Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Du tycker Kia EV6 GT-Line är en billigare bil? Med ett startpris på 674 900kr skulle jag nog inte klassa den som en sådan. Men allas budgetar är ju olika.

Det är absolut en fin bil. I mitt tycke blev den för dyr så valde en Ioniq 5 AWD Advanced istället. Mer lullul för mindre pengar. Dessutom snyggare imo

Steget från 450k-500k till 650-700k för elbilar gör att man får en helt annan bil, de 200k är för mig klart värt det. Sätter man som jag gjorde taket ca 800-950k så klämmer man in topp varianterna. T ex en BMW I3 kostar ju 500k, en I40 M50 om man vill ha för 850k kanske 800k om man snikar lite är ju en helt annan bil!

Men allt är ju kopplat till egen plånbok och möjligheter så klart sålänge man inte vinner på lotto eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Snart går leasing tiden ut på min bil jag har idag och har kommit fram till att nästa bil blir elektrisk.
Har möjlighet att ladda på jobbet fast hemma är har jag parkering utan ladd möjlighet, fast jag har en parkeringsplatser med avgifts stolpar nästan utanför dörren och gratis ladd möjlighet på en shopping parkering typ 200m bort (när det är ledigt).
Letar i alla fall en "budget" bil och väljer och velar mellan:
Hyundai Kona - Standard range (39 kWh), Essential
MG ZS EV - Luxor
Citroen C4e - Shine
Kia E-Niro - Advance

Ligger på ungefär samma pris, skiljer någon hundra lapp mellan dom.
Har inget behov av långpendling, kör mest kortare sträckor och några 6-10milare några gånger i månaden.

Vad betalade du för leasingen? Var det på 3 år? Är de noggranna vid "återlämning"?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Vad betalade du för leasingen? Var det på 3 år? Är de noggranna vid "återlämning"?

Leasar en Ford focus idag, har några månader kvar innan tiden löper ut. Betalar 3000:- med försäkring och extra mil, 3årig leasing. Får se hur noga dom är vid återlämningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Personligen rör jag mig ofta i områden där det bara finns någon enstaka 50kW-laddare och sedan bara 11-22kW stolpar att tillgå. Dessa är ofta "upptagna" av elbilar som inte har någon sladd inkopplad.
Det jag behöver dem till är för att kunna ladda upp några få enstaka mil, så jag kommer till en snabbladdare, på mina längre jobbrundor. Det är inte dåligt planerat, förutom att det finns för få snabbladdare på mindre orter och folk som parkerar där de inte ska i detta land.

Skrivet av snajk:

Eller så har man planerat bra. Kan man inte ladda hemma så kanske det är sådana laddare man förlitar sig på. Jag tror det kommer bli en del sådan laddning för mig. Jag har som sagt billiga laddare hyfsat nära men ändå är det ju rätt trevligt att kunna ta en shoppingtur och fylla på 10-20 kWh billigt eller gratis exempelvis. Det räcker inte för hela mitt behov men det kanske gör att jag bara behöver nattladda tre gånger på en månad istället för fyra.

Ja men man kan ju inte bli sur över att folk använder pakeringsplatser med laddstolpar som en parkering. Det är nog det löjligaste jag hört. Särskilt inte när dessa parkeringsplatser alltid är just vid ingången där folk av lathet gillar att parkera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ja men man kan ju inte bli sur över att folk använder pakeringsplatser med laddstolpar som en parkering. Det är nog det löjligaste jag hört.

Ibland kan man vara en medmänniska och tänka på andra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ja men man kan ju inte bli sur över att folk använder pakeringsplatser med laddstolpar som en parkering. Det är nog det löjligaste jag hört. Särskilt inte när dessa parkeringsplatser alltid är just vid ingången där folk av lathet gillar att parkera.

Kör du elbil själv?

