Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hehe najs.

Fick också rätt bra deal 4600 kr/mån med Glacier färgen.

Försäkringen går på 230 kr/mån.

Vinterhjulen kommer kosta skjortan haha.

Vad får du för fälgar och vinterdäck?

Det var bra!

Jag vet inte faktiskt, vet bara att det var dubbfria.

Skrivet av martinot:

Vill man vara lite snål så kan man som jag tänkt att göra, skifta däcken på fälgarna istället för att ha dubbla uppsättningar fälgar/hjul.

Jag gjorde så med nuvarande, både positivt och negativt Positiva är ju att man slipper punga ut massa pengar och sedan köpa nya inför inlämningen. Negativa att jag var tvungen att tjata på en vän varje gång kostar nog betydligt mer än 500:- hos vanlig verkstad att skruva ner, kränga om, balansera och montera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onaona:

Vad tycker ni om NIO?

Vet inte riktigt.

Men deras kommande ET5 och ET7 verkar sjukt intressanta.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Finns det nån elbil som inte är väldigt dyr och går snabbt att få tag i?

Funderar på om jag vill ha en liten bil att köra i stan och volvon för längre resor. 30 mil
Eller en bil som duger till bägge, men då behövs större bagageutrymme.

Renault ZOE 52KW batteri finns i lager har jag sett.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Norska motor har testat snabbladdning
https://www.motor.no/aktuelt/her-er-ladetider-pa-alle-nye-elb...

Citat:

Alle bilene kommer til ladetesten med varmt batteri, etter minst to timers kjøring. Vi bruker batteriforvarming på de bilene som har den funksjonaliteten.

Ladetiden beregnes fra ladestart der bilen kjøres inn med maks 10 prosent rest til den har SOC (State-Of-Charge) på 80 prosent.

Det man kan utläsa är att E-tron GT och Taycan lyckas bäst. Stor skillnad på Model 3 och Model Y. Koreanska bilarna lyckas inte lika bra när det är vintertid, 35 minuter tog EV6 nu jämfört med 20 minuter på sommaren. BYD och Xpeng floppar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Finns det nån elbil som inte är väldigt dyr och går snabbt att få tag i?

Funderar på om jag vill ha en liten bil att köra i stan och volvon för längre resor. 30 mil
Eller en bil som duger till bägge, men då behövs större bagageutrymme.

Kolla EQB om du vill ha bästa bagageutrymmet hittills vad JAG har sett när jag kikat elbilar
När jag frågade de, sa de att den kommer till Maj/Juni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag vet inte faktiskt, vet bara att det var friktionsfria

Friktionsfria däck låter livsfarligt

Tror du menar friktionsdäck

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Friktionsfria däck låter livsfarligt

Tror du menar friktionsdäck

Nej men friktionsfria ska vara det nya, mycket billigare men man vet inte riktigt hur dagen kommer sluta

Haha, min hjärna tänkte nog på dubbfria och friktion samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Nej men friktionsfria ska vara det nya, mycket billigare men man vet inte riktigt hur dagen kommer sluta

Haha, min hjärna tänkte nog på dubbfria och friktion samtidigt.

Friktionfria har jag hört ska va riktigt bra för räckvidden! 😂

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Får min Mach E GT på onsdag nästa vecka. Beställde den i förra veckan. Men okay då, den stod redan i bilhallen så kanske in rättvis levtid i jämförelse .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Alltid gillar kombi som praktiska bilar, men som ändå har lägre tyngdpunkt och ligger bättre på vägen i kurvorna än SUV:ar. Vi hade V70 långt innan vi fick barn. Skillnaden var att när fick fick barn gick från en V70 till två stycken. Så vi valde inte bil efter barn, utan efter våra egna behov. Att vi sedan bytt en av V70 till E-klass (är inne på vår tredje nu, och blir fjärde till hösten) har inte heller med barn att göra, utan våra egna preferenser.

