Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chosenone1242:

Härligt spontanköp! Provkörde deras värstingmodell för några veckor sedan, det var en väldigt läcker bil!

Spontanköp och spontanköp, min leasing går ut i maj och jag hade inte riktigt fattat leveranstiderna, så kanske mer… panikköp?

Såg här att @Rich hade köpt en och jag litar helt på honom ;).

Jag har beställt snålvarianten (privatleasing), så den blir väl inte lika punchig som den du kört tyvärr, men viktigast för mig är nästan att man får dra tungt, sitter bra på förarplatsen och att förarstöden är bra.

Fick du nån känsla för farthållaren och filkörningshjälpen? Är stolen go? Ser man ordentligt ut genom det där frimärket till bakruta? Jag får ju inte alla coola kameror på min…

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chosenone1242:

Härligt spontanköp! Provkörde deras värstingmodell för några veckor sedan, det var en väldigt läcker bil!

Provkörde du EV6 GT ? Det finns ingen i Sverige fick jag som svar när jag frågade. De har ju inte ens listorna klara på vad det är exakt man får, det uppdateras fortfarande..

Sedan en kommentar. När jag körde EV6:an så var det lite snömodd och kamerorna som dyker upp i skärmen när man byter fil var bara en blurrig bild där man inte såg något, så den funktionen fungerar bara när det inte regnar eller snöar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tja, nu är jag inte själv ute efter en (el)SUV. Men hade jag som du varit det så hade jag absolut tagit mig tiden att lyssna på genomgången. Men det är självklart frivilligt och ingen som tvingar dig. Men som sagt; mycket bra video och bra konsumentupplysning för er som är intresserade av någon av dessa tre bilar.

Men det korta svaret är; räckte inte MY för dig, så är troligen inte Enyaq med sina mindre utrymmen, något alternativ för dig.

Du påstod att Model Y vann "testet" där men du har alltså inte tagit dig tid att titta på videon själv eftersom du inte kan säga en ungefärlig tidpunkt? Varför påstår du att något sägs i videon då?

Har testat alla bilarna längre perioder, alla har sina svagheter som diskvalificerar dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Jag beställde en Kia EV6 på impuls och har nu typ 7-8 månader på mig att rättfärdiga det innan den kommer…
Jag har sett flera av er referera till att elbilar laddar olika snabbt beroende på hur kapaciteten ser ut när man startar. Kan nån batterikung hjälpa mig med några termer att googla på för att för att förstå det där bättre?

Sjukt najs köp!

Gjorde samma sak för en vecka sen.

Vad fick du för deal och tog för paket?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är ju patetiskt få laddpunkter per station utan för Teslas laddnät. Det håller inte för mig. Hade jag inte haft tillgång på Tesla SuC så hade vi skippat den enda elbilen vi har i dagsläget. Hade då fått bli 100% bensin/diesel för oss i familjen.

Detta inlägg från verkligheten är precis sådant jag vill undvika med elbilar (som inte är Tesla). Detta är ett verkligt exempel på varför laddnäten måste bli bättre om elbilar skall bli ett alternativ för alla.

Stör mig inte alls själv.
Tycker det finns nog många laddare längs vägarna med det lilla antalet elbilar vi har ute på vägarna idag.
Går också att se om de är upptagna eller inte innan man kommer fram.

Men det måste självklart byggas ut i samband med att mer och mer elbilar som tillkommer på vägarna.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Skumt. Har laddat en hel del på CK 150 kW (300 har jag aldrig fått chansen att testa då det är få sådana tyvärr), men har nästan aldrig sett någon Ioniq 5 komma över 120 kW. De borde ju lätt ha kommit upp i strax under 150 kW oom det är 800V, och de då slipper gå vida deras DC-DC-konvereter?

Som du säkert redan vet så beror ladd hastigheten på långt mycket mer än laddaren.
Jag har inte varit på alla CK med 150 KW laddare men på Backadal, Flädie, Vädermotet och Skärholmen Syd sitter det Tritium laddare som definitivt klarar 800Volt. Dom första som sattes upp var dessutom 350KW laddare som man tagit ur hälften av likriktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Du påstod att Model Y vann "testet" där men du har alltså inte tagit dig tid att titta på videon själv eftersom du inte kan säga en ungefärlig tidpunkt? Varför påstår du att något sägs i videon då?

