Svenska Tobii förhandlar om ögonspårningsteknik till Playstation VR 2

Permalänk
Melding Plague

Svenska Tobii förhandlar om ögonspårningsteknik till Playstation VR 2

Tobii levererar redan sin teknik till flera andra tillverkare av VR-headset och titulerar sig som världsledande inom ögonspårning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag känner fortfarande olustig till konceptet med ögonspårning. Om t.ex. Facebook köper upp Tobii så kommer det säkerligen användas för att kräva din uppmärksamhet på reklam (titta på klippet minst x sekunder för att gå vidare), lite som sonys patent på aktiv reklam (man behöver ställa sig upp och aktivt säga namnet på den som annonserar för att reklamen som visas ska sluta). Ja Sony har ett sånt patent:

Det kan såklart användas till bra saker (som att rendera effektivare med fokus på där man tittar för att ungefär dubblera fps). Jag tycker dock att riskerna med att integrera dessa sensorer är värre än de möjliga fördelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag känner fortfarande olustig till konceptet med ögonspårning. Om t.ex. Facebook köper upp Tobii så kommer det säkerligen användas för att kräva din uppmärksamhet på reklam (titta på klippet minst x sekunder för att gå vidare), lite som sonys patent på aktiv reklam (man behöver ställa sig upp och aktivt säga namnet på den som annonserar för att reklamen som visas ska sluta). Ja Sony har ett sånt patent:
https://content.fortune.com/wp-content/uploads/2019/12/sony-patent-8246454-01.png?w=840

Det kan såklart användas till bra saker (som att rendera effektivare med fokus på där man tittar för att ungefär dubblera fps). Jag tycker dock att riskerna med att integrera dessa sensorer är värre än de möjliga fördelarna.

Ögonspårning är dock nödvändigt för fortsatt utveckling av VR. Foveated rendering samt ögonspårning i kombination med ansiktsspårning för att visualisera ansiktsuttryck för din avatar är båda viktiga saker om vi ska få högre grafik i spel och öppna upp för möjligheten med virtuella kontor/möten.

Det där med att använda det för påtvingad reklam tror jag inte är någon risk, i alla fall inte innan vi ser det i större utsträckning på andra enheter, t.ex. det exemplet du tog upp med Sonys patent.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Jag minns tidiga versioner av Tobii, riktigt häftigt! Hoppas de lyckas få fram nåt med PSVR2 för det är en riktigt stor marknad.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Ögonspårning är dock nödvändigt för fortsatt utveckling av VR. Foveated rendering samt ögonspårning i kombination med ansiktsspårning för att visualisera ansiktsuttryck för din avatar är båda viktiga saker om vi ska få högre grafik i spel och öppna upp för möjligheten med virtuella kontor/möten.

Det där med att använda det för påtvingad reklam tror jag inte är någon risk, i alla fall inte innan vi ser det i större utsträckning på andra enheter, t.ex. det exemplet du tog upp med Sonys patent.

Bara för att vara extra tydlig: PSVR2 är ju en produkt från Sony. Det är precis VR och sånt som Meta/FB fokuserar på som bilden av deras ’metaversum’...

Nej, utvecklingen behöver inte strikt leda till det, och jag ser fördelar med tekniken (som DoF, foveated, dynamisk upplösning...) men tror inte det är så enkelt. Det går att göra bra VR utan dessa tekniker också. Just nu är ju priset på en VR-setup och grafikkort som är stora hindret för att det ska kunna öka

Permalänk
Medlem

Ser fram emot skräckspel där man hela tiden ser otäcka saker i kanten av synfältet som försvinner när man tittar rakt på dem.

Permalänk
Medlem

Fy tusan va coolt detta kommer bli! PSVR2 alltså.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Ureet:

Ser fram emot skräckspel där man hela tiden ser otäcka saker i kanten av synfältet som försvinner när man tittar rakt på dem.

Verkligen! Kan tänka mig att man skulle kunna få vissa effekter att kännas ännu mer verkliga också, tänker typ väder/regn och ljusförhållanden i allmänhet. Åtminstone i teorin

Permalänk
Medlem

Inget releasedatum för PSVR2 ännu förstås, men känns lite väl sent att börja förhandla om att att köpa teknik nu?! Eller handlar det egentligen om att Tobii anser sig ha en massa patent som Sony måste licensiera oavsett de redan gjort en egen implementation…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Ser fram emot skräckspel där man hela tiden ser otäcka saker i kanten av synfältet som försvinner när man tittar rakt på dem.

"Ser fram emot"... Vad är det med dig?

