag/Kväll skift jobbar 40h dagvecka + 36h kvällsvecka.
och jag jobbar alltså enbart kväll vardagar + dag söndagar på 36h/v.

Jag har skrivit på ett avtal där det står jag jobbar 100% med X lön (Inga tider står i avtalet).
Däremot har högsta chef, HR och avdelningschef sagt hur och vilka tider jag ska jobba, så det är ingenting jag beslutat om själv, utan antagit de har koll på vad de säger och jag skrev på mitt avtal med dessa tider i tanken.

Dvs i mina ögon har jag ju gått in i ett skrivtligt avtal på 100% där jag får X lön, och de timmar jag jobbar är muntligt avtalat på 36h/v.

Nu från ingenstans får jag besked att jag måste välja mellan att jobba kvar med 36h/v men för ca 10% mindre lön.
Eller gå upp och jobba 40h/v (dvs 16h mer i månaden) utan något tillägg på min lön (Vilket i mina ögon är gratisarbete).

Den lilla förklaring jag fått krama ut dem varför verkar vara att "vi har gjort fel, du jobbar för lite, woops".

Är det någon som kan komma med insikt i åtgärder jag kan ta, eller råd för mig att göra?

MVH

"Jobbar man skift jobbar man mindre timmar totalt på vårt lager."
Detta låter rimligen som det som styr orsaken till varför du hittills har haft lägre antal timmar än andra kollegor.
Du borde rimligen jobba lika mycket som de som jobbar kväll med 2-skifts schema.

Börja med att plocka fram ditt kontrakt där det står vad du har för schema + kontakta facket.
Om det inte finns något specifikt som säger att du ska jobba bara vardagskvällar i kontraktet så borde arbetsgivaren rimligen kunna schemalägga dig dagtid för att få upp timmarna. Det är ju dock ett menlöst agerande med tanke på att någon annan troligen behöver jobba kvällspassen du släpper.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Snacka med facket, följ deras råd.

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Hedersmedlem

Vem har Handels kollektivavtal med? Det finns alltid en arbetsgivarorganisation inblandad också. Kollektivavtalet tecknas inte med arbetsgivaren direkt i första hand.

Hur ser din lönespec. ut? Du har din månadslön och sedan OB-tillägg?

Rent generellt så har ju arbetsgivaren rätt att schemalägga dig 40h per vecka om du har en 40h tjänst. Men det kan finnas lokala avtal eller skrivningar i kollektivavtalet som ändrar på det. Du skriver att Kvällsskift jobbar 36h per vecka. Vad säger denna överenskommelse mer specifikt?

Du borde egentligen ta kontakt med ditt fack, helst om det finns en lokal klubb, i andra hand med Handels centralt. De kan hjälpa mycket bättre än vad vi på SweClockers kan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Spontant skulle jag säga att de faktiskt har rätten vid sin sida, rent juridiskt.

Att jobba "100%" på ett kontrakt innebär 8 timmars arbetsdag. Jobbar du mindre än så, då bör du rimligen få mindre betalt. Att bevisa att du har haft ett muntligt avtal är otroligt svårt och brukar inte vara tillräckligt. Tyvärr.

MEN. Kolla med facket vad detta innebär. Låt de granska ditt avtal, för det kanske finns mer där som ändrar situationen.
Vidare så ska muntliga avtal också hållas, och har de sagt att de beräknar din 100% till 6 timmars arbetsdag, då ska det hållas. Det svåra där blir att faktiskt bevisa att det muntliga avtalet överhuvudtaget har gjorts. Får du dock någon chef till att erkänna det muntliga avtalet, då har du saken klar för dig.

TLDR; Kolla med facket först. Kan du ej bevisa det muntliga avtalet och inget annat står i skrift, så är du nog körd.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Har du fått betalt för 40h/veckan enligt avtal men jobbar bara 36h/veckan? Det kanske låter mer som de vill att du jobbar igen de 4/h veckan enligt avtal men då kan de ju vara tydliga med det.

