Permalänk

Jag och flickvännen brukar har runt 10000:- i utgifter varje månad.

lite från minnet.
lgh ~1780:-
billån ~1400:-
bilel ~300:-
lån ~2000:-
mat ~1500:-
försäkringar ~1000:-
netflix (vad nu det kostar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Per...vecka...månad..år? (Och tack för att du hjälper skatteverket och oss skattebetalare med att dra in momsen!)
Så cirka 100kr back per tidsenhet (vilken den nu är?)? Om man summerar? Kanske dags att börja dra ner?

P.S. Streaming är trevligt, likaså telefon (och soptömmning), kläder, el och annat: har du verkligen med "allt" i din kalkyl? D.s.

130.000 kr plus moms varje månad. Ja de är coolt att betala skatt har jag hört.

Driver lite shoppar med kläder som täcker även del kostnader men de räknar jag inte som min inkomst utan det mina ehandels projekt drar in är inget jag rör utan lägger på hög.

Telefon tar jag på firman med men kan nån dag sätta mig ner och räkna ihop allt.

Jag måste dra ner min livstil dramatiskt nollar mina konton rätt ofta. Hade mer pengar över när jag tjänande mindre.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Bor själv och tjänar 38k före skatt. Får ut ca 26k efter att fackavgift dragits på lönen.
Senaste året har jag i snitt lagt undan ca 14k per månad. Bor ensam i en trea (brf) på 72kvm där allt inklusive fiber/el och värme ingår.

Detta får ses som ungefärligt då jag inte dokumenterar utgifter exakt månad till månad. Vet bara hur mycket jag sparar per månad eftersom jag alltid för över det som är kvar från föregående månads lön till sparkonto så snart jag får nya lönen.

3950 är avgiften till föreningen och lån+amortering är på ca 2250 = 6200kr för boendet
Sen hemförsäkring på 148kr/månad = 6350
Cmore/Netflix/Disney+ (varierar lite beroende på vad jag är sugen på) men säg 500kr per månad i snitt över ett år (Cmore hockey är dyrast) = 6850
Mat = ca 3000kr. Äter ute en del och köper mycket läsk. = 9850
Spel/Lego/kläder/telefon eller annat: Ca 1500kr per månad (försöker alltid unna mig något varje månad) = 11350
CSN = 800kr = ca 12000 per månad vilket ger runt 14k kvar för sparande.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Okej, menar du rent allmänt på Internet, forum sociala medier etc?
Var mer exakt är det du ser alla dessa 30-åringar med 80.000 kr i bruttolön?

Platser där skribenten inte behöver kunna bevisa sanningen av sitt uttalande, exempelvis på ett forum likt detta.
Bevisbördan ligger aldrig hos den som skriver utan bara hos läsaren ifall hen inte tror på skribenten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Platser där skribenten inte behöver kunna bevisa sanningen av sitt uttalande, exempelvis på ett forum likt detta.
Bevisbördan ligger aldrig hos den som skriver utan bara hos läsaren ifall hen inte tror på skribenten

Okej. Då har vi nog olika verklighetsuppfattning. Det är inte många inlägg gällande inkomster som jag studsat på i detta forum. Tycker de allra flesta ser helt rimliga ut.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Kryptofarm i källaren eller direktel på hus?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Avstängd

Jag och sambon har ca 90-95 000 i bruttolön så ut ca 55-60 000kr varje månad.
2 vuxna utan barn

Huset - ca 15000 kr med lån, drift, amortering, tv, telefon och allt. (Vi sätter in en fast kostnad varje månad så här blir det också lite över varje månad som används för renoveringar och annat)
Bil är förmånsbil så den är redan avdragen på lönen.
Mat ca 4-5 000 kr/mån.