Permalänk
Avstängd

Jag känner mig väldigt velig nu men har svårt att bestämma mig. Kollade vad en Tesla skulle kosta om man köpte den, alltså billigaste model 3 utan tillval, kontantinsats på 113K och 36 månader med restvärde på 52% ger en månadskostnad på 4889 (detta är defaultvalen på Teslas sida, och man kan inte ta längre avbetalning där exempelvis, vilket ju hade kunnat sänka kostnaden mer), och man får ju tillbaka 70K från staten. Det är ju dyrare än en Born på leasing förstås, men det är ju en annan typ av bil också. Större bagageutrymme, plus frunk, men kanske inte direkt mer plats i baksätet och kvalitetskänslan är väl inte så mycket bättre än Born. Det är synd att man inte får med en del snabbladdning som man fick för några år sedan, eller helt gratis som för ganska många år sedan. Men laddnätverket är ju en fördel ändå, och rätt billigt.

Eftersom det verkar som jag "måste" beställa till ett paket för 500 i månaden på Born för att få den i tid, och det kanske ändå är saker jag vill ha, så blir det ju typ 4K i månaden innan eventuella "förhöjda första avgifter" eller så. Då finns det ju alternativ för ungefär samma kostnad.

Typ EQA, den har ju redan rätt bra med utrustning, typ elstolar, HUD och så, och det är ju en Mercedes. Drar lite mer, och det är en "ombyggd" fossilbil, och kanske inte lika bra med plats eller så, men kvalitetskänslan lär ju vara högre. Sen är det en SUV vilket jag gärna hade skippat, men jag vet inte om det är värt att välja bort den för det (att vägra SUV begränsar ju valet av elbil ganska rejält). XC40 kostar ju också 4000 nu, men den är ju snålutrustad och rejält törstig. Jag är heller inte säker på om det ingår värmepump i den basmodellen. Sen är det också en fossilbil i grunden.

Annars kan Kona vara ett alternativ, dock verkar det större batteriet öka månadskostnaden rejält, från 3000 till minst 4400, men då får man också mer utrustning. Dock lite dyrt för den ändå i mina ögon, och knappt 40 kWh är snålt om man kör på den billigare. E-Niro är ju mer intressant i så fall. Den är ju billig för att det är en utgående modell, vilket inte är något problem egentligen men det är en väldigt vanlig bil, står flera på min lilla gata redan exempelvis (dock inte så många elbilar) så den känns lite tråkig och vanlig. Nästa ser rätt mycket trevligare ut men den finns inte än och lär kosta en hel del mer. E-Soul verkar inte vara så poppis, men den är ju rätt prisvärd ändå. Väldigt ful, men det kan man ju tåla. Koreanerna känns dock lite billiga eller gamla i inredningen, vilket för mig är något jag stör mig på ganska mycket. Det är väl en yrkesskada från min tid på Volvo tror jag.

Tjejen kom också med en helt annan idé som kanske ställer allt på ända: "Vi kan ju låna pengar av mina föräldrar". Jag vill helst undvika att låna av familjen, jag lånade typ 50K av min farsa när jag köpte bil för länge sedan och det var ett djävla tjat om de där pengarna trots att jag satte upp en stående överföring direkt och aldrig var sen eller så. Och att det inte är mina föräldrar gör väl knappast saken bättre, men mina föräldrar har inte en halv miljon på banken bara sådär som hennes föräldrar har.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Men det är väl samma sak som familjeparkering och liknande? Det är inte förbjudet att stå där även om man inte hör till målgruppen, men det är likväl egoistiskt. Alltså har man all anledning i världen att bli sur. Det är ju heller inte någon gammal tant med en Nissan Micra som parkerar så dumt utan alltid en självgod jävel med en stor Audi eller liknande. Samma personer som tränger sig före i bilköer, eller andra köer.

Permalänk
Medlem

Audi och Porsche laddar snabbast av alla testade bilar - Fortast iväg från laddstationen.

Nu är ju även 20 minuter för att tanka en bil en lång tid, men det är det snabbaste man får idag med en elbil.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd

Jo, om man hittar en 350 kW-laddare. På laddare med lägre hastigheter är ofta andra bilar med i teorin långsammare laddningb snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, om man hittar en 350 kW-laddare. På laddare med lägre hastigheter är ofta andra bilar med i teorin långsammare laddningb snabbare.

