Permalänk
Medlem

Frågan är varför folk går tungt in i börsen nu när potentiellt depressionen 2.0 är runt hörnet med hyperinflation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Frågan är varför folk går tungt in i börsen nu när potentiellt depressionen 2.0 är runt hörnet med hyperinflation.

Vem har sagt att hen går in tungt nu?
Man köper på sig små poster över tid för att slippa oroa sig över toppar/dalar?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag har stoppat pengarna på ett sparkontot som jag vanligtvis går in med i månaden i börsen. Det som jag har på börsen ligger kvar. Sen köper jag in mig igen när världen igen är någorlunda "tillbaka".

Permalänk

Och nu kommer kraschen. Tur jag sålde iallafall hälften i förrgår

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Det är fortfarande ingen krash för svensk del. Det här är bara en kraftig nedgång beroende på världsläget.
När börsen rasar som i Moskvar, där har du en krasch.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det är fortfarande ingen krash för svensk del. Det här är bara en kraftig nedgång beroende på världsläget.
När börsen rasar som i Moskvar, där har du en krasch.

OMXSPI har gått ner över 20 % i år, det brukar man väl räkna som en krasch? Eller björnmarknad åtminstone.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Tycker man kan agera: om OMX -25% från toppen - öka månatliga köp.
-40% - lägga in hävstång i form av lån med låg ränta
-50% - sälj ditt lösöre och in med rubbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Beroende på hur länge man varit inne så har det typ dippat sedan november. Sen är väll detta the dippity-dip-dip i detta läget för att få mema lite!

Guld och silver verkar rusa rätt bra, men hur länge och hur långt vågar jag inte spekulera i. Lade iallafall in en slant i morse i denna kategorin Det mesta ligger ju i USA och de har stängt några timmar till.

I övrigt så planerar jag köpa andelar i ett flertal företag nu i dippen, företag som jag generellt tror har bra framtidsutsikter på flera års sikt, men som just nu har drabbats av sälj-feber i samband med krig och som har stort återhämtningspotential på en 1-5 års horisont. Känns lite som att ge sig själv rabatt

Vad händer med mitt redan innestående kapital då? Jo det får ligga längre helt enkelt, kanske köper lite mer då och då i nedgång för att sänka mitt GAV en aning.

Permalänk
Medlem

Man får vara glad över att man inte har någon Ryssland-fond iallafall. Många är ju överviktade mot USA och då kan man trösta sig med att dollarn är ca 15% starkare mot SEK nu jämfört med för ett år sen, det kompenserar rätt mycket för nedgången just nu.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Tycker man kan agera: om OMX -25% från toppen - öka månatliga köp.
-40% - lägga in hävstång i form av lån med låg ränta
-50% - sälj ditt lösöre och in med rubbet

Kanske inte håller med ordagrant, men jag tycker att det är helt rätt agerande vid massiva nedgångar. Det är nu man ska köpa, inte sälja. Folk blir stressade och säljer och ligger sedan minus och får arbeta sig upp igen. Kan man så bör man ligga kvar, och känns det OK så är det allra bästa att köpa på sig mer. Men jag fattar absolut att folk försöker minimera sina förluster i panik; jag mår inte heller toppen just nu. Men det gäller att hålla ut, som sagt, det går upp förr eller senare. Helt plötsligt har detta blåst över (det kan vara om en vecka, det kan vara om tre år) och då kommer massiva uppgångar som är lätta att missa.

Med reservation för att det här är början på jordens undergång dårå. Men då spelar börsen ingen roll ändå; då är det bara att bunkra toapapper och kapsyler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Absolut. Ukraina kommer införlivas i Ryssland. Sen är ju Europa i knät på den ryska gasen. Annat kommer folk frysa.

Så du äger gas-bolag? För tillväxten i övriga ekonomin lär ta stryk av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

OMXSPI har gått ner över 20 % i år, det brukar man väl räkna som en krasch? Eller björnmarknad åtminstone.

Skulle inte kalla det en börskrasch - nej. Det är en kraftig nedgång och man ska inte sticka under stol med att börsen var väldigt dopad förra året.
En börskrasch kännetecknas av ett kraftigt fall under kort tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Skulle inte kalla det en börskrasch - nej. Det är en kraftig nedgång och man ska inte sticka under stol med att börsen var väldigt dopad förra året.
En börskrasch kännetecknas av ett kraftigt fall under kort tid.

Sant, björnmarknad är nog ett mer passande ord för OMXSPI.

https://samuelssonsrapport.se/bjornmarknad/

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Sant, björnmarknad är nog ett mer passande ord för OMXSPI.

https://samuelssonsrapport.se/bjornmarknad/

Japps, en jobbig rysk-björnmarknad framöver...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur tror ni företag kommer se på Ryssland i framtiden som handelspartner?