Jag spar ca 14 - 19 000 kr/mån och sambon hälften kanske så tillsammans ca 21 - 28 000 kr varje månad.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ca 7 400kr i utgifter. Viket är då
Lån
El
Bredband
Tfnab
Apple Music
Bostadsrättskostnad
Bil/hem//tandläkar/livsförsäkring
Massage/kiropraktor
VPN
Domän
Bilskatt
Klippning

Bensin och matkostnader är inte med.
Lägger ca 1 600 på bensin och kanske 2 500kr på mat.

Säkert glömt ngt.

Permalänk
Skrivet av Subzero299:

Kryptofarm i källaren eller direktel på hus?

I wish.

Tyvärr elområde 4 plus stort hus (som har jordvärme). Använder runt 2000 kWh/månad vilket blir 5000 kr här i Skåne.

Permalänk
Medlem

Två vuxna och två små barn under fyra
Löner in innan skatt 76k
Fasta avgifter inkls hus och två bilar: 12k
Sparande: 10% av lön efter skatt (Vi har valt 10% för ibland kan det vara mer in eller mindre in)
Resterande går till bränsle,mat,kläder,kul och renoveringar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Mat 1800/mån? Utveckla gärna. Lever du på vatten?

När jag var som fattigast (hade arbetsskador som jag inte fick ersättning för) levde jag på 450 kr i månaden, alltså 15 kr om dagen. Det funkade men blev mycket linser, pasta, hembakat bröd, etc.

Nuförtiden tjänar jag över medel men har fortfarande billiga vanor och låga fasta utgifter, så jag känner att jag kan köpa vad jag vill men ändå investera 70% av lönen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

När jag var som fattigast (hade arbetsskador som jag inte fick ersättning för) levde jag på 450 kr i månaden, alltså 15 kr om dagen. Det funkade men blev mycket linser, pasta, hembakat bröd, etc.

Nuförtiden tjänar jag över medel men har fortfarande billiga vanor och låga fasta utgifter, så jag känner att jag kan köpa vad jag vill men ändå investera 70% av lönen.

Imponerande ändå. Lite av mitt problem är ju kanske att jag inte behöver snåla. Eller vill heller för den delen. Har ju även 2 barn som äter mycket

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Bolån, amortering + ränta: 4275
Avgift: 5100
El ~400
Bredband ~400
Hbo: 45
Prime video: 59
Telefon: 465
Diverse försäkringar ~500 / månad

Allt som kan knytas till hushållet är vi två som delar på. Lever skapligt billigt just nu. Tror att det blir billigare om lite mer än en månad när vi flyttar in i hus, ska bli spännande att se om jag har rätt. Annars gör det inte mig något ändå eftersom det är livskvalitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ni som har hög lön alltså 30 lökar och över före skatt vilka utgifter har ni?

*Diskussion utbruten till egen tråd /vzano, mod*

Detta kommer verka skrytigt som fan, men jag å min sambo har också haft turen att ärva bostad (villa) som är avbetald.
Så hushållet har i runda slängar räkningar på ca 8000:- per månad, El, internet, tömning av 3 kammarbrunn, sophämtning försäkringar osv. men vi har inga lån på varken hus eller bilar som så.
Men ett lån på 200K för att vi installerat bergvärme i huset. avbetalning och amortering är inräknat i 8000:- per månad.

Det är ett snitt för helårs kostnaden då vissa räkningar inte kommer varje månad osv.

Bränsle för bilar, ATV, skoters är inte inräknat i 8000:- per månad.
Boxter IPTV är inräknat, men vi har fler streaming tjänster så som Netflix osv, de är inte inräknade.

Hennes inkomst innan skatt är 34K
Min inkomst innan skatt är nu 70K då jag just bytt arbetsgivare, innan var det 62K.

Vi har inga barn häller skall tilläggas, har man barn så drar kostnader iväg ordentligt.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Moderator hur stänger man av notifikationerna när man blir citerad i den här tråden?

