Permalänk
Medlem

Vad hände med Lasermusen?

Ett jäkla tjatande om Lasermöss för några år sedan? Nu hör man aldrig det uttrycket?! Vad hände?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Skrivet av Ragnvlad:

Ett jäkla tjatande om Lasermöss för några år sedan? Nu hör man aldrig det uttrycket?! Vad hände?

De blev så vanliga så namnet blev meningslöst - istället fokuserar man på den faktiska prestandan man kan uppnå i form av optisk upplösning, oavsett om ljuskällan är en diod eller en eller flera laserkällor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Optical_mouse
https://www.lifewire.com/whats-the-difference-between-optical...

Permalänk

troligen "optiska" möss är billigare att tillverka och till 99.9% tillräckligt bra för alla med fördelen att inte är lika känsligt på vad du har för musmatta/underlag att läsa mot.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Gillade min lasermus Logitech G9X mus så länge den höll. Mycket skön att sikta med i spel. Följde med en låda med vikter så att man kunde justera tyngden efter egen smak. Ser inte heller så mycket lasermöss längre

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Jag hörde något om att Laser möss hade en acceleration man inte kunde stänga av helt och hållet så gamer marknaden såg till att den försvann.

Permalänk
Medlem

Ha, jag minns när lasermöss kom och dessutom så blev det populärt med glasmusmattor av någon anledning, och det fungerade tydligen inte så bra med alla modeller xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag hörde något om att Laser möss hade en acceleration man inte kunde stänga av helt och hållet så gamer marknaden såg till att den försvann.

Tror det var controllerchippet so mvar problemet men då optiska på 400dpi och 125hz även om jag föredrog 200hz via PS2 så gillade CS spelare Intelimoise explorer 3 och jag 4a.

Min trådlösa laser råtta var inte så gätte rolig. Logitek tidig trådlös.
Så gaming komunityn hoppade det hela. Har en G502 och kör 2000DPI men inte några 16000. Det går inte. I gamla spel 400 eller 800.
Verkar finnas lasermöss enligt HP gaming. Länken är daterad 2019.
https://www.hp.com/us-en/shop/tech-takes/optical-vs-laser-mou...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Optic Sword is thy future!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ha, jag minns när lasermöss kom och dessutom så blev det populärt med glasmusmattor av någon anledning, och det fungerade tydligen inte så bra med alla modeller xD

Jag kör fortfarande glas så jag fick utslag av någon av metal beläggningarna, (var nog inte bara aluminium i dem)
Jag har fått använda eltejp på undersidan då färjgen släptt både här och där. Har någon av de senare steelseries efter att de hade köpt upp företaget som tillverkade everglide.
Har kanske en kvar av dem. Tror inte det dok. everglide då. Kanske ligger någon stans.
Här är bilden på musmattan och både hur den ser ut under och då den används. Har en extra begagnad liggande men då gammal hådvara är svår att få tag på så får den ligga där den ligger.

Bilderna på länken är som sakt undersidan där jag tejpat för att färjen släpt och den andra som det ser ut på andra sidan då jag spelar.
https://imgur.com/a/riJvZmz

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen "optiska" möss är billigare att tillverka och till 99.9% tillräckligt bra för alla med fördelen att inte är lika känsligt på vad du har för musmatta/underlag att läsa mot.

Skrivet av StuntmanMike:

Jag hörde något om att Laser möss hade en acceleration man inte kunde stänga av helt och hållet så gamer marknaden såg till att den försvann.

Om du inte ser något synligt ljus under din optiska mus, är chansen väldigt stor att den är baserad på IR-laser. Titta på produktspecen för många Logitechmöss exempelvis. Som jag skrev förut: det är otroligt vanligt och folk har slutat använda det som säljargument.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant! Glasmusmatta är ju också ngt. jag totalt hade förträngt?! Känns som om det varit några små olika trender genom åren.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Om du inte ser något synligt ljus under din optiska mus, är chansen väldigt stor att den är baserad på IR-laser. Titta på produktspecen för många Logitechmöss exempelvis. Som jag skrev förut: det är otroligt vanligt och folk har slutat använda det som säljargument.

Eller att de bara helt enkelt valt att montera en ir diod istället för en vanlig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nu känner jag mig lite gammal, för här sitter jag med en Logitech RX 1000 (laser) och är väldigt nöjd. Men inser att jag nog köpte den kring 2008..

Visa signatur

MediaTekniker Återfyllnad
Nörd inom många ämnen | Entreprenör