Det är inga problem om man bor där de flesta bor.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

På land?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

På land?

Tänker du på fiskar nu?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Det är väl sällan man snabbladdar där man bor. Det intressanta ät väl vilka laddare som finns längs vägarna.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Leasar en Ford focus idag, har några månader kvar innan tiden löper ut. Betalar 3000:- med försäkring och extra mil, 3årig leasing. Får se hur noga dom är vid återlämningen.

Ok, det låter inte som en väldigt bra affär. Jag betalar liknande pengar på ett lån (4 år) som går ut i sommar för en motorcykel som kostade mig 200k+1.8% ränta - 1.2% första 6 månaderna. Kan ni lösa ut bilen billigt efter då ni i princip köpt den redan? Det blir ju såklart billigare än att låna för att "Köpa" bilen. Men, det återstår ju om ni har möjlighet att lösa ut den billigt efter denna resa.

Sen finns det väl ett premiumvärde i att åka i en ny bil var 3:e år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är väl sällan man snabbladdar där man bor. Det intressanta ät väl vilka laddare som finns längs vägarna.

Finns ju många företag som inte ersätter sina anställda för hemmaladdning, på vårat företag ersätts inte säljarna (eller någon annan) när de laddar hemma så ingen av dem laddar hemma och helst med de höga elpriserna som är nu.

Sen bor många i lägenheter där det inte finns möjlighet till laddning än så länge. Sen har ju även Norrlänningen nytta av snabbladdarna om och när de reser söderut.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte om jag håller med om det. Kollar man på chargefinder och minst 250kW så finns det en i Göteborg, en i Mölndal, en i Kungsbacka, en i Varberg sen ingen förrän typ Helsingborg om man åker söderut. Däremot hur många som helst på 50-150kW.

Permalänk
Medlem

Finns ju många företag som inte ersätter sina anställda för hemmaladdning, på vårat företag ersätts inte säljarna (eller någon annan) när de laddar hemma så ingen av dem laddar hemma och helst med de höga elpriserna som är nu.

Sen bor många i lägenheter där det inte finns möjlighet till laddning än så länge. Sen har ju även Norrlänningen nytta av snabbladdarna om och när de reser söderut.

De som laddar på arbetsplats ska dock förmånsbeskattas. Men detta följs sällan upp och jag kan anse att det inte bör göra det heller. Man ska inte straffas för att man försöker gör ett val för miljön.

Hur mår batterierna egentligen av snabbladdning? Det hade varit en stor oro för mig om jag köpte en hybrid/elbil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Ibland kan man vara en medmänniska och tänka på andra också.

Det kan man, problemet här verkar ju dock vara att vissa blir sura över att man inte kopplat in kabeln. Om personerna hade kopplat in kabeln för syns skull då även om dom hade haft 85% batteri? Då hade ingen gnällt, ja om man inte gick och tittade in genom folks rutor som någon idiot.

Skrivet av Def_Dog:

Kör du elbil själv?

Nope, vägarna jag kör är utan någon infrastruktur. Jag skulle troligtvis använt parkeringar med laddstolpe om dom var lediga även om jag inte behövde ladda. Misstänker att en överväldigande majoritet skulle göra det, man tar den första bästa bra parkeringen.
Finns det en parkering som är reserverad för ens biltyp på bästa plats kommer gemene man självklart använda den.
Dessa parkeringar är oftast bara 3,7 kW från vad jag sett så planerar man sin laddning utifrån dessa har man nog planerat väldigt konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det kan man, problemet här verkar ju dock vara att vissa blir sura över att man inte kopplat in kabeln. Om personerna hade kopplat in kabeln för syns skull då även om dom hade haft 85% batteri? Då hade ingen gnällt, ja om man inte gick och tittade in genom folks rutor som någon idiot.

Nope, vägarna jag kör är utan någon infrastruktur. Jag skulle troligtvis använt parkeringar med laddstolpe om dom var lediga även om jag inte behövde ladda. Dessa parkeringar är oftast bara 3,6 kW från vad jag sett så planerar man sin laddning utifrån dessa har man nog planerat väldigt konstigt.