Har du redan 10% mindre lön utbetalt i lönebesked jämfört med vad som står i avtalet ska du i alla fall inte behöva jobba igen det eller bli återbetalningsskyldig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Har du ringt facket? Vad säger dom?

Edit: Sjukt nog var jag med om en liknande grej, vi hade 9-17 som arbetstid när jag blev anställd. 5 år senare hade bolaget vuxit och ny HR/ekonomichef etc rekryterats, som började grina om att folk "arbetade" för lite, och dom skrev om det till 8-17.

Jag ställde då ultimatumet att jag ville ha in 9-17 i mitt avtal för att jobba kvar, vilket jag fick. Fördelen då åt mitt håll var att jag satt på en roll/kompetens dom inte ville bli av med. Du verkar ligga sämre till tyvärr.

Har inte ringt facket, jag är inte med i facket.
Tyvärr är de fakliga representanterna på vårt lager totalt värdelösa och botten av bottenskrapet. De är med i som representanter för de gör att de slipper arbeta 1-2 dagar i veckan.

Min roll är en väsentlig del, aka kompetens. Min kunskap överskrider de flesta på lagret, även de högre satta.
Det sagt så är alla utbytbara, även jag, men ska de byta ut mig så lär de sätta minst 2 personer på mitt jobb för att täcka mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Spontant skulle jag säga att de faktiskt har rätten vid sin sida, rent juridiskt.

Att jobba "100%" på ett kontrakt innebär 8 timmars arbetsdag. Jobbar du mindre än så, då bör du rimligen få mindre betalt. Att bevisa att du har haft ett muntligt avtal är otroligt svårt och brukar inte vara tillräckligt. Tyvärr.

MEN. Kolla med facket vad detta innebär. Låt de granska ditt avtal, för det kanske finns mer där som ändrar situationen.
Vidare så ska muntliga avtal också hållas, och har de sagt att de beräknar din 100% till 6 timmars arbetsdag, då ska det hållas. Det svåra där blir att faktiskt bevisa att det muntliga avtalet överhuvudtaget har gjorts. Får du dock någon chef till att erkänna det muntliga avtalet, då har du saken klar för dig.

TLDR; Kolla med facket först. Kan du ej bevisa det muntliga avtalet och inget annat står i skrift, så är du nog körd.

instämmer med denna. Kolla om du hittar något gammalt mejl som kan instämma med att du ska arbeta X timmar. Hursom tror jag du är körd och istället får tänka att du haft det "göttigt" fram tills nu och passar det inte byt arbete :/.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Vem har Handels kollektivavtal med? Det finns alltid en arbetsgivarorganisation inblandad också. Kollektivavtalet tecknas inte med arbetsgivaren direkt i första hand.

Hur ser din lönespec. ut? Du har din månadslön och sedan OB-tillägg?

Rent generellt så har ju arbetsgivaren rätt att schemalägga dig 40h per vecka om du har en 40h tjänst. Men det kan finnas lokala avtal eller skrivningar i kollektivavtalet som ändrar på det. Du skriver att Kvällsskift jobbar 36h per vecka. Vad säger denna överenskommelse mer specifikt?

Du borde egentligen ta kontakt med ditt fack, helst om det finns en lokal klubb, i andra hand med Handels centralt. De kan hjälpa mycket bättre än vad vi på SweClockers kan.

Vet tyvärr inte vem Handels har kollektivavtal med.

Jag har Månadslön + Ansvarstillägg + OB.

Jag är i princip den enda "heltidare" (om jag nu ens kan kalla mig det i och med ärendet), så min sits är unik.
Kollektivavtalet jag läst så ska 2skift jobba 38h, inte 40h. Dvs 36h+40h+36h+40h som 2skiftare arbetar blir 38h i veckan.
De mina ledare har i så fall (inkorrekt?) gjort är de tog beslutet att jag som bara jobbar kväll ska jobba 36h, för de gör man på kvällskiftet.