Jag är inte intresserad av fler svar i denna tråd för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Detta kommer verka skrytigt som fan, men jag å min sambo har också haft turen att ärva bostad (villa) som är avbetald.
Så hushållet har i runda slängar räkningar på ca 8000:- per månad, El, internet, tömning av 3 kammarbrunn, sophämtning försäkringar osv. men vi har inga lån på varken hus eller bilar som så.
Men ett lån på 200K för att vi installerat bergvärme i huset. avbetalning och amortering är inräknat i 8000:- per månad.

Grattis till arvet. Ser dock inte riktigt skrytfaktorn i att äga ett hus utan lån och ändå behöva låna 200k för bergvärme.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Grattis till arvet. Ser dock inte riktigt skrytfaktorn i att äga ett hus utan lån och ändå behöva låna 200k för bergvärme.

få förunnat att kunna bo så billigt som vi kan just nu.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

få förunnat att kunna bo så billigt som vi kan just nu.

Jo, de allra flesta har ju tagit ett bolån för att kunna köpa sin bostad.

Är väl inte så många som betalar av sina bolån, även om de kunnat.

Permalänk
Medlem

Mina månadsutgifter på ett ungefär:

  • Avgift bostadsrätt (inkl bredband), hemförsäkring, veckostädning (5h/mån): 2 500:-

  • El, värme, vatten: 500:-

  • Bil leasing: 5 000:-

  • Parkering: 650:-

  • Övriga bilkostnader: 1 400:-

  • Mobilabonnemang: 90:-

  • Fack, a-kassa, försäkringar: 600:-

  • Prenumerationer: 330:-

  • Mat: 3 000:-

Totalt: 14 070:-/mån

Sambon betalar lika mycket för de första två punkterna. Vet inte vad hon betalar för sin mat. (Hon är vegetarian och har en massa allergier, så vi äter sällan samma rätt.)
Har inga lån.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Ca 15000

Borde vara runt 8000, men hade ett spelmissbruk som jag slutade med för 1-2 år sedan, men som gjorde att jag nu sitter och betalar av äckliga lån. Skäms och har STOR ångest varje dag över det..

Har aldrig mått så dåligt som jag gjort de senaste åren. Förstår inte hur jag tänkte.

Till er andra. Spela inte! I värsta fall hamnar ni i min situation.

Räknar dock med att ligga på runt 11 000 i månaden inom 3-4 månader.

Får såklart en stor återbäring pga ränteavdrag + löneförhöjning, som kommer släcka en del.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

6k bor i lägenhet.

Permalänk
Medlem

Har cirka 25000:-/mån i utgifter exklusive maten.

Permalänk

Närmare 30000 blir det nog i snitt per månad, tur vi är två som delar på det.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Gavelinus:

Bor själv och tjänar 38k före skatt. Får ut ca 26k efter att fackavgift dragits på lönen.
Senaste året har jag i snitt lagt undan ca 14k per månad. Bor ensam i en trea (brf) på 72kvm där allt inklusive fiber/el och värme ingår.

Detta får ses som ungefärligt då jag inte dokumenterar utgifter exakt månad till månad. Vet bara hur mycket jag sparar per månad eftersom jag alltid för över det som är kvar från föregående månads lön till sparkonto så snart jag får nya lönen.

3950 är avgiften till föreningen och lån+amortering är på ca 2250 = 6200kr för boendet
Sen hemförsäkring på 148kr/månad = 6350
Cmore/Netflix/Disney+ (varierar lite beroende på vad jag är sugen på) men säg 500kr per månad i snitt över ett år (Cmore hockey är dyrast) = 6850
Mat = ca 3000kr. Äter ute en del och köper mycket läsk. = 9850
Spel/Lego/kläder/telefon eller annat: Ca 1500kr per månad (försöker alltid unna mig något varje månad) = 11350
CSN = 800kr = ca 12000 per månad vilket ger runt 14k kvar för sparande.

