Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Läs igen, dom gnäller på att elbilar parkerar på elbilsplatser men inte laddar just då.

@Snajk, tyvärr kommer kundvagnarna tillbaka för att personal hämtar dom. Här i Umeå på största köpcentrumet finns det personal vars jobb är att hämta och samla in kundvagnarna. Det är samma på alla större ställen tyvärr.

Tom min lokala icabutik skickar ut personal för att samla ihop vagnar.

Vi verkr diskutera från olika perspektiv också, alla laddplatser jag sett är absolut närmast ingången här uppe. Ligger dom långt bort är det ju bara idioti att ta dom om man inte behöver ladda.

Absolut, men jag kommer inte parkera på en elbilsplats när jag får min heller, om jag inte ska ladda då. Platserna är ju till för att ladda på. Är ju inte så att det behövs speciella parkeringar för en elbil bara för parkeringens skull.

Permalänk
Avstängd

Jag har i alla fall provkört Born nu. Blev positivt överraskad faktiskt, allt som recensenterna gnällde på var inga problem i mina ögon. Bortsett från touchskärmen och infotainmentsystemet, funktionellt var det bra men extremt segt i all interaktion. Jag stör mig på att min budget-surfplatta är seg men i jämförelse är det rena Ipad Pron liksom. Men de verkar ju som de jobbar på det i alla fall.

Annars gnäller många på touchknapparna på ratten, men de funkade helt ok med haptisk feedback och så även om jag hade föredragit knappar förstås. Kvaliteten på inredningen fick också en hel del kritik och den går ju inte upp mot min BMW direkt, men ändå bra mycket bättre än väntat skulle jag säga.

Offerten var ungefär vad jag väntade mig. För att jag säkert skulle få den i tid till när jag ska lämna tillbaka min gamla bil så behövde jag välja till Pilot M-paketet för 14600, vilket innebär drygt 300 per månad vid leasing. Detta innefattar adaptiv farthållare, helljusassistent, backkamera och navigationssystem vad jag förstår. Jag är inte jättesugen på det paketet faktiskt, inget av det känns kritiskt för min del och det lägger ju nästan på tio procent på kostnaden. Däremot vill jag gärna välja till bättre stereo vilket kostar 5200. Försäkringen kostade 340 per månad, helt ok. Totalt med 20K i "insats" och med försäkring och allt, även en faktura-avgift på 59 som man slipper med autogiro, och paketet jag inte vill ha plus stereon så landade det på 3760 per månad. 10 kronor per övermil och 5 tillbaka för undermil upp till 500.

Men jag vet inte, börjar luta åt att köpa den rakt av istället.

Permalänk
Medlem

Nu är det inga jättesummor men försäkringen är nästan alltid billigare via eget bolag än leasingbolaget. Jämförde en enyaq, mitt försäkringsbolag var drygt 200 billigare i månaden på halvförsäkring än skodas via leasingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nu är det inga jättesummor men försäkringen är nästan alltid billigare via eget bolag än leasingbolaget. Jämförde en enyaq, mitt försäkringsbolag var drygt 200 billigare i månaden på halvförsäkring än skodas via leasingen.

Jag vet inte om det fortfarande är fallet nu, men sist jag privat tog ut en nybil med vagnskadegaranti brukade märkesförsäkringarna ha en ganska ordentlig självriskreducering vid just vagnskada.