Jo kombi är en väldigt trevlig typ av bil, praktisk utan att bli onödigt stor, tung och hög. Det är tråkigt att typen sakta försvinner. SUV:ar har ju en fördel om man är gammal och skröplig med den höga sittpositionen, och förstås så ser man bättre, men när så många har SUV:ar så handlar det snarare om att man ser sämre med en vanlig bil förstås.

Citat:

Nja, jag var väldigt seriöst inne på en Taycan när jag skulle byta bil i somras. Problemen är tre gällande ekonomin;

1. Även om baspriset för enklaste Taycan är OK (startar runt 900), så är det rätt sega bilar. Du måste ju upp till 4S eller Turbo för att få liknande prestanda som Tesla, och då drar de plötsligt iväg i pris. Så då för du välja på en slö bil för runt 900 i grundpris, eller välja en bil för 1,5 mille (vilket är dubbelt som mycket som en M3P).

Jop, samtidigt att gnälla på att en bil med över 400 hästar är slö känns lite som en överdrift. Men absolut, sett till priset jämfört med en Model S så är den ju inte lika snabb, rakt framåt i alla fall. Och den är mindre och trängre och sannolikt mycket dyrare i underhåll och så. Men det kommer liksom på köpet när man köper en Porsche. Det är ju samma om man exempelvis jämför en Audi Q5 mot en Macan eller liknande.

Citat:

2. Snål utrustning som standard. När du köper en Porsche, oavsett om en Taycan eller elbil, så är de enormt snålt utrustade. När jag kikade på enklaste Taycan som startade runt 900 (och då ändå är en rätt slö bil), så bara för att lägga på ingen lyx, men bara grundfunktioner/hygienfaktorer i en modern bil, så var jag snabbt upp på 1,4 i varukorgen.

500K i extrautrustning bara för grundfunktionalitet låter förstås väldigt dyrt, men jag gissar att du använder grundfunktionalitet ganska brett här? Men igen är det ju så med en Porsche liksom. Till exempel köper många till keramiska bromsar för hundratusentals kronor trots att de är objektivt sämre om man inte kör på bana, vilket få gör speciellt i Cayenne och liknande. Populärt tillval ändå, trots extremt gnissel i vardagen och så.

Citat:

3. Förmånsvärden. Då alla våra bilar är förmånsbilar så blir ju förmånsvärden och beskattning en viktig sak för totalekonomin. För min nuvarande Tesla AWD LR så har jag ett förmånsvärde på 4500/månaden. Med Taycan så hade jag hamnat på ett förmånsvärde på ca 14 000/månaden.

Tesla fick verkligen en vinstlott när de beräknade förmånsvärdena, men det har ju sansat sig på senare tid. Porsche däremot har alltid räknats som "lyx" och alltid varit väldigt dyr. Så igen är det mer en konsekvens av valet av Porsche än att Tesla är så bra.

Jo jag läste den där när den var ny. Men man får ju se till varifrån de får data också. Tinder är väl inte direkt appen för att träffa en partner, mer apparnas motsvarighet till sista beställningen på krogen. Sen handlar det om UK endast, vad jag förstår. Kanske inte helt applicerbart här. Och man vet ju inte hur de har utformat annonserna riktigt, de har med en bil på profilbilden antar jag, men hur ser den ut för den utan bil? Hade den haft en elcykel, en vovve, en fin bakgrund eller liknande kanske det hade haft en helt annan effekt liksom. Sen handlar det ju om vilka tjejer man vill träffa, är de de som värderar en dyr bil över annat? Inte för mig i alla fall.

Citat:

Det är precis lika sportiga bilar. I princip exakt samma bil. Bara olika "klisterlappar"/varumärken.

Vad jag menar är att en Porsche "sportbil" håller värdet bra, bättre än en Porsche SUV, för Porsche är ett traditionellt sportbilsmärke. Deras sportbilar blir klassiker. För Audi är det inte riktigt så, en Audi blir inte en klassiker på det viset förutom vissa väldigt specifika modeller. Typ "ur-Quattron" eller liknande med en massa rally-segrar i bagaget.

