Permalänk
Medlem

CPU val dilemma.

Hej !

Jag har en 1600X som jag har slitit på under några år. Men känner nu att det är dags att försöka att byta upp mig.
Datorn, är mest till för att spela, surfa och mail.
Utöver 1600X så har jag ett GTX 1660 Ti, 16 gb RAM 2666 Mhz och ett par SSD diskar. Allt detta på en Gigabyte B350 Gaming 3 moderplanka - Bios F 40.

Kandidaterna år : 3300X, 3500X, 3600X och 3700X.

Jag har läst på en hel del, men det är inte lätt att välja minsann ! Jag vill få ut så mycket prestanda det går utan att det blir overkill - slänga pengar i sjön på en processor, som inte kan ge allt med de andra grejorna jag har.
Med dagens sjuka grafikkort priser :- ( så är inte en uppgradering där möjligt på ett bra tag ska det tilläggas.

Tacksam för alla råd.

Permalänk
Medlem

Varför inte 5xxx seriens CPUer? Kräver att du uppdaterar BIOS (vilket i detta fall är lite mer jobb då man måste göra det två gånger för i samband med bytet).

Annars är det väl bättre att ta höjd så man slipper du lägga ut helt ny datorn när väl grafikkortspriserna når mer vanliga nivåer och det är dags att uppgradera det.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar 5600X. Måste dock uppdateras till BIOS T52d. Kan hända att du måste uppdatera en viss ordning. Kolla vad det gäller för moderkortet.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem

Kolla om ditt moderkort stöder 5000 serien om pengarna tillåter. vet att vissa 350 brädor införde stöd för denna. 5600x är snabbare, ganska betydligt i spel mot tex 3700x som även är dyrare. 5600x vs 3600 skiljer ungefär 3-400kr men 5600x är ljusår bättre på precis allt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av goranpaa:

Hej !

Jag har en 1600X som jag har slitit på under några år. Men känner nu att det är dags att försöka att byta upp mig.
Utöver 1600X så har jag ett GTX 1660 Ti, 16 gb RAM 2666 Mhz och ett par SSD diskar. Allt detta på en Gigabyte B350 Gaming 3 moderplanka - Bios F 40.

Jag har läst på en hel del, men det är inte lätt att välja minsann ! Jag vill få ut så mycket prestanda det går utan att det blir overkill - slänga pengar i sjön på en processor, som inte kan ge allt med de andra grejorna jag har.
Med dagens sjuka grafikkort priser :- ( så är inte en uppgradering där möjligt på ett bra tag ska det tilläggas.

Tacksam för alla råd.

Förstår inte hur du tänker med 3xxx cpuer då moderkortet verkar stödja 5xxx serien. 3xxx serien är ju både sämre och dyrare om de går att få tag på nya idag. Eller är det inte detta moderkort ?
https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/GA-AB350-Gaming-3-rev...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

5600x, äger själv en 3700x och den är inte jättesnabb singeltrådat.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Förstår inte hur du tänker med 3xxx cpuer då moderkortet verkar stödja 5xxx serien. 3xxx serien är ju både sämre och dyrare om de går att få tag på nya idag. Eller är det inte detta moderkort ?
https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/GA-AB350-Gaming-3-rev...

tippar att han syftar på att köpa begagnat. misstänker att den sämre prestandan återspeglas i prisskillnad på begagnad cpu också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Eftersom du har ett grafikkort som inte borde flaskhalsas vidare mycket av din 1600X så skulle jag vänta några månader ännu. Det går rykten om att Zen 4 kommer lite tidigare än förväntat, och då lär 5600X antagligen gå ner i pris.

Sen så är 1600X en rätt attraktiv processor än idag. Man får B450-brädor riktigt billigt, och sen om några år går det att uppgradera till 5000-serien när de finns riktigt billigt på andrahandsmarknaden. Jag är själv ute efter något liknande till min HTPC.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tack så mycket killar ! Ni är stjärnor allihop !

Låter ju som 5600 är ett riktigt juste val. Anledningen till att jag inte tog med någon processor ur 5000 serien, var att jag inte var medveten om bios uppdateringen, som gör det möjligt att köra en sådan CPU. Har dumt nog inte kollat Bios uppdateringar på ett tag.

mrqaffe ? Jo, det är just det moderkortet det handlar om.

Då raskt iväg att uppdatera Bios och köpa en 5600. :- )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Eftersom du har ett grafikkort som inte borde flaskhalsas vidare mycket av din 1600X så skulle jag vänta några månader ännu. Det går rykten om att Zen 4 kommer lite tidigare än förväntat, och då lär 5600X antagligen gå ner i pris.