En annan fördel kan vara att slippas dra in i tjafs gällande vem som ska ersätta en skada, i de fall det inte är helt självklart. Jag jobbade för några år sen med en kille som hade en då ny BMW, som var ute och körde i ösregn, körde ner i ett djupt hål och motorn tog in vatten. Notan för det motorbytet var inte gratis och jag vet att han fick hålla på i månader fram och tillbaka mellan de olika bolagen för att de skulle komma överens om vilken försäkring som skulle täcka det hela. Det kan även vara klokt att kolla hur självrisker ser ut på glasskada, vissa har en procentsats och andra en fast kostnad. Kolla gärna också om bilens eventuella glastak täcks av ordinarie glasförsäkring eller om det går som vagnskada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

För det första så märktes det att Mach E var en elbil från grunden. Dvs inga kardanaxeltunnlar och sådant. Man satt väldigt tajt i BMWn då den inte var lika luftig i mittkonsollen. Man sitter mycket lägre i BMWn då det är en coupé och då jag kommer från att ha kört 3 SUVar så känns det som man sitter och åker pulka, lika nära gatan så att säga.
BMWn har ett bra infotainment system och samma kurvning som KIA EV6 hade på skärmen, medan Mach E har som Tesla, en stor skärm i mitten.
Det som jag gillade på Mach E mot t ex Tesla var just att de har en liten dashboard där man ser det viktigaste rakt framför sig utöver det, så man slipper kika till höger hela tiden.

BMW och KIA hade VUD, det saknade jag lite i Mach E men ingen dealbreaker. Jag har inte vant mig vid BMWs nya grill men Mach E hade i mina ögon en mer klassisk look som tilltalade mig och den ser verkligen grym ut i cyber orange med stora fälgarna.

Bagageutrymmet var stort i Mach E och en rejäl frunk under huven med. Stolarna var skönare i Mach E och man satt bra även bak, bättre support för låren om man är lång. Platt golv bak, ingen tunnel.
Mach E kan inte öppna taket precis som Tesla men panoramaglaset är verkligen underbart, man får en mycket luftigare känsla och mer kontakt med omgivningen bak.

Körupplevelsen i Mach E AWD som jag provade var riktigt angenäm och knäpptyst. Bra materialval och egentligen för mig tillräckligt med motorkraft så när man får GTn så blir det förmodligen med skräckförtjusning man gasar första gångerna.

Jag pressar inte längre över 140 eller 150 på motorväg mer än vid en omkörning så att BMWn är (mycket) piggare över 130 upp till 200+ spelade för mig ingen roll. För 15 år sedan ja, men inte nu när man närmar sig 45-50 år.

Dörrarna stängs med ett bra och distinkt ljud, inga dumma lösningar i något som jag störde mig på och faktiskt en bil som passar en familj med flera barn.

Slutligen Mach E hade hög kvalitet på materialvalen och kändes fräsch och fräck samt modern på samma gång med riktigt bra prestanda.

EV6 var för plastig och att GTn inte ena hade ventilerat läder, inga elstolar och det jag påtalat innan samt inte lika bra exakt styrning som Forden gjorde att jag valde bort den.

Samtliga nedan har 45-50 mil räckvidd vid goda förhållanden vilket räcker för mig. Över 40 mil var mitt önskemål.

I mina konfigurationer tog de (vdäck ingår, servicepaket ingår 3 år, maxad KIA, maxad Mach E, BMW saknade kolfiberpaket och M bromspaket med 21" annars typ allt extra)

Kia EV6 GT (listpris ca 830 000, 65% restvärde 36 mån 1500 mil/år) går att privatleasea, garanti 7-8 år.

BMW I4 M50 (listpris 915 000, 55% restvärde 36mån 1000 mil/år) endast köp, kortast nybilsgaranti 3-8år

Ford MACH E GT (listpris 960 000, restvärde 60% 36 mån 1000 mil per år) går att privatleasea, garanti 5-8 år

Sedan det sista, BMW och KIA hade 12-13 månaders leveranstid, Mach E GT får jag om 1 1/2 - 2 mån inkl miljö bonusen, dock sista som gick att få då den redan var påväg, annars 6-7 mån lev tid om man ville ha en utan panorama eller i annan färg.

Nu är jag 50+ och gillar lägre sportigare satta bilar, och ogillar stora SUV:ar (kör hellre en stor kombi vid transportbehov), men mycket bra lista och förklaring till varför du personligen valde Forden framför BMW:en.