Våra fakliga representanter är egoisiskt självdrivande, påverkar de inte dem själva gör de sällan något för andra.
De har sina roller för de inte vill jobba fulla veckor, och fackarbetet gör att de får 1-2 dagar i veckan att göra annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShotInTheHead:

Har inte ringt facket, jag är inte med i facket.
Tyvärr är de fakliga representanterna på vårt lager totalt värdelösa och botten av bottenskrapet. De är med i som representanter för de gör att de slipper arbeta 1-2 dagar i veckan.

Min roll är en väsentlig del, aka kompetens. Min kunskap överskrider de flesta på lagret, även de högre satta.
Det sagt så är alla utbytbara, även jag, men ska de byta ut mig så lär de sätta minst 2 personer på mitt jobb för att täcka mig.

Om det är fler än du som blir drabbad av detta kan du be de fackliga representanterna driva detta. Om det bara drabbar dig så brukar man annars kontakta facket själv via mejl/tele.

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Spontant skulle jag säga att de faktiskt har rätten vid sin sida, rent juridiskt.

Att jobba "100%" på ett kontrakt innebär 8 timmars arbetsdag. Jobbar du mindre än så, då bör du rimligen få mindre betalt. Att bevisa att du har haft ett muntligt avtal är otroligt svårt och brukar inte vara tillräckligt. Tyvärr.

MEN. Kolla med facket vad detta innebär. Låt de granska ditt avtal, för det kanske finns mer där som ändrar situationen.
Vidare så ska muntliga avtal också hållas, och har de sagt att de beräknar din 100% till 6 timmars arbetsdag, då ska det hållas. Det svåra där blir att faktiskt bevisa att det muntliga avtalet överhuvudtaget har gjorts. Får du dock någon chef till att erkänna det muntliga avtalet, då har du saken klar för dig.

TLDR; Kolla med facket först. Kan du ej bevisa det muntliga avtalet och inget annat står i skrift, så är du nog körd.

Enligt min HR så har de varit i kontakt med 2 jurister som "snabbt kollat och tycker du ska jobba 40h".
När jag bad om dessa konversationer så sa de att de enbart haft kontakt via telefon och jag inte kunde få någon "dokumentation".

Som jag skrivit till andra så är vår fackliga representanter inte mycket att hänga i granen.
Jag ska ta ett samtal med en person som sitter i facketgruppen men som inte är den högst satta, men han är den mest rimliga pesonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShotInTheHead:

Har inte ringt facket, jag är inte med i facket.
Tyvärr är de fakliga representanterna på vårt lager totalt värdelösa och botten av bottenskrapet. De är med i som representanter för de gör att de slipper arbeta 1-2 dagar i veckan.

Min roll är en väsentlig del, aka kompetens. Min kunskap överskrider de flesta på lagret, även de högre satta.
Det sagt så är alla utbytbara, även jag, men ska de byta ut mig så lär de sätta minst 2 personer på mitt jobb för att täcka mig.

Jag tror att du är rökt om du inte kan ta hjälp av något avtalskunnig. I och med att du inte är med i facket kanske du kan fråga en jurist (ifall du inte känner någon fackligt engagerat privat som kan hjälpa dig att tolka villkoren.) Då bör du få klart för dig om det är värt att driva vidare eller om du måste gå med på endera krav.

Det brukar stå i kollektivavtalen att det är arbetsgivarens roll att leda och fördela arbetet, så om du har jobbat på den tid som du blivit tillsagd hittills kan de i alla fall inte återkräva några pengar som betalats sedan tidigare.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShotInTheHead:

Våra fakliga representanter är egoisiskt självdrivande, påverkar de inte dem själva gör de sällan något för andra.
De har sina roller för de inte vill jobba fulla veckor, och fackarbetet gör att de får 1-2 dagar i veckan att göra annat.

Gå med i facket. Få alla som jobbar där som är med i facket att vilja ha en ny omröstning om representanter. Rösta bort dem som är det nu och rösta in nya som faktiskt gör ett jobb.
Fackliga representanter röstas fram. Tydligen har ni ju röstat in 2 åsnor.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av KRUSSIDULL:

Har du fått betalt för 40h/veckan enligt avtal men jobbar bara 36h/veckan? Det kanske låter mer som de vill att du jobbar igen de 4/h veckan enligt avtal men då kan de ju vara tydliga med det.

