Apple släpper skärmen Studio Display med inkluderat ställ

Permalänk
Medlem

Osäker på om priset på 25000kr (inkl. höjbart stativ) verkligen är värt 11000kr mer än LG Ultrafine 5K som ofta används med Mac.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

5000 spänn extra för att kunna höja/sänka skärmen...

Jag har svårt att se någon rimlighet i det prispåslaget för en sådan funktion. Att en skärm för 20.000 kommer utan den möjligheten är inte nå vidare snyggt heller.

Stativet är nog bara en ”positioneringsprodukt”, extra dyr och egentligen inte tänkt att sälja i någon märkvärd volym, utan mest för att etablera apple som varumärke och skapa exakt sådana där kommentarer.

Arbetsplatser som behöver färgsäkra skärmar har armar med VESA-mounts

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Osäker på om priset på 25000kr (inkl. höjbart stativ) verkligen är värt 11000kr mer än LG Ultrafine 5K som ofta används med Mac.

Den går inte att få tag på hos inet. Finns hos Computersalg för 15k men i deras fjärrlager så det beskedet litar jag inte på för fem öre. Ingen återförsäljare har haft den i lager på över ett halvår.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av reflux:

Tur att du inte jobbar inom content creation. Få, om ens några, färgäkta skärmar (på riktigt, inte bara 99% av aRGB på pappret) stödjer över 60Hz. Det är helt enkelt inget man bryr sig om.

Sony gjorde faktiskt en mycket speciell Grade1-skärm år 2001, nämligen BVM-F24 (ej att förväxlas med D eller A24), i deras CineAlta-serie. Som mest hade den stöd för upp till 85Hz, dock begränsad i det fallet till 1280x1024p. För 1920x1080p gick det att få 75Hz som mest, vilket kanske inte låter som särskilt mycket men jämförelsevis var det ett rejält kliv i bandbredd gentemot D24 som mest klarade 1080/60i samt 720/60p.

Uppfattade den skärmen alltid som lite märklig då man i film- och broadcastsammanhang (vilket BVMerna är avsedda för) praktiskt taget aldrig nyttjar så höga bildfrekvenser, men det gjorde det åtminstone möjligt att visa upp 1080/24p i 72Hz för att minimera flimret.

Annars har jag precis som du beskriver aldrig stött på en skärm med sådan precis färgåtergivning som haft möjlighet att visa upp en högre bildfrekvens än 60Hz.

Skrivet av nu1mlock:

Osäker på om priset på 25000kr (inkl. höjbart stativ) verkligen är värt 11000kr mer än LG Ultrafine 5K som ofta används med Mac.

Utöver LGn så går det också att använda en Luna Display för att låta en befintlig 5K iMac agera som skärm åt en M1 Mac. Om Intel-datorerna sjunker i pris skulle det kunna bli ett riktigt prisvärt alternativ för den som vill pilla lite för att få igång allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Sant. Själv har jag aldrig fattat det där med "5K".
Verkar vara "utanför standard". Å andra sidan så är det väl inget konstigt för Apple att vara "utanför standard"?
4K och nästa steg är 8K, enligt mig och många andra.. MEN 5K??

Min "medelålders-syn" ser nästan ingen skillnad på 4K och 8K. Ärligt talat ser en interpolerad video (1080P) i princip lika bra ut på min 4K-skärm som en "riktig" 4K-video.

Men har någon av oss/någon av er fattat grejen med 5K?
-Är det bara marknadsföring kanske?

"5K är bättre än 4K"? -Som när stereotillverkarna på 80-talet ljög om 500W "PMPO" på bergssprängarna.. ("ghettoblasters"). -När det på baksidan stod "Effektförbrukning 15W, 230V".. Kan det vara "samma" grej Apple håller på med, dvs. marknadsföring?

Jag tror att det dom sett att deras målgrupp önskat (digitalt skapande användare) vill ha en 4K video + UI från redigeringsprogrammet. Tänk Premiere + en 4K film.
Datorskärmar bryr sig inte jättemkt om "standard" och macOS är bättre på skalning än Win om det behövs.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Bra artikel: https://medium.com/macoclock/what-retina-display-actually-mea...

Det handlar kort och gott om att uppnå en viss skärpa (PPI) på en viss storlek. Och på 27" så har Apple sagt att det krävs 5k för att det ska vara skarpt nog.

