Permalänk
Medlem
Skrivet av rob4:

Hur går det för er alla?

Jag tog min sista snus klockan 19 igår, slängde sen bort den nyöppnade dosan så jag inte kunde ta fler.
Hittills går det bra att vara utan, lite rastlöshet i kroppen bara.

Kanske lite för tidigt att bedöma än men energin i kroppen är på en helt ny nivå, finns hur mycket energi som helst. Kan ju också vara rastlösheten som ligger bakom detta. Men ändå, produktiv dag!

Pulsen och blodtrycket ökade för mig initialt, lite som att kroppen gick in i ’fight of flight’-mode

Lättheten kommer variera, men vissa har aldrig de tuffaste partierna, det är väldigt individuellt

Håll ut!

Permalänk
Skrivet av rob4:

Hur går det för er alla?

Jag tog min sista snus klockan 19 igår, slängde sen bort den nyöppnade dosan så jag inte kunde ta fler.
Hittills går det bra att vara utan, lite rastlöshet i kroppen bara.

Kanske lite för tidigt att bedöma än men energin i kroppen är på en helt ny nivå, finns hur mycket energi som helst. Kan ju också vara rastlösheten som ligger bakom detta. Men ändå, produktiv dag!

11 dagar utan snus nu. Än så länge var dag två och tre värst. I dag har jag nog tänkt på snus max två gånger på hela dan. Enligt min träningsklocka har min vilopuls gått ner 5-10 slag. Jag åt nog lite mycket mat första veckan. Nu känner jag inte av nån direkt extra hunger.

Alla ni som slutat, kämpa! 💪

M

Permalänk
Medlem

Har inte snusat på 2 år, tyvärr så är suget fortfarande där. Men det är bara att kämpa på, svårast är på jobbet där många av dom jag jobbar med har uppe en snusdosa vid deras maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francke:

Har inte snusat på 2 år, tyvärr så är suget fortfarande där. Men det är bara att kämpa på, svårast är på jobbet där många av dom jag jobbar med har uppe en snusdosa vid deras maskin.

Det är nog enda gångerna jag blir sugen, när någon har en öppen dosa nära nog att osa odörer i min näsa. Det är ett otyg man borde ta tag i, ska man snusa - gör det snyggt, gör det osynligt.

Ryggdunk till alla goda slutare och i-tanken-slutare, you rock!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coenic:

Inne på min 9de dag utan snus, snusat i 15 år. Abstinensen går väl OK men känner av nedstämdhet och irritation på saker som man normalt kanske inte brytt sig lika mycket om. Det värsta är dock den konstanta 'brainfogen', känns som det susar i huvudet och att man tappat koncentration / tankeförmåga. Är detta något som ni känner igen, och isåfall när försvinner det?

Är nu inne på min 106te dag utan snus. Abstinensen avtog på ca 2-3 veckor förutom brainfogen som nog satt i närmare 2 månader innan den försvann helt. Har lättare för att somna och min sömn är generellt bättre, skönt att slippa oroa sig för att snusen tar slut eller att man glömt dosan.

Visst får man sug ibland att ta en, men det går över snabbt.

Permalänk

Tjena!

Då är även jag igång. Igen. Har genom åren varit fantastiskt duktig på att sluta men även på att börja igen. Firar i år 20-årsjubileum som snusare och vad vore ett bättre sätt att fira det på än att sluta? Det som driver mig är den summa pengar jag ev. kommer att spara men också möjligheten att tysta mina största tvivlare; min fru och min övriga familj.

//Viktor

Permalänk
Medlem

Jag gjorde det förbjudna. Jag nallade en snus av en vän. Har hållt upp i över ett halvår. Det gick inte att ha inne snusen länge innan det blev för mycket nikotin. Märkligt nog så blev det inte någon mersmak efter den snusen och det har nu gått nästan en månad sedan dess. Dock rekommenderar jag ingen som har slutat att smaka på en snus. Det är väldigt riskabelt.

Nu efter jag har hållt upp så pass länge så känner jag väldigt sällan sug efter snus. I början höll jag på att bli tokig av snussuget. Så för er som är i början av slutasnusa fasen så är det bara att härda ut. Suget försvinner över tid.

Permalänk
Snusfri

Idag så är det exakt 1 år sedan jag slutade snusa.
Still going strong

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Snubblade över tråden mitt under arbetspasset i lördags. Slängde ut snusen och tänkte, varför inte?

En halv dosa kvar i väskan och 23st i kylen hemma. Aja!