Jag skulle nog bli redigt irriterad om du parkerade på plats med laddstolpe utan behov av att ladda, eller missförstod jag något nu?
Du kan ju i så fall ställa dig på annan plats så de som behöver ladda har möjlighet till det. Det låter otroligt egocentriskt. Sen kanske det finns markant fler laddplatser där du befinner dig. Men det finns 4 vid min närmsta affär och hade någon ställt sig på dem utan att ladda om jag hade behov av att ladda min bil hade jag blivit rejält sne.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Jag skulle nog bli redigt irriterad om du parkerade på plats med laddstolpe utan behov av att ladda, eller missförstod jag något nu?
Du kan ju i så fall ställa dig på annan plats så de som behöver ladda har möjlighet till det. Det låter otroligt egocentriskt. Sen kanske det finns markant fler laddplatser där du befinner dig. Men det finns 4 vid min närmsta affär och hade någon ställt sig på dem utan att ladda om jag hade behov av att ladda min bil hade jag blivit rejält sne.

Då får du nog vänja dig med det. Det är som sagt bara runt 3,7-7,2 kW laddning i de flesta stolpar vid affärer och köpcentrum som jag sett. När platserna oftast är absolut närmast ingången till butiker så kommer folk naturligt välja dessa istället för att köra 400 meter bort på en överfull parkeringsplats. Det är ju bara naturligt.
Vill man ta bort det problemet kommer man sätta parkeringsplatserna med laddstolpar längre bort från fastigheten, men det kommer inte hända eftersom det blir klart dyrare att dra el och asfaltera om en längre sträcka så det här problemet kommer finnas.

Att sätta en skylt bara bilar som laddar kommer bara leda till att folk stoppar in laddkabeln med nästan fullt batteri, det är mänsklig lathet och bekvämlighet. Varför skulle man vilja bära varorna man köpt över en hel parkering när man har en reserverad plats för sin biltyp just utanför dörren. För att någon kan bli grinig över att man använder platsen precis enligt skyltningen? Knappast.
Liknar shopping cart problem. Överallt står kundvagnar, ingen går tillbaka med sin kundvagn för folk är sämst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet inte om jag håller med om det. Kollar man på chargefinder och minst 250kW så finns det en i Göteborg, en i Mölndal, en i Kungsbacka, en i Varberg sen ingen förrän typ Helsingborg om man åker söderut. Däremot hur många som helst på 50-150kW.

Nä Varberg blir en dryg mil utanför centrum, å andra sidan så brukar man få åka en bit för att fylla på, det gäller även för fossilbilar.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

De som laddar på arbetsplats ska dock förmånsbeskattas. Men detta följs sällan upp och jag kan anse att det inte bör göra det heller. Man ska inte straffas för att man försöker gör ett val för miljön.

Hur mår batterierna egentligen av snabbladdning? Det hade varit en stor oro för mig om jag köpte en hybrid/elbil.

De trivs tyvärr inte med det. Det bästa är att ladda långsamt på låg effekt. Det bästa är ju om man kan ladda hemma över natten, men alla har inte den möjligheten och många bryr sig inte heller då det inte är deras egna bil, eller om de bara leasar bilen.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

De trivs tyvärr inte med det. Det bästa är att ladda långsamt på låg effekt. Det bästa är ju om man kan ladda hemma över natten, men alla har inte den möjligheten och många bryr sig inte heller då det inte är deras egna bil, eller om de bara leasar bilen.

Så det är som vilka Li-Po batterier som helst? Low and slow är även på bilar bäst?

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Nu försöker vi hålla en trevligare ton mot varandra

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Så det är som vilka Li-Po batterier som helst? Low and slow är även på bilar bäst?

Ja är det korta svaret. Det långa är att många har kylning och uppvärmning och avancerad övervakning av laddningen så de klarar sig ändå bättre än i en mobil.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Ja är det korta svaret. Det långa är att många har kylning och uppvärmning och avancerad övervakning av laddningen så de klarar sig ändå bättre än i en mobil.