Och kollar du på 5K, så ser du också att det är dubbla upplösningen av 2560x1440.

Så vad det innebär i praktiken är att allt som visas på 5k skärmen är x2 skalning. Matematiskt så fungerar detta väldigt bra, och det blir också väldigt skarp bild

Så man får inte mer yta, UI:t stannar också i samma storlek fysiskt, men du får extremt mycket mer skarp bild.

Skrivet av Networker:

Sant. Själv har jag aldrig fattat det där med "5K".
Verkar vara "utanför standard". Å andra sidan så är det väl inget konstigt för Apple att vara "utanför standard"?
4K och nästa steg är 8K, enligt mig och många andra.. MEN 5K??

Min "medelålders-syn" ser nästan ingen skillnad på 4K och 8K. Ärligt talat ser en interpolerad video (1080P) i princip lika bra ut på min 4K-skärm som en "riktig" 4K-video.

Men har någon av oss/någon av er fattat grejen med 5K?
-Är det bara marknadsföring kanske?

"5K är bättre än 4K"? -Som när stereotillverkarna på 80-talet ljög om 500W "PMPO" på bergssprängarna.. ("ghettoblasters"). -När det på baksidan stod "Effektförbrukning 15W, 230V".. Kan det vara "samma" grej Apple håller på med, dvs. marknadsföring?

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Dubadai:

Och kollar du på 5K, så ser du också att det är dubbla upplösningen av 2560x1440.

Fyrdubbla upplösningen faktiskt. 5120 x 2880 kan rymma totalt fyra bilder i upplösningen 2560x1440 samtidigt i 1:1-skala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Fyrdubbla upplösningen faktiskt. 5120 x 2880 kan rymma totalt fyra bilder i upplösningen 2560x1440 samtidigt i 1:1-skala.

Beror på om man menar upplösning per area eller ett linjärt mått... finns ofta flera svar på en fråga beroende på sin infallsvinkel, behöver inte vara fel för det

Permalänk
Bildexpert

Upplösning specificerar en kvantiserad mängd urskiljbar information, antingen i linjer eller pixlar beroende på om man avser analoga respektive digitala mått. Det i sin tur är inte begränsat till ett av de två leden (bredd kontra höjd) och således vore det märkligt att anse att 5120x2880 endast motsvarar dubbla upplösningen gentemot 2560x1440. Det blir lite som att säga att en 100kvm stor lägenhet endast är dubbelt så stor som 25kvm om kortsidan är dubbelt så lång.

Permalänk
Medlem

Du har rätt, jag tänker i "UI mått", men självklart snackar vi 4 gånger antalet pixlarna.

Men, med det sagt, så är anledningen till varför det är 5k, matematiskt uträknat utifrån att man vill att UI:t ska vara en viss storlek.

Sen är det också 4 gånger fler pixlar, vilket är det som bidrar till skärpan

Skrivet av Nissling:

Upplösning specificerar en kvantiserad mängd urskiljbar information, antingen i linjer eller pixlar beroende på om man avser analoga respektive digitala mått. Det i sin tur är inte begränsat till ett av de två leden (bredd kontra höjd) och således vore det märkligt att anse att 5120x2880 endast motsvarar dubbla upplösningen gentemot 2560x1440. Det blir lite som att säga att en 100kvm stor lägenhet endast är dubbelt så stor som 25kvm om kortsidan är dubbelt så lång.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Men man fattar när man kör den varför folk betalar. Sunt förnuft och plånbok har inget med saken att göra. Det är bara hjärtat som talar här.

Apple är samma. Det finns annat som gör det lika bra eller bättre, men upplever att man har något extra fint när man använder deras produkter.

Så ... 100% placebo alltså.

(Sorry, kunde inte låta bli. )

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Bra artikel: https://medium.com/macoclock/what-retina-display-actually-mea...

Det handlar kort och gott om att uppnå en viss skärpa (PPI) på en viss storlek. Och på 27" så har Apple sagt att det krävs 5k för att det ska vara skarpt nog.

Och kollar du på 5K, så ser du också att det är dubbla upplösningen av 2560x1440.