Nej, har inte sagt att den "vann testet". Var har du fått det ifrån?

De var enligt testet alla bra på olika saker, beroende på vad man var ute efter. Tycker det var rätt vettiga +/- som de tog upp om alla elbilarna.

Jag sa att MY vann gällande att ha störst bagage/lastutrymme jämfört med de två andra. Sedan finns det ju en massa andra nackdelar.

Jag såg den för ett antal månader sedan. När du nämnde att du trodde att Enyaq hade större bagage/lastutrymme, så sökte jag upp den igen. Checkade snabbt genomgången på lastutrymmen, och siffrorna gällande bagage/lastutrymme på alla bilarna. Eftersom jag redan sett denna tidigare, och dessutom inte är ute efter en bil just nu (förutom en en beg. 468:a), så har jag inget intresse att se om den i sin helhet.

Däremot, om du är ute efter någon SUV elbil i dessa klasser, så kan jag ändå varmt rekommendera dig att se den i sin helhet. Den är riktigt bra och informativ om de olika bilarnas +/-, även om ingen är klar vinnare för alla. Men det är som sagt helt upp till dig att göra så, eller inte. Det har ingen som helst betydelse för mig personligen.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Stör mig inte alls själv.

Avser du att köa till laddare inte stör dig (du får ursäkta, men lite oklart för mig med ditt svar där)?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

Jag tänkte du sett den nyligen eftersom du tar upp den i en diskussion om bagageutrymme. Model Y vinner faktiskt inte i något fullständigt test, det är Enyaqen/ID.4 som vinner i alla skriftliga tester recharge/AMS gjort. Faktiskt inte sett något svenskt test där model Y vinner.

Enyaq har större bagageutrymme, sen att tesla skriver i några hittepåmått är irrelevant när man faktiskt lastar bilarna.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvv...

Permalänk
Medlem

Hittar info om att EQB får dra 1800, men det verkar ju inte stämma? Är detta något som kommer kanske? Vore ju guld om det stämde, känns nästan som en perfekt bil för oss!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Som du säkert redan vet så beror ladd hastigheten på långt mycket mer än laddaren.
Jag har inte varit på alla CK med 150 KW laddare men på Backadal, Flädie, Vädermotet och Skärholmen Syd sitter det Tritium laddare som definitivt klarar 800Volt. Dom första som sattes upp var dessutom 350KW laddare som man tagit ur hälften av likriktarna.

Det kan ju vara "cold gate" och annat som påverkar laddhastigheten. Är helt med på det.

Däremot så har du och "Dizzö" motstridiga uppgifter om spänningen på 150 kW CK. Själv kan jag inte avgöra det då jag inte har någon bil med 800V (min Model 3 är ett 400V-system, och därmed kan jag inte se om laddarna klarar 800V eller mer).

Har du laddat på de med din bil som visar på 800V eller liknande? Isf. tror jag dig mer än "Dizzö" i detta fallet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Jag tänkte du sett den nyligen eftersom du tar upp den i en diskussion om bagageutrymme. Model Y vinner faktiskt inte i något fullständigt test, det är Enyaqen/ID.4 som vinner i alla skriftliga tester recharge/AMS gjort. Faktiskt inte sett något svenskt test där model Y vinner.

Enyaq har större bagageutrymme, sen att tesla skriver i några hittepåmått är irrelevant när man faktiskt lastar bilarna.

Detta var mått som AMS/Recharge uppgav i testet. Du får skriva till de om de inte stämmer med din uppfattning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Avser du att köa till laddare inte stör dig (du får ursäkta, men lite oklart för mig med ditt svar där)?

Menade att antalet laddare inte stör mig alls.
Utan att det funkar bra med det lilla antalet elbilar som finns på vägarna just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Menade att antalet laddare inte stör mig alls.
Utan att det funkar bra med det lilla antalet elbilar som finns på vägarna just nu.

Jo, tills man får stå i kö, eller råkar ut för trasslande laddare som inte fungerar. Då är det inte lika roligt längre. Vilket händer redan i dag. Det är tyvärr verklighet redan nu, både i Sverige och Norge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det kan ju vara "cold gate" och annat som påverkar laddhastigheten. Är helt med på det.