Jeff i Half Life är nog det värsta jag står ut med. Det där låter inte kul alls.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Mayhem SWE:

Inget releasedatum för PSVR2 ännu förstås, men känns lite väl sent att börja förhandla om att att köpa teknik nu?! Eller handlar det egentligen om att Tobii anser sig ha en massa patent som Sony måste licensiera oavsett de redan gjort en egen implementation…

Det finns vissa spekulationer om att förhandlingarna eg. är mer eller mindre avklarade, men att de gått ut med det av andra mer byråkratiska skäl snarare än PR-skäl. Skulle också kunna vara så att Sony har hårdvaran på plats, men insett att de saknar mjukvara för att utöka exempelvis spårningens precision eller liknande och vill licensiera det. Men nu gissar jag mest lite

Permalänk
Medlem

Hoppas de "vinner" och blir inkluderade i PSVR2! Ögonspårning och VR är framtiden. Ser ingen risk att spelande avbryts för reklam och att jag plötsligt måste resa mig upp och skrika Mcdonalds för att få fortsätta spela. Kanske är större hot på PC-marknaden och typ Meta/FB där en stor skara mainstreampublik finns.

Permalänk

Nice, minns när man testade en relativt tidig variant av deras eyetracker om det var 2011 eller 2013 kanske, tyckte responstiden då var relativt hög men konceptet häftigt och det var något de jobbade på att förbättra. Nu sådär kanske 10 år senare är det säkert mycket bättre, så skulle vara häftigt om de får genom den dealen, verkar ju redan som psvr2 verkar vara ungefär vad man förväntar sig av VR, iaf konceptuellt och förhoppningsvis gör starkare hårdara att de blir av med sina barnsjukdomar (blev åksjuk av att testa driveclub, sista spelet jag testade av demospelen på psvr kort efter release).

Permalänk
Medlem

Jag gillar min Tobii Eye Tracker 5. Fin svensk teknik.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag använder min tobii 5 var dag och tycker att det är kul att det sker utveckling på denna front.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Verkligen! Kan tänka mig att man skulle kunna få vissa effekter att kännas ännu mer verkliga också, tänker typ väder/regn och ljusförhållanden i allmänhet. Åtminstone i teorin

Dynamic light finns redan i Ubisofts spel om man använder eyetracker. Riktigt nice faktiskt.

0.50 ca

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Hoppas detta går igenom. Dels för att det borde göra PSVR2 till en bättre produkt och dels för att jag har några tusen i Tobii stonks.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara för att vara extra tydlig: PSVR2 är ju en produkt från Sony. Det är precis VR och sånt som Meta/FB fokuserar på som bilden av deras ’metaversum’...

Nej, utvecklingen behöver inte strikt leda till det, och jag ser fördelar med tekniken (som DoF, foveated, dynamisk upplösning...) men tror inte det är så enkelt. Det går att göra bra VR utan dessa tekniker också. Just nu är ju priset på en VR-setup och grafikkort som är stora hindret för att det ska kunna öka

Och hur ska grafiken kunna utvecklas ytterligare på prestanda-låsta system som PS5 och Quest (och senare Valve 'Deckard')? Visst kan du göra bra VR upplevelser genom att kasta mer prestanda på problemet men faktum är att med den kommande releasen av PSVR2 och Oculus kliv mot standalone så behövs det andra lösningar, och där kommer foveated rendering in i bilden.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Och hur ska grafiken kunna utvecklas ytterligare på prestanda-låsta system som PS5 och Quest (och senare Valve 'Deckard')? Visst kan du göra bra VR upplevelser genom att kasta mer prestanda på problemet men faktum är att med den kommande releasen av PSVR2 och Oculus kliv mot standalone så behövs det andra lösningar, och där kommer foveated rendering in i bilden.

Upplösningen lär ju inte öka under konsolen livstid heller, så lasten borde inte bli avsevärt högre tänker jag. Och det finns andra saker man kan göra som att köra FSR om man behöver mer prestanda. Ögonspårning är inte den enda vägen framåt, men jag ser att det skulle kunna hjälpa att medföra bättre prestanda och bildkvalitet (något som jag sagt flera gånger redan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag känner fortfarande olustig till konceptet med ögonspårning. Om t.ex. Facebook köper upp Tobii så kommer det säkerligen användas för att kräva din uppmärksamhet på reklam (titta på klippet minst x sekunder för att gå vidare), lite som sonys patent på aktiv reklam (man behöver ställa sig upp och aktivt säga namnet på den som annonserar för att reklamen som visas ska sluta). Ja Sony har ett sånt patent:
https://content.fortune.com/wp-content/uploads/2019/12/sony-patent-8246454-01.png?w=840

Det kan såklart användas till bra saker (som att rendera effektivare med fokus på där man tittar för att ungefär dubblera fps). Jag tycker dock att riskerna med att integrera dessa sensorer är värre än de möjliga fördelarna.

De kommer även kunna göra dolda marknadsundersökningar. Vissa en bild med flera objekt och få data på vad folks ögon drar sig till mest, etc.

Finns alltid dåliga saker med innovativ. Själv känner jag det bara positivt.
T.ex i bilar kunde ögonspårning känna av om personen rattsurfade och göra sig till känna... Mobilen kunde känna att du kör och därför inte tillåta för lång blick.
Och vid nattkörning kunde bilen se om du somnade vid ratten.
Så allt går ju att använda på bra och dåliga sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

De kommer även kunna göra dolda marknadsundersökningar. Vissa en bild med flera objekt och få data på vad folks ögon drar sig till mest, etc.