Så vad det innebär i praktiken är att allt som visas på 5k skärmen är x2 skalning. Matematiskt så fungerar detta väldigt bra, och det blir också väldigt skarp bild

Så man får inte mer yta, UI:t stannar också i samma storlek fysiskt, men du får extremt mycket mer skarp bild.

Nåja, 5K är absolut inte "dubbla upplösningen" av 4K. Du pratar om 1440p. (En upplösning jag "ogillar" då 1440p inte riktigt "min grej". Skala upp 1440p till 5K, tja, kanske. Men varför inte ha 4K istället? (Som verkar vara defacto standard på skärmupplösningar idag.) Samt multiplar av 4K.

5K verkar så "udda"?
4K "som standard" har lägre pris, och går jämnt upp mot 8K, (jämn multipel så borde gå bra att skala utan hemska artefakter) vilket jag ser/"inte ser" skillnaden på. Bara prisskillnaden. Men jag är medelålders, kanske yngre förmågor med bättre ögon ser sånt.

Om jag minns rätt hade Frankrike och Sovjet ett 819-linjers analogt TV-system redan för 50-60-år sedan. Dock svart-vitt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Broadcast_television_systems#IT...

Hade främst att göra med någon form av att överföra radarbilder mellan militärbaser. Också ett udda system! Men var en standard. ITU-standard E och F. Nåja. Knepiga skärmar blir knepiga om de är "digitala", CRT har inte sådana "artefakter" som LCD/LED mm har att kämpa med..

Så knepig standard det där med "5K"!
Kanske lite OT, men udda skärm alltså.

ITU
Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Jag tror att det dom sett att deras målgrupp önskat (digitalt skapande användare) vill ha en 4K video + UI från redigeringsprogrammet. Tänk Premiere + en 4K film.
Datorskärmar bryr sig inte jättemkt om "standard" och macOS är bättre på skalning än Win om det behövs.

Målgruppen torde köra flerskärm vid videoredigering. Så har jag gjort sedan 1990-talet. Men visst, mer plats på skärmen är ju aldrig fel. Ändå en knepig upplösning "5K".. Som också fördyrar samt "försämrar". Borde bli artefakter om man kör 4K fullscreen på en 5K-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Uniformitet är svaret och det framhävs tydligt om man kikar närmre på skärmarna i artikeln.

4480 x 2520 på 24" motsvarar 214.1 ppi
5120 x 2880 på 27" motsvarar 217.5 ppi
6061 x 3385 på 32" motsvarar 216.9 ppi

Med dessa egenskaper kan man låta ikoner och text vara exakt lika stora på alla skärmarna samtidigt som alla ger en likvärdig skärpa. Det har varit en central del i macOS sedan urminnes tider och är egentligen inte så konstigt då ekosystemet är slutet. Självklart går det alldeles utmärkt att använda andra skärmar för Mac, men så gott som alla Apple själva erbjuder uppfyller ändå kravet på enhetlighet.

Ok, "it´s an Apple-thing" alltså.
Ungefär som med Macintosh, att den skulle vara svart-vit, med två bitars "färg", dvs. utan gråskalor, bara svart och vitt men körde med raster istället. Raster kunde jag fatta på den tiden, och acceptera. (Tidningar tryckte med raster då, och var ofta svart-vita. I alla fall dagspressen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

5K är 14,7 megapixel
4K/UHD är 8,3 megapixel

Tätare pixelstruktur tillåter mer precis rendering med mindre aliasing. Detta påverkar tydligt hur text och grafik renderas. I praktiken som hur Mac OS fungerar (och har fungerat sedan 2014 på deras iMac 5K) kan du därför i hög grad själv finna din personliga balans mellan informationstäthet och storleken på gränssnittet. Direkt ur kartong renderar Mac OS grafik i samma storleksskala som 27-tum 2560x1440 fast då förstås med mycket högre kvalitet. Aliasing är på en nivå som med 5K är svår för blotta ögat att upptäcka. 4K på 27 tum är fortfarande synligare aliasing för fler personers ögon.

För att ögonen ska märka "skillnad" borde man kvadruppla pixlarna. Dvs. 1080p mot "4K". Där är det kvadrupplat.
Apple har "bara" ökat upplösningen "lite", så att säga.

(Jag gillar Apple, (Speciellt the Woz, kille i klass med Einstein!) men de kör knepiga egna standarder! -Tror det handlar om att "fördyra", inte för att det är tekniskt sett intelligent och "bäst för användaren".)

