Blast from the past: Prylar och tillverkare från förr

Permalänk
Medlem

Blast from the past: Prylar och tillverkare från förr

Häromdagen var jag förbi farsans verkstad och hittade där en moderkortslåda som han förvarade diverse kablar i. Det visade sig vara lådan till ett moderkort jag hade för nästan 20 år sedan, nämligen ett Iwill KK266 med kretsen VIA KT133A.

Det fick mig att tänka lite på prylarna och tillverkarna som var populära här på SweC när det begav sig för mig. Se t.ex min signatur som jag inte uppdaterat på vääääldigt länge.

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Tänkte lista lite här som jag kommer ihåg och ni får gärna fylla på.

ABIT
Tillverkade moderkort och var väldigt stora tidigt 2000-tal. Hade bl.a moderkortet ABiT Kt7A som var väldigt populärt här då en medlem tillverkade och sålde voltmods till det. Jag hade själv ett med voltmod till min AKBA-steppade AMD Duron 600 som jag sålde till någon här som ställde upp i OC-SM. ABIT la ner sin verksamhet helt 2008.

AOpen
Tillverkade massor av saker och främst var chassin populära. Verkar existera fortfarande med ett bredare produktsortiment.

EpoX
Tillverkade moderkort men även grafikkort med ATi-kretsar. La ner verksamheten 2009.

TaiSol
Tillverkade CPU-kylare (och verkar fortfarande tillverka heatpipes m.m till OEM). Hade bland annat den populära kylaren TaiSol CGK med 60mm fläkt. Den som hatade sina öron kunde byta ut fläkten till en Delta 60mm (även kallad Screamer) och få grym kylning. Andra användare av kylaren böjde ut flänsarna lite och skruvade fast en 80mm fläkt.

iWill
Tillverkade moderkort som sagt. Bland annat det populära KK266. La ner verksamheten 2007.

Swiftech
Tillverkade bland annat vattenblock t.ex det populära MCW-462 som med fördel användes med Peltier-element. Oklar status på företaget idag. Hemsidan inte uppdaterad sen 2012.

Signatur tillagd /Mod
Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

En rolig grej med AOpen var ju att du kunde bygga en hel dator med deras komponenter.
Inte en stormarknadsdator, utan ett komplett system med diskreta komponenter från AOpen

En annan tillverkare som i princip försvunnit är ju Plextor.
Ett tag var dom ju giganten bland CD spelare och brännare för dom som villa ha kvalitet.
Deras "burnproof" funktion (introducerades med modellen 12/10/32A) var ju det som gjorde att IDE brännare äntligen slutade att sabba skivor så fort skärmsläckaren hoppade igång eller någon råkade röra musen på fel sätt.

Permalänk
Medlem

DFI

Tillverkade den populära Lanparty serien av moderkort. Bolaget existerar nog ännu men har inte tillverkat någon konsument-produkt på typ 10 - 15 år.

Hercules

Producerade grafikkort under 90-talet och tidigt 00-tal. Ingen aning om bolaget ännu existerar i någon form.

Leadtek

Samma sak som ovan, fast under 00-talet. Ingen aning om vad bolaget gör idag.

Det finns en hel hög med bolag (om jag tänker efter en stund kommer jag nog på många till) som producerade grafikkort och/eller ljudkort under 90 - 00 talet som inte existerar längre, bytte till nåt helt annat produktsegment, eller blev uppköpta. Lite tråkigt när man tänker på det och hur dominerande Asus/Gigabyte/MSI är idag, men det följer trenden inom teknikvärlden där det har blivit mer och mer monopoliserat under åren. Tyvärr för oss konsumenter.

Permalänk
Hedersmedlem

Diamond Multimedia (?)

Grymt bra grafikkortstillverkare som även gjorde ljudkort och lite kringutrustning. Blev tyvärr uppköpta av S3 och sen försvann de från marknaden.

Bildskärmstillverkare tycker jag det har tunnats ut bland på senare år också.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

En rolig grej med AOpen var ju att du kunde bygga en hel dator med deras komponenter.
Inte en stormarknadsdator, utan ett komplett system med diskreta komponenter från AOpen

En annan tillverkare som i princip försvunnit är ju Plextor.
Ett tag var dom ju giganten bland CD spelare och brännare för dom som villa ha kvalitet.
Deras "burnproof" funktion (introducerades med modellen 12/10/32A) var ju det som gjorde att IDE brännare äntligen slutade att sabba skivor så fort skärmsläckaren hoppade igång eller någon råkade röra musen på fel sätt.

