Europeiska ministrar inte oroliga för nedsläckt Facebook

Permalänk
Medlem

Jag kan förstår att det är tråkigt för företag när lagarna ändras så att dom behöver tänka om. Men det vore ju väldigt konstigt om man inte skulle ändra lagen bara för att det finns en företag som har byggt sin affärsidé på det? Ja, det kommer kosta dom pengar och självklart ska det ske med någon form av förvarning, men att gråta över att länderna inte anpassar sig efter deras behov känns ju lite absurt?

Permalänk
Medlem

Det här var det bästa jag hört på länge.
Har aldrig använt FB och kommer aldrig använda FB.

Imponerande uttalanden från finansministrarna.
"Livet är väldigt bra utan Facebook!" Smash på volley, så jäkla skönt 😁

Permalänk
Medlem

Kvartalsrapporter imnehåller för all del ofta lite oxdynga. Törs man inte ljuga så mycket med siffror så tar man igen det på bokstäverna. Målet är som regel fårskocken av mindre och medelstora investerare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

För någon som inte är helt insatt...
Dom har väl datacenter i Europa? I Sverige t.om.? Kan dom inte bara lagra vår data där?

Jag tror du inte är insatt i vad problemet är.
Överföring data till USA och inte lagring av data i EU.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Ministrarna kan vara kaxiga just pga att det är ett tomt hot. Hade meta faktiskt hotat med att stänga ner hade politiker böjt sig betydligt mera. Tror ni på allvar att det inte kommer slå hårt mot politiker som orsakade nedstigning av facebook eller instagram? *Stora* delar av befolkningen skulle se som största valfrågan att få tillbaka facebook/instagram (då det har en väldigt direkt påverkan på deras vardagsliv)

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av rotkiv42:

Ministrarna kan vara kaxiga just pga att det är ett tomt hot. Hade meta faktiskt hotat med att stänga ner hade politiker böjt sig betydligt mera. Tror ni på allvar att det inte kommer slå hårt mot politiker som orsakade nedstigning av facebook eller instagram? *Stora* delar av befolkningen skulle se som största valfrågan att få tillbaka facebook/instagram (då det har en väldigt direkt påverkan på deras vardagsliv)

Jag tänker att det hade tagit typ fem minuter innan vi hade hittat ett annat alternativ. Sett över tid har mobiliteten mellan sociala media-plattformar varit extremt hög. Så jag tror inte att det hade blivit en stor fråga. Men sen använde rjag ju inte skiten själv så vad vet jag, folk kanske är mer fästa till specifikt de tjänsterna än vad jag tror

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Jag kan förstår att det är tråkigt för företag när lagarna ändras så att dom behöver tänka om. Men det vore ju väldigt konstigt om man inte skulle ändra lagen bara för att det finns en företag som har byggt sin affärsidé på det? Ja, det kommer kosta dom pengar och självklart ska det ske med någon form av förvarning, men att gråta över att länderna inte anpassar sig efter deras behov känns ju lite absurt?

Inte det minsta absurt att de grinar över detta. Två av världens största marknader har inkompatibel lagstiftning på ett världsomspännande nätverk. Det är skit som behöver fixas helst igår.
Det handlar inte bara om att kunna skicka runt och behandla data för att kunna sälja riktad reklam. Företag kan hamna i en rävsax mellan EU och USA, där de kan välja mellan att bryta mot GDPR eller Cloud Act. Rätt obra kan jag tycka. Sen skapar det problem även för andra. Det kan exempelvis vara lite jobbigt för myndigheter att välja rätt tjänster, vilket medför både krångel och kostnader.

Men det är ju bra att Frankrikes finansminister pimplar rödvin och är lite edgy

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tänker att det hade tagit typ fem minuter innan vi hade hittat ett annat alternativ. Sett över tid har mobiliteten mellan sociala media-plattformar varit extremt hög. Så jag tror inte att det hade blivit en stor fråga. Men sen använde rjag ju inte skiten själv så vad vet jag, folk kanske är mer fästa till specifikt de tjänsterna än vad jag tror

Förvisso sant, en tanke är dock, mobiliteten mellan nätverkar har varit hög, men vilka åldersgrupper har det gället? Facebook, till skillnad från många tidigare sociala nätverk har fångat upp massa gamlingar som kanske inte är lika mobila.