Gissar på att 5K är ett sådant trix.. Näta steg om jag inte har helfel är "10K".. (?)
Rudimentärt känns det som marknadsföring.

Woz -min idol!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

För att ögonen ska märka "skillnad" borde man kvadruppla pixlarna. Dvs. 1080p mot "4K". Där är det kvadrupplat.
Apple har "bara" ökat upplösningen "lite", så att säga.

(Jag gillar Apple, (Speciellt the Woz, kille i klass med Einstein!) men de kör knepiga egna standarder! -Tror det handlar om att "fördyra", inte för att det är tekniskt sett intelligent och "bäst för användaren".)

Gissar på att 5K är ett sådant trix.. Näta steg om jag inte har helfel är "10K".. (?)
Rudimentärt känns det som marknadsföring.

Det är ju enorm märkbar skillnad mellan 1080p och 1440p, så man behöver verkligen inte dubblera upplösningen (fyrdubbla antal pixlar) för att kunna se och märka skillnad.

Som tidigare nämnt så kan man även med 5K redigera en 4K-film i full storlek och fortfarande ha arbetsutrymme kvar till alla menyer och annat från programmet man använder.

5K är knappast enbart marknadsföring.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Så ... 100% placebo alltså.

(Sorry, kunde inte låta bli. )

90% placebo i alla fall. 10% är faktiskt snygga materialval och fin design. Men det är ju en smaksak. Vissa kanske gillar plast mer än aluminium. Jag dömer inte dom.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Bara de allra första Macintosh-datorerna

Skrivet av Networker:

Ok, "it´s an Apple-thing" alltså.
Ungefär som med Macintosh, att den skulle vara svart-vit, med två bitars "färg", dvs. utan gråskalor, bara svart och vitt men körde med raster istället. Raster kunde jag fatta på den tiden, och acceptera. (Tidningar tryckte med raster då, och var ofta svart-vita. I alla fall dagspressen).

Det där med svart-vitt tror jag bara gäller de allra första modellen Macintosh-modellerna, som släpptes 1984–1986. Under 1987 släppte Apple den första Macintosh-modellen utan inbyggd skärm. Den hade istället en extern skärm med stöd för drygt 16,7 miljoner färger, det vill säga precis som dagens skärmar. (Om jag minns rätt var det i själva verket Sony som tillverkade skärmen, men det fanns förstås bara en Apple-logga på den – ville man veta den egentliga tillverkaren fick man ta till skruvmejseln…)

Ett par år senare släppte de Macintosh SE/30 med samma formfaktor som den "första" typen (alltså de där som såg ut som fågelholkar, med inbyggd skärm) som dock inte körde svart-vitt utan hade en gråskaleskärm. Utöver gråskaleskärmen hade själva hårdvaran dessutom stöd för färger, men då behövde man förstås koppla till en extern CRT-färgskärm från valfri tillverkare. Det var en av mina första macar och jag tyckte det var en fantastisk burk! Ett riktigt prestandamonster med sin processor på 16 MHz, särskilt om man fyllde upp den med maximala 128 MB RAM-minne (som dock ingen hade råd med). Härliga tider, när man fortfarande mätte CPU-hastigheter och minnesstorlekar i megahertz och megabyte, istället för giga…

Visa signatur

Cloud (noun, singular): A dynamic arrangement of multiple potential single points of failure, with a user at one end and their data at the other.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Networker:

För att ögonen ska märka "skillnad" borde man kvadruppla pixlarna. Dvs. 1080p mot "4K". Där är det kvadrupplat.
Apple har "bara" ökat upplösningen "lite", så att säga.

(Jag gillar Apple, (Speciellt the Woz, kille i klass med Einstein!) men de kör knepiga egna standarder! -Tror det handlar om att "fördyra", inte för att det är tekniskt sett intelligent och "bäst för användaren".)

Gissar på att 5K är ett sådant trix.. Näta steg om jag inte har helfel är "10K".. (?)
Rudimentärt känns det som marknadsföring.

Apple håller gränsen ganska tydlig strax ovanför 200 ppi och jag är beredd att hålla med efter många år med både 5K- och 4K-skärmar på skrivbordet. 27-tum 5K är en nivå av behaglighet som inte riktigt, riktigt är där med 4K och 27-tum med ≈163 ppi. Aliasing är fortfarande synligare och det är vad det handlar om.