På tal om Plextor så fanns ju även Mitsumi. Min första CD-brännare var en Mitsumi 2x som kostade 3000kr. Ett feltramp i golvet och man fick buffer underrun i Nero Burning Rom

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Tyan

Uppgraderade för ca 25 år sedan moderkortet till min Pentium 75 med ett Tyan Tomcat HX av någon variant. Minns ej detaljer...men det kändes överdådigt och flashigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Tyan

Uppgraderade för ca 25 år sedan moderkortet till min Pentium 75 med ett Tyan Tomcat HX av någon variant. Minns ej detaljer...men det kändes överdådigt och flashigt.

Tyan gjorde väl en massa riktigt dyra brädor för dual cpu också?

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Minns själv SIS som gjorde chipsets har jag för mig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg lite fler nu.

GPU:
Point of View
ELSA
Club3d

HDD:
Maxtor
Memorex

RAM:
Mushkin
Mosel Vitelic

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Diamond Multimedia

De gjorde grafikkort, men framför allt tänker jag på deras Monster Sound MX 300 med Aureal 3D-ljud. Half-Life, och således också CS (ur-CS, inte CS:Sås eller andra senare avarter) var grymt med lurarna på då.
Synd att Aureal blev uppköpt och begravt av Creative Labs.

Permalänk
Medlem

Här kommer några namn till men fylla ut historierna kring namnen överlåter jag till någon annan..

Moderkort - Chaintech, Soltek, Biostar
Hårddiskar - Conner
Övrig lagring - iOmega (zip drive)
Joystick - Suncom (TAC-2, F15-serien)
Skärmar - Belinea, Ilyama, CTX
RAM-minnen - OCZ (innan de hoppade på ssd-tåget)
Grafikkort - Matrox (Millenium, Mystique, Parhelia), Vaporware gpu:n från Bitboys i finland
Chassin - Shuttle (itx-systemens förfader?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

På tal om Plextor så fanns ju även Mitsumi. Min första CD-brännare var en Mitsumi 2x som kostade 3000kr. Ett feltramp i golvet och man fick buffer underrun i Nero Burning Rom

Vilka minnen!

Efter två stycken IDE brännare, vars tillverkare jag icke kommer ihåg namnet på just nu, så köpte jag en Panasonic/Matsushita CW-7502 (SCSI!) brännare runt 1998, vilken grej!

Buffer underrun försvann och man kunde tillochmed använda datorn under tiden som man brände...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Tyan gjorde väl en massa riktigt dyra brädor för dual cpu också?

Hette inte den serien Thunderbolt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _mrdr_:

Hette inte den serien Thunderbolt?

Bara Thunder

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av _mrdr_:

Vilka minnen!

Efter två stycken IDE brännare, vars tillverkare jag icke kommer ihåg namnet på just nu, så köpte jag en Panasonic/Matsushita CW-7502 (SCSI!) brännare runt 1998, vilken grej!

Buffer underrun försvann och man kunde tillochmed använda datorn under tiden som man brände...

Jag hade många olika CD brännare, den bästa jag hade var en NEC brännare, dyr som attans men värd det, man kunde dansa polka och hoppar kring som en apa men den gjorde alltid jobbet perfekt.

De senaste åren (kring 12-10 år sen) blev stort sätt alla brännare skit, hade 6 styck som gick sönder inom garanti perioden, slutade att RMA'a då det blev så sällan jag brände CD'ar och DVD'ar. (Det var alla olika HP och Toshiba drev, typ till 200 spänn, urkassa).

Permalänk
Medlem

Jag gav 3000-3500 kr för min första brännare 1998 eller möjligen 1999, en Yamaha CRW-F1 SCSI. Inga problem alls med den och lite skoj att bränna skivinnehållet som text på skivan.

Apropå det så har jag ett namn till till listan, Kodak och deras Gold-skivor. Fanns det bättre?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@rwxr: Jag la till signaturen i inledande inlägg för:
• Tråden pajar om du uppdaterar signaturen.
• Majoriteten av läsare kommer från mobilsidan och där visas inte signaturer på inlägg.

/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Kom att tänka på några numera ganska utdöda datortillverkare från förr igårkväll.

