Permalänk
Medlem

Vågar inte räkna på kostnader. Mår dåligt när man börjar bryta ner det för mycket.
Men 9200kr 2a hyresrätt med de ish 110kwh förbrukning inräknat
Mat ute på arbetsdagar är väl 2000-2500 och hemma är kanske 1000 spänn.
spotify 75kr
datorspel 100-150kr
internet 300kr
telefon 99kr.
sen lite a kassa, försäkrning som inte är månadsbetalning
Totalt ca 13000-14000kr per månad. Rätt mycket...hade varit fint att ha en billigare lägenhet.
resten går till sparkonto och fonder ish 15kkr i månaden, 11 av 12 månader beroende av om man köper något den månaden.
Lär ha svårt att få tag i billigare lägenhet i närtid....om jag inte faktiskt köper något...men får se om vi faktiskt får se billigare bostadspriser för att göra det möjligt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

73300 kr brutto för hushållet, två vuxna, inga barn. Blir cirka 56 000 netto. Kör ej gemensam ekonomi dock, hon betalar hyra till mig då jag äger lägenheten.

Brf-avgift, ränta och amortering på bostadslån samt hemförsäkring går på cirka 8000 i månaden. Sen SL-kort på runt tusenlappen i månaden.

Emellertid lever vi inte särskilt sparsamt och min kreditkortfaktura varje månad brukar snitta på runt 15 000. Har ändå möjlighet att spara undan en del pengar dock under det senaste året har jag exempelvis sparat omkring 100 000, då trots en tandställningskostnad på 55 000 samt att jag under de första 6 månaderna hade 10 000 mindre i månadslön.

Vi lever ganska gott.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

37 tkr är helt klart normala utgifter för en "medelsvenssonfamilj", skulle till och med säga att det är i underkant. Medianpersonen tjänar strax under 25k i månaden efter skatt så vi kan nog säga att en "medelsvenssonfamilj" har strax under 50k netto i månaden. Det verkar som att 10% av nettolön är både vad "riktmärket" är på och vad folk i genomsnittet sparar så då är vi nere kring 45k kvar, lägg in lite resor och sällanutgifter som inte fanns med i personens post och vi kommer ned till kring 40k. Sedan är frågan om sparandet som avses är långsiktigt eller till just sällanutgifterna men vi räknar worst case nu.

Nu är det där överslagsräkning såklart men enligt de siffrorna som finns att tillgå så är det helt klart inte så att 37k i utgifter är mycket för en "medelsvenssonfamilj".

Håller faktiskt inte med dig alls! Men ja du får tycka det är normalt men inte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Håller faktiskt inte med dig alls! Men ja du får tycka det är normalt men inte jag.

Det här handlar inte om något tyckande, det ÄR normalt om vi kollar på befolkningen i stort enligt de siffrorna som jag hittat angående sparande och lön. Sedan får du känna hur du vill angående det men dina känslor ändrar inte verkligheten, vill du argumentera för att det inte är normalt får du presentera lite statistik som stödjer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det här handlar inte om något tyckande, det ÄR normalt om vi kollar på befolkningen i stort enligt de siffrorna som jag hittat angående sparande och lön. Sedan får du känna hur du vill angående det men dina känslor ändrar inte verkligheten, vill du argumentera för att det inte är normalt får du presentera lite statistik som stödjer det.

Det är säkert normalt men det jag tror Dinkefing menar är att de flesta familjer förmodligen kan klara sig på betydligt mindre än 37 000 i månaden. Kan man ändå spara en del kanske man inte bryr sig så mycket utan tycker att det är värt det i livskvalité vilket jag kan respektera.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Håller faktiskt inte med dig alls! Men ja du får tycka det är normalt men inte jag.

Kan du inte komma med lite argument istället? Det blir fort en rätt så tråkig diskussion annars.

Vad är enligt dig normala utgifter t ex?

