Permalänk
Medlem

Uppgradering - vad kan jag spara?

Hej!

Tänkte uppgradera min stationära dator, så att den känns lite snabbbare. I dagsläget används den mest till surf, arbete och enklare spel (Diablo 2 Resurrected, Hearthstone). Märker att den blir trött när jag har flera applikationer igång samtidigt (typ zoom, surf och Hearthstone). Kör två skärmar i dagsläget. Om det behövs tänkte jag uppgradera övriga delar senare, men i dagsläget tänkte jag mig mb, cpu och minnen.

Jag har tänkt mig något i stil med detta:

I dagsläget har jag detta (från ca 2015):
Corsair Obsidian 450D Midi Tower Sort
Cooler Master G650M, 650W PSU
Intel Core i5-4690K
ASUS Z97-P, Socket-1150
HyperX Fury DDR3 1600MHz 2x8GB Black
ZOTAC GeForce GTX 970 4GB PhysX CUDA
Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM

Min tanke var att spara chassit, PSU, GPU och lagring. Eventuellt att jag köper till en ytterligare 500GB, om det ökar prestandan (kan för lite om lagringsminnen). Behöver inte mer lagringsutrymme som det ser ut idag.

Kan jag spara delarna som jag har tänkt eller behöver jag tänka om?
Är komponenterna jag tänkt köpa vettiga utifrån mina behov och kommer de lira ihop?
Kommer jag märka prestandaskillnad av detta, eller är GPUn för gammal/flaskhals?

Tacksam för hjälp!

mvh
V

Permalänk
Medlem

Köp till en m.2 disk och kör som primär, den har betydligt högre läs/skriv hastighet än 2.5" SSDn du har nu.
Du kan spara grejerna som tänkt. (Chassi, PSU, GPU, SSD.)
Du kan väl räkna med att processorn är ca 50% snabbare i snitt än den du har.
Sen beror det på vilken upplösning du spelar på. Du kanske inte märker sån jättestor skillnad i 1080P med tanke på att du inte uppgraderar GPU.

Permalänk
Medlem

Moderkortet är onödigt dyrt, och 12400 kan ändå inte överklockas så Z690 är lite bortkastat. Välj något B660-moderkort istället och spara en tusenlapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Moderkortet är onödigt dyrt, och 12400 kan ändå inte överklockas så Z690 är lite bortkastat. Välj något B660-moderkort istället och spara en tusenlapp.

Håller med, om nu inte TS vill ha möjligheten att byta CPU senare till en K modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxDS:

Köp till en m.2 disk och kör som primär, den har betydligt högre läs/skriv hastighet än 2.5" SSDn du har nu.
Du kan spara grejerna som tänkt. (Chassi, PSU, GPU, SSD.)
Du kan väl räkna med att processorn är ca 50% snabbare i snitt än den du har.
Sen beror det på vilken upplösning du spelar på. Du kanske inte märker sån jättestor skillnad i 1080P med tanke på att du inte uppgraderar GPU.

Tack för input!
Vad menar du med att jag inte kommer märka så stor skillnad?
I första hand är jag ute efter att datorn i helhet ska kännas snabbare, behöver inte få bättre spelupplevelse eller bättre grafik. Det som stör mig är när datorn känns laggig och laddtider blir längre för att jag har t.ex youtube igång när jag ska starta ett spel. Därav min fundering kring om detta kommer bli bättre med min förelsagna uppgradering eller om GPUn blir flaskhals. Jag har lite dålig koll på hur prestandan mellan GPU och andra komponenter förhåller sig i praktiken.

Skrivet av perost:

Moderkortet är onödigt dyrt, och 12400 kan ändå inte överklockas så Z690 är lite bortkastat. Välj något B660-moderkort istället och spara en tusenlapp.

Tack för tipset! Har du tips på något bra kort till vettig peng? För mig är det estetiska helt skit samma, bara ute efter prestanda per krona. Det verkar vara en djungel bland olika kort, särskilt när man kollar både H670 och B660. Har väl i allmänhet gillat Asus, så föredrar det.

Permalänk
Medlem

Vid spelande över upplösningen 1080P är det mest GPUns prestanda som begränsar fps, vilket ger ett bättre flyt i spel.
I 1080P brukar CPUn ge en större påverkan och ge mer prestanda när man uppgraderar.
Över lag kommer den uppgradering du funderar på ge en mer responsiv dator.
Du får sannolikt mer minne, framförallt snabbare arbetsminne. Fler cores i CPU gör en hel del för att hantera flera processer samtidigt. Dessutom har intel 12th gen ett antal mindre snabba cores som automatiskt tar över background tasks så att de snabbare kärnorna inte behöver belastas med det medans man arbetar/spelar.
Köper du bara till en m.2 disk så är det helt optimalt. En vanlig 2,5" SSD med SATA3 har 600MB/s läs/skriv hastighet.
En m.2 NVMe PCIexpress 4.0 disk kan ha hastigheter om uppåt 4000MB/s - 5000MB/s.
Allt laddas alltså ännu fortare från en sån disk.
Ett sådant här moderkort kanske kan vara något om du vill köra B660, ASUS.
https://www.inet.se/produkt/1903711/asus-prime-b660-plus-d4

edit, skrev fel
Permalänk
Medlem
Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RTX4060Ti, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxDS:

Vid spelande vid upplösningen 1080P är det mest GPUns prestanda som begränsar fps, vilket ger ett bättre flyt i spel. I upplösningar över det brukar CPUn ge en större påverkan och ge mer prestanda när man uppgraderar.

Det är väl totalt tvärt om?
CPUuppgradering märks mer i 1080p. O högre upplösning jobbar GPU mycket hårdare o då märks det mer om man byter.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det är väl totalt tvärt om?
CPUuppgradering märks mer i 1080p. O högre upplösning jobbar GPU mycket hårdare o då märks det mer om man byter.

Ja, fan det är jag som är ute och cyklar igen. Menade tvärt om såklart. Bra att folk är med på noterna!
Har ändrat i mitt inlägg för att inte vilseleda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxDS:

Vid spelande över upplösningen 1080P är det mest GPUns prestanda som begränsar fps, vilket ger ett bättre flyt i spel.
I 1080P brukar CPUn ge en större påverkan och ge mer prestanda när man uppgraderar.
Över lag kommer den uppgradering du funderar på ge en mer responsiv dator.
Du får sannolikt mer minne, framförallt snabbare arbetsminne. Fler cores i CPU gör en hel del för att hantera flera processer samtidigt. Dessutom har intel 12th gen ett antal mindre snabba cores som automatiskt tar över background tasks så att de snabbare kärnorna inte behöver belastas med det medans man arbetar/spelar.
Köper du bara till en m.2 disk så är det helt optimalt. En vanlig 2,5" SSD med SATA3 har 600MB/s läs/skriv hastighet.
En m.2 NVMe PCIexpress 4.0 disk kan ha hastigheter om uppåt 4000MB/s - 5000MB/s.
Allt laddas alltså ännu fortare från en sån disk.
Ett sådant här moderkort kanske kan vara något om du vill köra B660, ASUS.
https://www.inet.se/produkt/1903711/asus-prime-b660-plus-d4

Tack för utförligt svar! Det var ungefär så jag antog att det hängde ihop, men kände inte att jag var säker på min sak. Men då låter det som jag har tänkt rätt här Kör just nu bara i 1080p. Får nog bli en 500GB m.2 också då

Skrivet av noxela:

All right, kanske värt att kika. Jag har tidigare varit toppnöjd med Kingston, så kollade inte ens på andra märken. Antar att Corsair också är pålitligt, men man blir lätt bekväm med vad man vet.