Tack!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Steget från 450k-500k till 650-700k för elbilar gör att man får en helt annan bil, de 200k är för mig klart värt det. Sätter man som jag gjorde taket ca 800-950k så klämmer man in topp varianterna. T ex en BMW I3 kostar ju 500k, en I40 M50 om man vill ha för 850k kanske 800k om man snikar lite är ju en helt annan bil!

Men allt är ju kopplat till egen plånbok och möjligheter så klart sålänge man inte vinner på lotto eller så.

Är nog beredd att hålla med dig. Man får extremt mycket mer elbil (och bil) för pengarna om man ibland bara lägger på 100-200 papp. Stor skillnad på vad man får med elbil för runt 450 papp vs en för 650 papp.

Går man å andra sidan kraftig upp i pris till tex. de kraftfullare Taycan (som jag varit nära att köpa), men även de större Teslorna, så är man oftast lätt uppe på det dubbla med utrustning, ca 1,3-1,4 mille, och då känns det inte heller som man får riktigt lika mycket valuta och bil för pengarna.

Känns som 600-700 är lite av en "sweet spot" där man får mest för pengarna med elbilar. Helt klart.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Det är inga problem om man bor där de flesta bor.

Problemet är att det nästan endast är Ionity som kör med 800V-system, och de är tyvärr ganska dåligt utbyggda, och oftast upptagna (standard är endast 4-6 platser per station).

Var själv nära att välja en Taycan när jag skulle byta elbil i somras, med det föll i första hand på det begränsade laddnätet, och i andra hand på för hög skatt pga. sjuka förmånsvärden (speciellt när man måste lägga på en hel del utrustning till grundmodellerna).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Det är ju oftast rätt väl skyltat när en parkeringsplats är till för elbilar. Skulle känna mig som ett mongo om jag parkerade där. Även familjeparkering får jag ju psykbryt på när folk ställer dig där utan att uppfylla "kraven".

Ska man börja ställa sig på handikapp också fast man inte är det?

Håller med att det är dåligt.

Ställer mig inte på laddplatser om jag inte aktivt skall ladda min bil. Bara för att jag kommer i vår elbil istället för vår fossilbil, så ger det mig inte rätt att ställa mig med elbilen på en laddplats om jag inte skall ladda.

Då ställer jag mig alltid en bit bort. Är ju inget bekymmer att gå 10 meter till entrén än 7 meter.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Läs igen, dom gnäller på att elbilar parkerar på elbilsplatser men inte laddar just då.

Det håller jag med om det "gnället". Laddplatser är inte "VIP-parkering" för oss med Tesla och andra elbilar, utan enbart till för de som aktivt laddar bilen. Tyvärr ett stort missförstånd bland många som jag sett.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Läs igen, dom gnäller på att elbilar parkerar på elbilsplatser men inte laddar just då.

Nja, folk har gnällt på både sådana och fossilbilar i denna diskussion.

Citat:

@Snajk, tyvärr kommer kundvagnarna tillbaka för att personal hämtar dom. Här i Umeå på största köpcentrumet finns det personal vars jobb är att hämta och samla in kundvagnarna. Det är samma på alla större ställen tyvärr.

Jo det har dom förstås, men det är ändå bara en liten andel av vagnarna som inte lämnas tillbaka av nyttjaren. Eller så är det på det butiker jag generellt handlar på i alla fall. På stora Ica här i närheten, en Maxi med en del andra butiker i samma hus, så har de kanske fem kundvagnsgarage utspridda över tre parkeringsplatser, och jag har kan inte minnas att jag har sett någon personal samla in vagnar alls. Däremot har jag sett vagnar stå dumt förstås, men inte ofta och inte många.

Citat:

Tom min lokala icabutik skickar ut personal för att samla ihop vagnar.