Ok, låter vettigt. Tack för info!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ju oftast rätt väl skyltat när en parkeringsplats är till för elbilar. Skulle känna mig som ett mongo om jag parkerade där. Även familjeparkering får jag ju psykbryt på när folk ställer dig där utan att uppfylla "kraven".

Ska man börja ställa sig på handikapp också fast man inte är det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Då får du nog vänja dig med det. Det är som sagt bara runt 3,7-7,2 kW laddning i de flesta stolpar vid affärer och köpcentrum som jag sett. När platserna oftast är absolut närmast ingången till butiker så kommer folk naturligt välja dessa istället för att köra 400 meter bort på en överfull parkeringsplats. Det är ju bara naturligt.

Det kanske är naturligt för dig men jag hade nog inte gjort det. Däremot har jag vid något tillfälle parkerat med min fossilbil på en laddplats som inte var dedikerad till elbilar, när alla övriga parkeringar var fulla. Men då har det ju funnits lediga laddplatser bredvid.

Citat:

Vill man ta bort det problemet kommer man sätta parkeringsplatserna med laddstolpar längre bort från fastigheten, men det kommer inte hända eftersom det blir klart dyrare att dra el och asfaltera om en längre sträcka så det här problemet kommer finnas.

Det beror ju på situationen. På många parkeringar ligger laddplatserna längst bort, jag antar av just denna anledning. Det är ju inte som med handikapplatser eller familjeparkering, att de som parkerar där behöver stå nära och det liksom är hela poängen med platserna. Men handlar det om köplador i förorten kan förstås eldragningen ställa till det, men jag tror inte det är ett så stort problem i praktiken. De flesta parkeringar är ju upplysta och har därmed el dragen redan exempelvis.

Citat:

Att sätta en skylt bara bilar som laddar kommer bara leda till att folk stoppar in laddkabeln med nästan fullt batteri, det är mänsklig lathet och bekvämlighet. Varför skulle man vilja bära varorna man köpt över en hel parkering när man har en reserverad plats för sin biltyp just utanför dörren. För att någon kan bli grinig över att man använder platsen precis enligt skyltningen? Knappast.

För att sådant beteende sprider sig, nästa gång när man själv behöver laddning och någon står där utan behov så kanske man tänker ett varv till. Om man inte är psykopat då förstås.

Citat:

Liknar shopping cart problem. Överallt står kundvagnar, ingen går tillbaka med sin kundvagn för folk är sämst.
https://cdn.upworthy.com/440106/uploads/bf52fba0-99ad-11ea-8867-43e46fa5810e_450_250.png

Inte överallt, de allra flesta kundvagnarna kommer ju tillbaka till sin plats så det handlar om ett fåtal personer som bara tänker på sig själva.

Nä Varberg blir en dryg mil utanför centrum, å andra sidan så brukar man få åka en bit för att fylla på, det gäller även för fossilbilar.

Jo, jag tittade liksom ganska högt uppifrån nu, om man ska köra motorväg från Göteborg och söderut till Malmö eller Köpenhamn eller längre typ. Men kollar man på Chargefinder så finns det ju en skog med laddare vid varje stad och längs med större vägar, filtrerar man bort de under 250KW så blir det däremot väldigt glest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Det är ju oftast rätt väl skyltat när en parkeringsplats är till för elbilar. Skulle känna mig som ett mongo om jag parkerade där. Även familjeparkering får jag ju psykbryt på när folk ställer dig där utan att uppfylla "kraven".

Ska man börja ställa sig på handikapp också fast man inte är det?

Läs igen, dom gnäller på att elbilar parkerar på elbilsplatser men inte laddar just då.

@Snajk, tyvärr kommer kundvagnarna tillbaka för att personal hämtar dom. Här i Umeå på största köpcentrumet finns det personal vars jobb är att hämta och samla in kundvagnarna. Det är samma på alla större ställen tyvärr.

Tom min lokala icabutik skickar ut personal för att samla ihop vagnar.

Vi verkr diskutera från olika perspektiv också, alla laddplatser jag sett är absolut närmast ingången här uppe. Ligger dom långt bort är det ju bara idioti att ta dom om man inte behöver ladda.