Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Inte i någon kommun i Sverige, inte ens de med högst skatt, får man ut 26000 om inte fackavgiften du nämner kostar 2-3000kr/mån. I Stockholm kommun får man ut runt 29500 med 38000 före skatt.

Du har helt rätt! Jag tittade av "misstag" på senaste månades lön där det var med karensavdrag och sjuklön efter några dagars sjukskrivning. Klantigt av mig och jag borde så klart tittat på föregående månaders löner istället:
Nov: 27846
Dec: 28255
Jan: 28130
Feb: 26338

Snyggt fångat! Tack för det.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Du måste inkludera grundavdraget och jobbskatteavdrag mm. Många betalar en lägre effektiv skatt än den kommunla skattesatsen.

Edit: Det enklaste är att titta i skattetabellen så ser man vilken skatt man skall betala. Hade man tjänat 38 000 kr och bott i Kungsbacka (skatt 33%) så betalar man 9395 kr i skatt dvs skatten blir runt 25%. För att hamna på 33% så behöver man ha en inkomst runt 60 000 kr/mån.

Aha, då är jag med

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gavelinus:

Du har helt rätt! Jag tittade av "misstag" på senaste månades lön där det var med karensavdrag och sjuklön efter några dagars sjukskrivning. Klantigt av mig och jag borde så klart tittat på föregående månaders löner istället:
Nov: 27846
Dec: 28255
Jan: 28130
Feb: 26338

Snyggt fångat! Tack för det.

Om du inte redan gjort det, så glöm inte att begära ersättning för karens hos Försäkringskassan!
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/coronaviruset-det...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Ett typexempel från en "vanlig" månad.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Snygg tabell. Blev först förvånad att ni hade närmare 60 000 i utgifter men sen såg jag at 24 000 var gemensamt sparande. Norwegian och SJ är resor ni köpt under månaden?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Snygg tabell. Blev först förvånad att ni hade närmare 60 000 i utgifter men sen såg jag at 24 000 var gemensamt sparande. Norwegian och SJ är resor ni köpt under månaden?

Ja jo, det kan vara lite missvisande, men eftersom vi lägger våra löner i en hög, sen drar vi bort alla "utgifter" där även sparande ingår, och sen delar på det som är kvar, så blir det lättast att göra sådär

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag har 38.200:- i lön får ut ca 28.xxx en full månad, vilket det inte blir så mkt av när man har en 2 och en 5-åring. Mkt VAB

Mina utgifter ser ungefär ut så här:

12.000:- till gemensamt konto för räkningar, mat, konsumtion osv
4.300:- till huslånet
1.500:- Lån på ATV
290:- Mobil
375:- Fack & A-kassa
145:- Livförsäkring
179:- Netflix
165:- Olycksfalls förs.
745:- Div försäkringar

Sen tillkommer årsfakturor på tex atv försäkring osv men det är inte så mkt utslaget / månad

Jag och sambon har skillnader på våra löner så vi har en %-fördelning av hur stor del var och en av oss betalar till det gemensamma varje månad. Hon tjänar mer så hon betalar mer och det som är kvar på ens konto efter gemensamma är betalt är ens egna pengar att göra vad man vill med.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Skulle väl inte klassificera sparande som en utgift direkt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har inte koll på frugans exakta utgifter gällande försäkringar etc, så vissa siffror här är gemensamma och vissa är endast för mig. Men detta bör vara på ett ungefär.
Vi har ganska nyligen flyttat så det är svårt att få en överblick då det blivit en del trippar till IKEA samt en och en annan beställning

Två vuxna, två barn. Bor i radhus.

Boende
20000:- bolån, samfällighet, el, bredband & hemlarm

Försäkringar
1573:-

Förskola & Fritids
1782:-

Streaming
407:-

Resekostnader:
1000:- (Förmån på SL-kort via arbetet till frugan, jag jobbar hemifrån. Vi har ej bil i dagsläget).

CSN:
1200:-

Övrigt (Fickpengar, kläder, aktiviteter, äta ute etc.):
5040:-

Mat:
6000:- (snittuträknat)

Fasta utgifter blir då ca 37002:- / mån.
Hushållet får in 62000:- netto / mån.

Vi köper mycket kläder på second hand åt barnen samt säljer kläderna de vuxit ur. Så det går ganska plus minus noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Skulle väl inte klassificera sparande som en utgift direkt.

Är ju en utgift i den mån att det är pengar som vi inte har kvar att spendera.

Däremot så går sparande och amortering båda som sparande i diagrammet som baseras på det där

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av zaibuf:

Har inte koll på frugans exakta utgifter gällande försäkringar etc, så vissa siffror här är gemensamma och vissa är endast för mig. Men detta bör vara på ett ungefär.
Vi har ganska nyligen flyttat så det är svårt att få en överblick då det blivit en del trippar till IKEA samt en och en annan beställning

Två vuxna, två barn. Bor i radhus.

Boende
20000:- bolån, samfällighet, el, bredband & hemlarm

Försäkringar
1573:-

Förskola & Fritids
1782:-

Streaming
407:-

Resekostnader:
1000:- (Förmån på SL-kort via arbetet till frugan, jag jobbar hemifrån. Vi har ej bil i dagsläget).