Taycan är visserligen inte en renodlad sportbil men det är en väldigt sportig bil ändå, och således tror jag chansen att den blir en "klassiker" är hyfsat stor. E-tron GT är en väldigt trevlig och sportig Audi men inte klassikermaterial på det sättet. Det kommer förstås från Porsches status. Går man upp i nivå ytterligare så är denna effekt mer tydlig, har man en Lamborghini, Ferrari eller liknande så håller den värdet rätt bra nästan oavsett modell, även om deras "sportbilar" förstås håller värdet ännu bättre. Lambos SUV kanske bygger rätt mycket på en Audi Q8 exempelvis (eller kanske inte, jag är inte så inläst på SUV:ar än mindre i dessa prisklasser) men mycket dyrare förstås, men också med bättre andrahandsvärde och mycket större chans att bli en "klassiker".

Eller om man ser det från ett annat perspektiv. Det finns ingen Audi (utanför några få väldigt specifika modeller) som har stigit i värde om man tar hänsyn till inflationen. Du kan ha en jättefin A6 från tidigt nittiotal som du har tagit hand om med silkeshandskar sedan dess, bara kört till kyrkan på söndagarna och så vidare, men den kommer ändå att vara värd en bråkdel av en ny A6:a liksom. Har du en 911 däremot och tar hand om den bra så är chansen rätt stor att du får rätt bra betalt, inte osannolikt att du får mer än nypriset plus inflation, speciellt om det är någon specialmodell eller så förstås.

Citat:

Jag byter till ny bil efter ca vartannat år, så för mig så behöver jag inte gissa mer långsiktigt än så.

Jo ok. Men du måste ju hålla med om att Teslas andrahandsvärde är ganska konstigt? Folk köper begagnade bilar över nybilspriset efter bonusen liksom, även innan pandemiproblemen. De är bra men inte så bra liksom. Alltså gissar jag att detta beror på deras unika position på marknaden, som nu börjar bli mindre unik, och således spår jag att deras andrahandsvärden kommer att sansa sig. En Tesla har ju nästan varit som ett hus i en storstad nu eller så, ingen idé att amortera för värdet stiger ändå liksom, men det är inte normalt för en bil som ju ändå är en förbrukningsvara.

Citat:

Jämför inte med E-klass. Det är en skön och mycket trevligare bil att köra. Även om den är vår "lastbil" så är den enormt mycket skönare att köra aktivt med än vilken stor och tung klumpig SUV som helst. Milsvid skillnad.

Jo det är klart. Men elbilar är ju också tunga så det är svårt att komma undan om man vill ha en elbil liksom.

Citat:

Dessutom är som sagt (vad jag tycker efter att ha testat) Ioniq 5 den absolut sämsta SUV jag någonsin rattat sett tills dess vägegenskaper.

Testa i verkligheten. Körde inte över 100 km/h med den. Problemet med Ioniq 5 är inte accelerationen (eller hastigheten) utan hur dåligt den tar kurvor och svängar. Samt den sämsta styr/rattkänslan jag träffat på.

Jo jag måste absolut testa, och det låter ju som ett problem på din beskrivning. Jag vet inte om det har att göra med att du körde RWD medan alla journalister körde AWD, våra taskiga vägar eller vad det kan vara, men det är ju liksom inte den gängse uppfattningen.

Jag såg exempelvis ett par amerikanska biljournalister igår på YT som testade AWD-modellen där den ena beställde denna bil för att ersätta sin Audi S4 som vardagsbil. Det behöver inte säga någonting förstås, han kanske var trött på sportigheten i S4 och uppskattade komfortfokus i Ioniq eller så kanske amerikaner har lite andra prioriteringar än oss, de brukar de ju ha. Men den verkar ju inte vara så kass ändå. Tidningen Elbilen har kört Ioniq RWD i långtest ett tag och de har lite kritik, mest för avsaknaden av baktorkare och andra smådetaljer om dörrhandtag och sånt. Men de nämner också bristen på känsla i styrningen, och att AWD modellen är stabilare och mer lättkörd. Den blev också årets bil i AMS både framröstad av journalisterna och läsarna, och årets kompaktbil vilket låter lite fel tycker jag, men de är ju rätt fokuserade på sportighet jämfört med andra biltidningar i Sverige så den borde inte vara en sådan katastrof.

