Hängningar på grund av Ryzen-processorers FTPM-modul ska åtgärdas i maj

Permalänk
Melding Plague

Hängningar på grund av Ryzen-processorers FTPM-modul ska åtgärdas i maj

AMD har identifierat ett problem med den integrerade TPM-modulen hos Ryzen-processorer, som kan orsaka tillfälliga hängningar flera gånger om dagen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vi har klantat oss.. Men skit nu i det och köp en pryl som fixar det. 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Varför skulle ett inköp och byte till en annan TPM-modul vara temporär. Får man någon annan fördel genom att byta tillbaka?

Permalänk

Det tog sin tid att ens erkänna problemet, än mindre få det fixat. Jag fick backa tillbaka till win10 pga det där eländet 😡

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Har inte haft något problem med detta på Treadripper har rullat på hur fint som helst

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Aldrig AMD igen, aldrig.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Naki:

Varför skulle ett inköp och byte till en annan TPM-modul vara temporär. Får man någon annan fördel genom att byta tillbaka?

Du har en poäng! Ändrade till "alternativ" i texten istället för "temporär".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Aldrig AMD igen, aldrig.

Jag fick en dålig räka en gång. Aldrig räkor igen!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Inte märkt av något sådant alls faktiskt med min 3950X... Däremot (orellaterat) så började en del spel lagga helt GALET efter en stund i Windows 11. Körde WhySoSlow och LatencyMon för att kolla om det var någon USB enhet eller liknande men verkade som det ibland tog väldigt lång tid mot BIOS. Så uppdaterade till senaste BIOS och *boom* alla de problemen var borta.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Aldrig AMD igen, aldrig.

"Vi har hittat felet som ni sökt för, vi har en fix men det tar två månader och påverkar i nuläget enbart ett fåtal"

Usch, tvi och blä va hemskt! Att man ens kan med!
_______________________________________

Någon som vet om det enbart påverkar W11, eller gäller det samtliga operativsystem som använder TPM?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag fick en dålig räka en gång. Aldrig räkor igen!

Då ska han väl inte ha Intel heller som haft så mycket säkerhetshål för ett par år sedan? och fixarna som gjorde processorn söligare. Dålig ursäkt är det i alla fall.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Trodde någon skulle hängas för detta, det hade nästan varit passande

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Aldrig AMD igen, aldrig.

Har ägt en Intels Pentiumprocessor från -93. Som hade en bugg, räknefel i flyttalsdelen. Aldrig Intel igen!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av medbor:

Trodde någon skulle hängas för detta, det hade nästan varit passande

Så fort jag läste titeln var min första tanke "men herrejävlar, det var lite väl" sen kom hjärnan och lättnaden ikapp.

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag Cyrex cpu och Kyro II 64Mb gpu. AMD och Intel, tvi vale.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Någon som vet om det enbart påverkar W11, eller gäller det samtliga operativsystem som använder TPM?

Har själv stött på problemet på Windows 10 när jag testade att aktivera fTPM, så verkar gälla samtliga operativ om man aktiverar funktionen. Skaffade en modul istället och inga problem sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag fick en dålig räka en gång. Aldrig räkor igen!

Pfft, kommer en BIOS-uppdatering till räkorna snart ju!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Bra. Alla dåliga Windows 11-nyheter är bra nyhwter, åtminstone sålänge TPM, secure boot och sån skit är ett krav för en fullgod upplevelse (läs garanterade uppdateringar).

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Bra. Alla dåliga Windows 11-nyheter är bra nyhwter, åtminstone sålänge TPM, secure boot och sån skit är ett krav för en fullgod upplevelse (läs garanterade uppdateringar).

Tack och lov! Börjar bli trött på alla Windows 11 fanatiker där ute. Trots att man försöker kontra dem med att Windows 11 har en massa buggar och att det är mindre användarvänligt Win 10 försöker de komma med tomma motargument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Aldrig AMD igen, aldrig.

Skrivet av Toko:

Har ägt en Intels Pentiumprocessor från -93. Som hade en bugg, räknefel i flyttalsdelen. Aldrig Intel igen!