CSN:
1200:-

Övrigt (Fickpengar, kläder, aktiviteter, äta ute etc.):
5040:-

Mat:
6000:- (snittuträknat)

Fasta utgifter blir då ca 37002:- / mån.
Hushållet får in 62000:- netto / mån.

Vi köper mycket kläder på second hand åt barnen samt säljer kläderna de vuxit ur. Så det går ganska plus minus noll.

Helt sjuka utgifter! Fattar inte hur vissa kan lägga ut så mycket pengar på ingenting. Bra att köpa second hand men resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Helt sjuka utgifter! Fattar inte hur vissa kan lägga ut så mycket pengar på ingenting. Bra att köpa second hand men resten.

Det är väl om något helt normalt det dem beskriver.. Man lever bara en gång och de har ju uppenbart en buffert att röra sig med! Finns ju inge anledning att leva på knäckebröd, sjukt dålig förebild till sina barn om man bara snålar snålar snålar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Helt sjuka utgifter! Fattar inte hur vissa kan lägga ut så mycket pengar på ingenting. Bra att köpa second hand men resten.

Vilka utgifter var det som stack ut tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Snittlönen i Sverige är enligt Keyyo (i programmet ’är du helt hundra’) 36 tusen svenska riksdaler

Vet själv inte mycket om löner i övriga Sverige, men för Uppsala/Stockholm låter det ganska rimligt.

Dock får man räkna med bostäder som kostar många miljoner

När du säger "snittlönen" vad menar du då (ser ut som du syftar på medellön)
Det är stor skillnad på medellön och medianlön där medianen är den intressanta.
Och den ligger på 32400:- det är den som man borde jämföra med.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Helt sjuka utgifter! Fattar inte hur vissa kan lägga ut så mycket pengar på ingenting. Bra att köpa second hand men resten.

Ser inget som sticker ut här, vad klassar du som "ingenting"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Helt sjuka utgifter! Fattar inte hur vissa kan lägga ut så mycket pengar på ingenting. Bra att köpa second hand men resten.

eh, va? Såg ju ut som en slimmad budget för en familj, vilka utgifter anser du är "sjukt"?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Helt sjuka utgifter! Fattar inte hur vissa kan lägga ut så mycket pengar på ingenting. Bra att köpa second hand men resten.

5000 på övrigt för fyra personer är väl betydligt mer än rimligt? 25k till övers är antagligen betydligt bättre än medelfamiljen.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

5000 på övrigt för fyra personer är väl betydligt mer än rimligt? 25k till övers är antagligen betydligt bättre än medelfamiljen.

Jag pratar om utgifterna. Mycket han kan skära ner. 37tkr är inte normala utgifter för en medelsvensonfamilj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag pratar om utgifterna. Mycket han kan skära ner. 37tkr är inte normala utgifter för en medelsvensonfamilj.

Well drar man in över 60k netto och lever gott så drar pengarna iväg... Speciellt om man bor i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag pratar om utgifterna. Mycket han kan skära ner. 37tkr är inte normala utgifter för en medelsvensonfamilj.

Vad är normala utgifter då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag pratar om utgifterna. Mycket han kan skära ner. 37tkr är inte normala utgifter för en medelsvensonfamilj.

Vad skulle du dra ner på i den budgeten? Det är ju boende som är den stora posten där, inget annat som sticker ut tycker jag. Sen gissar jag att 20k inte är så ovanligt i Stockholm, speciellt då el och hela baletten är med där.

Detta är min fil för våra räkningar, sen går 10k till ovanpå dessa summor till huset. Vi sätter över totalt 38k på våra olika konton för utgifter i månaden och oftast blir det lite över ibland måste vi fylla på lite. Försäkringar på typ 1-1,5k /månad ligger inte med där.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Vad skulle du dra ner på i den budgeten? Det är ju boende som är den stora posten där, inget annat som sticker ut tycker jag. Sen gissar jag att 20k inte är så ovanligt i Stockholm, speciellt då el och hela baletten är med där.

<Uppladdad bildlänk>

Detta är min fil för våra räkningar, sen går 10k till ovanpå dessa summor till huset. Vi sätter över totalt 38k på våra olika konton för utgifter i månaden och oftast blir det lite över ibland måste vi fylla på lite. Försäkringar på typ 1-1,5k /månad ligger inte med där.

Ja alltså, jag betalar väl ca 11k i boende för en 2a på 45kvm(hyresrätt) i Stockholm så 20k för radhus låter väl ganska normalt

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag pratar om utgifterna. Mycket han kan skära ner. 37tkr är inte normala utgifter för en medelsvensonfamilj.

