Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Njae. Då har du missat lite (mitt svar iaf.). Det beror på biltillverkare, bilmodell och även mjukvaruversion.

På tex. min Tesla så är 100% faktiskt 100%.

Så svaret är; det varierar.

kanske deras batterier hanteras bättre termiskt än andra? bateriers "sweet spot" för åldring är väll runt 15 grader?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Njae. Då har du missat lite (mitt svar iaf.). Det beror på biltillverkare, bilmodell och även mjukvaruversion.

På tex. min Tesla så är 100% faktiskt 100%.

Så svaret är; det varierar.

Snackade med en säljare på Svenska Bilgruppen i Handen häromveckan. Han kör Tesla M3 själv. Han menade på att med Tesla var det extra viktigt att alltid helst ligga över 15-20% och max runt 80-85%. Samt endast ladda 100% om man verkligen måste, men absolut inte oftare än nödvändigt.

Han sa att det gäller specifikt för Teslabilar, medans de flesta andra elbilsmärken kunde man vara mindre noga med. När jag frågade varför så var hans korta svar att det handlade främst om batteritypen Tesla använder.

Men nu när jag läste det du skrev så börjar jag undra om det är just det det handlar om, att Teslabilarna "öppnat upp" hela batterikapaciteteten, medans andra märken behåller en marginal genom att aldrig låta batteriet maxas åt något håll. Kanske därför det är mer noga att aldrig nå min/max värden med Tesla? Vad vet jag, jag bara spekulerar...

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Vilken Ionic 5 blev det ? Advance 305Hk ?

Gällande Tesla, det är ett bra sätt att lägga över mer problem på bilägarna och samtidigt hävda lång räckvidd ... då skall egentligen en 100% laddad annan bil som har räckvidd säg 400 km (som är kanske 90% av max batterikapacitet) lägga på 10% (~40km) extra och Tesla skall räkna av 10% på sina 500 km, vips så är det snarlikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Snackade med en säljare på Svenska Bilgruppen i Handen häromveckan. Han kör Tesla M3 själv. Han menade på att med Tesla var det extra viktigt att alltid helst ligga över 15-20% och max runt 80-85%. Samt endast ladda 100% om man verkligen måste, men absolut inte oftare än nödvändigt.

Han sa att det gäller specifikt för Teslabilar, medans de flesta andra elbilsmärken kunde man vara mindre noga med. När jag frågade varför så var hans korta svar att det handlade främst om batteritypen Tesla använder.

Men nu när jag läste det du skrev så börjar jag undra om det är just det det handlar om, att Teslabilarna "öppnat upp" hela batterikapaciteteten, medans andra märken behåller en marginal genom att aldrig låta batteriet maxas åt något håll. Kanske därför det är mer noga att aldrig nå min/max värden med Tesla? Vad vet jag, jag bara spekulerar...

Det är liknande batterikemier (litiumjonbatteri) som andra tillverkare, och förutom batterier från Panasonic/Tesla-fabrikerna så köper Tesla en massa batterier från både LG och många av de vanliga kinesiska tillverkarna. Så killen du pratade med har fel. Är inget unikt, och för alla litiumjonbatteri gäller att de degraderas kraftigt av att laddas och ligga länge på 100% (även i datorer och telefoner) eller när de är helt urladdade och ligger på 0%. Ingen skillnad där.

Det handlar som du är inne på att Tesla låter användarna använda större delen av kapaciteten. Helt skall man inte ligga på 100% i längre än ca 1 timme innan avfärd.

Tesla har dock en annan typ av batterikemi, järnfosfatbatterier (LPF), i sina M3 (basversionen). De kan ligga på 100% hur länge som helst utan problem. Så även hos Tesla finns variationer mellan olika bilmodeller som har andra batterikemier än litiumjonbatteri (som tex. dessa LFP).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Vilken Ionic 5 blev det ? Advance 305Hk ?

Gällande Tesla, det är ett bra sätt att lägga över mer problem på bilägarna och samtidigt hävda lång räckvidd ... då skall egentligen en 100% laddad annan bil som har räckvidd säg 400 km (som är kanske 90% av max batterikapacitet) lägga på 10% (~40km) extra och Tesla skall räkna av 10% på sina 500 km, vips så är det snarlikt.