Compaq
Mycket skrot såldes under det varumärket och jag har själv hemska minnen av lågprisbyggen med konstiga lösningar, trånga chassin och överlag rätt kassa produkter kring millenieskiftet. Men går man tillbaka några år och tittar på deras mer påkostade datorer så finns det godbitar värda att rädda och använda. Har själv en gammal Compaq Prosigna 3080, en riktigt brutal 486DX 33mhz som lär ha kostat några månadslöner när den var ny. Inte snabbast, inte enklast att jobba med men snygg (går att diskutera) och väldigt välbyggd.

AST
Vem minns inte halvtaskiga desktops med 486or eller nån trött Pentium?

Gateway 2000
Datorer och svartvita kossor har väl klockrent sammanhang? Ska ha varit hyggligt bra datorer men även de försvann.

IBM
Vem glömmer IBM? PC-datorernas skapare och urfader! IBM PC 5150, XT 5160 och AT 5170... sen gick allt åt skogen med PS/2-serien och egna påhitt som Microchannel (MCA) och egna standarder för både hårddiskar och floppy.
På senare år de legendariska Thinkpad-datorerna. Jag saknar fortfarande min trötta men stabila Thinkpad som jag hade som jobblaptop i många år. Gick att kasta allt skit som gick att tänka sig på den och den bara tuggade vidare på det utan att säga mot... eller göra det speciellt fort. Underbart tangentbord och användbar pekpinne.

Amstrad, Tulip, Siemens, ICL... med flera och många många fler.

Marknaden idag är lite tråkig när när allt är ganska likt och enformigt.

Sen var man ju såklart lagom elajt som yngre och byggde allt själv och gnällde över alla som köpte en "märkesdator". Men det gör jag fortfarande även om jag kan uppskatta äldre burkar med charm och karaktär

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

DFI

Tillverkade den populära Lanparty serien av moderkort. Bolaget existerar nog ännu men har inte tillverkat någon konsument-produkt på typ 10 - 15 år.

Hercules

Producerade grafikkort under 90-talet och tidigt 00-tal. Ingen aning om bolaget ännu existerar i någon form.

Leadtek

Samma sak som ovan, fast under 00-talet. Ingen aning om vad bolaget gör idag.

Det finns en hel hög med bolag (om jag tänker efter en stund kommer jag nog på många till) som producerade grafikkort och/eller ljudkort under 90 - 00 talet som inte existerar längre, bytte till nåt helt annat produktsegment, eller blev uppköpta. Lite tråkigt när man tänker på det och hur dominerande Asus/Gigabyte/MSI är idag, men det följer trenden inom teknikvärlden där det har blivit mer och mer monopoliserat under åren. Tyvärr för oss konsumenter.

Namnet lever kvar idag, men dom tillverkar nu DJ-kontroller osv: https://www.hercules.com/en-us/

Hade själv ett Hercules FX5200 för på tok för många år sedan

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Bara Thunder

aah minnen....

Jag hade ett Tyan Tiger MPX med dubbla moddade AMD XP2100+ prollar och 2Gb REG DDR2 på som jag körde FSB-överklockat på via mjukvara..
Jag kommer också ihåg att jag körde dubbla Seagate SCSI U160 15.000rpm 146Gb diskar i Raid-0 med ett Atto SCSI raidkort på den setupen... saknar lite ljudet av en jet-turbin som varvar upp när man startade datorn..
(Detta var 2003)

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ][💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB][Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb][Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb][Crucial BX500 SATA SSD 4TB][19 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar][🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm][🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber][Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Mitsumi hette tillverkaren av cd-brännarna jag inte kom på tidigare! Hade en 2401 och senare en 4802.

Quantum hårddiskar!
Hade en Fireball (EX?) 6,4 gb vill jag minnas.

S3 som tillverkade grafikkort, hade ett Virge 4mb PCI och senare ett Savage 4, AGP.

Permalänk
Medlem

Ingen som kommer ihåg Rodime (för övrigt första 3.5" disken som storleksklass) BASF och miniscribe som hårddiskar - och förstås Seagate - Nu pratar vi ST506-tiden - dock Rodime var SASI (föregångare till SCSI) om jag minns rätt. - lite senare Micropolis då främst som SCSI-diskar.

Permalänk
Medlem

Keytronics tangentbord var ju också en klassiker som betingar ett bra pris idag.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk

PowerVR Kyro II 👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av grönbladh:

Jag gav 3000-3500 kr för min första brännare 1998 eller möjligen 1999, en Yamaha CRW-F1 SCSI. Inga problem alls med den och lite skoj att bränna skivinnehållet som text på skivan.

