Är det omöjligt att gräva i gräsmattan för hand på vintern? Typ 40cm djupt

Permalänk
Medlem

Är det omöjligt att gräva i gräsmattan för hand på vintern? Typ 40cm djupt

Vi ska skaffa fiber till vårat hus. Nackdelen är ju dock att det är vinter och misstänker att det är svårt att gräva för hand.
Jag som person är bara så sjukt otålig när det kommer till dessa saker och vill göra det klart på en gång.

Så tror ni det är i princip omöjligt att gräva cirka 8 meter och typ 40cm djupt för hand på en vanlig gräsmatta? Bor i Västernorrland för övrigt.

Eller finns det några maskiner man skulle kunna hyra? Alltså inga stora maskiner som typ minigrävare m.m.

Om ni skulle komma till slutsatsen att det inte går när tror ni det är som tidigast möjligt? Har aldrig grävt på våran tomt tidigare så har ingen aning om hur svårt det är.

Tack på förhand!

Permalänk

Knappast är det omöjligt, men helvetes mycket arbete för nånting som går på 30min då det inte är fruset.

Och om du tror att du får fibern indragen snabbare för att du grävt färdigt kan du nog bli besviken.

Här i Finland iaf brukar fiber dragningarna vara bestämda för vissa områden vissa tider, dom ändrar inte på det för att du spenderat 3 dagar på gården o grävit i frusen mark

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Nitro (i5-12450H,RTX 4060, 16Gb DDR5)

Permalänk
Skrivet av Gx rade:

Vi ska skaffa fiber till vårat hus. Nackdelen är ju dock att det är vinter och misstänker att det är svårt att gräva för hand.
Jag som person är bara så sjukt otålig när det kommer till dessa saker och vill göra det klart på en gång.

Så tror ni det är i princip omöjligt att gräva cirka 8 meter och typ 40cm djupt för hand på en vanlig gräsmatta? Bor i Västernorrland för övrigt.

Eller finns det några maskiner man skulle kunna hyra? Alltså inga stora maskiner som typ minigrävare m.m.

Om ni skulle komma till slutsatsen att det inte går när tror ni det är som tidigast möjligt? Har aldrig grävt på våran tomt tidigare så har ingen aning om hur svårt det är.

Tack på förhand!

borde inte va nå problem att hyra en minigrävare.

vi gjorde det för några år sen när vi skulle fixa en väg och minns inte vad vi gav men va väl typ 1000:-/dag + diesel eller nå sånt (en superliten bobcat grävare minns inte modell).

lättaste sättet att testa om det är grävbart brukar vara gå ut och slå i ett järnspätt i gräsmattan går de ner relativt problemfritt första 15cm på 1-3 hugg är de grävbart med spade annars så får man ta in grävmaskin

här nere i småland brukar säsongen för handgrävning va typ maj till october resten av året kanske om det varit lenväder (5+°c) i typ 30 dagar minst innan och ingen snö finns kvar på backen.

norrland brukar väl generellt vara kallare så kan tänka mig att ev fönstret för handgrävning är aningen smalare där uppe.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Omöjligt? Nej.
Fördel om du har ett spett eller liknande för att lättare komma igenom "permafrosten" Skitjobbigt? Ja.
Minigrävare är ju ett alternativ, men det är ju inte gratis.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Vi ska skaffa fiber till vårat hus. Nackdelen är ju dock att det är vinter och misstänker att det är svårt att gräva för hand.
Jag som person är bara så sjukt otålig när det kommer till dessa saker och vill göra det klart på en gång.

Så tror ni det är i princip omöjligt att gräva cirka 8 meter och typ 40cm djupt för hand på en vanlig gräsmatta? Bor i Västernorrland för övrigt.

Eller finns det några maskiner man skulle kunna hyra? Alltså inga stora maskiner som typ minigrävare m.m.

Om ni skulle komma till slutsatsen att det inte går när tror ni det är som tidigast möjligt? Har aldrig grävt på våran tomt tidigare så har ingen aning om hur svårt det är.

Tack på förhand!

Beror lite på var i landet du bor. Du kommer få slita som ett djur att ta dig igenom frosten. Men jag skulle säga att du behöver allt mellan 2-6 veckor av konstant plusgrader för att det ska ge med sig (gissar jag).

Som exempel har vi hemma hos oss först ca 15 cm snö, sen 2-5 cm hårdpackad snö/is. Sen kommer jorden

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Kan du inte lägga fibern i ett gult markrör nära där du har tänkt att gräva på gräsmattan och sedan när det blir dags för grävning till våren så lägger du ner markröret med fibern i ditt nygrävda hål?

Permalänk
Medlem

Är det hygglig tjäle kommer man inte långt med en minigrävare, vi fick problem med en 4,5tons när det var rejält fruset.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det är rejäl tjäle i Västernorrland så marken är rejält hård även på de 40cm djup du vill ned till.
Frågan är om en bobcat rår på tjälen.
Du kan alltid prova att tina tjälen genom att sprida ut glöd, tex grillkol där du ska gräva och täcka glöden med plår för att värmen ska stanna kvar och gå ner i backen. Tar lite tid men användes traditionellt för att tina tjäle.

Permalänk
Medlem

Om det är tjäle så kommer det du gräver upp vara mer eller mindre isblock. När du fyller igen sen så det kommer vara rejält ojämt när den tinar på våren.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Har du fått besked att de kommer att dra fibern redan nu på vintern? Ofta brukar det vara lång väntetid från det att man beställer fiber till dess att de kommer och kopplar in.