Permalänk

Hus, bor själv
Ränta och amortering: 4300:-
Bredband: 300:-
Villaförsäkring: 400:-
EL: Ca 1000:- (solceller + kamin)
Vatten och sopor: 1100:-
Fastighetsskatt: 450:-
Sotning: 100:-

Fasta utgfiter:
Försäkringar: 700:-
Mobil och prenumerationer: 300:-

Rörliga utgfiter:
Mat: 1500-2500:- (får mycket kött gratis)
Katt: 500:-
Bil: 500:-

Totalt: ca 12 000

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Min och sambons gemensamma inkomst 65tkr netto.

Kostnaderna är räknat för 2vuxna och 2 barn (5år och 1år). Har tagit snittet för de 6 senaste månaderna och avrundar upp.

11000,- - ränta, amortering och brf avgift (bredband ingår här)
2500,- - förskola
500,- - mobil
20000,- - kreditkort (här landar allt som inte står med ovanför; mat, streamingtjänster, pendelkort, drivmedel etc. etc.)

ca 34 000,- så vi har 31tkr när allt är betalat. Sen sätter vi in 12tkr i en husfond för om vi behöver byta vitvaror, service på bil etc. Det som blir över delar vi på och man får göra vad man vill med. Personligen slänger jag in allt på börsen.

Vi skulle utan problem kunna dra ner på kreditkortskostnaden någon tusenlapp genom att göra lite smartare val när vi är och handlar.

Permalänk
Medlem

För att ge en annan syn på ekonomi så har jag en annorlunda version ^^

Jag är lite över 30 år och har dom senaste 6 åren haft 2 heltidsjobb (lastbilschaufför/svetsare)

Köpte mitt hus 2015 och sen amorterat av hela lånet till förra året, levt på existensminimum för att betala av allt och står utan några lån allas idag.

Idag har jag bara ett jobb och en helt betalt bil.

Totalt driftkostnad med villa och allt (mat,försäkringar,etc) är 8450 kr i snitt över hela året.

Sparar ungefär 19.xxx i månaden och därav detta hälften går till framtida renoveringar.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

För att ge en annan syn på ekonomi så har jag en annorlunda version ^^

Jag är lite över 30 år och har dom senaste 6 åren haft 2 heltidsjobb (lastbilschaufför/svetsare)

Köpte mitt hus 2015 och sen amorterat av hela lånet till förra året, levt på existensminimum för att betala av allt och står utan några lån allas idag.

Idag har jag bara ett jobb och en helt betalt bil.

Totalt driftkostnad med villa och allt (mat,försäkringar,etc) är 8450 kr i snitt över hela året.

Sparar ungefär 19.xxx i månaden och därav detta hälften går till framtida renoveringar.

Mycket imponerande, måste kännas väldigt skönt och belönande i efterhand. Bra jobbat!

Hoppas också på att äga ett boende utan lån en dag. Har dock inte riktigt självdisciplinen att spara så mycket som jag hade kunnat göra.

Permalänk
Skrivet av skanepiraten:

För att ge en annan syn på ekonomi så har jag en annorlunda version ^^

Jag är lite över 30 år och har dom senaste 6 åren haft 2 heltidsjobb (lastbilschaufför/svetsare)

Köpte mitt hus 2015 och sen amorterat av hela lånet till förra året, levt på existensminimum för att betala av allt och står utan några lån allas idag.

Idag har jag bara ett jobb och en helt betalt bil.

Totalt driftkostnad med villa och allt (mat,försäkringar,etc) är 8450 kr i snitt över hela året.

Sparar ungefär 19.xxx i månaden och därav detta hälften går till framtida renoveringar.

Snyggt! Måste kännas skönt att vara skuldfri nu när räntorna går upp. Själv sitter jag på 85% belåning.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Mycket imponerande, måste kännas väldigt skönt och belönande i efterhand. Bra jobbat!