Har du redan 10% mindre lön utbetalt i lönebesked jämfört med vad som står i avtalet ska du i alla fall inte behöva jobba igen det eller bli återbetalningsskyldig.

Jag har full lön.
De har sagt till mig att jag inte ska jobba igen det eller bli återbetalningsskyldig.
Det är de som sätter mina tider, inte jag. Vi har insämplingsklocka.

Permalänk
Medlem

Det beror väl som sagt på hur det är upplagt med tider och scheman. 100% är ju inte automatiskt 40h/vecka om det inte står uttryckligen.

Jag jobbar dagtid vanligtvis, men var 5e vecka ungefär har jag eftermiddagsvecka. Då jobbar jag må-to 14-23 med ledig fredag.
Det blir alltså 36 timmar den veckan som är mina 100% medan jag har 40 timmar i snitt alla andra veckor.

Det är inskrivet som arbetstidsförkortning ihop med skiftarbete på något sätt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Gå med i facket. Få alla som jobbar där som är med i facket att vilja ha en ny omröstning om representanter. Rösta bort dem som är det nu och rösta in nya som faktiskt gör ett jobb.
Fackliga representanter röstas fram. Tydligen har ni ju röstat in 2 åsnor.

Tyvärr kommer de inte gå.
I princip alla som är med i facket på jobbet skulle jag påstå har "below average" IQ, de är tighta tillsammans och skulle aldrig kunna bli bort röstade. I så fall ska jag börja ett inbördeskrig för att försöka överrösta dem :).

Så har ingen lust att betala 500kr i månaden (eller vad det nu är) för att vara delaktig bland nötterna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ShotInTheHead:

Vet tyvärr inte vem Handels har kollektivavtal med.

Jag har Månadslön + Ansvarstillägg + OB.

Jag är i princip den enda "heltidare" (om jag nu ens kan kalla mig det i och med ärendet), så min sits är unik.
Kollektivavtalet jag läst så ska 2skift jobba 38h, inte 40h. Dvs 36h+40h+36h+40h som 2skiftare arbetar blir 38h i veckan.
De mina ledare har i så fall (inkorrekt?) gjort är de tog beslutet att jag som bara jobbar kväll ska jobba 36h, för de gör man på kvällskiftet.

Våra fakliga representanter är egoisiskt självdrivande, påverkar de inte dem själva gör de sällan något för andra.
De har sina roller för de inte vill jobba fulla veckor, och fackarbetet gör att de får 1-2 dagar i veckan att göra annat.

Det du ska kolla upp är vad det är som styr detta med 36h vecka. Om du har något att hämta så är det där. På någon nivå finns detta som ett avtal eller överenskommelse.

Tyvärr kan man inte hitta Handels kollektivavtal om man inte är medlem, så jag kan inte kolla vad det står där.

Jag kan tycka att det är tråkigt att hacka på de fackliga företrädarna. Dels är du inte medlem och hade du varit det så hade du också varit med och röstat fram dem. De som faktiskt är medlemmar i Handels på ditt jobb tycker att dessa personer är de bästa att företräda dem. Gillar de inte dem kan de alltid föreslå någon annan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShotInTheHead:

Vet tyvärr inte vem Handels har kollektivavtal med.

Jag har Månadslön + Ansvarstillägg + OB.

Jag är i princip den enda "heltidare" (om jag nu ens kan kalla mig det i och med ärendet), så min sits är unik.
Kollektivavtalet jag läst så ska 2skift jobba 38h, inte 40h. Dvs 36h+40h+36h+40h som 2skiftare arbetar blir 38h i veckan.
De mina ledare har i så fall (inkorrekt?) gjort är de tog beslutet att jag som bara jobbar kväll ska jobba 36h, för de gör man på kvällskiftet.

Våra fakliga representanter är egoisiskt självdrivande, påverkar de inte dem själva gör de sällan något för andra.
De har sina roller för de inte vill jobba fulla veckor, och fackarbetet gör att de får 1-2 dagar i veckan att göra annat.