Sen så är 1600X en rätt attraktiv processor än idag. Man får B450-brädor riktigt billigt, och sen om några år går det att uppgradera till 5000-serien när de finns riktigt billigt på andrahandsmarknaden. Jag är själv ute efter något liknande till min HTPC.

Hej och tack för rådet !

Jo, 1600X är ju inte alldeles under isen trots åldern. Ditt råd är klokt. Men vore det inte för den notoriska " Uppgraderings klådan " :- ) så skulle jag vänta som du säger.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av goranpaa:

Hej och tack för rådet !

Jo, 1600X är ju inte alldeles under isen trots åldern. Ditt råd är klokt. Men vore det inte för den notoriska " Uppgraderings klådan " :- ) så skulle jag vänta som du säger.

Jag är inte så säker på att det är rätt läge att vänta om vi bara pratar cpubyte, det kanske kommer att gå att köra de med mer cache på ditt moderkort men nästa riktiga cpuserie byter minnestyp och sockel så det innebär ett stort plattformsbyte och kommer nog att kosta från typ 3000kr mer än bara ett cpubyte idag.
Endera uppgraderar du till nått som funkar på ditt moderkort "nu" eller så väntar du in AM5 och räknar med att det kostar minst 3000 kr mer för att det också innebär byte av moderkort och minne, troligen så är det ju inte heller de billigaste modellerna som kommer först så ska man hoppa på AM5 direkt det släpps ska man kanske räkna med minst 4000kr dyrare än bara ett cpubyte i nutid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goranpaa:

Hej !

Tacksam för alla råd.

kan rekommendera intels i5 12400F och B660 moderkort istället, om det inte måste vara AMD, kolla upp så att du kan använda kylaren samt ram-stickorna på det nya moderkortet så kommer du undan med ungefär 3700kr för moderkort och CPU, helt nytt.
och vad det verkar som så kommer 12400F stå sig ett bra tag framöver oxå.
https://www.sweclockers.com/test/33726-intel-core-i5-12400f-s...

Permalänk
Medlem

Skulle också säga 5600x. Skulle också säga att att köpa 3600x före 3600 utan "x" är nästan helt onödigt. Dock är 3600 ett unicorn just nu men dem finns på tradera och brukar gå för 1500-1800kr vilket är jäkligt bra.

Jag gick själv från ett 1600X till 3600 och det är en stor skillnad. En av dem största glappen mellan generationer jag har sett.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

Ska du uppgradera så uppgradera.
Att gå från 1600X till 5600X alltså från 6 kärnor till 6 kärnor känns inte som ett bra val 2022.
Jag skulle säga minst en 5800X.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pett-Ture:

Att gå från 1600X till 5600X alltså från 6 kärnor till 6 kärnor känns inte som ett bra val.

Det är ändå ett rejält steg i prestanda, troligen mer än det är att gå mellan 6 och 8 kärnor i samma generation cpu.
Dessutom är 8 kärnor typ 1000 kr dyrare och i dagsläget har de flesta ändå ganska lite nytta av kärnorna och framtidssäker är inget att stå efter speciellt när det just sker ett stort hop pga DDR5 och allt det kommer att innebära i nära framtid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Att gå från 1600X till 5600X alltså från 6 kärnor till 6 kärnor känns inte som ett bra val 2022.

Jag hade en Phenom II med 6 kärnor och gå från den till 5600x är väl ett kliv i prestanda som man inte missar.

Faktum är att den fick storstryk av min 2400G med 4 kärnor som jag körde i mellan.

Antal kärnor är inte allt. Singeltrådsprestanda kan vara betydligt mer avgörande i verkliga livet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Ja för kärnor spelar stor roll i verklig prestanda, det är därför min r7 3700x får stryk av r5 56000x i alla spel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ja för kärnor spelar stor roll i verklig prestanda, det är därför min r7 3700x får stryk av r5 56000x i alla spel?

Nu är jag ingen gejmer men kan väl säga att min 5600x aldrig känts slö eller begränsande iaf..

Tänker att den är lättare att kyla än storebror också.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ändå ett rejält steg i prestanda, troligen mer än det är att gå mellan 6 och 8 kärnor i samma generation cpu.
Dessutom är 8 kärnor typ 1000 kr dyrare och i dagsläget har de flesta ändå ganska lite nytta av kärnorna och framtidssäker är inget att stå efter speciellt när det just sker ett stort hop pga DDR5 och allt det kommer att innebära i nära framtid.

