Permalänk
Medlem

Jag får förslag om att investera i fonder som är "Gröna, rena, fredliga", men jag tror inte på den ljusa framtiden
Har ni några tips på fonder som anses vara smutsiga (kanske som mest handlar med olja och massförstörelsevapen)?

s
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Jag får förlag om att investera i fonder som är "Gröna, rena, fredliga", men jag tror inte på den ljusa framtiden
Har ni några tips på fonder som anses vara smutsiga (kanske som mest handlar med olja och massförstörelsevapen)?

Om du tror på en framtid med mycket krig så finns det ingen poäng med att investera på börsen. Du kommer inte ha en parallel värld där dina "massförstörelsevapenaktier" går bra medans världen är och krigar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Fasen, där rök en hel del stålar igen med facebook.

Perfekt läge att fylla på till ett vrakpris.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blunder:

Marknaden är överköpt efter fyra dagars rally i USA, Meta(FB) släppte en dålig rapport och är minus 22% aftermarket. Sedan är inte marknaden logisk jämt..

Därför man ska ha en globalfond, månadsspar och bara titta in dagen du behöver pengarna (jag lever inte som jag lär)

Du har säkert rätt på alla punkter men det är inte så jag heller lever mitt liv eller mina investeringar Men man tycker ju att det borde ha blivit någon form av glädjeskutt men det tycks vara tvärt om, kanske är bättre att ha skiten kvar i vår värld så kan vi fortsätta trycka pengar så alla mår bra iallafall

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Är det någon här som investerar i Krypto? På vilket sätt investerar ni i? I certifikat på ett ISK eller hos en exchange (Binance, Kucoin etc.) Jag står mellan valet och kvalet vilket jag ska välja. Bekvämlighet vs säkerhet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Är det någon här som investerar i Krypto? På vilket sätt investerar ni i? I certifikat på ett ISK eller hos en exchange (Binance, Kucoin etc.) Jag står mellan valet och kvalet vilket jag ska välja. Bekvämlighet vs säkerhet.

Ta det gärna i https://www.sweclockers.com/forum/trad/1649145-hur-investerar...

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Perfekt läge att fylla på till ett vrakpris.

Jag chansar på att det kommer att bli en rekyl uppåt i morgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag chansar på att det kommer att bli en rekyl uppåt i morgon.

Jag skulle inte sätta mina pengar på det då DJ är ned 1,8% just nu.

Permalänk
Medlem

Varför kan man inte köpa aktier i Samsung? Eller är det bara jag som är dålig på att leta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Songless:

Varför kan man inte köpa aktier i Samsung? Eller är det bara jag som är dålig på att leta?

https://finance.yahoo.com/quote/SSUN.F?p=SSUN.F&.tsrc=fin-src...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om du tror på en framtid med mycket krig så finns det ingen poäng med att investera på börsen. Du kommer inte ha en parallel värld där dina "massförstörelsevapenaktier" går bra medans världen är och krigar.

Glöm inte att det har tjänats rätt mycket pengar på att sälja vapen som sen aldrig använts. Just massförstörelsevapen tror jag för övrigt är främst skälet till att vi inte haft något trede världskrig (ännu).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Det bästa vapnet är det man aldrig behöver använda men ändå har tillgång till och grannen vet om det. Även mycket av dagens teknik/lösningar härstammar just ifrån krig, kalla-krig samt rädsla.

Massförstörelsevapen är egentligen fredsbevarande.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Jag skulle inte sätta mina pengar på det då DJ är ned 1,8% just nu.

Ja? Meta är ner cirka 26% idag, jag tror att det kommer en reaktion uppåt.

Permalänk
Medlem

Satan! Snapchat rusar 55% i efterhandeln. Många som sålde bort sig där! Tänk vad det svider.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

Satan! Snapchat rusar 55% i efterhandeln. Många som sålde bort sig där! Tänk vad det svider.

Från Omni:

Citat:

Fjärde kvartalet 2021

Omsättning: 1,3 mdr dollar
Väntat (Factset): 1,2 mdr dollar
2020: 911 mln dollar

Justerad vinst per aktie: 0,22 dollar
Väntat (Facset): −0,09 dollar
2020: 0,09 dollar

DAU (dagliga aktiva användare): 319 miljoner användare
Väntat (Zacks): 315 miljoner användare
2020: 265 miljoner användare

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Därför man håller sig borta från rapporthandel. Resultaten är ofta väldigt oväntade och kursreaktionerna till synes omotiverade. Nokia släppte en fin rapport idag och meddelade återköp av aktier och återinförande av utdelning, ändå sjönk kursen 4%.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Hm...låter visserligen sunt

Permalänk
Skrivet av griid:

Upp till 50k:- totalt sparande på Avanza är det courtage- och avgiftsfritt.

https://www.avanza.se/konton-lan-prislista/prislista/courtage...

Nja avgiftsfritt är det inte på fonder. På de fonder som har förvaltningsavgift är det fortfarande förvaltningsavgift. Sen har Swedbank samma upplägg men då är det avgiftsfritt upp till 100000, dvs dubbelt upp.

Har man sen kommit över 50000 då är Nordea billigare att handla med. Avanza har ju riktigt dyrt courtage i jämförelse.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av griid:

Du missade min poäng helt och verkar inte ha läst om utdelning och återinvesteringen av utdelningen..
Det kunde lika gärna ha varit 6% och det hade varit lika illa det.

EX:
Om du börjar spara i Telia nu och återinvesterar utdelningen så är det fortfarande en sämre affär än att spara i en billig indexfond som enligt statistik går 10% varje år.

Statistik är ingen garanti, kan fortsätta att gå uselt på börsen länge än.