Citat:

Men det fanns ändå många positiva aspekter och plus med den. Fanns minst lika många + som -. Så här skrev jag när jag testade den i höstas:

Men som sagt; testa själv och bilda dig en egen uppfattning när du fått provkört. Bilen skall ju vara till för att passa dig (inte mig, eller någon annan).

Jo absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Ni som kör E-niro, vad står er räckvidd på när ni laddat 100%? Jag hade 100% laddat igår men hade bara typ 395km. Bilen hade då stått i varmgarage, ca 12-13 grader.

Jag laddar aldrig till 100%, laddade igår till 90% och med rådande omständigheter (kyla och körstil) så får jag 360km.
Jag brukar ladda till 80 eller 90 %

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Varför inte ladda till 100% om man kan? Vet att det tar lite på kapaciteten på batteriet men det är väl den lyxen man betalar för när man leasar att man inte behöver oroa sig för det. Skillnad dock om man köpt bilen kan jag tänka.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Varför inte ladda till 100% om man kan? Vet att det tar lite på kapaciteten på batteriet men det är väl den lyxen man betalar för när man leasar att man inte behöver oroa sig för det. Skillnad dock om man köpt bilen kan jag tänka.

Man kanske har ett hållbarhetstänk och inte bara slit-och-släng-mentalitet?

Att behöva byta batteri i förtid blir ju allas problem i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Varför inte ladda till 100% om man kan? Vet att det tar lite på kapaciteten på batteriet men det är väl den lyxen man betalar för när man leasar att man inte behöver oroa sig för det. Skillnad dock om man köpt bilen kan jag tänka.

Därför jag har ingen egen laddstation ( bor i lägenhet) så det tar så mycket extra tid att ladda upp de sista 20%. Sen för ren vardagskörning så räcker att ha min bil laddad till 80, ska jag göra något speciellt under en helg tex ja då kanske jag laddar den full

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Man kanske har ett hållbarhetstänk och inte bara slit-och-släng-mentalitet?

Att behöva byta batteri i förtid blir ju allas problem i slutändan.

Vet inte hur mycket degradering ladda till 100 gör kontra till 80. Känns som att alltid ladda på snabbladdare tex sliter mer än vanlig laddare

Skrivet av Don_Tool:

Därför jag har ingen egen laddstation ( bor i lägenhet) så det tar så mycket extra tid att ladda upp de sista 20%. Sen för ren vardagskörning så räcker att ha min bil laddad till 80, ska jag göra något speciellt under en helg tex ja då kanske jag laddar den full

Då förstår jag. Skulle inte heller ladda publikt till mer än 80 för sen segar det ner en del. Vi pendlar med våran så även om det skulle räcka med 80 för mig med så blir de oftast fullt. Gammal mentalitet kanske att när man tankar så fyller man upp.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Man kanske har ett hållbarhetstänk och inte bara slit-och-släng-mentalitet?

Att behöva byta batteri i förtid blir ju allas problem i slutändan.

Fast nu får du det ändå att låta som att batteriet skulle haverera efter 5 år om man alltid laddar till 100% (eller om man snabbladdar), vilket självklart inte är fallet.

Jag kommer enbart snabbladda min kommande elbil, då jag bor i bostadsrätt, än så länge utan stolpe. Jag kommer leasa i 3 år, betalar under de 3 åren mer än 30% av bilens totalkostnad. Ska jag nu alltså ha dåligt samvete över att jag använder bilen efter de förutsättningar jag har? Att batteriet eventuellt tappar 5-10% av prestandan efter 3 år, är det verkligen mitt problem? Det slitaget är redan inräknat i leasingpriset. Det är så jag ser det.