Min gissning är annars att folk bryr sig betydligt mycket mer om sina sociala medier än hur deras data delas till USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Inte det minsta absurt att de grinar över detta. Två av världens största marknader har inkompatibel lagstiftning på ett världsomspännande nätverk. Det är skit som behöver fixas helst igår.
Det handlar inte bara om att kunna skicka runt och behandla data för att kunna sälja riktad reklam. Företag kan hamna i en rävsax mellan EU och USA, där de kan välja mellan att bryta mot GDPR eller Cloud Act. Rätt obra kan jag tycka. Sen skapar det problem även för andra. Det kan exempelvis vara lite jobbigt för myndigheter att välja rätt tjänster, vilket medför både krångel och kostnader.

Men det är ju bra att Frankrikes finansminister pimplar rödvin och är lite edgy

De kan väl processera alla amerikanska användares data här och se hur glad Biden/Trump skulle bli över det?

Det är väl helt enkelt så att alla låndernoch unioner får styra sina lagar själva, sen får aktörerna göra sina val var man vill verka.

Många skippar ju Kina av liknande anledningar. Lycka till att förena Kina, USA och EU och deras data-lagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Inte det minsta absurt att de grinar över detta. Två av världens största marknader har inkompatibel lagstiftning på ett världsomspännande nätverk. Det är skit som behöver fixas helst igår.
Det handlar inte bara om att kunna skicka runt och behandla data för att kunna sälja riktad reklam. Företag kan hamna i en rävsax mellan EU och USA, där de kan välja mellan att bryta mot GDPR eller Cloud Act. Rätt obra kan jag tycka. Sen skapar det problem även för andra. Det kan exempelvis vara lite jobbigt för myndigheter att välja rätt tjänster, vilket medför både krångel och kostnader.

Jag har svårt att se att vi någonsin kommer ha kompatibla lagar i alla länder, även om det kanske vore smidigt. Lycka till att tex få EU och Kina att komma överens om lagar kring personlig integritet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av rotkiv42:

Förvisso sant, en tanke är dock, mobiliteten mellan nätverkar har varit hög, men vilka åldersgrupper har det gället? Facebook, till skillnad från många tidigare sociala nätverk har fångat upp massa gamlingar som kanske inte är lika mobila.

Min gissning är annars att folk bryr sig betydligt mycket mer om sina sociala medier än hur deras data delas till USA.

haha helt rätt i båda synvinklarna!

Tänker att gamlingarna är sämre på att mobilisera sig i en sådan här fråga. De kommer väl snarast bara ropa på barn/barnbarn och fråga varför de inte kan få titta på konspirationsteorier och five minute crafts på datan längre.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

haha helt rätt i båda synvinklarna!

Tänker att gamlingarna är sämre på att mobilisera sig i en sådan här fråga. De kommer väl snarast bara ropa på barn/barnbarn och fråga varför de inte kan få titta på konspirationsteorier och five minute crafts på datan längre.

Visst fixar yngre personer ”faceboop” till gamlingarna omedelbart och allt funkar samma kanske de inte blir någon press på politikerna.

Men tror det ände blir en heldel upprörda personer gamla så väll som unga, stor skillnad på att att gå från myspace till facebook pga facebook är bättre/coolare än att *tvingas* gå från facebook till en facebook klon.

Permalänk
Medlem

Jag är inte heller det minsta oroad, det mycket snack på Meta, de lär knappast stänga ner i Europa och om de mot förmodan hör det så är vi alla vinnare på det, mer tid lver till annat…Yay!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De kan väl processera alla amerikanska användares data här och se hur glad Biden/Trump skulle bli över det?

Det är väl helt enkelt så att alla låndernoch unioner får styra sina lagar själva, sen får aktörerna göra sina val var man vill verka.