Permalänk
Medlem

Du kan åka till cramo och hyra värmemattor så kan du gräva för hand. Du låter mattorna ligga över natten så brukar det gå att börja morgonen efter. Så länge det är tjäle och framförallt i jord så behöver du annars en fullstor maskin.
Sån här Matta jag pratar om.

Lade till länken
Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tgb: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem

Inte omöjligt, men jag skulle rekommendera en korp framför spett. Mer momentum 😄

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Hyr en Kedjegrävare så är du klar på 20min, eller också vänta till våren och gräv för hand på 1h.
(Knappt du behöver gräva, räcker ju att skapa ett "V" i marken om är några centimeter brett i botten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Hyr en Kedjegrävare så är du klar på 20min, eller också vänta till våren och gräv för hand på 1h.
(Knappt du behöver gräva, räcker ju att skapa ett "V" i marken om är några centimeter brett i botten)

Beror väl mycket på vad marken är gjord av...Vi hade 50% sten...så varannat spadtag sa "klonk" och man fick gräva up en 1-5 kilos sten...

Sen hjälpte jag en av grannarna på gatan...där var det 80% sand i marken och vi hade jobbet gjort på 30 minuter...medans jag svettades rejält hemma under 2 dagar att dra de 30 meter jag skulle göra.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Alltså, jag tror du får bättre svar på din fråga om du går ut på gården och slår en spade i marken än att fråga på ett forum. Du sitter ju på facit själv så att säga.

Men ja, som folk säger, det är nog inte värt besväret...

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk

Under vår gräsmatta var det massor med småsten och en del rötter (såg helt normalt ut ovanpå) så även på sommaren tog det mig 3 dagar slit att gräva ca 15m.

Vet inte vad andra snackar om 30minuters jobb, min skulle läggas 30cm ned i backen så ganska djupt, sen fyllas i olika lager med sand osv. ovanpå.

Känns som ett självmordsuppdrag att göra på vintern med tjälen.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem
Skrivet av thewrulph:

Under vår gräsmatta var det massor med småsten och en del rötter (såg helt normalt ut ovanpå) så även på sommaren tog dig mig 3 dagar slit att gräva ca 15m.

Vet inte vad andra snackar om 30minuters jobb, min skulle läggas 30cm ned i backen så ganska djupt, sen fyllas i olika lager med sand osv. ovanpå.

Precis, jag har grävt ner elkablar för belysning på tomten och ja, typ 3 dagar för att komma 15 m låter rätt bekant. Fast då gräver man ju knappast 8 tim/dag i sträck heller för det orkar man inte i närheten av som normal-otränad. Stenar och rötter får arbetet att gå sjukt mycket långsammare.

Och det krävs egen erfarenhet för att inse hur lite skillnad en tung fullastad skottkärra gör när det kommer till lite större markarbeten. Det tar en dag att göra samma jobb som en grävmaskin gör med ett par skoptag.

Permalänk
Medlem

Fattigmanslösning kan vara att använda en bilmaskin för att hacka sönder översta lagret?

Permalänk
Inaktiv

För din egen skull, så skulle jag säga vänta tills marken inte är frusen längre. Det kommer inte bli bra.

Permalänk
Medlem

Skaffa en.

https://sv.vsku.se/20-dog-breeds-that-love-dig

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Vi ska skaffa fiber till vårat hus. Nackdelen är ju dock att det är vinter och misstänker att det är svårt att gräva för hand.
Jag som person är bara så sjukt otålig när det kommer till dessa saker och vill göra det klart på en gång.

Så tror ni det är i princip omöjligt att gräva cirka 8 meter och typ 40cm djupt för hand på en vanlig gräsmatta? Bor i Västernorrland för övrigt.

Eller finns det några maskiner man skulle kunna hyra? Alltså inga stora maskiner som typ minigrävare m.m.

Om ni skulle komma till slutsatsen att det inte går när tror ni det är som tidigast möjligt? Har aldrig grävt på våran tomt tidigare så har ingen aning om hur svårt det är.

Tack på förhand!

våran fiber i stugan gick sönder nu under vintern, de kommer inte fixa det förrens tjälen är borta, det är dock ca 200m om inte mer det gäller. De drog istället en ny fiber kabel från grannen som ligger ovanpå snön ändå bort till oss, har fungerat felfritt snart 2 månader

Permalänk
Rekordmedlem

Varför gräva, det är som att såga i smör....

GS 461 - Betongsåg, skär i betong, kapar rör, går igenom murar.
https://www.stihl.se/STIHL-produkter/Betongs%C3%A5g-och-kapma...

Men "ska skaffa" innebär det verkligen att de håller på att gräva fiber på vintern i Norrland om det är svår tjäle eller är det bara på tomten det inte är grävt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du kollat med fiberleverantören så det inte redan finns rör förberedda för fiberdragning?

Jag beställde nämligen idag också fiber till ett hus jag ska flytta in i, det visade sig att det redan finns rör för detta dragna för något år sedan när elen blev förnyad. Elbolaget tar tydligen kontakt med lokala fiberleverantören när de förnyar el så då fixas det rör för eventuell fiber på samma gång, bara att blåsa in fibern sen.
Det blev en trevlig överraskning för mig, det sänkte också priset på hela installationen med 300€ och inget grävarbete behövs.

Kanske värt att kolla i ditt fall också ifall du inte redan har gjort det.

Permalänk
Medlem

''Grävde'' ner 4st stenplattor för ett markstativ till vår nya utedel till Luft/luft pumpen nu i december med -20 ute. Kanske kom ner som lägst 6-8cm för att sen fylla upp med sand. DET SÖG Hade gått lika fort att gräva ner de där plattorna i asfalten på uppfarten bredvid. Stenhårt. En minigrävare kommer absolut inte ner 40cm med ordentlig tjäle utan att värma först.