En leasingbil är å ena sidan inte en slit-och-släng produkt, men å andra sidan är den en bruksbil som man betalar dyra pengar för att använda enligt de förutsättningar som finns. Vill bilfirman/leasingbolaget att jag ska slöladda minst varannan gång så får de gärna lägga in det i sina villkor från första början. Skulle så vara fallet så skulle de förmodligen också tappa en massa kunder.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Fast nu får du det ändå att låta som att batteriet skulle haverera efter 5 år om man alltid laddar till 100% (eller om man snabbladdar), vilket självklart inte är fallet.

Jag kommer enbart snabbladda min kommande elbil, då jag bor i bostadsrätt, än så länge utan stolpe. Jag kommer leasa i 3 år, betalar under de 3 åren mer än 30% av bilens totalkostnad. Ska jag nu alltså ha dåligt samvete över att jag använder bilen efter de förutsättningar jag har? Att batteriet eventuellt tappar 5-10% av prestandan efter 3 år, är det verkligen mitt problem? Det slitaget är redan inräknat i leasingpriset. Det är så jag ser det.

En leasingbil är å ena sidan inte en slit-och-släng produkt, men å andra sidan är den en bruksbil som man betalar dyra pengar för att använda enligt de förutsättningar som finns. Vill bilfirman/leasingbolaget att jag ska slöladda minst varannan gång så får de gärna lägga in det i sina villkor från första början. Skulle så vara fallet så skulle de förmodligen också tappa en massa kunder.

Finns väl mer nyanser än av eller på?
Skulle ju inte vara jättekul att köpa en bil som har tappat 20 % efter några år.
Håller med @Def_Dog om att det borde ligga i allas intresse att ta hand om sin bil. Kanske blir som du skrev att batterihälsa kommer vara en del i kontraktet om du ska leasa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Fast nu får du det ändå att låta som att batteriet skulle haverera efter 5 år om man alltid laddar till 100% (eller om man snabbladdar), vilket självklart inte är fallet.

Jag kommer enbart snabbladda min kommande elbil, då jag bor i bostadsrätt, än så länge utan stolpe. Jag kommer leasa i 3 år, betalar under de 3 åren mer än 30% av bilens totalkostnad. Ska jag nu alltså ha dåligt samvete över att jag använder bilen efter de förutsättningar jag har? Att batteriet eventuellt tappar 5-10% av prestandan efter 3 år, är det verkligen mitt problem? Det slitaget är redan inräknat i leasingpriset. Det är så jag ser det.

En leasingbil är å ena sidan inte en slit-och-släng produkt, men å andra sidan är den en bruksbil som man betalar dyra pengar för att använda enligt de förutsättningar som finns. Vill bilfirman/leasingbolaget att jag ska slöladda minst varannan gång så får de gärna lägga in det i sina villkor från första början. Skulle så vara fallet så skulle de förmodligen också tappa en massa kunder.

En leasingbil och i synnerhet en som rullat som företagsbil är sannerligen en slit och släng-produkt. Det är ju vad hela konceptet går ut på, du äger ju inte bilen så det är inte ditt problem.

Konsensus är ändå att hållbarhet är ett nytt begrepp som är främmande för många idag men som kommande generationer förhoppningsvis kommer förstå vikten av, eller iaf effekten av.

stavfel.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Finns väl mer nyanser än av eller på?
Skulle ju inte vara jättekul att köpa en bil som har tappat 20 % efter några år.
Håller med @Def_Dog om att det borde ligga i allas intresse att ta hand om sin bil. Kanske blir som du skrev att batterihälsa kommer vara en del i kontraktet om du ska leasa.

Skulle mycket gärna se data på att ett batteri tappar 20% efter några år pga man slöladdar till 100% en gång i veckan, som jag gör.

Tycker inte att det är att missköta sin bil när man tvättar/lackskyddar, har sätesskydd för ungarna osv men laddar till 100 när jag väl pluggar in bilen.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Om man snabbladdar vill man ju definitivt inte ladda till 100%, då det i de allra flesta bilar tar bedrövligt långt tid att ladda från 80 till 100%. Så du spenderar förmodligen mindre tid vid laddare totalt sett om du inte laddar fullt. Laddar man hemma behöver man ju knappast heller ladda till 100% om man inte vet att man ska på långresa.