Det varierar säkert mellan olika platser. De två butiker jag har närmast har p-garage för kunderna, där jag aldrig har sett en vagn stå fel eller någon som samlar in dem. Däremot personal som flyttar kundvagnar från garaget in till butiken då folk inte brukar komma på att de behöver en vagn förrän de har kommit till butiken.

Citat:

Vi verkr diskutera från olika perspektiv också, alla laddplatser jag sett är absolut närmast ingången här uppe. Ligger dom långt bort är det ju bara idioti att ta dom om man inte behöver ladda.

Jag tror absolut vi har lite olika perspektiv. När jag sett sådant beteende brukar det inte handla om att få den närmaste platsen utan snarare om att alls få en plats. Inte på exempelvis Ica Maxis parkering med säkert över tusen platser, där ställer sig folk snarare på handikapp- eller familjeparkeringarna som ju är de närmaste (medan laddplatserna ligger längre bort), utan i stan på mindre parkeringsplatser där de enda lediga platserna är laddplatserna. Se exempelvis här utanför Lidl ligger de ok men absolut inte närmast, eller laddarna utanför köpcentret Frölunda torg, så långt bort man kan komma på den parkeringen men det finns också laddare på taket till P-huset man ser vilka ju ligger ännu längre bort, eller utanför "mitt" systembolag, utanför en Ica Kvantum, svårt att se från denna bild men det är de röda stolparna som man ser ovanför skylten för familjeparkering. Så brukar det enligt min erfarenhet se ut vid köplador av olika slag. Men i stan så är det mer som här utanför hagabion eller här vid Linnéplatsen med parkeringar som är mer eller mindre fulla hela tiden.

Skyltning och regler är ju lite oklara för många så det är inte så konstigt kanske, alla vet ju att man får böter på en handikapparkering exempelvis, men att ställa sig framför en laddare utan skylt innebär ju inte det. Egoistiskt är det i alla fall dock.

Permalänk
Medlem

Provkört:
MG Marvel R Performance AWD
Tesla model 3 Performance AWD
Volvo C40 Ultimate AWD
Kia EV6 G-T Line AWD
Mercedes EQB AWD

Vinnare (enligt mig):
Mercedes EQB

Anledning:
Bäst bagageutrymme
Taket med panorama var väldigt högt upp
Kunde köpa till 2 extra platser och göra bilen 7 sitsig
Tystast av de alla
Bäst comfort

Och säkert lite mer som jag inte kommer på att ta upp. Hade inte ens planerat bilen och måste erkänna att det var helt spontant och blev helt paff.

Hoppas det hjälper någon ute i djungeln men kort och gott sagt, glöm inte att ge denna en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ja men man kan ju inte bli sur över att folk använder pakeringsplatser med laddstolpar som en parkering. Det är nog det löjligaste jag hört. Särskilt inte när dessa parkeringsplatser alltid är just vid ingången där folk av lathet gillar att parkera.

Varför inte? En parkeringsplats med laddstolpe, är en laddplats. Där står man om man behöver ladda. Antar att du då brukar ställa dig vid bensinpumpen på macken, om du bara ska in och handla något eller låna toaletten. Istället för att ställa dig på någon parkeringsplats vid sidan av macken. Det är ju närmare att gå in då...

Skrivet av Gainsgoblin:

Det kan man, problemet här verkar ju dock vara att vissa blir sura över att man inte kopplat in kabeln. Om personerna hade kopplat in kabeln för syns skull då även om dom hade haft 85% batteri? Då hade ingen gnällt, ja om man inte gick och tittade in genom folks rutor som någon idiot.

Nope, vägarna jag kör är utan någon infrastruktur. Jag skulle troligtvis använt parkeringar med laddstolpe om dom var lediga även om jag inte behövde ladda. Misstänker att en överväldigande majoritet skulle göra det, man tar den första bästa bra parkeringen.
Finns det en parkering som är reserverad för ens biltyp på bästa plats kommer gemene man självklart använda den.
Dessa parkeringar är oftast bara 3,7 kW från vad jag sett så planerar man sin laddning utifrån dessa har man nog planerat väldigt konstigt.