Skrivet av Karaff:

Jag hade en Phenom II med 6 kärnor och gå från den till 5600x är väl ett kliv i prestanda som man inte missar.

Faktum är att den fick storstryk av min 2400G med 4 kärnor som jag körde i mellan.

Antal kärnor är inte allt. Singeltrådsprestanda kan vara betydligt mer avgörande i verkliga livet.

Missförstå mig rätt, det är ju såklart en stor skillnad i prestanda mellan 1600X och 5600X men i min värld när man uppgraderar så uppgraderar man även antal kärnor. Jag tycker inte att det är ett smart val och köpa 6 kärnor 2022. Vill inte att ts ska stå där om 2 år och ångra sitt cpu köp.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska köpa en 5800X, den här uppgraderingen gör du bara EN gång för det kommer inte något nyare till just ditt moderkort. Nästa gång så är det hela plattformen som skall bytas ut

Det är hyfsat liten prisskillnad just nu, 730 kr för två kärnor till och fyra trådar.

https://www.komplett.se/product/1172139/datorutrustning/dator...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Missförstå mig rätt, det är ju såklart en stor skillnad i prestanda mellan 1600X och 5600X men i min värld när man uppgraderar så uppgraderar man även antal kärnor. Jag tycker inte att det är ett smart val och köpa 6 kärnor 2022. Vill inte att ts ska stå där om 2 år och ångra sitt cpu köp.

Alla komponentköp blir dåliga köp efter några år.

Köpa dyrt nu och ha omodernt om några år eller köpa lite billigare nu och ha omodernt om några år men ha mer pengar för nästa uppgradering?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Köpa dyrt nu och ha omodernt om några år eller köpa lite billigare nu och ha omodernt om några år men ha mer pengar för nästa uppgradering?

Fast i just detta specifika fall så är 6 kärnor inte världens bästa nyköp / uppgradering 2022. Det finns gott om spel som drar nytta av betydligt fler trådar, ex Cyberpunk, Warzone, BF2042 (även om det är skräp), FarCry, mfl. TS verkar vara typen som vill använda sina komponenter ett par år och om 6 kärnor börjar bli gränsfall redan 2022 så kommer det definitivt vara sämre än 8 kärnor 2025.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Att köpa 6 kärnor 2022 i tron att man spar in pengar är dumt eftersom du måste uppgradera tidigare än någon som tex köpt 8/12 kärnor.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Nu är jag ingen gejmer men kan väl säga att min 5600x aldrig känts slö eller begränsande iaf..

Tänker att den är lättare att kyla än storebror också.

Nej, den är snabbare än alla 8 kärniga från 3xxx ryzen serien

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Fast i just detta specifika fall så är 6 kärnor inte världens bästa nyköp / uppgradering 2022. Det finns gott om spel som drar nytta av betydligt fler trådar, ex Cyberpunk, Warzone, BF2042 (även om det är skräp), FarCry, mfl. TS verkar vara typen som vill använda sina komponenter ett par år och om 6 kärnor börjar bli gränsfall redan 2022 så kommer det definitivt vara sämre än 8 kärnor 2025.

Mvh

Ok, jag är som sagt inte gejmer. Men drar nytta av, är det att de belastar fler kärnor eller uppvisar betydligt bättre prestanda av fler kärnor?

Skrivet av Pett-Ture:

Att köpa 6 kärnor 2022 i tron att man spar in pengar är dumt eftersom du måste uppgradera tidigare än någon som tex köpt 8/12 kärnor.

EDIT: Ett exempel är ju att jag gick från AMD phenom 6 core till 2400G som har 4 core men ändå sopade mattan med den gamla.
Samt 5600X som med "bara" 6 kärnor fortfarande slår alla gamla generationer med 8. Klart de va bättre för sin tid, men inte när nyare generationer kommer.
Nyare är snabbare, även om vissa CPUer åldrats väldigt bra.

Jag har grejat med datorer i över 20år.

Alla köp är dåliga köp efter några år..

Några dilemman när man köper ny dator eller uppgraderar:

Man försöker framtidssäkra, jo tjena.. Du betalar mer för mindre (prestanda skalar inte linjärt med pris utan ofta så planar det ut rätt fort) och det blir ändå obsolete.