Däremot så har du och "Dizzö" motstridiga uppgifter om spänningen på 150 kW CK. Själv kan jag inte avgöra det då jag inte har någon bil med 800V (min Model 3 är ett 400V-system, och därmed kan jag inte se om laddarna klarar 800V eller mer).

Har du laddat på de med din bil som visar på 800V eller liknande? Isf. tror jag dig mer än "Dizzö" i detta fallet.

Den kunskapen har jag av andra orsaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvv...

Du tror inte att bananboxtest är det sämsta testet man kan köra på en hatchback kontra något som har en mer fyrkantig form i bakluckan? Det betyder dock inte att utrymmet är mindre på Model y. Det är väl bara att titta på AMS video när han öppnar bagageluckan, det är tydligt för ögat att det är mer utrymme i teslan, helst med luckan under, plus hyfsat frunk då.

Alrik säger ju när han öppnar bagageluckan på Model Y "Det här är definitivt det största utrymmet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Du tror inte att bananboxtest är det sämsta testet man kan köra på en hatchback kontra något som har en mer fyrkantig form i bakluckan? Det betyder dock inte att utrymmet är mindre på Model 3. Det är väl bara att titta på AMS video när han öppnar bagageluckan, det är tydligt för ögat att det är mer utrymme i teslan, helst med luckan under, plus hyfsat frunk då.

Alrik säger ju när han öppnar bagageluckan på Model Y "Det här är definitivt det största utrymmet"

Japp, och jag säger att det är sämre utrymme för otymplig saker. Väldigt bra utrymme för mjuka påsar och smålådor däremot.
Väldigt dåligt utrymme för större otympliga saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Japp, och jag säger att det är sämre utrymme för otymplig saker. Väldigt bra utrymme för mjuka påsar och smålådor däremot.
Väldigt dåligt utrymme för större otympliga saker

Det handlar väl i slutändan om att allt det är väldigt relativt när det kommer till lastutrymme beroende på bilens form. Oftast när man väl fyller den mängden utrymme(t.ex. resor) har man en blandning av prylar, några hårda(ev resväskor, barnvagn osv), och en del mjuka resväskor, vanliga mjuka väskor osv.

Men en hatchback är alltid en dålig ide om man är fantatisk gällande lastutrymmet, då det ofta kan bli massa dödutrymme där man inte får in annat pga sluttningen. Min senaste hatcback var en Audi A3, och det krävde en del för att lista ut hur man skulle få plats med allt, för att det alltid sticker ut något när man ska stänga luckan, och det tar stopp. Tur jag jobbade på lager i yngre år och lärde mig stuva på ett vettigt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Den kunskapen har jag av andra orsaker.

Då får du och @Dizzö fightas om vem av er som har rätt.

Vad har du för elbil/bil i dagsläget? Går den på 400V (om elbil)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu kört elbil i snart två månader och jag kommer aldrig gå tillbaka igen till bränslebil!
Ett par saker som jag redan visste och var beredd på som jag har fått många mothugg på är att jag bor i lägenhet och har inte möjlighet till egen till laddstation. Denna lilla detaljen löste sig med att jag har en laddsation som är ca 500m från min parkeing som jag hyr, har kört hem från jobbet och parkerat den där opch laddat medans jag ätit middag och sedan hämtat den igen. Har fungerat heeeeelt smärtfritt och har aldrig känts begränsande på något sätt. Självklart betalar jag mer för elen än om haft haft hus med egen laddstation men jag har fortfarande kommit undan billigare än bensin/diesel.
January laddade jag för 1100kr, då har jag även experimenterat med snabbare och dyrare laddningar. Februari eller mars när stundens behag har lagt sig och jag inte kör runt som en galning kommer visa mer rättvisst elpris för mig och vad jag kommer ligga på samt den lilla detaljen att det är vinter nu och bilen drar mer.

Kort sagt är jag så jävla nöjd med bilen och älskar att köra runt med den

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Bara jag som tyckte denna var lite onödig?

https://www.bilsweden.se/i-debatten/BilSweden_tycker/billigas...

Att det är billigare att köra på el trodde jag alla visste! Men det är väl bra att kunna informera de som inte har koll antar jag. Men det är ju snarare inköpskostnaden som är problemet, i alla fall för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Att det är billigare att köra på el trodde jag alla visste! Men det är väl bra att kunna informera de som inte har koll antar jag. Men det är ju snarare inköpskostnaden som är problemet, i alla fall för mig.