Har blivit sur över folk som kopplat in kabeln också. Senast i veckan. Behövde ladda i Oskarshamn, för några dagar sedan och då var det en Audi som tog laddstolpen precis före mig. En 50kW så det går ju att stå två vid den. Men han tog den sida som jag behövde stå på för att nå kablarna.
Äh, jag väntar och gör mina jobb och laddar på hemvägen istället. Hade inte så mycket den dagen, så tre timmar senare var jag tillbaka och Audin stog fortfarande där. Nu hade jag inte laddning, så jag kunde ta mig till närmsta SuperCharger och började kolla på om det fanns andra laddare i närheten. Hittade en 50kW vid Lidl, som inte funnits förut, dessutom gratis.
Åkte dit och det var en MG som stog där, men på rätt plats för min del. Så jag backade in och kopplade in min på laddning. Då såg jag att MG:n inte var inkopplad. Den hade en hel parkeringsplats med säkert 100st platser att välja på och platser närmare ingången, men skulle ändå stå på laddplatsen?
10-15 min senare kommer en ung tjej ut från Lidl och kör iväg, strax före mig.

Skrivet av hockexx:

Jag skulle nog bli redigt irriterad om du parkerade på plats med laddstolpe utan behov av att ladda, eller missförstod jag något nu?
Du kan ju i så fall ställa dig på annan plats så de som behöver ladda har möjlighet till det. Det låter otroligt egocentriskt. Sen kanske det finns markant fler laddplatser där du befinner dig. Men det finns 4 vid min närmsta affär och hade någon ställt sig på dem utan att ladda om jag hade behov av att ladda min bil hade jag blivit rejält sne.

Var uppe i Riksgränsen för ett tag sedan och det finns en affär där med 4st laddare på väggen utanför. Svängde in och skulle passa på och handla, samtidigt som jag fick tillräcklig laddning ner till Björkliden där närmsta SuperCharger är. När jag kom in på parkeringen var där en Norrman i en stor Audi diesel-SUV som precis parkerade vid laddplatsen och gick in. Vid sidan om stog det en elbil utan att vara inkopplad.
Precis framför affären fanns säkert 50st parkeringsplatser tomma och de närmsta var närmre än laddplatserna. Vi bara skakade på huvudet av förundran...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Det finns alltid hänsynslösa människor och svin i samhället som aldrig bryr sig ett endaste dugg om andra, bara de kommer fram först så skiter de tyvärr i om de trampar på andra på vägen.

Det enda sättet att komma till rätta med det är att införa parkeringsböter för de som står på laddplatser utan att ladda. Utan personlig risk för eget straff så skiter den här typen av personer helt i det annars. Tyvärr.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Provkört:
MG Marvel R Performance AWD
Tesla model 3 Performance AWD
Volvo C40 Ultimate AWD
Kia EV6 G-T Line AWD
Mercedes EQB AWD

Vinnare (enligt mig):
Mercedes EQB

Anledning:
Bäst bagageutrymme
Taket med panorama var väldigt högt upp
Kunde köpa till 2 extra platser och göra bilen 7 sitsig
Tystast av de alla
Bäst comfort

Och säkert lite mer som jag inte kommer på att ta upp. Hade inte ens planerat bilen och måste erkänna att det var helt spontant och blev helt paff.

Hoppas det hjälper någon ute i djungeln men kort och gott sagt, glöm inte att ge denna en chans.

Vad finns det för nackdelar med EQB? Är det räckvidd och snabbladdning? Dvs, om man inte planerar längre resor, så är den perfekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Vad finns det för nackdelar med EQB? Är det räckvidd och snabbladdning? Dvs, om man inte planerar längre resor, så är den perfekt?