Eller så väntar man på "nästa generation som snart kommer. Tips. Det kommer en efter den också. Sen kommer nästa.
Ibland visar det sig värt, ibland blir du först på tåget med nya buggar och problem.

Hur viktigt det är med många kärnor har ju varit på tapeten i typ 10år nu. Har det varit sant hela tiden?
Eller har andra faktorer visat sig viktigare än man trott?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Ja... fast... nej samt TS har redan ett gammalt moderkort så nästa steg är ett komplett byte av plattform och att chansa och stoppa i en top-end cpu i ett gammalt moderkort brukar oftast vara ganska otrevlig upplevelse.

r5 5600x är den perfekta cpu'n att kunna få ut lite mer prestanda ur ett gammalt moderkort ihop med sina gamla ram minnen.

och lite med din logik så skulle en Phenom 2 x6 varit ett bättre köp för framtiden men den får spö av 2 kärniga cpuer med HT 10 år senare.

TL;DR, man köper det som är bäst i dagsläget i den budgeten man letar i som fungerar bäst ihop med resterande komponenter, då TS sitter på ett GTX 1660 Ti så är redan hans nuvarande cpu overkill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag är inte så säker på att det är rätt läge att vänta om vi bara pratar cpubyte, det kanske kommer att gå att köra de med mer cache på ditt moderkort men nästa riktiga cpuserie byter minnestyp och sockel så det innebär ett stort plattformsbyte och kommer nog att kosta från typ 3000kr mer än bara ett cpubyte idag.
Endera uppgraderar du till nått som funkar på ditt moderkort "nu" eller så väntar du in AM5 och räknar med att det kostar minst 3000 kr mer för att det också innebär byte av moderkort och minne, troligen så är det ju inte heller de billigaste modellerna som kommer först så ska man hoppa på AM5 direkt det släpps ska man kanske räkna med minst 4000kr dyrare än bara ett cpubyte i nutid.

5600X går väl lös på 3k, vi kan nog räkna med att AM5bräda+ddr5+ny cpu går på 8k och uppåt ärligt talat.

Permalänk
Medlem

Vad har du för upplösning på skärm och frekvens?

Alla som säger att det är dumt att skaffa 3000 serien och hänvisar till bättre spelprestanda med 5600x tänker att du har ett 3090 och spelar i 720p.

För din konfigurationen så kommer det vara en marginell skillnad i de flesta fall. 3000 serien är dock lite svår att få tag på till vettigt pris och 5600x för runt 3k är inte heller särskilt prisvärd. Skulle ha kört på en begagnad 3600-3700x förutsatt att du inte kör i 720p med låga inställningar och har en skärm på 240hz.

Har inte koll på ditt moderkort men gissar att 5600x inte kommer prestera fullt ut med det moderkortet ändå.

3600 vs 5600x med 3060 som är några nivåer över sitt 1660ti
https://www.youtube.com/watch?v=562lw9Mlzy8

Permalänk
Medlem

Du har fått och kommer få fler råd om processor. Så jag lämnar det till andra

Jag tänker påpeka att oavsett om du köper en Intel eller en AMD så stryper du dom med dina minnen på 2666Mhz
Du missar prestanda. Mer på ett system från AMD om jag har förstått det rätt av alla trådar om just minnen och AMD här på forumet.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

https://youtu.be/VkfjICH1VqY?t=547

Ja... fast... nej samt TS har redan ett gammalt moderkort så nästa steg är ett komplett byte av plattform och att chansa och stoppa i en top-end cpu i ett gammalt moderkort brukar oftast vara ganska otrevlig upplevelse.

r5 5600x är den perfekta cpu'n att kunna få ut lite mer prestanda ur ett gammalt moderkort ihop med sina gamla ram minnen.

och lite med din logik så skulle en Phenom 2 x6 varit ett bättre köp för framtiden men den får spö av 2 kärniga cpuer med HT 10 år senare.

https://www.youtube.com/watch?v=igjrJ7qH3_8&ab_channel=Gamers...

TL;DR, man köper det som är bäst i dagsläget i den budgeten man letar i som fungerar bäst ihop med resterande komponenter, då TS sitter på ett GTX 1660 Ti så är redan hans nuvarande cpu overkill.

Missförstånd igen då...
6 kärnor kommer vara en begränsning inom ett par år.
Jag menar att 8 kärnor är ett bättre köp 2022 då den kommer ge dig lite framförhålling. Jag menar ju inte att en 12 kärnig cpu idag kommer vara snabbare än 8 kärnor 10 år senare, eller hur tänker du?

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill