Skrivet av martinot:
Alltid gillar kombi som praktiska bilar, men som ändå har lägre tyngdpunkt och ligger bättre på vägen i kurvorna än SUV:ar. Vi hade V70 långt innan vi fick barn. Skillnaden var att när fick fick barn gick från en V70 till två stycken. Så vi valde inte bil efter barn, utan efter våra egna behov. Att vi sedan bytt en av V70 till E-klass (är inne på vår tredje nu, och blir fjärde till hösten) har inte heller med barn att göra, utan våra egna preferenser.
Jo kombi är en väldigt trevlig typ av bil, praktisk utan att bli onödigt stor, tung och hög. Det är tråkigt att typen sakta försvinner. SUV:ar har ju en fördel om man är gammal och skröplig med den höga sittpositionen, och förstås så ser man bättre, men när så många har SUV:ar så handlar det snarare om att man ser sämre med en vanlig bil förstås.
Citat:
Nja, jag var väldigt seriöst inne på en Taycan när jag skulle byta bil i somras. Problemen är tre gällande ekonomin;
1. Även om baspriset för enklaste Taycan är OK (startar runt 900), så är det rätt sega bilar. Du måste ju upp till 4S eller Turbo för att få liknande prestanda som Tesla, och då drar de plötsligt iväg i pris. Så då för du välja på en slö bil för runt 900 i grundpris, eller välja en bil för 1,5 mille (vilket är dubbelt som mycket som en M3P).
Jop, samtidigt att gnälla på att en bil med över 400 hästar är slö känns lite som en överdrift. Men absolut, sett till priset jämfört med en Model S så är den ju inte lika snabb, rakt framåt i alla fall. Och den är mindre och trängre och sannolikt mycket dyrare i underhåll och så. Men det kommer liksom på köpet när man köper en Porsche. Det är ju samma om man exempelvis jämför en Audi Q5 mot en Macan eller liknande.
Citat:
2. Snål utrustning som standard. När du köper en Porsche, oavsett om en Taycan eller elbil, så är de enormt snålt utrustade. När jag kikade på enklaste Taycan som startade runt 900 (och då ändå är en rätt slö bil), så bara för att lägga på ingen lyx, men bara grundfunktioner/hygienfaktorer i en modern bil, så var jag snabbt upp på 1,4 i varukorgen.
500K i extrautrustning bara för grundfunktionalitet låter förstås väldigt dyrt, men jag gissar att du använder grundfunktionalitet ganska brett här? Men igen är det ju så med en Porsche liksom. Till exempel köper många till keramiska bromsar för hundratusentals kronor trots att de är objektivt sämre om man inte kör på bana, vilket få gör speciellt i Cayenne och liknande. Populärt tillval ändå, trots extremt gnissel i vardagen och så.
Citat:
3. Förmånsvärden. Då alla våra bilar är förmånsbilar så blir ju förmånsvärden och beskattning en viktig sak för totalekonomin. För min nuvarande Tesla AWD LR så har jag ett förmånsvärde på 4500/månaden. Med Taycan så hade jag hamnat på ett förmånsvärde på ca 14 000/månaden.
Tesla fick verkligen en vinstlott när de beräknade förmånsvärdena, men det har ju sansat sig på senare tid. Porsche däremot har alltid räknats som "lyx" och alltid varit väldigt dyr. Så igen är det mer en konsekvens av valet av Porsche än att Tesla är så bra.
Jo jag läste den där när den var ny. Men man får ju se till varifrån de får data också. Tinder är väl inte direkt appen för att träffa en partner, mer apparnas motsvarighet till sista beställningen på krogen. Sen handlar det om UK endast, vad jag förstår. Kanske inte helt applicerbart här. Och man vet ju inte hur de har utformat annonserna riktigt, de har med en bil på profilbilden antar jag, men hur ser den ut för den utan bil? Hade den haft en elcykel, en vovve, en fin bakgrund eller liknande kanske det hade haft en helt annan effekt liksom. Sen handlar det ju om vilka tjejer man vill träffa, är de de som värderar en dyr bil över annat? Inte för mig i alla fall.
Citat:
Det är precis lika sportiga bilar. I princip exakt samma bil. Bara olika "klisterlappar"/varumärken.
Vad jag menar är att en Porsche "sportbil" håller värdet bra, bättre än en Porsche SUV, för Porsche är ett traditionellt sportbilsmärke. Deras sportbilar blir klassiker. För Audi är det inte riktigt så, en Audi blir inte en klassiker på det viset förutom vissa väldigt specifika modeller. Typ "ur-Quattron" eller liknande med en massa rally-segrar i bagaget.
Taycan är visserligen inte en renodlad sportbil men det är en väldigt sportig bil ändå, och således tror jag chansen att den blir en "klassiker" är hyfsat stor. E-tron GT är en väldigt trevlig och sportig Audi men inte klassikermaterial på det sättet. Det kommer förstås från Porsches status. Går man upp i nivå ytterligare så är denna effekt mer tydlig, har man en Lamborghini, Ferrari eller liknande så håller den värdet rätt bra nästan oavsett modell, även om deras "sportbilar" förstås håller värdet ännu bättre. Lambos SUV kanske bygger rätt mycket på en Audi Q8 exempelvis (eller kanske inte, jag är inte så inläst på SUV:ar än mindre i dessa prisklasser) men mycket dyrare förstås, men också med bättre andrahandsvärde och mycket större chans att bli en "klassiker".
Eller om man ser det från ett annat perspektiv. Det finns ingen Audi (utanför några få väldigt specifika modeller) som har stigit i värde om man tar hänsyn till inflationen. Du kan ha en jättefin A6 från tidigt nittiotal som du har tagit hand om med silkeshandskar sedan dess, bara kört till kyrkan på söndagarna och så vidare, men den kommer ändå att vara värd en bråkdel av en ny A6:a liksom. Har du en 911 däremot och tar hand om den bra så är chansen rätt stor att du får rätt bra betalt, inte osannolikt att du får mer än nypriset plus inflation, speciellt om det är någon specialmodell eller så förstås.
Citat:
Jag byter till ny bil efter ca vartannat år, så för mig så behöver jag inte gissa mer långsiktigt än så.
Jo ok. Men du måste ju hålla med om att Teslas andrahandsvärde är ganska konstigt? Folk köper begagnade bilar över nybilspriset efter bonusen liksom, även innan pandemiproblemen. De är bra men inte så bra liksom. Alltså gissar jag att detta beror på deras unika position på marknaden, som nu börjar bli mindre unik, och således spår jag att deras andrahandsvärden kommer att sansa sig. En Tesla har ju nästan varit som ett hus i en storstad nu eller så, ingen idé att amortera för värdet stiger ändå liksom, men det är inte normalt för en bil som ju ändå är en förbrukningsvara.
Citat:
Jämför inte med E-klass. Det är en skön och mycket trevligare bil att köra. Även om den är vår "lastbil" så är den enormt mycket skönare att köra aktivt med än vilken stor och tung klumpig SUV som helst. Milsvid skillnad.
Jo det är klart. Men elbilar är ju också tunga så det är svårt att komma undan om man vill ha en elbil liksom.
Citat:
Dessutom är som sagt (vad jag tycker efter att ha testat) Ioniq 5 den absolut sämsta SUV jag någonsin rattat sett tills dess vägegenskaper.
Testa i verkligheten. Körde inte över 100 km/h med den. Problemet med Ioniq 5 är inte accelerationen (eller hastigheten) utan hur dåligt den tar kurvor och svängar. Samt den sämsta styr/rattkänslan jag träffat på.
Jo jag måste absolut testa, och det låter ju som ett problem på din beskrivning. Jag vet inte om det har att göra med att du körde RWD medan alla journalister körde AWD, våra taskiga vägar eller vad det kan vara, men det är ju liksom inte den gängse uppfattningen.
Jag såg exempelvis ett par amerikanska biljournalister igår på YT som testade AWD-modellen där den ena beställde denna bil för att ersätta sin Audi S4 som vardagsbil. Det behöver inte säga någonting förstås, han kanske var trött på sportigheten i S4 och uppskattade komfortfokus i Ioniq eller så kanske amerikaner har lite andra prioriteringar än oss, de brukar de ju ha. Men den verkar ju inte vara så kass ändå. Tidningen Elbilen har kört Ioniq RWD i långtest ett tag och de har lite kritik, mest för avsaknaden av baktorkare och andra smådetaljer om dörrhandtag och sånt. Men de nämner också bristen på känsla i styrningen, och att AWD modellen är stabilare och mer lättkörd. Den blev också årets bil i AMS både framröstad av journalisterna och läsarna, och årets kompaktbil vilket låter lite fel tycker jag, men de är ju rätt fokuserade på sportighet jämfört med andra biltidningar i Sverige så den borde inte vara en sådan katastrof.
Citat:
Men det fanns ändå många positiva aspekter och plus med den. Fanns minst lika många + som -. Så här skrev jag när jag testade den i höstas:
Men som sagt; testa själv och bilda dig en egen uppfattning när du fått provkört. Bilen skall ju vara till för att passa dig (inte mig, eller någon annan).
Jo absolut.