Den har väl rätt dåligt med motorkraft ? Vill minnas att den hade under 300Hk så jag kikade inte ens på den av den anledningen, men den har ju bra utrymme som du säger och MB är ju alltid MB.

Permalänk
Medlem

Ofta är ju laddare vid affärerna gratis på de tider som butiken är öppen, där jag bor. Så de som bara pluggar in för syns skull existerar inte. Antingen står det en fosil eller en som inte har kabeln ansluten.

Jag har fått känslan av att det är så att de är nära ingången för att skämma bort elbilsförarna.

Även om det bara är 3,7kw på stolparna, så är det ju alltid något. Om man är ute på en längre resa eller inte har möjlighet att ladda hemma kan det vara avgörande

Det känns som att skyltning/regler behöver ändras så att de som inte har kabeln får P-böter. Blir nog överdrivet att även kolla om de verkligen laddar, tänk om laddning stannar på grund av tekniskt strul? Ska du då riskera böter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ja men man kan ju inte bli sur över att folk använder pakeringsplatser med laddstolpar som en parkering. Det är nog det löjligaste jag hört. Särskilt inte när dessa parkeringsplatser alltid är just vid ingången där folk av lathet gillar att parkera.

Ni som står parkerade på laddplatser med en ICE får akta er om jag är där. Kan ju ev. hända att jag tappar en banan som studsar upp och fastnar i avgasröret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Vad finns det för nackdelar med EQB? Är det räckvidd och snabbladdning? Dvs, om man inte planerar längre resor, så är den perfekt?

Snabbladdningen är 30minuter, så långresor tar väl lite längre tid och räckvidden enligt siffror stämmer inte för någon bil till nordiska miljön så jag skulle nog säga att det är exakt det som är negativt ur vissas perspektiv.
Men för mina behov i Stockholm så är det ingen fara med det och långresor är väl Göteborg det längsta och då stannar jag ändå alltid påvägen.

Men har barn påväg och alla bilar handlade om att se sportiga ut osv. så bagaget var litet och värst av allt väldigt lågt i tak. I denna så kändes det verkligen som något helt annat och jag rekommenderar starkt att man åker och känner för att förstå vad jag menar
Det var verkligen en frihetskänsla utöver det vanliga, särskilt med deras panorama glastak och när man gasar med denna jämfört med monstren så var det inte så stor skillnad, även fast hästkrafterna var 292hk.

Sen så kommer de med 4 hjulsdrift som standard och var lätt den tystaste av de alla.

Sen så var leveranstiden kortast. Kommer i maj/juni medans de andra var minst 6månader till 1år.

Sen så kan jag tillägga att byggkvaliten var top notch.

Sen så hade veho bil kampanj där SE Edition värd 39800kr på köpet (rabatt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Den har väl rätt dåligt med motorkraft ? Vill minnas att den hade under 300Hk så jag kikade inte ens på den av den anledningen, men den har ju bra utrymme som du säger och MB är ju alltid MB.

292hk
Så ja under 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Snabbladdningen är 30minuter

Det där låter som den förskönade marknadsförda varianten. Vad gäller på riktigt? Är 30min 10-80%? 30min med 50kw? 300kw? Vad klarar den? Någon vettig AC-laddning? Aktiv uppvärmning/kylning av batteri? Det är säkert inte ett problem, vill mest poängtera att det saknas väldigt mycket mellan raderna i det du skriver som inte är självklart

Måste medge att jag faktiskt missat EQB en del men den ser helt klart trevlig ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

Det där låter som den förskönade marknadsförda varianten. Vad gäller på riktigt? Är 30min 10-80%? 30min med 50kw? 300kw? Vad klarar den? Någon vettig AC-laddning? Aktiv uppvärmning/kylning av batteri? Det är säkert inte ett problem, vill mest poängtera att det saknas väldigt mycket mellan raderna i det du skriver som inte är självklart

Måste medge att jag faktiskt missat EQB en del men den ser helt klart trevlig ut.