Nja, det är inget större problem. Samma sak gäller alla enheter och prylar med litiumjonbatteri. Gäller bara att inte långa stunder ligga på 100% eller 0%.

Själv så vill jag ha tillgång på hela batteriet när jag skall åka långt. Då kan jag ladda till 100% innan jag åker. Till vardags så räcker dock fint att ladda till 80% (använder inte ens i närheten av den kapaciteten till vardags).

Så lite felaktigt och ogrundat att du dissar Tesla där. Ogillar du de som bolag?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

Nån som har erfarenhet av Care by Volvo?

Tittar på en Volvo XC40 Recharge 36 mån, 1000 mil/år.
Det man får betala själv är vägskatten typ 360 kr/år.
Månadskostnad för denna bil blir 4490kr i grundutförande där allt ingår(försäkring, service osv.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Så lite felaktigt och ogrundat att du dissar Tesla där. Ogillar du de som bolag?

Ni tycker olika om en funktion, din fråga gör inget annat än att försöka trigga någon form av onödig tesla vs inte tesla-diskussion.

Skrivet av Zachtionman:

Nu blir jag snart elbilsförare!
Ska leasa via jobbet och bestämde mig för en Hyundai Ioniq 5. 1 års leveranstid, minst... Kollade runt lite med andra märken men det verkar vara ungefär samma för de flesta elbilar med 4x4. Ringde runt till ett par handlare inom 20 mils radie och vipps var det en handlare som fått en avbokning på exakt den specifikation som jag ville ha som redan är tillverkad och står på färja till Sverige. Så nu kommer den om bara ett par veckor. Ibland ska man ha tur

Meeeeh, min säljare sa att inga AWDs var påväg, att alla var försenade! Nu måste jag spendera en dag med att ringa runt till varenda handlare i landet, vill också ha min om ett par veckor

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ni tycker olika om en funktion, din fråga gör inget annat än att försöka trigga någon form av onödig tesla vs inte tesla-diskussion.

Man kan tycka olika om funktionen, ja. Men det var Daniel som hängde ut specifikt Tesla. Det känns ju galet IMO.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Meeeeh, min säljare sa att inga AWDs var påväg, att alla var försenade! Nu måste jag spendera en dag med att ringa runt till varenda handlare i landet, vill också ha min om ett par veckor

Hahah ja en sak har jag lärt mig efter att ha ringt runt till så väldigt många handlare, de flesta vet egentligen inte så mycket utan tycker det är viktigare att säga det som får dig att välja just den säljaren. Helt i sakens natur och jag hade gjort lika sant, men man behöver inte lita på allt de säger. Vad jag har hört och nu fått bevis på är att Hyundai fått in fruktansvärt många ordrar och att det jobbas för fullt för att köra ut beställningarna för 2022 års modell innan någon produktion av 2023 börjar. Enligt säljaren jag nu hade tur och fick tag på en bil genom så kommer det rulla in bilar sakta men säkert under vår o sommar som beställdes för ett år sedan. När folk väntat så länge så hinner väl livet och prioriteringar ändras och plötsligt behövs inte bilen när den väl kommer. Så ta du o ring runt / maila så har du kanske tror också. Men jag tror faktiskt jag "vann på lotto"

Ps. Innan jag hittade den jag nu beställde har jag för mig jag hade kontakt med en säljare som hade en AWD advanced med svart klädsel som kommer i oktober. Långt bort men bättre än om över ett år. Skicka PM om intresserad

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är liknande batterikemier (litiumjonbatteri) som andra tillverkare, och förutom batterier från Panasonic/Tesla-fabrikerna så köper Tesla en massa batterier från både LG och många av de vanliga kinesiska tillverkarna. Så killen du pratade med har fel. Är inget unikt, och för alla litiumjonbatteri gäller att de degraderas kraftigt av att laddas och ligga länge på 100% (även i datorer och telefoner) eller när de är helt urladdade och ligger på 0%. Ingen skillnad där.

Det handlar som du är inne på att Tesla låter användarna använda större delen av kapaciteten. Helt skall man inte ligga på 100% i längre än ca 1 timme innan avfärd.