Permalänk
Medlem

Håller med.

Kommer jag köpa en begagnad bil efter min leasing så hoppas jag att tidigare brukaren inte har full-laddat den varje gång den laddas och generellt tagit hand om den.

Så med det tänket kommer jag själv inte ladda den till max förutom om jag gör en längre tripp. Känner det är lite ge och ta medmänniska tänk där.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd

Fick tag i någon Hyundai-försäljare idag. Det verkar rätt kört att få tag i en Ioniq 5 innan nästa år typ. De erbjöd att leasa en Kona i ett år eller tills leverans hyfsat billigt, 3995 med vinterhjul, men jag vet inte. Annars kan man ju ringa runt till olika ÅF och se om de har några beställda men inte "tingade" med lagom leveranstid och förstås rätt bil som jag vill ha, RWD LR Essential. Här hade de två bilar som inte var sålda än men de var båda Advanced, vilket för mig känns onödigt.

Fick också höra att BMW kommer att börja bygga en 2-serie (alltså nästa version av Active Tourer, inte den lilla coupén) som är helt eldriven i sommar. Typ en mer praktisk ersättare till i3 antar jag. Men priset är ju svårt att sia om, och allt annat förstås.

MG 5 verkar ju gå att beställa nu också, men jag vet inte. Det är mycket pengar för en bil som ser ut som en tio år gammal Lada liksom. Den föregående varianten fick ju inte direkt superbetyg i brittiska biltidningar heller, och denna är ju bara en mindre uppdatering av samma bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Håller med.

Kommer jag köpa en begagnad bil efter min leasing så hoppas jag att tidigare brukaren inte har full-laddat den varje gång den laddas och generellt tagit hand om den.

Så med det tänket kommer jag själv inte ladda den till max förutom om jag gör en längre tripp. Känner det är lite ge och ta medmänniska tänk där.

Så är det väl oavsett man köper bränsle eller elbil? Sen kan man ju orda om vad som är värst, laddat till 100/snabbladdat för det mesta och kört lugnt o fint med bilen eller till 80 men kört som en biltjuv hela tiden som tär på upphängning, dämpare, bromsar osv. Jag misstänker att "alla" som har elbil och inte har tillgång till egen laddning oftast kommer snabbladda, men det är ju dock min kvalificerade killgissning.

Tänker att om det skulle vara så dåligt för batteriet att ladda till fullt borde ju säljaren ge den infon när man hämtar bilen. Dock fick jag mer info hur stora stenskott det kan vara och inte ett ord om laddning, så i mitt fall var batterihälsan vara sekundärt.

Finns det data på hur mkt stryk ett batteri tar av att laddas fullt? Får känslan att det är det värsta man får göra med en elbil nämligen.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fick tag i någon Hyundai-försäljare idag. Det verkar rätt kört att få tag i en Ioniq 5 innan nästa år typ. De erbjöd att leasa en Kona i ett år eller tills leverans hyfsat billigt, 3995 med vinterhjul, men jag vet inte. Annars kan man ju ringa runt till olika ÅF och se om de har några beställda men inte "tingade" med lagom leveranstid och förstås rätt bil som jag vill ha, RWD LR Essential. Här hade de två bilar som inte var sålda än men de var båda Advanced, vilket för mig känns onödigt.

Fick också höra att BMW kommer att börja bygga en 2-serie (alltså nästa version av Active Tourer, inte den lilla coupén) som är helt eldriven i sommar. Typ en mer praktisk ersättare till i3 antar jag. Men priset är ju svårt att sia om, och allt annat förstås.

MG 5 verkar ju gå att beställa nu också, men jag vet inte. Det är mycket pengar för en bil som ser ut som en tio år gammal Lada liksom. Den föregående varianten fick ju inte direkt superbetyg i brittiska biltidningar heller, och denna är ju bara en mindre uppdatering av samma bil.

Det låter som du har beslutsångest?

Permalänk
Medlem

https://www.svd.se/elbilar-kommer-gora-det-billigare-att-kora...