Hur kompenseras ni som jobbar kvällsskift, är det endast genom OB eller är denna "arbetstidsförkortning" ett sätt att kompensera för det?

Om de som jobbar 2-skift jobbar 40 timmar på "dagskiftet" och 36 timmar när de kör "kvällsskift", så känns det ju uppenbart att 36 timmar anses vara heltid för kvällsskiftet. Den som enbart jobbar kvällsskift borde rimligen därför landa på 36 timmar. Jag har svårt att se en rimlig förklaring till varför den som endast jobbar kväll skulle jobba 40 timmar, om de som jobbar 2-skift inte behöver de sina kväll-skift. Men jag kanske missuppfattar dig här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShotInTheHead:

Tyvärr kommer de inte gå.
I princip alla som är med i facket på jobbet skulle jag påstå har "below average" IQ, de är tighta tillsammans och skulle aldrig kunna bli bort röstade. I så fall ska jag börja ett inbördeskrig för att försöka överrösta dem :).

Så har ingen lust att betala 500kr i månaden (eller vad det nu är) för att vara delaktig bland nötterna.

då får du helt enkelt ta det som det är det är. Saker som detta gör att facket är viktigt, utan att inte vara med i facket bara för att spara pengar så får man helt enkelt skylla sig själv. Då står du där som du gör & är nog bara att försöka förhandla själv eller helt enkelt byta jobb om det inte passar dig. Är du inte med i facket så gäller inte kollektivavtalet för dig heller utan är bara godtyckligt hur de vill göra inom lagstiftningens ramar så klart.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Det beror väl som sagt på hur det är upplagt med tider och scheman. 100% är ju inte automatiskt 40h/vecka om det inte står uttryckligen.

Jag jobbar dagtid vanligtvis, men var 5e vecka ungefär har jag eftermiddagsvecka. Då jobbar jag må-to 14-23 med ledig fredag.
Det blir alltså 36 timmar den veckan som är mina 100% medan jag har 40 timmar i snitt alla andra veckor.

Det är inskrivet som arbetstidsförkortning ihop med skiftarbete på något sätt.

Personligen bryr jag mig inte så mycket att gå upp i antal timmar, men det är att gå upp i timmar gratis (i jämförelse med nuvarande) som stör mig.

Jag hoppas jag kan lyckas övertala dem, men har inte precis oddsen på min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

då får du helt enkelt ta det som det är det är. Saker som detta gör att facket är viktigt, utan att inte vara med i facket bara för att spara pengar så får man helt enkelt skylla sig själv. Då står du där som du gör & är nog bara att försöka förhandla själv eller helt enkelt byta jobb om det inte passar dig. Är du inte med i facket så gäller inte kollektivavtalet för dig heller utan är bara godtyckligt hur de vill göra inom lagstiftningens ramar så klart.

Nja kollektivavtalet gäller även för de som inte är med i facket också

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Hur kompenseras ni som jobbar kvällsskift, är det endast genom OB eller är denna "arbetstidsförkortning" ett sätt att kompensera för det?

Om de som jobbar 2-skift jobbar 40 timmar på "dagskiftet" och 36 timmar när de kör "kvällsskift", så känns det ju uppenbart att 36 timmar anses vara heltid för kvällsskiftet. Den som enbart jobbar kvällsskift borde rimligen därför landa på 36 timmar. Jag har svårt att se en rimlig förklaring till varför den som endast jobbar kväll skulle jobba 40 timmar, om de som jobbar 2-skift inte behöver de sina kväll-skift. Men jag kanske missuppfattar dig här?

OB-tillägg är den kompensation man får för den obekväma arbetstiden.

Om jag förstått rätt så är det 36h för man ska "ställa om" till dagsskiftet bättre, men jag ska dubbelkolla vad det faktiskt står i kollektivavtalet.
Alternativt är det för att rent psykologiskt är det tuffare att jobba kväll än dag, för människor är byggna att vakna vid solen och sova vid solnedgång

Men du har inte missförstått, utan det du skriver är det jag tycker.