Apropå det så har jag ett namn till till listan, Kodak och deras Gold-skivor. Fanns det bättre?

Var det Kodakskivorna som luktade svagt av curry? Köpte ofta 30-pack skivor för 450 kr på när det begav sig. Fanns ju TDKskivor med blå skrivyta som också var rätt bra vill jag minnas, men dyra. Bra hållbarhet men det fanns ingen skiva, vad jag vet, som funkade i alla datorer/cdspelare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xxargs:

Ingen som kommer ihåg Rodime (för övrigt första 3.5" disken som storleksklass) BASF och miniscribe som hårddiskar - och förstås Seagate - Nu pratar vi ST506-tiden - dock Rodime var SASI (föregångare till SCSI) om jag minns rätt. - lite senare Micropolis då främst som SCSI-diskar.

Micropolis har jag en 2,1gb som fortfarande är vid liv. Dock lite tjurig att starta när den inte använts på ett tag men den knattrar fint när den väl går. Hade den i mitt monster-socket 3 system ett tag men nu sitter det en gammal Seagate Barracuda i den.

Conners hårddiskar kanske har nämnts? I vilket fall som helst är de värda att nämnas igen.

Hade en 386a när jag var runt 10 med två cp3044 i. 40mb till windows och program... och 40mb till spel
Det blev fullt ganska fort på de diskarna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Micropolis har jag en 2,1gb som fortfarande är vid liv. Dock lite tjurig att starta när den inte använts på ett tag men den knattrar fint när den väl går. Hade den i mitt monster-socket 3 system ett tag men nu sitter det en gammal Seagate Barracuda i den.

Conners hårddiskar kanske har nämnts? I vilket fall som helst är de värda att nämnas igen.

Hade en 386a när jag var runt 10 med två cp3044 i. 40mb till windows och program... och 40mb till spel
Det blev fullt ganska fort på de diskarna.

Jag hade en 80mb Conner i min första dator om jag inte minns helt fel. Fantastiskt högljudd.
Hittade dessutom den på Amazon nu när jag googlade. Det var inget plastigt skräp direkt..

https://www.amazon.com/Conner-80MB-IDE-CP30084E-3-5/dp/B00457...

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Alpha

Om jag minns rätt så var just kylflänsar från Alpha bland dom bästa man kunde ha till Socket A men dom tillverkade top of the line flänsar till nästan alla socket och till slot 1/A.

Har kvar min Alpha PAL8045T kylare, minns att den kostade multum när jag köpte den(från skribofont tror jag). Tung som ett as och kylde betydligt bättre än andra kylare.

Canopus

Tillverkare av 3D kort slutet på 90-talet, början på 00-talet. En av få tillverkare som hade ett 6MB voodoo 1 kort om jag inte är ute och cyklar.

Hade ett Canopus Pure 3D som jag köpte på skribofont(är 100 på att jag köpte det där) men minns att jag fick artefakter med kortet en dag, fick lov att åka 20 mil till Stockholm och lämna in på garantin. Fick i varje fall ett nytt kort.

PowerVR 3D kort

En samling av olika tillverkare som tillverkade 3d kort med PowerVR chip istället för voodoo chip. Slapp passthrough kabeln som man annars var tvungen att ha med voodoo kort.

Vet att jag tyckte Quake var snyggare med mitt Matrox M3D än med ett voodoo kort.

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _mrdr_:

Var det Kodakskivorna som luktade svagt av curry? Köpte ofta 30-pack skivor för 450 kr på när det begav sig. Fanns ju TDKskivor med blå skrivyta som också var rätt bra vill jag minnas, men dyra. Bra hållbarhet men det fanns ingen skiva, vad jag vet, som funkade i alla datorer/cdspelare.

Kodakskivorna funkade överallt, från 80-talsstereo till bilar till datorer. Har för mig de inte gick att bränna så fort som andra "nyare" skivor, som de annars fina blå TDK du nämnde.

Lukten kommer jag inte ihåg men ett pris på runt 20kr/skiva var vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grönbladh:

Kodakskivorna funkade överallt, från 80-talsstereo till bilar till datorer. Har för mig de inte gick att bränna så fort som andra "nyare" skivor, som de annars fina blå TDK du nämnde.

Lukten kommer jag inte ihåg men ett pris på runt 20kr/skiva var vanligt.

Så var det kanske? Antagligen min demens som kommit tidigt i år...