Överklocka GPU eller VRAM Asus 5700 XT 8 gb

Permalänk

Överklocka GPU eller VRAM Asus 5700 XT 8 gb

Hej!

Har ett Asus 5700 XT 8 gb grafikkort. Lirar BF 2042 och det fungerar riktig bra.

Fråga: i mjukvaruprogrammet kan man överklocka GPU eller VRAM…

Vad ska man välja för bäst prestanda? Ena eller det andra? Eller båda två (om det går)!?

Permalänk
Medlem

Båda. Fast med videominnet (VRAM) så kan man behöva jämföra prestandan då en för hög frekvens kan negativt påverka prestandan, även om man inte ser några "artefakter".

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Båda.
Innan du börjar så fråga dig själv, hur mycket extra prestanda förväntar jag mig få av min överklockning och är det värt det?

När du gjort det och bestämt dig för att överklocka så läs på om att undervolta ditt kort.
När du gjort det och vill prova så ha Heaven benchmark redo.
Det är ett jättebra program att ha körandes medan du provar din överklockning.

Du kan tex börja med att söka på 5700XT overclock på nätet och youtube för att få en större förståelse för vad du gör innan du börjar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Båda.
Innan du börjar så fråga dig själv, hur mycket extra prestanda förväntar jag mig få av min överklockning och är det värt det?

När du gjort det och bestämt dig för att överklocka så läs på om att undervolta ditt kort.
När du gjort det och vill prova så ha Heaven benchmark redo.
Det är ett jättebra program att ha körandes medan du provar din överklockning.

Du kan tex börja med att söka på 5700XT overclock på nätet och youtube för att få en större förståelse för vad du gör innan du börjar.

Programvaran verkar sköta överklockningen automatiskt dock - man klickar bara på ”GPU ocerclock” samt ”Overclock VRAM” så görs det automatiskt…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Programvaran verkar sköta överklockningen automatiskt dock - man klickar bara på ”GPU ocerclock” samt ”Overclock VRAM” så görs det automatiskt…

Vilken mjukvara är det?
Personligen litar jag inte på att en mjukvara gör det bra.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Vilken mjukvara är det?
Personligen litar jag inte på att en mjukvara gör det bra.

AMD Radeon Software

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Personligen litar jag inte på att en mjukvara gör det bra.

Så du överklockar enbart på hårdvarunivå? Trixar med motstånd, löder kablar, pluttar i extra spänningskällor?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Hej!

Har ett Asus 5700 XT 8 gb grafikkort. Lirar BF 2042 och det fungerar riktig bra.

Fråga: i mjukvaruprogrammet kan man överklocka GPU eller VRAM…

Vad ska man välja för bäst prestanda? Ena eller det andra? Eller båda två (om det går)!?

Jag hade ett 5700 XT förut och lärde mig att den effektivaste överklockningen var följande: Dra upp strömstyrkegränsen till max, dra upp minnesklockfrekvensen till max, rör inte GPU-klockan alls, undervolta GPUn så långt det går utan att det kraschar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Så du överklockar enbart på hårdvarunivå? Trixar med motstånd, löder kablar, pluttar i extra spänningskällor?

🙄

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Jag hade ett 5700 XT förut och lärde mig att den effektivaste överklockningen var följande: Dra upp strömstyrkegränsen till max, dra upp minnesklockfrekvensen till max, rör inte GPU-klockan alls, undervolta GPUn så långt det går utan att det kraschar.

Låter fantastiskt! Men hur gör jag detta steg för steg i AMD software?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Låter fantastiskt! Men hur gör jag detta steg för steg i AMD software?

Du öppnar upp Radeon Software, väljer "Prestanda" och sedan "Justerar"

Därefter klickar du i "Manuell Justering" eller "Anpassad". Sedan ändrar du till Aktiverad på GPU-justering, VRAM-justering och Strömjustering samt Avancerad styrning på de två första. Dra därefter upp VRAM samt Strömstyrkegräns till max, därefter drar du ner Spänning (mV) till runt 1100. Där får du prova dig fram hur lågt du kan ställa den då det är olika från GPU till GPU. Kör lite benchmarks och se om det är stabilt. Är det inte det får du höja spänningen lite i taget tills det blir stabilt. Alternativt, är det stabilt direkt så kan du prova sänka den lite till i små steg.

Det är över ett år sedan sålde det kortet så minns inte exakt vilken spänning jag hade på min.

Så fick jag ut bästa prestandan ur kortet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Du öppnar upp Radeon Software, väljer "Prestanda" och sedan "Justerar"

Därefter klickar du i "Manuell Justering" eller "Anpassad". Sedan ändrar du till Aktiverad på GPU-justering, VRAM-justering och Strömjustering samt Avancerad styrning på de två första. Dra därefter upp VRAM samt Strömstyrkegräns till max, därefter drar du ner Spänning (mV) till runt 1100. Där får du prova dig fram hur lågt du kan ställa den då det är olika från GPU till GPU. Kör lite benchmarks och se om det är stabilt. Är det inte det får du höja spänningen lite i taget tills det blir stabilt. Alternativt, är det stabilt direkt så kan du prova sänka den lite till i små steg.

Det är över ett år sedan sålde det kortet så minns inte exakt vilken spänning jag hade på min.

Så fick jag ut bästa prestandan ur kortet.

Ok! Och med bästa prestandan - menar du lika med högsta möjliga FPS i krävande spel såsom Battlefield 2042?

Fråga 2: Finns det någon risk att jag har sönder grafikkortet, d.v.s. att det blir överhettad och att det skiter sig (vore ju tråkigt med tanke på att grafikkort är den komponenten som är dyrast)...

Mvh

Erik

Permalänk
Skrivet av Soldierofwar1985:

Ok! Och med bästa prestandan - menar du lika med högsta möjliga FPS i krävande spel såsom Battlefield 2042?

Fråga 2: Finns det någon risk att jag har sönder grafikkortet, d.v.s. att det blir överhettad och att det skiter sig (vore ju tråkigt med tanke på att grafikkort är den komponenten som är dyrast)...

Mvh

Erik

när du överklockar finns alltid risken att kortet lämnar in handduken pga det om du är oförsiktig med reglagen eller du fått ett känsligt exemplar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Ok! Och med bästa prestandan - menar du lika med högsta möjliga FPS i krävande spel såsom Battlefield 2042?

Fråga 2: Finns det någon risk att jag har sönder grafikkortet, d.v.s. att det blir överhettad och att det skiter sig (vore ju tråkigt med tanke på att grafikkort är den komponenten som är dyrast)...

Mvh

Erik

Ja, det är ju vad som menas med prestanda. Inte nödvändigt högre FPS alla gånger dock utan stabilare, färre dippar.

Överklockning innebär alltid en risk då man pressar kretsarna till gränsen av vad de klarar av. Håll bara koll på temperaturerna så de inte sticker iväg. Ä temperaturerna inom det som är okej så är det sällan någon större fara.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2