Commodore 64

In service since 1982.
No OS update needed to date.

Permalänk
Medlem

Sitter på en AMD 5900X och det händer ibland att datorn fryser till vilket gör att ljudet blir konstigt i en halv till en sekund. Det är allt jag märker men detta hände aldrig i Windows 10. Undra om detta kan vara anledningen. Hoppas det.

Permalänk
Medlem

Ryzen 3700X - Windows 11

Har inte märkt av problemet alls.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Svantesson666:

Sitter på en AMD 5900X och det händer ibland att datorn fryser till vilket gör att ljudet blir konstigt i en halv till en sekund. Det är allt jag märker men detta hände aldrig i Windows 10. Undra om detta kan vara anledningen. Hoppas det.

Låter faktiskt exakt som fenomenet som har beskrivits orsakas av FTPM. Du får dra in ett uppdaterat BIOS sen när det släpps i maj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack och lov! Börjar bli trött på alla Windows 11 fanatiker där ute. Trots att man försöker kontra dem med att Windows 11 har en massa buggar och att det är mindre användarvänligt Win 10 försöker de komma med tomma motargument.

Jag har inget emot de som gillar Windows 11, men det finns en grupp som agerar fanatisk och evangelistiskt och det är dem jag inte tål. Oftast får man dock intrycket att de agerar efter sunk cost fallacy, vilket är märkligt eftersom Windows 11 inte kostar pengar för de flesta.

Och det är på grund av denna grupp som jag blir glad när det händer dåliga saker som har med Windows 11 att göra. Rätt åt dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag fick en dålig räka en gång. Aldrig räkor igen!

Väldigt likvärdig jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

"Vi har hittat felet som ni sökt för, vi har en fix men det tar två månader och påverkar i nuläget enbart ett fåtal"

Usch, tvi och blä va hemskt! Att man ens kan med!
_______________________________________

Någon som vet om det enbart påverkar W11, eller gäller det samtliga operativsystem som använder TPM?

Att jag är drabbad gör att jag inte räknas? Hur menar du?
Min CPU lanserades November 2020. Och förra månaden släpptes en beta BIOS för att den ska fungera ok. Den löste inte problemet men om två månader säger dom sig ha kunna skaka fram en lösning.

Ja det är samma problem i Windows 10 med ftpm på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Sitter på en AMD 5900X och det händer ibland att datorn fryser till vilket gör att ljudet blir konstigt i en halv till en sekund. Det är allt jag märker men detta hände aldrig i Windows 10. Undra om detta kan vara anledningen. Hoppas det.

Sitter också på en 5900X, men Win10 fortfarande.
Och har samma problem, aktiverade fTPM då dom gick ut med att det krävdes för Win11. Har försökt som fan för att hitta en lösning, utan resultat föräns nu...

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Mjukvaran har smittat av sig till hårdvaran som även den nu känns som beta/alpha variant.
Bra val att hänga kvar på win10 ett tag till.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

AMD har identifierat ett problem med den integrerade TPM-modulen hos Ryzen-processorer, som kan orsaka tillfälliga hängningar flera gånger om dagen.

Läs hela artikeln här

Min dator har hängt sig och startar om där det står att något i tpm har ändrats, är det relaterat? det kan ske flera gånger per dygn på min 5950x och är riktigt jobbigt.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Att jag är drabbad gör att jag inte räknas? Hur menar du?
Min CPU lanserades November 2020. Och förra månaden släpptes en beta BIOS för att den ska fungera ok. Den löste inte problemet men om två månader säger dom sig ha kunna skaka fram en lösning.

Ja det är samma problem i Windows 10 med ftpm på.

Och min funkar skitbra, med fTPM på och Bitlocker aktiverat.

Det är väl skitbra att dem jobbar på en lösning, att förvänta sig att allt fungerar smärtfritt hela tiden är lite väl, speciellt när det gäller elektronik.
Att dra ett helt företag, och samtliga dess produkter över en kant för du fick ett måndagsex, det däremot kan vara lite att ta i.

Visa signatur

Krusidullen är stulen