Vi har trots allt gått från en period med skyhöga aktiekurser, där stater pumpat ut pengar på marknaden och skapat artificiell rikedom. I stort sett alla tjänade pengar på aktier under sista året, man ska i stort sett varit klantig/haft väldigt otur om det gått dåligt.

Att börja spara i Telia nu kan tvärt om vara en god investering, då kursen är relativt stabil och låg på denna nivån, samt att bolaget ger riktigt bra utdelning, ett av de högsta utdelningarna bland svenska företag till och med.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Nja avgiftsfritt är det inte på fonder. På de fonder som har förvaltningsavgift är det fortfarande förvaltningsavgift. Sen har Swedbank samma upplägg men då är det avgiftsfritt upp till 100000, dvs dubbelt upp.

Har man sen kommit över 50000 då är Nordea billigare att handla med. Avanza har ju riktigt dyrt courtage i jämförelse.

Diskussionen var kring sas-aktier, inte fonder.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Diskussionen var kring sas-aktier, inte fonder.

Ta bort "fonder" ur texten så har du samma resultat ändå, Avanza blir dyrare.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Ta bort "fonder" ur texten så har du samma resultat ändå, Avanza blir dyrare.

Va? Frågan var om att köpa aktier för 15kr, och hurvida det inte blev dyrare i avgifter än vad aktierna kostade. Ingen undrade vad som blev dyrare över 50k

Visa signatur

INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

"Får jag verkligen tillbaka alla fondavgifter?
Vi betalar tillbaka hela den totala avgiften för alla fonder som finns i vårt utbud. Så där ingår förvaltningsavgiften, löpande avgifter, transaktionskostnader och om det finns några övriga avgifter.

Du får också tillbaka eventuella växlingsavgifter som kan tillkomma på fonder som handlas i utländsk valuta."

https://www.avanza.se/konton-lan-prislista/prislista/starterb...

Så även om förvaltningsavgift tas så betalar Avanza tillbaka den, men det kanske beror på hur man definierar avgiftsfritt.

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Va? Frågan var om att köpa aktier för 15kr, och hurvida det inte blev dyrare i avgifter än vad aktierna kostade. Ingen undrade vad som blev dyrare över 50k

Va? Är ju gratis hos Swedbank upp till 100000 hur får du gratis till en avgift?

Har du under 100000 sparat hos Swedbank så kostar det nada, noll kronor att köpa din aktie för 15:-

Samma upplägg som Avanza men de har 50000:- dvs hälften som tak.

Hos Nordea kosta det 1:- att köpa din aktie för 15:- alltid, om du så har 35 miljoner på kontot,

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Småsparare brukar normalt ha lite mer än 15kr i en aktie. Det brukar kosta mer i avgifter att ens köpa eller sälja så små ordrar. GAV är snitt-inköpspris. Köper du en aktie för 10kr och en till i samma bolag för 20kr har du ett GAV på 15kr.

Därför undrade han vad ditt gav är. Innehavet är så litet att det bara är förståeligt om du köpte in dig när aktien var mycket dyrare.

Han har säkerligen courtagefritt om han har 15 kronor i aktier..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Skrivet av betan:

"Får jag verkligen tillbaka alla fondavgifter?
Vi betalar tillbaka hela den totala avgiften för alla fonder som finns i vårt utbud. Så där ingår förvaltningsavgiften, löpande avgifter, transaktionskostnader och om det finns några övriga avgifter.

Du får också tillbaka eventuella växlingsavgifter som kan tillkomma på fonder som handlas i utländsk valuta."

https://www.avanza.se/konton-lan-prislista/prislista/starterb...

Så även om förvaltningsavgift tas så betalar Avanza tillbaka den, men det kanske beror på hur man definierar avgiftsfritt.

Det var bra även om jag ogillar upplägget med att locka in sparare för att sedan tjäna pengar på dem, vore en annan sak om de vore billiga efter 50K också.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Det var bra även om jag ogillar upplägget med att locka in sparare för att sedan tjäna pengar på dem, vore en annan sak om de vore billiga efter 50K också.

"Avgiften skiljer sig mellan olika marknader, men handlar du nordiska aktier betalar du 0,09 procent av värdet på din order. Dock minst 1 krona och som mest 199 kronor. Till exempel, om du vill köpa aktier för 10 000 kronor kostar det 9 kronor i courtage."

Andra marknader har inget maxbelopp och minst 29kr.

https://www.nordea.se/privat/produkter/spara-investera/aktier...

Självklart tjänar Nordea också pengar på sitt upplägg

Permalänk
Medlem

Va? Är ju gratis hos Swedbank upp till 100000 hur får du gratis till en avgift?

Har du under 100000 sparat hos Swedbank så kostar det nada, noll kronor att köpa din aktie för 15:-

Samma upplägg som Avanza men de har 50000:- dvs hälften som tak.

Hos Nordea kosta det 1:- att köpa din aktie för 15:- alltid, om du så har 35 miljoner på kontot,

Jag vet. Vi hade redan rett ut detta innan du kom med alla habrovinker om fonder etc. Jag vet inte hur det kan vara så svårt att begripa. Vi har redan konstaterat att avgifterna är noll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja sånt slipper man ju med storbankerna 😉

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Jag vet. Vi hade redan rett ut detta innan du kom med alla habrovinker om fonder etc. Jag vet inte hur det kan vara så svårt att begripa. Vi har redan konstaterat att avgifterna är noll.

Ditt inlägg gav inte intryck av att veta, snarare som om du inte begrep, vilket du nu själv erkänner.

Skrivet av yaxez:

Ja sånt slipper man ju med storbankerna 😉

https://youtu.be/jimFXRzDv4Q

Det avgörande står efter det du markerade

Visa signatur

NO MAAM