Debattartikel om elbilar, kan vara bakom betalvägg.

Debattören skriver att det finns ett trettiotal elbilar för under 350 000 kr, nypris.
Vilka är dessa undrar jag? Jag trodde inte att det fanns så många till det priset. Någon som vet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Det låter som du har beslutsångest?

Yes.

Nu har jag dessutom fattat flera beslut som sen inte höll liksom. Först, köpa en halvgammal fossilbil av något slag, gärna gas eller så, men marknaden är åt skogen så det gick inte. Sen Born, hyfsat prisvärd, lagom stor etc. men tjejen blev åksjuk. Sen Ioniq 5, bra och prisvärd speciellt på kampanjen nu, men inga bilar att köpa.

Men om alternativet är att leasa en typ Kona i ett år för att beställa en Ioniq årsmodell 23 när man kan, utan att veta priser eller något nu, känns väl sådär. Hade jag gillat Kona så hade jag väl tagit en Kona liksom. Och det går ju på minst 48000 över det året. Om jag ska leva med en liten bil i ett år bara för att vänta så kan jag lika gärna återgå till planen att köpa en begagnad, bara sänka kraven på att den skulle hålla några år och vara stor nog och så. Man får ju ändå en acceptabel bil för 50K som jag sen kan sälja när det väl finns nya bilar att köpa, sannolikt med hyfsad förlust men det lär väl ändå bli billigare än ett leasingavtal på ett år. Miljösamvetet får ta en smäll dock, men så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Norska motor har testat snabbladdning
https://www.motor.no/aktuelt/her-er-ladetider-pa-alle-nye-elb...
Det man kan utläsa är att E-tron GT och Taycan lyckas bäst. Stor skillnad på Model 3 och Model Y. Koreanska bilarna lyckas inte lika bra när det är vintertid, 35 minuter tog EV6 nu jämfört med 20 minuter på sommaren. BYD och Xpeng floppar.

Det är ju ren idioti att inte ange batterikapaciteten. Vilken tid det tar att ladda ~10-80% är ju helt irrelevant utan den informationen...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Om man snabbladdar vill man ju definitivt inte ladda till 100%, då det i de allra flesta bilar tar bedrövligt långt tid att ladda från 80 till 100%. Så du spenderar förmodligen mindre tid vid laddare totalt sett om du inte laddar fullt. Laddar man hemma behöver man ju knappast heller ladda till 100% om man inte vet att man ska på långresa.

Ja självklart laddar man inte mer än 80%/85% max i snabbladdare. Tar ju bra mycket längre tid de sista 15-20%. Sen finns det tom snabbladdning (vad jag sett på Chargefinder) som kostar mer efter 40 minuter, en timme eller nåt sånt.

Att ladda hemma till 100% är en annan sak. Vem ska egentligen bestämma vad varje individ gör med sin bil, om inte ägaren själv?

Å andra sidan, de som nu laddar hemma varje dag kan enkelt ställa in i bilens infotainment att den inte ska ladda mer än 80% eller så. Hur ofta behöver man 100% batteri liksom...

Hursomhelst, vad folk gör mer sina bilar är egentligen deras problem, så jag lägger mig inte i. Så länge folk inte står och blockar en plats på snabbladdning när batteriet ligger över 80% är allt det andra ok för min del.

Förresten. Såg en lirare ladda sin MG ZS utanför Lidl (gratis 50kW laddning) igår eftermiddag i all rusning. Blev nyfiken så jag fick förbi precis när han klev ut å skulle avsluta laddningen. Skärmen på laddstationen visade 96%. Sosseri.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det är ju ren idioti att inte ange batterikapaciteten. Vilken tid det tar att ladda ~10-80% är ju helt irrelevant utan den informationen...

Ja det går inte att jämföra olika bilmodeller med varandra (förutom syskonmodeller med samma batteri) , poängen med testet bör rimligen vara är visa hur respektive bil påverkas av kyla.

Det ska finnas laddkurvor från testet någonstans.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd

Nu finns leasing av MG 5, 2995 för Luxury och 1000 mil per år.