5K är ett etablerat begrepp sedan långt innan du idag upptäckte att det fanns. Finns till och med en Wikipedia-sida om det.

5K är alltså inte Apples "...knepiga egna standarder!" och har aldrig varit något underligt. 5K/60 ger som nämnt samma förhållande till 1440p som 4K/UHD förhåller sig till 1080p/Full HD. 5K är också 16:9 ggr (1,78x) fler pixlar än 4K/UHD. 5K/60 når också maxgränsen för HBR3-bandbredden inom Displayport. Alltså mycket med 5K som är det väntade och håller proportioner och symmetri samt når tillgängliga hårdvarugränser etc.

5K och 10K är etablerade begrepp inom CTA-sfären och specificeras även med HDMI 2.1 som cinemascope-förhållanden för 5120×2160 samt 10240×4320. Enstaka displayer existerar med dessa upplösningar men är mer showroom/prototypmodeller.

Permalänk
Skrivet av clnr:

Den går inte att få tag på hos inet. Finns hos Computersalg för 15k men i deras fjärrlager så det beskedet litar jag inte på för fem öre. Ingen återförsäljare har haft den i lager på över ett halvår.

Helt sant. Innan Apple (igen) började producera egna skärmar så såldes LG Ultrafine 5K även av Apple själva i deras egen webbutik, men de kunde normalt sett inte heller leverera i önskad takt.

Visa signatur

Cloud (noun, singular): A dynamic arrangement of multiple potential single points of failure, with a user at one end and their data at the other.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Networker:

Ok, "it´s an Apple-thing" alltså.
Ungefär som med Macintosh, att den skulle vara svart-vit, med två bitars "färg", dvs. utan gråskalor, bara svart och vitt men körde med raster istället. Raster kunde jag fatta på den tiden, och acceptera. (Tidningar tryckte med raster då, och var ofta svart-vita. I alla fall dagspressen).

I fallet med Macintosh så vill jag minnas att den svartvita grafiken var en kompromiss för att uppnå en så hög upplösning som möjligt. För upp till MacOS 6 så ger väl de svartvita lägena en upplösning på 512x342 om jag inte minns helt fel, vilket ger 72ppi på en 9"-skärm. Texten du såg i en ordbehandlare kunde visas upp i samma skala som på ett utskrivet papper.

Sedan ska man komma ihåg att gamla MacOS, som använde Motorola 68000, var bland de allra första operativsystemen för konsumentbruk som faktiskt använde ett grafiskt gränssnitt. Allt man kunde göra på en Macintosh gick att göra utan att ange kommandon. Med det i åtanke tänker jag att att det var ett förståeligt val att skippa färgerna till en början.

Skrivet av Tommy Kronkvist:

Ett par år senare släppte de Macintosh SE/30 med samma formfaktor som den "första" typen (alltså de där som såg ut som fågelholkar, med inbyggd skärm) som dock inte körde svart-vitt utan hade en gråskaleskärm.

Hm, SE har väl ändå inte mer än två bitars djup på den interna skärmen? Längesedan jag använde min men kan inte minnas att det var fler än fyra toner (svart, vitt och två nyanser av grått) - Om ens det. Mitt minne är så dåligt men förhoppningsvis kan jag nog starta datorn några enstaka gånger till innan den kastar in handduken.

Men jag gillar den monokroma grafiken i en del gamla Macintosh-spel. Space Rouge är riktigt häftigt att lira på en Plus eller SE. Dark Castle nyttjar också den höga upplösningen till fullo. Har alltid känt att just det spelet ser sämre ut på Amiga och Mega Drive av just den anledningen, trots avsaknaden av färger.

Permalänk

SE är inte SE/30

Skrivet av Nissling:

Hm, SE har väl ändå inte mer än två bitars djup på den interna skärmen? Längesedan jag använde min men kan inte minnas att det var fler än fyra toner (svart, vitt och två nyanser av grått) - Om ens det. Mitt minne är så dåligt men förhoppningsvis kan jag nog starta datorn några enstaka gånger till innan den kastar in handduken.