Haha exakt, men som de skriver själva här:
https://www.mercedes-benz.se/passengercars/mercedes-benz-cars...

Står upp till 100kw

” laddningstiden kan avvika beroende på olika faktorer, t.ex. omgivnings- och batteritemperatur och användning av extra sekundärförbrukare som exempelvis värmesystem.”

Permalänk
Medlem

EQB har ju verkligen flugit under radarn, trodde bara Merca hade den gigantiska SUVen samt den där lilla A-klassen i sitt elbilsutbud.

Låter ju annars som en vettig bil för de flesta med det ni beskriver men jag själv har så jädra svårt för mercas instrumentpanel, jag tänker bara på "vi har öppet pizzeria-neonskyltar", det ser dock 10 resor värre ut ju högre upp i deras modellutbud som man kommer, S-klass ser ju nästan ut som en cabaret/bordell 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

EQB har ju verkligen flugit under radarn, trodde bara Merca hade den gigantiska SUVen samt den där lilla A-klassen i sitt elbilsutbud.

Låter ju annars som en vettig bil för de flesta med det ni beskriver men jag själv har så jädra svårt för mercas instrumentpanel, jag tänker bara på "vi har öppet pizzeria-neonskyltar", det ser dock 10 resor värre ut ju högre upp i deras modellutbud som man kommer, S-klass ser ju nästan ut som en cabaret/bordell 😬

Haha 😀 Jo, det har väl sneglat på EV6,/ioniq5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ni som står parkerade på laddplatser med en ICE får akta er om jag är där. Kan ju ev. hända att jag tappar en banan som studsar upp och fastnar i avgasröret.

Nu vet jag inte vad det har med att parkera en elbil på en elbilsparkering men ja det var ju också en mogen reaktion antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nu vet jag inte vad det har med att parkera en elbil på en elbilsparkering men ja det var ju också en mogen reaktion antar jag.

Ungefär lika moget som att tycka att det är okej att ställa sig på en laddplats med en ICE-bil eller elbil utan att ladda, för att det är närmare till affären...

Personligen skulle jag gått på fogskum istället för banan, men det är jag det.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Model Y/X.

Deras lastutrymmen är ju som små postboxar :/
Hur tänker du att dom ska kunna ersätta en Sharan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Haha exakt, men som de skriver själva här:
https://www.mercedes-benz.se/passengercars/mercedes-benz-cars...

Står upp till 100kw

” laddningstiden kan avvika beroende på olika faktorer, t.ex. omgivnings- och batteritemperatur och användning av extra sekundärförbrukare som exempelvis värmesystem.”

Verkar till och med vara 120kw? 400V*300A. Frågan är hur laddkurvan ser ut. Men den är förmodligen Volkswagens motsvarigheter med laddning antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Deras lastutrymmen är ju som små postboxar :/
Hur tänker du att dom ska kunna ersätta en Sharan?

Postboxar? Nyfiken på hur du tänker där. Model Y har t.ex över 800 liter bagageutrymme. Hur stor postbox har du hemma?

Du tänker inte på Model 3/S?

Visa signatur
Permalänk

Koenigsegg visar upp sin egenutvecklade elmotor

Är det en egen energidryck de visar upp där bredvid också?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Problemet är att det nästan endast är Ionity som kör med 800V-system, och de är tyvärr ganska dåligt utbyggda, och oftast upptagna (standard är endast 4-6 platser per station).

Var själv nära att välja en Taycan när jag skulle byta elbil i somras, med det föll i första hand på det begränsade laddnätet, och i andra hand på för hög skatt pga. sjuka förmånsvärden (speciellt när man måste lägga på en hel del utrustning till grundmodellerna).

Du har Circle K och E.on med som har 800 V.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X