Amd ryzen 9 5900x hög idle temps låga load temps

Permalänk
Medlem

Amd ryzen 9 5900x hög idle temps låga load temps

Hej!

I december byggde jag en ny dator med följande specs.
-Ryzen 9 5900x
-Asus tuf B550-pro
-Be Quiet Dark rock pro 4
-Kingston 32gb 3600mhz cl18
-coirsar Rm1000x PSU
-Mitt gamla extreme gaming 1060 6gb kort
Chassit är ett coirsair 4000x med 6 stycken chassifläktar och bra luftflöde till alla komponenter.

Nu till problemet.

När datorn är på idle/ google chrome igång och ligger på ca 8% cpu usage så har jag temperaturer på över 70 grader (upp till peaks på 78) i amd ryzen master. Jag har även koll på tempen i armoury crate och där läser den mestadels runt 67 grader på idle.
Vid omstart till bios så läser datorn en cpu temp runt 43 grader.
När jag stressar cpu med CPU-z och kör 100% load så sjunker temps ner till stabila 69 grader utan att spika upp och ner och håller en bra temperatur. och ca 63 grader i armoury crate. Jag får clockspeed på 4.4 ghz som ligger stabilt.
Pågrund av detta så luras datorn fläktkurvor att den är varm på idle och startar därmed chassifläktar och cpu fläktar på 100% speed och sjunker sedan något när jag benchar datorn och tempsen sjunker.
Kan även tillägga att jag ligger på ca 80 grader(ryzen master) när jag spelar och har ca 30% load, dvs fortfarande högre temps än på 100% load.

Min fråga är nu då, är detta ett problem som någon tidigare haft?
Har svårt att tro att det är hårdvaru relaterat eftersom att jag får både bra temps och bra clockspeed på 100% load.
Känns som att det sker en felavläsning när den är på idle.

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du senaste bios och AMD chipset drivers? Vilket program använder du när du kollar mer än Armoury Crate?

HWINFO64 är ett bra program att kolla temperaturer med, då det faktiskt anger någorlunda rätt sådana. Har du skapat en fläktkurva i bios eller annorstädes, vilket kan vara en lösning på ditt problem? Har du ett chassi som ger bra luftflöde?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajsel:

Hej!

I december byggde jag en ny dator med följande specs.
-Ryzen 9 5900x
-Asus tuf B550-pro
-Be Quiet Dark rock pro 4
-Kingston 32gb 3600mhz cl18
-coirsar Rm1000x PSU
-Mitt gamla extreme gaming 1060 6gb kort
Chassit är ett coirsair 4000x med 6 stycken chassifläktar och bra luftflöde till alla komponenter.

Nu till problemet.

När datorn är på idle/ google chrome igång och ligger på ca 8% cpu usage så har jag temperaturer på över 70 grader (upp till peaks på 78) i amd ryzen master. Jag har även koll på tempen i armoury crate och där läser den mestadels runt 67 grader på idle.
Vid omstart till bios så läser datorn en cpu temp runt 43 grader.
När jag stressar cpu med CPU-z och kör 100% load så sjunker temps ner till stabila 69 grader utan att spika upp och ner och håller en bra temperatur. och ca 63 grader i armoury crate. Jag får clockspeed på 4.4 ghz som ligger stabilt.
Pågrund av detta så luras datorn fläktkurvor att den är varm på idle och startar därmed chassifläktar och cpu fläktar på 100% speed och sjunker sedan något när jag benchar datorn och tempsen sjunker.
Kan även tillägga att jag ligger på ca 80 grader(ryzen master) när jag spelar och har ca 30% load, dvs fortfarande högre temps än på 100% load.

Min fråga är nu då, är detta ett problem som någon tidigare haft?
Har svårt att tro att det är hårdvaru relaterat eftersom att jag får både bra temps och bra clockspeed på 100% load.
Känns som att det sker en felavläsning när den är på idle.

Tacksam för all hjälp!

