Jag känner mig väldigt velig nu men har svårt att bestämma mig. Kollade vad en Tesla skulle kosta om man köpte den, alltså billigaste model 3 utan tillval, kontantinsats på 113K och 36 månader med restvärde på 52% ger en månadskostnad på 4889 (detta är defaultvalen på Teslas sida, och man kan inte ta längre avbetalning där exempelvis, vilket ju hade kunnat sänka kostnaden mer), och man får ju tillbaka 70K från staten. Det är ju dyrare än en Born på leasing förstås, men det är ju en annan typ av bil också. Större bagageutrymme, plus frunk, men kanske inte direkt mer plats i baksätet och kvalitetskänslan är väl inte så mycket bättre än Born. Det är synd att man inte får med en del snabbladdning som man fick för några år sedan, eller helt gratis som för ganska många år sedan. Men laddnätverket är ju en fördel ändå, och rätt billigt.
Eftersom det verkar som jag "måste" beställa till ett paket för 500 i månaden på Born för att få den i tid, och det kanske ändå är saker jag vill ha, så blir det ju typ 4K i månaden innan eventuella "förhöjda första avgifter" eller så. Då finns det ju alternativ för ungefär samma kostnad.
Typ EQA, den har ju redan rätt bra med utrustning, typ elstolar, HUD och så, och det är ju en Mercedes. Drar lite mer, och det är en "ombyggd" fossilbil, och kanske inte lika bra med plats eller så, men kvalitetskänslan lär ju vara högre. Sen är det en SUV vilket jag gärna hade skippat, men jag vet inte om det är värt att välja bort den för det (att vägra SUV begränsar ju valet av elbil ganska rejält). XC40 kostar ju också 4000 nu, men den är ju snålutrustad och rejält törstig. Jag är heller inte säker på om det ingår värmepump i den basmodellen. Sen är det också en fossilbil i grunden.
Annars kan Kona vara ett alternativ, dock verkar det större batteriet öka månadskostnaden rejält, från 3000 till minst 4400, men då får man också mer utrustning. Dock lite dyrt för den ändå i mina ögon, och knappt 40 kWh är snålt om man kör på den billigare. E-Niro är ju mer intressant i så fall. Den är ju billig för att det är en utgående modell, vilket inte är något problem egentligen men det är en väldigt vanlig bil, står flera på min lilla gata redan exempelvis (dock inte så många elbilar) så den känns lite tråkig och vanlig. Nästa ser rätt mycket trevligare ut men den finns inte än och lär kosta en hel del mer. E-Soul verkar inte vara så poppis, men den är ju rätt prisvärd ändå. Väldigt ful, men det kan man ju tåla. Koreanerna känns dock lite billiga eller gamla i inredningen, vilket för mig är något jag stör mig på ganska mycket. Det är väl en yrkesskada från min tid på Volvo tror jag.
Tjejen kom också med en helt annan idé som kanske ställer allt på ända: "Vi kan ju låna pengar av mina föräldrar". Jag vill helst undvika att låna av familjen, jag lånade typ 50K av min farsa när jag köpte bil för länge sedan och det var ett djävla tjat om de där pengarna trots att jag satte upp en stående överföring direkt och aldrig var sen eller så. Och att det inte är mina föräldrar gör väl knappast saken bättre, men mina föräldrar har inte en halv miljon på banken bara sådär som hennes föräldrar har.