Permalänk
Skrivet av Ase:

då får du helt enkelt ta det som det är det är. Saker som detta gör att facket är viktigt, utan att inte vara med i facket bara för att spara pengar så får man helt enkelt skylla sig själv. Då står du där som du gör & är nog bara att försöka förhandla själv eller helt enkelt byta jobb om det inte passar dig. Är du inte med i facket så gäller inte kollektivavtalet för dig heller utan är bara godtyckligt hur de vill göra inom lagstiftningens ramar så klart.

Oavsett om jag är med i facket eller inte kan de inte gå utanför kollektivavtalets ramer och heller inte de lokala bestämmelserna.
Så oavsett om jag är med i facket eller inte får jag de fördelarna.

Det jag inte tycker om är slänga pengar i sjön.
Alla fackliga representanter jag pratar med brukar säga "Är du med i Facket?", -nej, "Då vill jag inte lägga tid på dig".
Hur skulle det på något sätt göra tt jag vill gå med i Facket :(.

Permalänk

Låt oss anta att du var med i facket och ni har förhandlat fram ett avtal med olika regler beroende på när på dygnet man jobbar. Sedan skulle det visa sig att man hade betydligt kortare arbetstid än vad facket har förhandlat fram.
Undra hur hjälpsam facket är att hjälpa en att få behålla denna korta tid?

Nå det är rimligt att folk beroende på vilka tider de arbetar har olika villkor som kan vara arbetstid, OB tillägg etc. Detta vet vi inget om och då blir det en konstig debatt.
*edit*
Det facket ska/bör försöka göra är att se till så att alla har ungefär samma villkor. Och då de som jobbar obekväma tider får vad facket anser det är rimligt. För extrem stor skillnad är inte heller bra, då det skapar osämja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShotInTheHead:

Så har ingen lust att betala 500kr i månaden (eller vad det nu är) för att vara delaktig bland nötterna.

Tyvärr hade du nog behövt det nu. Du måste inte vända dig till de lokala fackföreträdarna, du kan ju gå direkt till någon centralt fackligt ombud. Det är så man gör om man inte är nöjd med de lokala fackombuden.

Hur som helst, är din arbetstidsförkortning inräknad i lönen eller får du den som separat ledighet?
En gissning är att arbetstidsförkortningen på något sätt är inblandat på kvällskiftet, eller så kompenseras kvällsskiftet för obekvämt arbete (att byta skift varje vecka).
På min arbetsplats arbetar fast kvällsskift 5 arbetsdagar första veckan, 4 arbetsdagar andra veckan.
De med tvåskift arbetar ett av kvällsskiften 5 dagar, och nästa gång de jobbar kväll 4 dagar.

Arbetstiderna är 06.42-15.00 förmiddag, 14.55-24.12 måndagar, sen 14.55-24.00 de andra dagarna på kvällsskift.

Så på mitt företag görs ingen skillnad på om man jobbar ständig eftermiddag eller om man jobbar två skift.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

då får du helt enkelt ta det som det är det är. Saker som detta gör att facket är viktigt, utan att inte vara med i facket bara för att spara pengar så får man helt enkelt skylla sig själv. Då står du där som du gör & är nog bara att försöka förhandla själv eller helt enkelt byta jobb om det inte passar dig. Är du inte med i facket så gäller inte kollektivavtalet för dig heller utan är bara godtyckligt hur de vill göra inom lagstiftningens ramar så klart.

https://www.verksamt.se/driva/anstalla/kollektivavtal-och-arb...

Kollektivavtal gäller alla på arbetsplatsen.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av POMAH:

Det är sant, men viljan att hjälpa till vid problem kanske inte är brinnande. Något måste man ju få för sin medlemsavgift.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Det enda jag kan se att de kan få det till är ju att du ska jobba 37h/v, en timme mer på söndag som är dagtid
Ska du jobba en timme mer kvällstid när andra jobbar 36h så får de ju förklara varför?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]