Hej! Förmodligen icke relaterat,men skjuter från höften här;
Jag kände igen det där du skrev med hög Idle temp.
I mitt fall kom det efter senaste win-uppdateringen.
Efter kallstart/omstart går temp upp till 70-75°C.
Hade tidigare en Idle temp på 30°C . I mitt fall är det så att Windows widgets startar, maxar 1 kärna, och ger denna Idle temp. Stänger man av den i aktivitetshanteraren, så är det som förr, Idle 30°C.
Värt att kolla iaf. Jag använder Win 11, samt AMD 5800x.
Hoppas det löser sej
/H

Visa signatur

Den som söker, han letar

Permalänk
Medlem

Hej Hasse!

Du löste problemet och det var precis som du skrev! Stängde av det och nu är temps på ca 35, stort tack till dig!

Permalänk
Medlem

Om du vill stänga av widgets för gott..

Scrolla ner till mitten på denna sida, under

Disable Windows Widgets using Windows Registry

https://appuals.com/msedgewebview2-exe-consuming-memory-windo...

Visa signatur

| Fractal Design Meshify 2 Compact | Corsair AX860i |
| Msi Mag X570 Tomahawk | Ryzen 7 5800X | Noctua NH D15S |
| 2x16 GB G.Skill F4-3200C14 @ 3600C14| ASUS ROG Strix XG32UQ |
| MSI Geforce RTX Ventus 3X 4080 Super OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av s010di:

Hej, och tack för tipset, men fast jag sätter värdet till noll (0), så kvarstår problemet efter omstart. Jag har lämnat feedback om det i feedbackhubben. Få se om jag får respons.
/H

T9
Visa signatur

Den som söker, han letar

Permalänk
Medlem
Skrivet av s010di:

Vilket kanon tips, testat allt möjligt, tack 25 grader lägre Idle temp!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajsel:

Hej Hasse!

Du löste problemet och det var precis som du skrev! Stängde av det och nu är temps på ca 35, stort tack till dig!

Kul att det löste sej! 👍

Visa signatur

Den som söker, han letar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassse:

Hej, och tack för tipset, men fast jag sätter värdet till noll (0), så kvarstår problemet efter omstart. Jag har lämnat feedback om det i feedbackhubben. Få se om jag får respons.
/H

För min del så är problemet borta även efter omstart, d.v.s värdet 0 ändras inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stamp1s:

För min del så är problemet borta även efter omstart, d.v.s värdet 0 ändras inte..

Jag har gjort en ominstallation, det var på tiden. Nu verkar det fungera som tänkt.

Visa signatur

Den som söker, han letar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassse:

Hej! Förmodligen icke relaterat,men skjuter från höften här;
Jag kände igen det där du skrev med hög Idle temp.
I mitt fall kom det efter senaste win-uppdateringen.
Efter kallstart/omstart går temp upp till 70-75°C.
Hade tidigare en Idle temp på 30°C . I mitt fall är det så att Windows widgets startar, maxar 1 kärna, och ger denna Idle temp. Stänger man av den i aktivitetshanteraren, så är det som förr, Idle 30°C.
Värt att kolla iaf. Jag använder Win 11, samt AMD 5800x.
Hoppas det löser sej
/H

Hej, är detta bara Win 11 relaterat eller gäller samma för Win 10, dvs. att efter senaste uppdateringen så startas Windows Widgets varje gång man bootar in i Windows och sedan maxar programmet en kärna?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

Microsoft har nu släppt en uppdatering som fixar detta. Kolla Windows update så åtgärdas problemet med Widgets.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Hej, är detta bara Win 11 relaterat eller gäller samma för Win 10, dvs. att efter senaste uppdateringen så startas Windows Widgets varje gång man bootar in i Windows och sedan maxar programmet en kärna?

Hej. Jag har absolut ingen aning. Jag upptäckte det av en slump, och gav trådstartaren tips om att det kunde vara samma för denne. Tydligen var det så. I tråden finns tips för att avaktivera widgets helt och hållet..
/H

Visa signatur

Den som söker, han letar