Många skippar ju Kina av liknande anledningar. Lycka till att förena Kina, USA och EU och deras data-lagar

Risken är ju att vi hamnar där, typ. Penismätning mellan EU och USA. Det är ju inte politikerna som betalar priset för det och de kan alltid plocka lite populistiska poäng.

Skrivet av grovlimpa:

Jag har svårt att se att vi någonsin kommer ha kompatibla lagar i alla länder, även om det kanske vore smidigt. Lycka till att tex få EU och Kina att komma överens om lagar kring personlig integritet

Nej, vi kommer aldrig ha fullt kompatibla lagar i alla länder. Det är dock politikernas jobb att bygga broar i den utsträckning det är möjligt - i synnerhet på något så viktigt som internet. EU och USA är i grunden väldigt lika och då är det ynkedom att man inte har avtal/lagar/konventioner på plats som fungerar.

Permalänk
Medlem

Stäng ner bara.. Är väl ingen som använder det så mycket längre. Känns som alla är rätt inaktiva och det är väl vi som var ungdomar när det kom som typ använder det. Dagens ungdomar har ju andra plattformar. Ungdomar ser man ju sällan på plattformen, ännu mindre någon aktivitet från dom 🙈

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Stäng skiten, vi får väl gå ut och prata med varandra på lokala fiken 🎉

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Ååh nej, hoppas dom inte stänger Facebook. Verkligen 😂
Nä för min del kan de gärna få släcka ner, vore rent av skönt.

Permalänk
Medlem

Som sagt så tänker jag att meta behöver den europeiska marknaden mer än vad den europeiska marknaden behöver meta.

Det värde jag ser att meta kan ge mig är den stora användarbasen, utöver det upplever jag deras plattformar och support som undermålig. Att lansera en tjänst med bättre användarupplevelse än facebook borde inte vara särskilt svårt. Att däremot fylla den med användare är ju där skon klämmer.

Hade facebook försvunnit från vår marknad hade det ju hjälpt avsevärt i att få fram ett bättre alternativ. Om detta skulle inträffa tror jag dessutom facebook skulle ha svårt att komma tillbaka när man upptäckt hur pass mycket bättre man skulle kunna göra tjänsten. I förlängningen kan det nog även spilla över på marknader utangör EU.

Kort sagt, att hota med att lämna EUs marknad är lite som att hota med att skalla ett träd om man inte får sin vilja igenom.

Permalänk

Det skulle vara fantastiskt bra för konkuransen om FB/Meta stängdes ner i Europa på någon vecka skulle två nya fria medier ta över i Europa och många av världens FB/Meta användare som vill göra sig fria kommer att gå över och lämna FB/Meta kontrollerna. Och detta är de medvetna om de kommer göra allt för att hålla uppe likriktningen.

Permalänk
Medlem

Det blir bara nyttigt med lite hjärngympa för alla boomers som behöver migrera till någon ny medieplattform.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

folk kanske är mer fästa till specifikt de tjänsterna än vad jag tror

Typ "alla" har det, men hur aktiva är folk, och hur använder man FB? Jag tror att en *ytterst* liten klick av den totala användarbasen är aktiva (med 'aktiv' så tänker jag att de lägger ut något minst en gång i veckan).

För egen del så känns det som en skvallertidning, extremt få inlägg som är av intresse. Messenger är den stora nyttan i min mening, och alternativ till Messenger finns ju redan och det lär gå snabbt för folk att gå över till något annat om FB skulle försvinna.

Permalänk
Medlem

Men Meta hotade ju inte

Citat:

Meta is not wanting or “threatening” to leave Europe and any reporting that implies we do is simply not true. Much like 70 other EU and US companies, we are identifying a business risk resulting from uncertainty around international data transfers

https://about.fb.com/news/2022/02/meta-is-absolutely-not-thre...

Permalänk
Medlem

Det där kallas PR och ’damage control’. Det är lätt att dra tillbaka ett uttalande som stryker många mothårs

Permalänk
Medlem

Facebook en gång skit alltid skit 😂 bättre att gå
tillbaka till IRC och mIRC som det var långt innan FB. Mer ”analogt” då 😂 och trevligare människor.