Du kanske har citerat fel person från början för det var ju inga kostnader som stack ut? Du kan ju inte säga att 37tkr är mycket eller lite utan att veta om deras bostadssituation till exempel.. Betalar de lån, amortering, hyresrätt, hur stor lägenhet, vilken stad osv

Att bara säga 37tkr är sjukt mycket pengar makes no sense, finns ju en del utgifter att ta del av om något lever de ju sparsamt

Permalänk
Medlem

Huslån: 6300 (ränta + ammortering)
El: 600
Värme: 2000 (Fjärrvärme så den vandrar per årstid, men snittet över dom 8 månader vi bott här)
Sophämtning & VA: 700
Förrådshyra: 900
Bredband: 400
Försäkring: 550
Billån+försäkring: 2550
Bränsle: 2200
Hundförsäkring: 1400
Hundmat: 1200
Mat: 4000

Det är våra gemensamma fasta utgifter, maten är tagen helt ur luften och kan vara högre, vi har varit vansinnigt dåliga på storhandling och matlådor. Sen har vi väl lite egna mobilabb, försäkringar, streamingtjänster osv.

Vi har ca 45000 tillsammans efter skatt

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag pratar om utgifterna. Mycket han kan skära ner. 37tkr är inte normala utgifter för en medelsvensonfamilj.

37 tkr är helt klart normala utgifter för en "medelsvenssonfamilj", skulle till och med säga att det är i underkant. Medianpersonen tjänar strax under 25k i månaden efter skatt så vi kan nog säga att en "medelsvenssonfamilj" har strax under 50k netto i månaden. Det verkar som att 10% av nettolön är både vad "riktmärket" är på och vad folk i genomsnittet sparar så då är vi nere kring 45k kvar, lägg in lite resor och sällanutgifter som inte fanns med i personens post och vi kommer ned till kring 40k. Sedan är frågan om sparandet som avses är långsiktigt eller till just sällanutgifterna men vi räknar worst case nu.

Nu är det där överslagsräkning såklart men enligt de siffrorna som finns att tillgå så är det helt klart inte så att 37k i utgifter är mycket för en "medelsvenssonfamilj".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

37 tkr är helt klart normala utgifter för en "medelsvenssonfamilj", skulle till och med säga att det är i underkant. Medianpersonen tjänar strax under 25k i månaden efter skatt så vi kan nog säga att en "medelsvenssonfamilj" har strax under 50k netto i månaden. Det verkar som att 10% av nettolön är både vad "riktmärket" är på och vad folk i genomsnittet sparar så då är vi nere kring 45k kvar, lägg in lite resor och sällanutgifter som inte fanns med i personens post och vi kommer ned till kring 40k. Sedan är frågan om sparandet som avses är långsiktigt eller till just sällanutgifterna men vi räknar worst case nu.

Nu är det där överslagsräkning såklart men enligt de siffrorna som finns att tillgå så är det helt klart inte så att 37k i utgifter är mycket för en "medelsvenssonfamilj".

Det beror ju mycket på boendekostnad skulle jag säga. Har man t.ex. en boendekostnad på säg 10 000 i månaden då skulle jag säga att 27 000 utöver det är väldigt mycket.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Det beror ju mycket på boendekostnad skulle jag säga. Har man t.ex. en boendekostnad på säg 10 000 i månaden då skulle jag säga att 27 000 utöver det är väldigt mycket.

Det har ingenting med saken att göra egentligen, detta verkar vara vad folk i allmänhet spenderar så hur man prioriterar är inte direkt relevant. När man kollar på ett så stort kollektiv så kommer det finnas alla möjliga kombinationer men det där var i runda slängar vad genomsnittspersonerna har för utgifter.

Permalänk

Boende(ränta + amortering), 10k
El (varierar över året, 25A, elbil, ca 20 000kwh förbrukning med fast avtal), ca 3-4k per mån för elnät + el.
Sophämtning, 350kr
Vatten, 350 kr
Bilutgifter, ca 4k
Försäkringar, 2k (bil, hus, liv, barn)
Mat och hushåll, 6k (högre nu med blöjbarn)
Abonnemang(netflix, telefoner, hbo, internet, google/apple, facket etc), knappt 1,5k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Är ju en utgift i den mån att det är pengar som vi inte har kvar att spendera.

Däremot så går sparande och amortering båda som sparande i diagrammet som baseras på det där

<Uppladdad bildlänk>

Jag har jobbat med bokföring så jag är fullt medveten om att rent bokföringsmässigt är det en utgift. Såvida man inte låser pengarna i någon slags pensionsfond eller dylikt där man inte har tillgång till kapitalet förrän vid en viss ålder/tidpunkt så har man trots allt tillgång till sparkapitalet vid behov. Sätter man pengarna i någon fond man snabbt kan sälja av eller ett sparkonto så tycker jag inte riktigt man kan kalla det en utgift.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Bildexpert

Kostnad per månad.

Boende - 6400kr (hyresrätt i Stockholm)
El - Ca 700-1200kr
Hemförsäkring - 130kr
Internet - 450kr
Transport - 970kr
Prenumerationer - 230kr
Mobil - 125kr
Mat hemma - ca 1000kr
Mat ute - ca 2000-2500kr (kan inte ha matlåda på jobbet)

Bor själv och har ingen bil. Får in runt 28k före skatt men jag är inne i en period då jag säljer av en del överflödiga prylar. Per månad blir det ca 25k som ska räcka så lite mindre än hälften kan jag spara/investera eller lägga på övriga nöjen. Brukar oftast bli det senare…