Tänk dig att du är ett stort företag//nation som gillar att handla billigt från Ryssland. Men var 5e–10e år så hittar Ryssland på något skit och det blir sanktioner och oberäkneliga leveranser, vilket i sin tur påverkar företagets produktionskedja. Tänker att återhämtningen i Rysslands fall kommer bli både lång och svag i många sektorer då förtroendet förbrukas!

En del av mig tänker att "nu är det köpläge i en Rysslandsfond, de tappade ju för tusan 40% precis!", men att det kanske blir bortkastade pengar som äta upp av ofta ganska höga fondavgifter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Hur tror ni företag kommer se på Ryssland i framtiden som handelspartner?

Tänk dig att du är ett stort företag//nation som gillar att handla billigt från Ryssland. Men var 5e–10e år så hittar Ryssland på något skit och det blir sanktioner och oberäkneliga leveranser, vilket i sin tur påverkar företagets produktionskedja. Tänker att återhämtningen i Rysslands fall kommer bli både lång och svag i många sektorer då förtroendet förbrukas!

En del av mig tänker att "nu är det köpläge i en Rysslandsfond, de tappade ju för tusan 40% precis!", men att det kanske blir bortkastade pengar som äta upp av ofta ganska höga fondavgifter?

Ja visst blir man frestad att köpa in sig i Ryssland nu efter ett sånt kraftigt ras, men jag tror precis som du säger att återhämtningen blir smärtsam och lång. Om hela världen fryser ut Ryssland med diverse sanktioner så lär det ligga en våt filt över deras ekonomi en lång tid framöver.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X | GPU: MSI RTX 2070 Armor | MB: Asus ROG Strix X470-F Gaming | RAM: G.Skill Flare X 3200MHz 2x8GB | SSD: Kingston KC2000 M.2 1TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Monitor: AOC 24” LED G-Sync g2460Pg 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

All-in!

Kanske finns lite till att hämta först när det studsar upp en sväng.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Inaktiv

Ingen minns fegisar

Permalänk
Medlem

Att folk ens överväger att köpa in sig i Ryssland gör mig lite illamående.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Songless:

Man får skilja på styret och folket. Hur skulle ryska folket må bra av att landet hamnar i ekonomiskt misär. Sanktioner kommer bara drabba de allra fattigaste så det kommer slå fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Man får skilja på styret och folket. Hur skulle ryska folket må bra av att landet hamnar i ekonomiskt misär. Sanktioner kommer bara drabba de allra fattigaste så det kommer slå fel.

Spelar ingen roll. Det handlar om ren princip. Indirekt stödjer man den ryska staten. Samma med Kina. Kommer aldrig stötta de två med några pengar what so ever sålänge styret ser ut som det gör. Vill man hjälpa de utsatta så finns det andra bättre vägar att göra det på än att köpa tillgångar som man hoppas bli rik på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Spelar ingen roll. Det handlar om ren princip. Indirekt stödjer man den ryska staten. Samma med Kina. Kommer aldrig stötta de två med några pengar what so ever sålänge styret ser ut som det gör. Vill man hjälpa de utsatta så finns det andra bättre vägar att göra det på än att köpa tillgångar som man hoppas bli rik på.

Rätt svårt att undvika ”stötta” kina om man är det minsta intresserad av nån form av elektronik (datorer, mobiler, tv mm) o.s.v. så hur hanterar du det?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Rätt svårt att undvika ”stötta” kina om man är det minsta intresserad av nån form av elektronik (datorer, mobiler, tv mm) o.s.v. så hur hanterar du det?

Gör så gott jag kan. Kör på Samsung och LG bland annat. Att undvika helt är svårt men jag läser på allt jag köper vilket ursprung det har. Jag köper inte så mycket prylar längre så det är ändå hyfsat lätt att hålla sig undan någorlunda åtminstone. Nu vet jag i alla fall åt vilket håll mina sparpengar kommer att gå när det är dags att investera under/efter dippen. Hint: det är inte åt öst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Songless:

Ryssland agerar också efter princip. Gissar att du lever rätt spartanskt om du undviker att stötta Kina. Hur löser du elektronikfrågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Korrektion.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Korrektion.

Minus 20% är björnmarknad i mina ögon. "Korrektion" är intervallet innan det kliver under den gränsen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kvarnis:

Man köper kontunerligt då slipper man oroa sig över börsens svängningar, det verkar vara svårt för många att förstå att köp kontunerligt och var lååååångsiktigt lönar sig alltid, tror det är få som legat i marknaden de senaste 10-20åren som ligger back idag.

Och när det rasar kraftigt kan man slänga in en extra slant om man vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Japps, en jobbig rysk-björnmarknad framöver...

Dubbelbemärkelsen där är lite smårolig

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Songless:

Du har nog inte riktigt förstått det här med investeringar.........

Permalänk
Medlem

Spännande att DJ USA gick upp 1,71 % idag.

Visa signatur