Tesla har dock en annan typ av batterikemi, järnfosfatbatterier (LPF), i sina M3 (basversionen). De kan ligga på 100% hur länge som helst utan problem. Så även hos Tesla finns variationer mellan olika bilmodeller som har andra batterikemier än litiumjonbatteri (som tex. dessa LFP).

Intressant, tack för redogörelsen. Man lär sig nåt nytt varje dag här

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Hahah ja en sak har jag lärt mig efter att ha ringt runt till så väldigt många handlare, de flesta vet egentligen inte så mycket utan tycker det är viktigare att säga det som får dig att välja just den säljaren. Helt i sakens natur och jag hade gjort lika sant, men man behöver inte lita på allt de säger. Vad jag har hört och nu fått bevis på är att Hyundai fått in fruktansvärt många ordrar och att det jobbas för fullt för att köra ut beställningarna för 2022 års modell innan någon produktion av 2023 börjar. Enligt säljaren jag nu hade tur och fick tag på en bil genom så kommer det rulla in bilar sakta men säkert under vår o sommar som beställdes för ett år sedan. När folk väntat så länge så hinner väl livet och prioriteringar ändras och plötsligt behövs inte bilen när den väl kommer. Så ta du o ring runt / maila så har du kanske tror också. Men jag tror faktiskt jag "vann på lotto"

Ps. Innan jag hittade den jag nu beställde har jag för mig jag hade kontakt med en säljare som hade en AWD advanced med svart klädsel som kommer i oktober. Långt bort men bättre än om över ett år. Skicka PM om intresserad

Har redan dragit ihop en Excel med ett 30-tal mailadresser till ÅF som jag tänkte spamma Har en liggande beställning som är preliminär i november, men tack ändå för erbjudandet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var är min EV6?

Har bara gått två veckor av sju månaders väntan 😅

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nja, det är inget större problem. Samma sak gäller alla enheter och prylar med litiumjonbatteri. Gäller bara att inte långa stunder ligga på 100% eller 0%.

Själv så vill jag ha tillgång på hela batteriet när jag skall åka långt. Då kan jag ladda till 100% innan jag åker. Till vardags så räcker dock fint att ladda till 80% (använder inte ens i närheten av den kapaciteten till vardags).

Om de är ensamma (vet ej) i att ha 100% av 100% tillgängligt och de andra har säkerhetsmarginaler så är det inte ogrundat som tes men måste så klart verifieras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

Om de är ensamma (vet ej) i att ha 100% av 100% tillgängligt och de andra har säkerhetsmarginaler så är det inte ogrundat som tes men måste så klart verifieras.

Jag tror att alla har en buffert och vad jag har sett så är det nettokapaciteten man annonserar och så. Har E-tron 95kWh brutto och 86 netto så är det ju 86 som står i annonser och specifikationer, att den är 95 "egentligen" är ju något man får läsa sig till i recensioner eller så oftast.

Det handlar dels om att "behålla 100%" längre, för E-tron exempelvis kan ju netto-kapaciteten gå ner 10% utan att bruttokapaciteten påverkas, om man tittar på batterihälsa i menyerna eller så. Men också om att kunna ladda till "100%" utan att batteriet ska påverkas av onödigt slitage, med högre hastighet än om det faktiskt hade varit till 100% (detta kommer dock att påverkas när batteriet tappar kapacitet med åldern). En annan aspekt är ju att kunna ladda till 100% utan att exempelvis "motorbromsen" slutar fungera. Jag har läst om bilar där 100% laddning innebär att de inte kan regenerera för batteriet är ju fullt, så om man förväntar sig den kraftiga motorbroms man annars har så kan ju det vara lite läskigt när den plötsligt är obefintlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror att alla har en buffert och vad jag har sett så är det nettokapaciteten man annonserar och så. Har E-tron 95kWh brutto och 86 netto så är det ju 86 som står i annonser och specifikationer, att den är 95 "egentligen" är ju något man får läsa sig till i recensioner eller så oftast.

Det handlar dels om att "behålla 100%" längre, för E-tron exempelvis kan ju netto-kapaciteten gå ner 10% utan att bruttokapaciteten påverkas, om man tittar på batterihälsa i menyerna eller så. Men också om att kunna ladda till "100%" utan att batteriet ska påverkas av onödigt slitage, med högre hastighet än om det faktiskt hade varit till 100% (detta kommer dock att påverkas när batteriet tappar kapacitet med åldern). En annan aspekt är ju att kunna ladda till 100% utan att exempelvis "motorbromsen" slutar fungera. Jag har läst om bilar där 100% laddning innebär att de inte kan regenerera för batteriet är ju fullt, så om man förväntar sig den kraftiga motorbroms man annars har så kan ju det vara lite läskigt när den plötsligt är obefintlig.

Du har helt rätt, med 100% laddning är batterierna nästan aldrig fult laddade, eftersom REGEN ska fungera. Även när bilen har 100%. (Va väll någon sunk MG modell som inte följde detta, även MGZE EV eller vad den heter, den har ingen Regen alls när man kör på farthållare då den är ICE konventerad så den är programerad att endast bromsa med skivorna. )

Lika så är det många biltillverkare som gör batteripacken större än den angivna kapaciteten, tesla gör det bla.. eftersom de räknar med 2-5% degradation på batterierna de första 6 månaderna.

Dessa 2 saker pratar Tesla björn om i princip varje video och han läser ut siffrorna med en OBD läsare som läser data ur bilen, alltså inte samma siffror som visas i GOMen. Så det är ganska solklara uppgifter.

Smart och bra

Permalänk
Medlem

Funderade på en sak som novis. Hur fungerar regen? Bromsar bilen med skivbromsarna? Isåfall lär den ju slita rätt ordentligt på dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Funderade på en sak som novis. Hur fungerar regen? Bromsar bilen med skivbromsarna? Isåfall lär den ju slita rätt ordentligt på dom?

Tvärt om används bromsarna otroligt lite vilket leder till rostiga skivor.. Kan vara bra att motionera bromsarna genom att lägga bilen i neutral och bromsa i nedförsbacke. Annars använder bilen elmotorn för att bromsa så mycket den kan.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men i så fall stämmer ju min tes ... endast Tesla kör utan buffer ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Jobbigt med din sambo. Förstår att det inte är lätt att hitta en bil som passar henne.

Så farligt är det inte, och jag har ju vant mig. Jag kör inte i "Sport+"-läget när hon åker med exempelvis, men det är ju trevligt (eller snarare roligt) när jag åker själv eller med sonen.

Citat:

Håller med dig om den märkliga kombinationen av SUV/off road och sportighet. Blir väldigt motstridiga extremer som skall bakas samman i någon slags "ohelig" kompromiss.

Jo. Jag tror det handlar om att branschen har pushat oss mot SUV:ar i ganska hög utsträckning samtidigt som många uppenbarligen vill ha det. För bilbranschen handlar det ju om att kunna ta mer betalt för samma komponenter, motiveringen bland köparna är svårare men dels är det ju trendigt med sådana bilar nu, men jag tror att mycket beror på att de kapitalstarka i samhället börjar bli ganska gamla och skröpliga nu och då behöver de bilar som är lite högre och så. Men de vill ju inte komma till insikten att de borde köpa en "pensionärsbil" således är de mottagliga för all marknadsföring om "sportiga SUV:ar".

Citat:

Om jag någon gång skaffar en SUV (har inte det behovet i dagsläget) så blir det en klassisk (gärna äldre modell) av Land Rover eller gällande nya bilar en Jeep Wrangler eller G-wagen.

Jag var, och är väl fortfarande i viss mån, ganska emot SUV:ar men sen jobbade jag på Volvo och körde en väldig massa av deras bilar och XC90 funkade ju rätt bra ändå. Man känner ju tyngden och så men den är helt ok. Stor skillnad mot typ Suburban och liknande jag hade kört innan, men också mot typ Range Rover och så tycker jag, mer personbilslik.

Citat:

Visst finns det snygga bilar idag. Även om jag personligen tycker Iq5 är grymt ful, och inte så imponerad av Tesla (fula frontar), EV6 (ful bak), BMW (ful grill), Taycan (dock snyggare än Tesla), Polestar 2 (ful grill, snygg bak) så finns det absolut bilar med lyckad design.

Honda E och Fiat 500 är två små elbilar som jag tycker verkligen lyckats fint med sin retrodesign. Gillar formgivningen skarpt på bägge. Dock tycker jag inte att Honda E är prisvärd eller praktisk. Alldeles för kort range, dålig 1-fasladdning och för högt pris i förhållande till vad man får. Men jag gillar verkligen desginen!

Precis. 500 tyckte jag var nice när den kom och de har ju hållit sig i skinnet lite mer än typ Mini, men ändå rätt nära att liksom bli en parodi på sig själv, Mini är ju långt över den gränsen. Honda E däremot har de verkligen lyckats med designmässigt, både ute och inne. Och det finns ju annat som lockar med den också, att den är smidig i stan exempelvis, jag hade en Iq ett tag och det underlättade parkering och liknande väldigt mycket. Men också bakhjulsdrift.

Citat:

Dock; det viktigaste för mig är körkänslan och andvändbarheten. Att köpa en bil enbart för designen får man göra om man har plats (och råd) med ett stort garage som museum.

Jo. För mig är väl användbarhet som är viktigast, den måste vara praktisk nog för oss. Elbil ger ju ytterligare aspekter att tänka med räckvidd, laddning och sånt som man inte behöver tänka på med en fossilbil. Väghållning får inte vara katastrof men dagens bilar är sällan katastrof där i mina ögon.

Citat:

För mig är det viktigare att interiören är snygg och lyckad. Det är ju den som man ser 95% av tiden man använder bilen.

Det håller jag absolut med om. Det är ju inredningen man ser hela tiden när man använder bilen och den som liksom sätter upplevelsen. Således kändes Kona inte så kul jämfört med Ioniq även om exempelvis infotainment och räckvidd var typ samma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av atego:

Du har helt rätt, med 100% laddning är batterierna nästan aldrig fult laddade, eftersom REGEN ska fungera. Även när bilen har 100%. (Va väll någon sunk MG modell som inte följde detta, även MGZE EV eller vad den heter, den har ingen Regen alls när man kör på farthållare då den är ICE konventerad så den är programerad att endast bromsa med skivorna. )

Lika så är det många biltillverkare som gör batteripacken större än den angivna kapaciteten, tesla gör det bla.. eftersom de räknar med 2-5% degradation på batterierna de första 6 månaderna.

Dessa 2 saker pratar Tesla björn om i princip varje video och han läser ut siffrorna med en OBD läsare som läser data ur bilen, alltså inte samma siffror som visas i GOMen. Så det är ganska solklara uppgifter.

Smart och bra

Jo i princip alla gör ju det, och det är ju naturligt. Ingen vill ju se degradering på batterikapaciteten när de har köpt en bil för en halv eller en miljon liksom, och kan man göra det osynligt för förstaköparen har man nog vunnit mycket. Sen förstås buffert för regenerering, snabba upp laddningen av de sista procenten med mera.

Skrivet av Daniel75:

Men i så fall stämmer ju min tes ... endast Tesla kör utan buffer ?

Tesla kör inte utan buffert, däremot kanske den är lite mindre än det normala. Å andra sidan verkar det ju inte vara något problem då de inte tappar mer än andra elbilar i kapacitet över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Hur är det med dina andra prylar? Din telefon, dator, elhandverktyg, mm?

Är 100% där äkta 100%, eller luras de också?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En annan aspekt är ju att kunna ladda till 100% utan att exempelvis "motorbromsen" slutar fungera. Jag har läst om bilar där 100% laddning innebär att de inte kan regenerera för batteriet är ju fullt, så om man förväntar sig den kraftiga motorbroms man annars har så kan ju det vara lite läskigt när den plötsligt är obefintlig.

Exakt så är det i många bilar. Ytterligare en orsak till att inte ladda till 90% eller 100% i vardagen. Reservera det enbart för långresor när ni verkligen behöver det.

Sedan; vad är nyttan med att ladda till 100% i vardagen? Behöver ni verkligen maxa räckvidden varenda dag?

Ladda normalt till 80% hemma så är allt grönt. De få enstaka långa resdagar ni har per är så laddar ni till 90% eller 100% när ni verkligen behöver det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Regen är när bilen mtorbromsar och använder elmotorn som generator för att ladda batterierna. Tänk gammaldags dynamo till en cykel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hur är det med dina andra prylar? Din telefon, dator, elhandverktyg, mm?