Hoppas också på att äga ett boende utan lån en dag. Har dock inte riktigt självdisciplinen att spara så mycket som jag hade kunnat göra.

Ahh nu i efterhand känns det skönt men har varit en "intressant" resa kan man lugnt säga

Ahh det är så jäkla lätt att man bara köper saker för att behovet/intresset uppkommer men frågan är hur viktigt/nyttigt det är det man vill köpa och vad det ger över tid.

Satt som regel efter att huslånet var betalt att allt som jag vill köpa måste ges tid för att verkligen värdera om det är värt det eller inte.

Skrivet av Ninotramp:

Snyggt! Måste kännas skönt att vara skuldfri nu när räntorna går upp. Själv sitter jag på 85% belåning.

Ahh det är det verkligen !

Ahh men där var jag innan! Kan starkt rekommendera det om man kan o vill men du/ni måste tänka långsiktigt o funderar på om vad som är värt o göra

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Bor i Singapore.

Boende ~9,500 (rum i delad lägenhet med eget badrum. El, vatten, Internet ingår)
Mat ~6,000 (äter ute eller beställer i princip alla måltider)
Transport ~300 kanske? Vet inte riktigt men ingen stor kostnad. Använder enbart kollektivtrafik.
Telefon ~70
Email, Google Workspace ~150
Gym ~600

Så totalt verkar det landa runt 16,500 kr per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Det är säkert normalt men det jag tror Dinkefing menar är att de flesta familjer förmodligen kan klara sig på betydligt mindre än 37 000 i månaden. Kan man ändå spara en del kanske man inte bryr sig så mycket utan tycker att det är värt det i livskvalité vilket jag kan respektera.

Ja men det är ett ganska konstigt att argumentera så, man kan bo i tält i skogen och äta självfångad fisk och bär så man klarar sig på någon tusenlapp i månaden som mest, så var drar man gränsen för vad som är slöseri? Vad genomsnittspersoner i Sverige gör bör väl ändå vara någon slags mått på var man hamnar ifall man skall ta del av det som anses ingå i ett normalt liv? Det blir alltså mobiltelefoner, kanske lite streaming, en hämtpizza här och där, presenter till barnen osv.

Permalänk
Medlem

Totalt runt 25-30k i månaden totalt + sparande 5-10k beroende på utgifter.

Bil 6000 kr
Bolån 6000 kr
Hus drift 3000-5000 kr inkl drift bil
Mat 6000 kr
Barn 1000 kr
Träning 1000 kr
Försäkringar & blandat 1000 kr

Har stenkoll på ekonomin och alla utgifter nedbrutna. Inga krediter eller lån förutom bolån. Får ut runt 40-42k, bolån 50%, ensamstående + ett par kids, klarar mig väldigt bra.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag pratar om utgifterna. Mycket han kan skära ner. 37tkr är inte normala utgifter för en medelsvensonfamilj.

Jo, om man har precis köpt ett radhus i sthlm (antagligen med rätt hög belåning) så får det nog anses som normalt speciellt med tanke på att räntorna stuckit iväg jämfört med tidigare år.
Vilka andra poster hade du minskat på, för att bidra till diskussionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Helt sjuka utgifter! Fattar inte hur vissa kan lägga ut så mycket pengar på ingenting. Bra att köpa second hand men resten.

Är väl inget speciellt?

Edit: Ser nu att det eskalerat helt sen jag initialt gjorde mitt svar och tänker utöka det.
Vår största utgift är boende (ränta & amortering), vi har en hög belåningsgrad för ett radhus i Stockholm. Vi valde till och med att låsa räntan på 5 år, vi gjorde detta innan allt höjdes vilket nu i efterhand känns skönt. Amortering anser jag ändå är att spara pengar och efter dessa 5 år är vi under gränsen för amorteringskravet.

Utöver boendekostnaden tycker jag inget sticker ut. Då vi bodde i en hyreslägenhet (2a) så betalade vi 11 000/mån för ett förstahandskontrakt i Stockholm, där kan man snacka att kasta pengar i sjön.