Inte i någon kommun i Sverige, inte ens de med högst skatt, får man ut 26000 om inte fackavgiften du nämner kostar 2-3000kr/mån. I Stockholm kommun får man ut runt 29500 med 38000 före skatt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Ett sätt att tänka (kanske är självklart) är att ta lön efter skatt minus det man sparar per månad = utgifter per månad.
Tror många missar massa utgifter när de försöker räkna upp alla smådelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Inte i någon kommun i Sverige, inte ens de med högst skatt, får man ut 26000 om inte fackavgiften du nämner kostar 2-3000kr/mån. I Stockholm kommun får man ut runt 29500 med 38000 före skatt.

"Under 2022 uppgick kommunalskatten i Stockholms stad till 29,82 procent, vilket var den sjätte lägsta i Sverige."
Källa, Ekonomifakta.se

Över 30% i kommunalskatt är väl normalt annars . 38000 * 0,7 = 26600kr
Eller hur menar du?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

"Under 2022 uppgick kommunalskatten i Stockholms stad till 29,82 procent, vilket var den sjätte lägsta i Sverige."
Källa, Ekonomifakta.se

Över 30% i kommunalskatt är väl normalt annars . 38000 * 0,7 = 26600kr
Eller hur menar du?

Du måste inkludera grundavdraget och jobbskatteavdrag mm. Många betalar en lägre effektiv skatt än den kommunla skattesatsen.

Edit: Det enklaste är att titta i skattetabellen så ser man vilken skatt man skall betala. Hade man tjänat 38 000 kr och bott i Kungsbacka (skatt 33%) så betalar man 9395 kr i skatt dvs skatten blir runt 25%. För att hamna på 33% så behöver man ha en inkomst runt 60 000 kr/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Du måste inkludera grundavdraget och jobbskatteavdrag mm. Många betalar en lägre effektiv skatt än den kommunla skattesatsen.

Edit: Det enklaste är att titta i skattetabellen så ser man vilken skatt man skall betala. Hade man tjänat 38 000 kr och bott i Kungsbacka (skatt 33%) så betalar man 9395 kr i skatt dvs skatten blir runt 25%. För att hamna på 33% så behöver man ha en inkomst runt 60 000 kr/mån.

Japp, och då blir det bara ca 22 % skatt på 38 000 i Stockholm.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

"Under 2022 uppgick kommunalskatten i Stockholms stad till 29,82 procent, vilket var den sjätte lägsta i Sverige."
Källa, Ekonomifakta.se

Över 30% i kommunalskatt är väl normalt annars . 38000 * 0,7 = 26600kr
Eller hur menar du?

Skrivet av joakim99:

Du måste inkludera grundavdraget och jobbskatteavdrag mm. Många betalar en lägre effektiv skatt än den kommunla skattesatsen.

Edit: Det enklaste är att titta i skattetabellen så ser man vilken skatt man skall betala. Hade man tjänat 38 000 kr och bott i Kungsbacka (skatt 33%) så betalar man 9395 kr i skatt dvs skatten blir runt 25%. För att hamna på 33% så behöver man ha en inkomst runt 60 000 kr/mån.

Skrivet av Scarabeo:

Japp, och då blir det bara ca 22 % skatt på 38 000 i Stockholm.

^
|
This. Otroligt att det finns människor som inte har koll på detta. Och ännu mer fantastiskt att man tror att man får mindre utbetalt än vad man får, undrar var de pengarna försvinner någonstans 😄

Ännu enklare är ju att använda någon lönekalkylator på nätet typ denna https://statsskuld.se/jobb/berakna-nettolon
(med reservation för att den räknar fel såklart har jag inte kontrollerat det)

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Två vuxna. 0 barn. Ungefär 44 000kr båda två. (ungefär 33000 efter skatt var)
Delade utgifter:
Lägenhet Avgift + lån typ 10 000kr.
El - 700 kr
Hemförsäkring - 200kr
Bredband - 449kr
Diverse Stream tjänster 600kr

Egna Utgifter:
Träning - 600kr
Mobil - 270kr
Patreon - 133kr
Akassa - 380kr
Välgörenhet - 350kr
CSN - 666kr

Mat/Nöjen/Resor etc räknar vi inte på.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line