Men jag gillar den monokroma grafiken i en del gamla Macintosh-spel. Space Rouge är riktigt häftigt att lira på en Plus eller SE. Dark Castle nyttjar också den höga upplösningen till fullo. Har alltid känt att just det spelet ser sämre ut på Amiga och Mega Drive av just den anledningen, trots avsaknaden av färger.

Du har rätt och fel, tror jag. Macintosh SE (och SE FDHD) släpptes 1987 och funkar precis som du skriver. Den hade dock inte stöd för färg alls, vad jag vet, utan bara (nyanser av?) svart och vitt. Men ett par år senare – det vill säga 1989 – släpptes Macintosh SE/30, och det var ju den jag nämnde. Jag tror inte man hade möjlighet att koppla till en extern skärm överhuvudtaget till Macintosh SE, men till SE/30 så gick det, och då även färgskärmar. Det fanns fler skillnader. Exempelvis skvallrar ju själva namntillägget om att att den första modellen hade en 8 MHz processor av modellen Motorola 68000 utan flyttalsprocessor (FPU), medan efterföljaren hade en 16 MHz Motorola 68030 med FPU.

Jag har kvar min SE/30 men kan inte dra igång den eftersom hårddisken pajat, och det börjar bli svårt att få tag på SCSI-hårddiskar med IDE-buss: alla kör ju SATA-diskar numera, och definitivt inte SCSI. Start från diskett skulle ju funka i och för sig, men de båda original-diskarna med Mac OS 6 försvann i nån flytt för en massa år sen.

Dark Castle var ju en höjdare! Riktigt spännande plattformsspel på den tiden, och niotumsskärmen räckte till hur bra som helst. Sen gillade jag Tetris också, med den ryska originalmusiken.

Lade till parentes kring del av mening.
Visa signatur

Cloud (noun, singular): A dynamic arrangement of multiple potential single points of failure, with a user at one end and their data at the other.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Tommy Kronkvist:

Du har rätt och fel, tror jag. Macintosh SE (och SE FDHD) släpptes 1987 och funkar precis som du skriver. Den hade dock inte stöd för färg alls, vad jag vet, utan bara (nyanser av?) svart och vitt. Men ett par år senare – det vill säga 1989 – släpptes Macintosh SE/30, och det var ju den jag nämnde.

Ah, ja det är ju inte samma dator. Tänkte inte på det men är bekant med SE/30 också.

Skrivet av Tommy Kronkvist:

Start från diskett skulle ju funka i och för sig, men de båda original-diskarna med Mac OS 6 försvann i nån flytt för en massa år sen.

Jag tror att jag har installationsdisketter (800k) kvar för MacOS 6 fortfarande, svensk version. Vet inte hur pass komplett det är men har lyckats boota från dem någon gång åtminstone. Om det är något du vill ha så kan du få dem mot fraktkostnad. Har också en LC II som funkade för 4-5 år sedan åtminstone som jag skulle kunna avyttra ifall det vore något. Går ju att plocka hårddisken och annat från den vid behov.

Annars finns det sätt att emulera SCSI-diskar med SD-kortläsare idag vet jag. Inget jag har satt mig in i direkt men det är rätt beprövat vad jag minns.

På tal om bildskärmar så postade jag ett större bildskärmstest ur Elektronikens värld för ett par år sedan, där en av Apples skärmar är med. Dessa är dock från mitten av 90-talet så inte alls lika uråldrigt som de datorer och skärmar vi pratar om men kan ju vara kul att läsa iaf.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1596433-bildskarmtest-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Nej tack, går inte tillbaka till 60 Hz. Skäms Apple, min skrotiga Poco F3 kör 120 Hz Amoled och kostar 3000 kr. Den har dessutom lite mer än skärm, kamera och systemkrets.

Ja, men din Poco F3 har inte ens en femtedel av pixlarna i den här skärmen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Kan man använda denna till PC med native upplösning? Eller blir det adapter strul?

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Leinhart:

Kan man använda denna till PC med native upplösning? Eller blir det adapter strul?

Thunderbolt används för anslutningen. Men det är mer än bara anslutningen.

Apples skärm(ar) – det är ju först nu det finns två snarare än en enda Apple-skärm – styrs via iOS eller Mac OS och fungerar inte som traditionella skärmar. Alla funktioner för att reglera ljusstyrka, färger och så vidare, samt de funktioner som finns för videokamera och ljudsystem kräver därför en hyfsat modern Mac eller en iPad:

https://www.apple.com/se/studio-display/specs/

Edit: verkar som grundläggande funktioner och webbkameran fungerar mot Windows: https://www.theverge.com/2022/3/9/22969789/apple-studio-displ...