Vi har två barn, 5000kr i månaden på aktiviteter anser jag inte är orimligt. Barnen har dans och fotbollsträning som kostar, en dag i veckan äter vi tillsammans ute, ibland blir det bio eller en heldag på leklandet och ibland behöver vi köpa nåt från IKEA.

Visst kan vi avsluta alla streamingtjänster så vi kan spara 400kr i månaden. Hemlarmet kanske inte behövs, men känns ändå skönt. Gymkorten kanske inte behövs, kan väl göra armhävningar hemma. Försäkringar kanske är överskattat, men om någon dör så är det inte fel med livsförsäkringen. Vi äger ingen bil, utan vi cyklar eller åker kommunalt då vi ska göra något. Jag jobbar helt hemifrån så vi har bara ett SL-kort.

Ända sättet jag ser att vi drastiskt skulle kunna spara in pengar vore att flytta ut till landet i en mindre stad, men där vill vi inte bo. Med tanke på att vi ligger i snitt 25,000 plus per månad som vi kan spara ser jag ingen anledning att leva på knäckebröd och vatten för att kunna spara ytterliggare 5000.

Är gärna nyfiken på vad du anser är rimliga kostnader och kom med förslag som inte handlar om att flytta till en stad med 100 invånare.

Permalänk
Medlem

Vi har ganska prick 20 000 kr i fasta kostnader (avgift till brf, ränta, amortering, försäkringar, parkering, CSN etc.) och sen kring 12-13k vardera på kreditkorten i snitt. Tillsammans har vi ca. 65k netto vilket ger ett överskott på 20k en ”vanlig” månad men ofta är det ju något som tillkommer, service på bil o.s.v.

Permalänk
Medlem

Jag och min sambo har en avspänd syn på ekonomin och för inte bok. Hus utanför Umeå, två bilar, inga barn, inga lån. Vi avsätter varje månad en slant vardera till ett gemensamt utgiftskonto för månaden som ska täcka räkningar, två bilar, mat och andra utgifter. Det har vi bestämt ska innehålla 20000:- efter varje löning och fyller månadsvis upp det som behövs för att nå dit. Beloppet per person varierar oftast mellan 5-8000:-, vilket innebär att varje månad normalt kostar oss totalt mellan 10-16000:-, vintern värst. Utöver detta har vi en separat buffert om det skulle dra över. Upplägget ger en viss sporre att driva hushållet ekonomiskt och det trivs vi med, men vill vi unna oss gör vi det. Det skulle gå lätt att strama åt ett par tusen framförallt på mat och onödigt drivmedel om det skulle bli kärvt.

Vi tror båda att en stabil ekonomi bygger på låga fasta omkostnader snarare än höga inkomster. Det gör att vi kan lägga undan oförskämt mycket på sparande trots att våra löner inte är märkvärdiga sett till tråden, men det bästa är tryggheten. Skulle en av oss tvärt bli helt utan inkomst kommer vi kunna leva på som vanligt eftersom allt går runt på mindre än en lön av den som tjänar minst av oss.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Tror jag gjort en lista i en annan tråd way back, men alltid roligt med en uppdatering

Lån+amortering: 9000kr
El: 2000kr
Vatten+avfall: 1000kr
Samfällighet: 250kr
Bredband: 250kr
Förskola: 1200kr
Fack/akassa: 700kr
Bil: 5600kr
Streaming+andra prenumerationstjänster: 700kr
CSN: 900kr

Mat: 10 000kr varav 6000kr på ICA/Lidl och en del utemat.

Sen ca 20 000 övrigt på kreditkorten, allt från kläder, prylar, leksaker och utflykter med familjen.