Handlar väl om att få folk att förstå att de måste räkna på hela kostnaden, inköp, försäljning, förbrukning, service osv och slå ut det per månad.

Sen måste batterier bli mycket billigare för att det ska gå att få billigare elbilar. Det är som du säger ett rätt stort steg i inköp även om månadskostnaden är densamma som för en billigare bensinare.

Permalänk
Avstängd

Var helt inställd på att beställa en Born igår, men fick med mig tjejen dit för att prova och hon blev åksjuk direkt av den. Så jag tror jag behöver tänka om lite igen. Riktigt synd för den kändes väldigt bra. Samtidigt är den inte direkt superprisvärd om man jämför med konkurrenterna kanske. Dock känns det som om jag får släppa önskemålet om att inte ha en stor SUV om jag går bort från id3/Born.

Med ett tak på 500 lax vilket är ungefär vad Born skulle kostat med det påtvingade paketet så kan man exempelvis få en XC40 i basversion som ändå verkar helt ok, förbrukningen är väl problemet där. Eller PS2, dock måste man köpa till ett paket för 45K om man vill ha värmepump och då blir den rätt dyr, förbrukningen är väl knappt bättre än XC40 så utan värmepump känns det väl snålt. Och den är ju mindre än XC40. EQA är också inom räckhåll, men det är ju en rätt liten bil för pengarna om än trevlig kvalitetskänsla och utrustning.

Men basversionen av Ioniq 5 ser ju rätt lockande ut plötsligt. Jag gillar verkligen designen även om den är väl stor. Och går man upp i pris en aning, till 510K, så får man ju det större batteriet och lite mer kraft. Den är inte alls sportig vad jag förstår, men det är väl inte hela världen. Tjejens mamma är från Tjeckien så hon har en förkärlek för Skoda, men Enyaq känns mindre prisvärd i mina ögon, billigaste varianten kommer ju precis under 500K och då är den rätt klen, dessutom kostar alla färger extra förutom en rätt ful blå. Id4 börjar på 525, men Q4 E-tron börjar på 479? Audin tar väl igen på tillval förstås, men det är också ett mindre batteri och klenare motor på denna basnivå.

Så vad säger ni? Ioniq 5 LR 2WD, behövs några paket eller extrautrustning? För 510K är den väl rätt nice?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Nej, såg inget fel med den analysen. Verkar vara en bra, faktabaserad och objektiv analys när jag som hastigast sett på den.

Här kan man ladda ner hela analysen och rapporten i sin helhet: https://www.bilsweden.se/storage/37EEAD8603BE072EF3BBBEB1FD80...

Tycker det dessutom är en bra nyttig nyhet, att i dessa tider med höga elpriser, ändå är extremt mycket billigare att köra med vår elbil än med vår diesel. Har stött på flera som inte förstått det, och trott att det nu med höga elpriser är dyrare att köra elbil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Var helt inställd på att beställa en Born igår, men fick med mig tjejen dit för att prova och hon blev åksjuk direkt av den. Så jag tror jag behöver tänka om lite igen. Riktigt synd för den kändes väldigt bra. Samtidigt är den inte direkt superprisvärd om man jämför med konkurrenterna kanske. Dock känns det som om jag får släppa önskemålet om att inte ha en stor SUV om jag går bort från id3/Born.

Känns märkligt att hon skulle bli åksjuk pga. bilen, då det mest brukar hänga på vägarna och körstilen om någon bli åksjuk?

Gällande en bra mindre elbil, om ni kan klara er med en sedan så finns det någon ingen som slår basversionen av M3 i prisvärdhet. Där får man ju enormt mycket elbil för pengarna. 570 - 70 (bonus) så landar man på 500 jämt.

Skrivet av snajk:

Så vad säger ni? Ioniq 5 LR 2WD, behövs några paket eller extrautrustning? För 510K är den väl rätt nice?