Är 100% där äkta 100%, eller luras de också?

Nu pratar vi bilar med ett batteri för kanske 150-200 000 kr eller mer. Ett batteri i en telefon kostar kanske 100 kr. För mig är det en väsentlig skillnad.

Permalänk
Medlem

Hej alla, kul med en sån här tråd. Har följt den i ett par veckor och märker att bilar och snabbladdning är ett hett ämne men alltså, laddboxar. Också en djungel.

Vilka källor använder ni som beslutsstöd? Fallgropar, typ abonnemang eller andra fåntratterier som ger hög slutnota finns det? Ska man låta boxen stå för lastbalans eller finns det någon vedertagen generell lösning?

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Jordfelsbrytare är ett måste på uttaget och jag rekommenderar starkt lastbalanserare. Då minskar den laddning av bilen om du t ex drar igång ugn och datorer hemma. Sedan när de stängs av när ni går och lägger er så ökas laddningen till bilen. Om inte så riskerar du att proppen går ett stup i kvarten. (så var det i min sommarstuga innan jag satte in en lastbalanserad laddare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo i princip alla gör ju det, och det är ju naturligt. Ingen vill ju se degradering på batterikapaciteten när de har köpt en bil för en halv eller en miljon liksom, och kan man göra det osynligt för förstaköparen har man nog vunnit mycket. Sen förstås buffert för regenerering, snabba upp laddningen av de sista procenten med mera.
Tesla kör inte utan buffert, däremot kanske den är lite mindre än det normala. Å andra sidan verkar det ju inte vara något problem då de inte tappar mer än andra elbilar i kapacitet över tid.

Här har TB kört ifrån 100% ner till 1% SoC och räknat med sista %en också.. då blev det endast 57.5 kWh i batteriet som ska ha 60.

https://youtu.be/PVBI9yJM92k?t=832

Finns fler exempel men orkar inte leta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Exakt så är det i många bilar. Ytterligare en orsak till att inte ladda till 90% eller 100% i vardagen. Reservera det enbart för långresor när ni verkligen behöver det.

Sedan; vad är nyttan med att ladda till 100% i vardagen? Behöver ni verkligen maxa räckvidden varenda dag?

Ladda normalt till 80% hemma så är allt grönt. De få enstaka långa resdagar ni har per är så laddar ni till 90% eller 100% när ni verkligen behöver det.

Håller med dig helt, sån hysteri att alltid ha 100% batteri laddat, fan alla som kör besin/Diesel, tankar dessa människor varje dag?

Jag kommer endast ladda min till 60-70%. Har 1.5 mil till jobbet så varför ska jag ladda till 100%? Totalt onödigt! Och detta gör jag på en leasad bil.

Permalänk
Medlem

Förutom Topp buffer som vi diskuterat så har även Tesla Bottombuffer! Se detta klipp:

https://youtu.be/NA1Ygc19Qxk?t=822

Usable remaining 44.9 kWh, det som visas i displayen...men när du når 0% och turtlemode så kan man se enligt "Expected remaining" 48.4, vilket betyder att det finns ca 4 kWh bottom buffer ochså. "Energy Buffer" 3.5 kWh.

Tesla har både topp och bottom buffer! Dock enligt TB är det bara ca 1 kWh skillnad, vilket är väldigt lite.

Även i TBs exel fil kan man se uppmätt capacitet mot vad det ska va så får man ut mindre vilket tyder på topp buffer.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvv...

Permalänk
Medlem

Börjar överväga det här med elbil. Två barn i bakåtvända stolar och en stor vagn, så finns inte supermånga rimliga alternativ, men varit och tittat på en ID.4 Pro Performance. Hade så klart gärna köpt en GTX, men tycker det börjar bli väl dyrt.

Försöker sätta mig in i vilka tillval man villhöver. Hur har ni som köpt/beställt den resonerat? Redan ganska mycket pengar, så tänker oss ganska standardutrustad, men vilka viktiga saker saknas? Ingår tex automatiskt helljus som standard, eller behöver man designpaket extriör för det?