Permalänk

Man kan notera att Apple redan under åren 1998–2004 släppte inte mindre än sex olika modeller av externa skärmar som hette "Apple Studio Display", men ingen av dem var förstås särkilt lik den modell som presenterades härom dagen. Det var en salig blandning standarder med mellan 15 och 21 tum stora LCD- och CRT-skärmar med VGA, DVI eller Apples egen ADC-kontakt. "Tjock-skärmarna" använde CRT av typen Trinitron eller Diamondtron beroende på om det var Sony eller Mitsubishi som tillverkat själva katodstråleröret. Sonys CRT var med den tidens mått riktigt, riktigt bra men efter att deras patent på Trinitron gått ut släpptes Mitsubishis Diamondtron-kopior som var ganska usla. Visste man inte skillnaden innan köp var det lätt att känna sig blåst efteråt. I princip alla tryckerier, grafiska byråer, tidningar etc använde skärmar från Radius istället, som var ännu dyrare men hade god skärpa och gick bra att färgkalibera med hårdvara och annat sånt som var viktigt för DTP-arbete. Plus att de hade äkta gråskaleskärmar vilket faktisk var mycket bättre än att ställa om en färgskärm till att bara visa gråskalor, om man jobbade med trycksaker som trycktes i svartvitt. (På den tiden var de flesta foton i till exempel DN och andra dagstidningar fortfarande tryckta i svartvitt snarare än färg.)

Sammantaget kan man väl säga att moderna skärmar som är särskilt anpassade för de branscherna fortfarande är väldigt dyra, men dyrare än förr är de nog egentligen inte.

Visa signatur

Cloud (noun, singular): A dynamic arrangement of multiple potential single points of failure, with a user at one end and their data at the other.

Permalänk
Medlem

Hur får dom till kontrastförhållande på 1 000 000:1 på en IPS-skärm? Det är ju typ tre nollor fler än normalt. Inte har väl denna FALD eller så? @Laxpudding eller någon annan kanske vet?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av superapan:

Hur får dom till kontrastförhållande på 1 000 000:1 på en IPS-skärm? Det är ju typ tre nollor fler än normalt. Inte har väl denna FALD eller så? @Laxpudding eller någon annan kanske vet?

De mäter inuti kartongen och sedan utanför kartongen

Permalänk

Studio Display på Windows

Skrivet av Leinhart:

Kan man använda denna till PC med native-upplösning? Eller blir det adapter-strul?

Skrivet av Laxpudding:

Thunderbolt används för anslutningen. Men det är mer än bara anslutningen.

Apples skärm(ar) – det är ju först nu det finns två snarare än en enda Apple-skärm – styrs via iOS eller Mac OS och fungerar inte som traditionella skärmar. [---] Att reglera ljusstyrka, färger o.s.v., samt de funktioner som finns för videokamera och ljudsystem kräver därför en hyfsat modern Mac eller en iPad:

Edit: verkar som grundläggande funktioner och webbkameran fungerar mot Windows: https://www.theverge.com/2022/3/9/22969789/apple-studio-displ...

Laxpudding har helt rätt i att det är operativsystemen som styr skärmarna. Från 1980 till dags dato har Apple släppt 58 olika externa skärmar (alltså förutom alla inbyggda skärmar i diverse iMac-modeller, bärbara datorer, telefoner, paddor, digitalkameror och iPod m.m.) och i så gott som samtliga fall så styrs dessa skärmar direkt från respektive operativsystem. Det finns alltså inga drivrutiner att installera, oavsett om man kör macens eget operativsystem eller Windows.

Som kompletterande svar på Leinharts fråga om Studio Display och Windows så rekommenderas följande korta artikel på amerikanska MacWorld: Yes Windows users can use Apple’s new Studio Display—mostly. Där finns också en länk till MWs nyhetsartikel om skärmen som sådan, vilket kan vara ett bra komplement till de båda artiklar om skärmen som redan publicerats här på SweClockers.

Visa signatur

Cloud (noun, singular): A dynamic arrangement of multiple potential single points of failure, with a user at one end and their data at the other.