Amd ryzen 9 5900x hög idle temps låga load temps
Hej!
I december byggde jag en ny dator med följande specs.
-Ryzen 9 5900x
-Asus tuf B550-pro
-Be Quiet Dark rock pro 4
-Kingston 32gb 3600mhz cl18
-coirsar Rm1000x PSU
-Mitt gamla extreme gaming 1060 6gb kort
Chassit är ett coirsair 4000x med 6 stycken chassifläktar och bra luftflöde till alla komponenter.
Nu till problemet.
När datorn är på idle/ google chrome igång och ligger på ca 8% cpu usage så har jag temperaturer på över 70 grader (upp till peaks på 78) i amd ryzen master. Jag har även koll på tempen i armoury crate och där läser den mestadels runt 67 grader på idle.
Vid omstart till bios så läser datorn en cpu temp runt 43 grader.
När jag stressar cpu med CPU-z och kör 100% load så sjunker temps ner till stabila 69 grader utan att spika upp och ner och håller en bra temperatur. och ca 63 grader i armoury crate. Jag får clockspeed på 4.4 ghz som ligger stabilt.
Pågrund av detta så luras datorn fläktkurvor att den är varm på idle och startar därmed chassifläktar och cpu fläktar på 100% speed och sjunker sedan något när jag benchar datorn och tempsen sjunker.
Kan även tillägga att jag ligger på ca 80 grader(ryzen master) när jag spelar och har ca 30% load, dvs fortfarande högre temps än på 100% load.
Min fråga är nu då, är detta ett problem som någon tidigare haft?
Har svårt att tro att det är hårdvaru relaterat eftersom att jag får både bra temps och bra clockspeed på 100% load.
Känns som att det sker en felavläsning när den är på idle.
Tacksam för all hjälp!