Totalt 52 000 snitt i utgifter...
Vi har ca 61 000kr in efter skatt så runt 9 000 eller 15% i sparkvot om man bortser från amorteringen.
När CSN är avbetalt inom något år kommer det läggas på sparande

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Vi tror båda att en stabil ekonomi bygger på låga fasta omkostnader snarare än höga inkomster.

Så är det definitivt. Jag kunde spara ca 10 000 i månaden när jag jobbade och tjänade runt 18 500 netto.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Helt sjuka utgifter! Fattar inte hur vissa kan lägga ut så mycket pengar på ingenting. Bra att köpa second hand men resten.

Det låter väl inte alls orimligt? Snarare klart i underkant sett till inkomsterna. Hur mycket pengar ska de spara tycker du? Finns ju utrymme för 20-25k per månad i sparande och då blir man ganska förmögen snabbt…

Permalänk
Medlem

Eget hus (inga amorteringar) bor själv.
Ungefär 9000,- per mån, allt inräknat, mat, försäkringar, internet, sophämtning, värme, el, va etc.

Permalänk
Medlem

32525 i lön
-6914 skatt
-533 fack
-6391 Bolån
-2000 el
-1466 försäkringar
-2000 avbetalning för braskamin
-3500 Diesel
-830 billån
-1572 Fritids
-375 mobil
-299 Bredband

Mina fasta utgifter

Permalänk
Medlem

Nu när lånen är lösta så ligger de fasta utgifterna på 25 % av den disponibla inkomsten. 10 % är avsatt till sparande. Resterande pengar passar vi på att leva för nu när vi har möjlighet.

Visst ska man tänka lite på nästa generation, men med tanke på bakgrunden man har så... skit samma.

Permalänk
Medlem

Hus, bor med frugan och två knoddar.

Ränta och amortering inkl. billån: 17000:-
Bredband: 300:-
Villaförsäkring: 400:-
El: 2000:-
Vatten och sopor: 200:-
Mat: 8000-1200:-
Hund: 500:-
Bilar inkl drivmedel: 3000:-

Sen är det löpande köp av saker till huset och annat. Det drar iväg snabbt trots att båda får ut över 30 i månaden så är det sällan vi för tillfället sparar mer än genom amorteringen på över 10 papp.

Permalänk
Medlem

Ränta, amortering, brf-avgift: 20.000 kr
Försäkring, el, dagis, streamingtjänster: 3.500 kr
Matvaror: 6.000 kr
Csn: 1.000 kr
Övrigt: 500 kr

Spenderpengar (kläder, restaurang, prylar): 20.000 kr

Två vuxna och bebis.

Permalänk
Musikälskare

Ca 16K i månaden med allt inräknat (hyra, amortering, räntor, mat osv), det blir över ca 9K som går till investering, pension, övrigt osv...

Just det, har ca 4K i avbetalningar just nu pga flytt, dom kommer att försvinna så jag kommer ner på noll där sen.

Grovt räknat, orkar inte stapla upp allt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sullon:

Ränta, amortering, brf-avgift: 20.000 kr
Försäkring, el, dagis, streamingtjänster: 3.500 kr
Matvaror: 6.000 kr
Csn: 1.000 kr
Övrigt: 500 kr

Spenderpengar (kläder, restaurang, prylar): 20.000 kr

Två vuxna och bebis.

20000 i månaden, amorterar ni för att bli skuldfria imorgon?

Permalänk

Får ut ~60k NOK netto

Bor i en egenägd lägenhet.
Amortering+ränta+avgift: 10k. Betalar extra lite då och då på lånet. La in nyligen en extra betalning på 300k.
El: 250kr
Mat: 500kr (har massor av mat i frysen och är väldigt enkelt så kan äta samma sak flera gånger om, sen äter jag mycket på jobbets bekostnad)
Välgörenhet: 5k
Streamingtjänster: 100kr
Busskort: 800kr
Nöje: Är lite upp och ned men runt 5k.

EDIT: Sparar resten för fuck you money och större lägenhet.