Finns alltid dåliga saker med innovativ. Själv känner jag det bara positivt.
T.ex i bilar kunde ögonspårning känna av om personen rattsurfade och göra sig till känna... Mobilen kunde känna att du kör och därför inte tillåta för lång blick.
Och vid nattkörning kunde bilen se om du somnade vid ratten.
Så allt går ju att använda på bra och dåliga sätt.

Hoppas såklart att du har rätt, men inte så troligt att bara de positiva aspekterna av ny teknik kommer se dagens ljus. Finns alltid företag och människor som försöker utnyttja varje litet kryphål och ny möjlighet. Hoppas också att människor skulle säga nej till tjänster som skulle börja använda denna typ av ’aktiv reklam’, men litar inte på alla att göra det...

Vi får se vart det leder, men jag vill se bra track-record på implementationerna och vänta ett bra tag innan jag hoppar på i alla fall. Hoppas det går bra, kanske EU gör någon vettig lag angående sådant?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Storage Jar:

Dynamic light finns redan i Ubisofts spel om man använder eyetracker. Riktigt nice faktiskt.

0.50 ca
https://youtu.be/ID5GjiLhDDA

Wow, det där hade jag helt missat! Sjukt häftigt, och där används det på ett sätt som jag verkligen gillade från det korta som gick att se. T.ex när ljuset justerades beroende på om man tittade ut genom dörröppningen eller inåt mot inomhusmiljön. Om något sådant faktiskt blir verklighet med PSVR2 kommer det bli lockande att investera i det

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Wow, det där hade jag helt missat! Sjukt häftigt, och där används det på ett sätt som jag verkligen gillade från det korta som gick att se. T.ex när ljuset justerades beroende på om man tittade ut genom dörröppningen eller inåt mot inomhusmiljön. Om något sådant faktiskt blir verklighet med PSVR2 kommer det bli lockande att investera i det

Har ni testat någon modern ögonspårning på Sweclockers? Det hade varit intressant annars.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av johanandersson:

Har ni testat någon modern ögonspårning på Sweclockers? Det hade varit intressant annars.

Jag har provat någon Tobii-variant "privat" när jag pluggade, men jag minns inte vilken version det var. Hade några kursare som gjorde sina kandidater på Tobii/i samarbete med, sjukt intressant Men skulle kunna vara ett kul uppslag att prova igen, får kika på det!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Nailed it? #19423950

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Spooky!

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag gillar min Tobii Eye Tracker 5. Fin svensk teknik.

Skrivet av adzer:

Jag använder min tobii 5 var dag och tycker att det är kul att det sker utveckling på denna front.

Skrivet av Storage Jar:

Dynamic light finns redan i Ubisofts spel om man använder eyetracker. Riktigt nice faktiskt.

0.50 ca
https://youtu.be/ID5GjiLhDDA

Jag har länge funderat på att köpa en av deras eye trackers. Har dock en 32-tums skärm, och de stödjer väl endast upp till 27 tum? Någon av er som testat den med större skärm?

Överlag, vad tycker ni att den ger till spelupplevelsen?

Och har ni testat att styra Windows? Typ byta YouTube klipp eller så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag har länge funderat på att köpa en av deras eye trackers. Har dock en 32-tums skärm, och de stödjer väl endast upp till 27 tum? Någon av er som testat den med större skärm?

Överlag, vad tycker ni att den ger till spelupplevelsen?

Och har ni testat att styra Windows? Typ byta YouTube klipp eller så?

Jag har faktiskt en 32 tums skärm och det är lite mer ostadigt upp i hörnen och den är mer känslig för avstånd, ljusförhållanden och liknande jämfört med om du har en mindre skärm. Med det sagt så tycker jag att det fungerar mycket bra rent generellt.

Jag har använt den mycket istället för en mus med gott resultat. Det viktigaste är att ha en bra mjukvara och personligen så använder jag Talon Voice som har bra stöd för tobii.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag har faktiskt en 32 tums skärm och det är lite mer ostadigt upp i hörnen och den är mer känslig för avstånd, ljusförhållanden och liknande jämfört med om du har en mindre skärm. Med det sagt så tycker jag att det fungerar mycket bra rent generellt.

Jag har använt den mycket istället för en mus med gott resultat. Det viktigaste är att ha en bra mjukvara och personligen så använder jag Talon Voice som har bra stöd för tobii.

Tack så jättemycket för svaret! Får kolla upp Talon Voice. Låter som att det funkar helt ok med 32 tum, men att de inte kan garantera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

De kommer även kunna göra dolda marknadsundersökningar. Vissa en bild med flera objekt och få data på vad folks ögon drar sig till mest, etc.

Finns alltid dåliga saker med innovativ. Själv känner jag det bara positivt.
T.ex i bilar kunde ögonspårning känna av om personen rattsurfade och göra sig till känna... Mobilen kunde känna att du kör och därför inte tillåta för lång blick.
Och vid nattkörning kunde bilen se om du somnade vid ratten.
Så allt går ju att använda på bra och dåliga sätt.

Kolla denna:
https://www.independent.co.uk/tech/moviepass-track-eyes-phone...

Totalt skräp, sånt vill inte jag att vi ska ha mer av