Jag gillar ju personligen inte Ioniq 5 alls. Tycker det var en hemsk bil att köra. Svajig/gungig och oprecis/osäker körkänsla, och gummiaktig/oprecis styrning. Men det beror säkert också på vad man har för krav, prioriterar och uppskattar. Provkör är mitt tips. Vi är alla så olika att man måste testa själv. Finns inget som ersätter det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är lätt att köra elbil så att passagerarna blir åksjuka i min erfarenhet, man måste vara rätt mjuk på foten om det ska vara en behaglig upplevelse för de som åker med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Med ett tak på 500 lax vilket är ungefär vad Born skulle kostat med det påtvingade paketet så kan man exempelvis få en XC40 i basversion som ändå verkar helt ok, förbrukningen är väl problemet där. Eller PS2, dock måste man köpa till ett paket för 45K om man vill ha värmepump och då blir den rätt dyr, förbrukningen är väl knappt bättre än XC40 så utan värmepump känns det väl snålt. Och den är ju mindre än XC40. EQA är också inom räckhåll, men det är ju en rätt liten bil för pengarna om än trevlig kvalitetskänsla och utrustning.

Men basversionen av Ioniq 5 ser ju rätt lockande ut plötsligt. Jag gillar verkligen designen även om den är väl stor. Och går man upp i pris en aning, till 510K, så får man ju det större batteriet och lite mer kraft. Den är inte alls sportig vad jag förstår, men det är väl inte hela världen. Tjejens mamma är från Tjeckien så hon har en förkärlek för Skoda, men Enyaq känns mindre prisvärd i mina ögon, billigaste varianten kommer ju precis under 500K och då är den rätt klen, dessutom kostar alla färger extra förutom en rätt ful blå. Id4 börjar på 525, men Q4 E-tron börjar på 479? Audin tar väl igen på tillval förstås, men det är också ett mindre batteri och klenare motor på denna basnivå.

Största "problemet" med Ioniq5 och flera andra elbilar är att väntetiderna på bilen efter beställning börjar sticka upp mot ett år. Så för mig hade valet lite mera varit tillgänglighet, alltså vad som faktiskt går att köpa med vettig leveranstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Det är lätt att köra elbil så att passagerarna blir åksjuka i min erfarenhet, man måste vara rätt mjuk på foten om det ska vara en behaglig upplevelse för de som åker med.

Jo, även om det finns svajiga bilar (som tex. Ioniq 5 som jag provkörde), så tror jag som du att det hänger absolut mest på föraren. Kör mjukt och behagligt så blir inga passagerare åksjuka. Skulle även tipsa om att sätta den mest åksjuke bakom ratten (om hen har körkort). Brukar hjälpa att den som är åksjuk är den som har kontroll över bilen.

(Detta sagt, så har jag aldrig fått kommentarer om åksjukhet i vår elbil, trots att jag kör som en "biltjuv" som min fru brukar beskriva det. Men jag kanske haft tur med alla passagerare, som varit rätt många olika.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Åksjuka kan bero på flera saker i en bil, vad jag förstår:

1. Man tittar för mycket på infotainment systemet eller i mobilen (som passagerare) medans bilen kör.

2. Bilen har för mjuk fjädring. Känns som att den gungar som en båt i svängarna.

3. För liten utsikt utåt kan bidra till åksjuka, speciellt om man sitter i baksätet.

4. För ryckig körning, dvs snabba accelerationer och inbromsningar.

Jag tror främst på en kombination av 1 och 4 i de flesta fall. Speciellt vid provkörning där det (speciellt som passagerare) alltid är kul att pilla på ett nytt infotainment medans föraren gasar på som en galning

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Och eftersom dom flesta elbilar har enpedalsläge så hjälper det ju till att köra ryckigt innan man vant sig med det och vet hur man ska köra. Läst flera recensioner och forum där man brukar rekommendera att inte köra enpedalsläge om man inte är helt van vid det när man har passagerare.

I övrigt håller jag med dom andra, ut å provkör. Jag har ju beställt en Ioniq 5 så jag röstar såklart på den Grundpaketet räcker gott åt dom flesta tror jag, det är fortfarande mycket bil för pengarna. Att ta det större batteripacket är nästan ett måste om du ska köpa, annars finns risken för riktigt dåligt andrahandsvärde. Och nej, den är absolut inte sportig men i prisklassen finns det ingen mer komfortable bil att åka i, enligt min mening. Dock har det större utrustningspaketet bättre stolar, men även dom som följer med i bas är okej

XC40n är trevlig men tyvärr förstör förbrukningen hela bilen. Jag kom 20 mil i helgen innan jag behövde ladda. 2 laddstopp mellan Stockholm och Göteborg är ett för mycket i min mening.

Visa signatur