Dag 5 nu. Rycker rejält i läppen till och från fortfarande. Tror faktiskt att jag sover bättre dock. Inte lika tungt som förut, men bättre! Får se om det håller i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Snubblade över tråden mitt under arbetspasset i lördags. Slängde ut snusen och tänkte, varför inte?

En halv dosa kvar i väskan och 23st i kylen hemma. Aja!

Dag 5 nu. Rycker rejält i läppen till och från fortfarande. Tror faktiskt att jag sover bättre dock. Inte lika tungt som förut, men bättre! Får se om det håller i sig.

Lycka till! Alltid någon kompis/kollega som kan köpa dina dosor

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lycka till! Alltid någon kompis/kollega som kan köpa dina dosor

Tack!

Ja, hittar nog någon som vill ha dom. Vore ju synd att behöva slänga.

Permalänk
Skrivet av THB:

Idag så är det exakt 1 år sedan jag slutade snusa.
Still going strong

Snyggt! 👍👌💪
108 dagar nu. Men fick ett återfall på dag 99 och drog i mig en dosa. Rätt mycket alkohol också......
Jag är en vekling helt enkelt.

M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Snubblade över tråden mitt under arbetspasset i lördags. Slängde ut snusen och tänkte, varför inte?

En halv dosa kvar i väskan och 23st i kylen hemma. Aja!

Dag 5 nu. Rycker rejält i läppen till och från fortfarande. Tror faktiskt att jag sover bättre dock. Inte lika tungt som förut, men bättre! Får se om det håller i sig.

Snart 20 dagar. Känns verkligen som det saknas något ibland. Speciellt efter intag av mat. I övrigt känns det som man mår bättre. Inte lika seg i skallen. Om det beror på att nikotinet är borta eller att jag sover bättre låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem

Dag 18 utan snus. Somnar mkt fortare nu på kvällarna och är piggare på morgonen. Som snusare ville man ha sovmorgon varje morgon. Jag har också blivit bättre på att äta frukost. Som snusare brukade en kopp kaffe och en lössnus vara min frukost. Nu blir det något rejält som en portion havregrynsgröt. Just ätandet har ökat mkt, det känns som man kan äta nästan hela tiden. Måste också säga att jag fått sjukt mkt energi nu. Som snusare var jag typ en trött soffpotatis men nu tar jag gärna långa promenader eller cykeltur.

Jag har en dosa här hemma som "säkerhet" utifall att jag skulle bli så sugen att jag inte står ut längre Kanske inte världens bästa idé när man tänkt sluta. Men, den här gången så tänkte jag att det inte är hela världen om man "råkar" ta en snus under tiden man försöker sluta. Om man inte gör så stor grej av det och tillåter sig att ta en om man verkligen måste så kanske det blir psykiskt lättare att sluta. Istället för att tänka att "nu får jag aldrig mer ta en snus" kanske det blir lättare hålla sig från snus om man vet att man FÅR ta en om verkligen måste... Jaja vi får se hur det här går.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Ashzala:

Snart 20 dagar. Känns verkligen som det saknas något ibland. Speciellt efter intag av mat. I övrigt känns det som man mår bättre. Inte lika seg i skallen. Om det beror på att nikotinet är borta eller att jag sover bättre låter jag vara osagt.

Snart 14 månader snusfri för mig nu och får fortfarande suget ibland att stoppa in en prilla, men det är betydligt längre mellan gångerna.

Oftast är det när någon i min närhet tar en snus då man blir direkt påmind.

De första dagarna var rejält jobbiga, men när man tagit sig förbi den "vägbulan" så blir det bara lättare och lättare, man mår bättre, har inte nicotine-fog m.m.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

11 dygn in i det nikotinfria livet efter drygt 17 års snusande. Yrseln är borta nu, men sjutton gubbar vad det snurrade i skallen första veckan. Gick helt cold turkey på ett infall. Kör med Qvitt nikotinfria prillor och de är enda anledningen till att jag klarat mig såhär långt. Nu idag har jag för första gången en riktig moraldipp där jag funderar på att ta en riktig snus. Kommer inte kunna konsumera alkohol på ett bra tag framöver ifall detta skall gå vägen. Har fått hålla mig från att köpa hem godsaker också, öppnar jag den dammluckan så har jag snart ett gigantiskt viktproblem att tillägga. Träningen har stort fokus och man känner en mycket starkare glädje till den. Har dessutom tappat några onödiga kilon iom att jag inte äter chips eller dricker en öl på kvällen framför datorn. Sömnen är betydligt bättre och jag är mycket piggare nu kontra för 14 dagar sedan. Bara att hålla i och hålla ut.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem

Tror det är 5 år sedan jag slutade andra gången men blev istället beroende av nikotinfria snus som jag körde i nästan två år. Sen blev jag av med dem men en helg under sommaren så frågade jag polaren om jag fick lukta på hans dosa och det var ingen bra idé för jag smakade en. Nu har det blivit så att jag helgsnusar när jag träffar polaren, något som inte händer varje helg. Han äger min dosa så jag har ingen egen hemma. Kan dessvärre säga att jag då och då tänker på helgsnusen som väntar mig när jag ska träffa polaren och pimpla bärs men känner samtidigt att jag inte hade vågat börja igen på heltid.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Grym tråd. Har länge funderat på att sluta. Gjorde till och med en pros/cons-lista. Det blev ungefär 20 cons och 1 pro, men den ensliga pro'en vägde tungt hehe.

Har skummat igenom tråden och det är motiverande att läsa om de positiva effekterna ni upplever, tex bättre sömn och mer energi.

Till er som varit snusfria ett tag: Har ni fler exempel på positiva fördelar sedan ni slutat (förutom andedräkt, tänder och budget)? Behöver all motivation jag kan få! Snuset är min snuttefilt.

Permalänk
Medlem

Idag är man två månader nikotinfri och 10-11kg lättare. Allt känns lättare nu men bävar för 3 månaders dippen som verkar vara eldprovet för många.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem

Kämpa på alla! Minns när jag slutade snusa för 8 år sedan. Dessa forum trådar var guld värda. Snacka med folk som som gick igenom samma sug. Men också dom som var framför en.

Minns att jag hittade någon video på youtube som funkade bra för mig. Någon gammal storrökare som skrivit böcker. Tyvärr finns den inte kvar på YT.

Bästa för mig var:
1. Jag var mätt på att kedjesnusa och att ständigt kolla dosan.
2. Till en början var det gött att ha en app som räknade pengar. Köpte en cykel när jag ”sparat” 8 tusen.
3. Forum och läsa om att alla andra hade det lika jävligt. Minns en ”guru” på ett forum som hade skrivit en blogg om sitt slutande. Alla såg upp till honom på forumet kedjesnusare/rökare. En dag blev han tyst på forumet.. rykten började gå.. sen kom det.. en avbön på bloggen och plötsligt hade han börjat tillverka eget snus. Han höll tyvärr inte hela vägen. Men en påminnelse om att man aldrig kan sänka garden. Men hans blogg var trots det riktigt bra att följa

Permalänk

MÅSTE ventilera.
40h utan snus.

Vaknade upp igår morse och kunde inte hitta min nästan nyöppnade dosa med general lös.
Bestämde mig i den stunden för att sluta, det kanske var dags trots allt. Har fortfarande inte hittat denna dosa, men i mitt nuvarande mående funderar jag på om denna dosa ens existerar eller om jag hallucinerar att det visst ska finnas en dosa någonstans i hemmet.

Jag är så yr så jag vet knappt vad jag ska ta vägen. Jag känner mig riktigt jävla bakis, dimmig. Sambon har fått måtta löjlig skäll och tjabb från min sida igår, skäms som en hund gör man, att något beroendeframkallande gift man började med för 15 år sedan ska ha en sådan stor inverkan på ens humör.
Patetiskt, omanligt.

Kämpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landqvist00:

MÅSTE ventilera.
40h utan snus.

Vaknade upp igår morse och kunde inte hitta min nästan nyöppnade dosa med general lös.
Bestämde mig i den stunden för att sluta, det kanske var dags trots allt. Har fortfarande inte hittat denna dosa, men i mitt nuvarande mående funderar jag på om denna dosa ens existerar eller om jag hallucinerar att det visst ska finnas en dosa någonstans i hemmet.

Jag är så yr så jag vet knappt vad jag ska ta vägen. Jag känner mig riktigt jävla bakis, dimmig. Sambon har fått måtta löjlig skäll och tjabb från min sida igår, skäms som en hund gör man, att något beroendeframkallande gift man började med för 15 år sedan ska ha en sådan stor inverkan på ens humör.
Patetiskt, omanligt.

Kämpa.

Har du en plan för vad du gör ifall du faktiskt hittar den nyöppnade dosan? Har du inte det så finns det en risk att du agerar på impuls och faller tillbaka tänker jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Börjar närma mig 4 år utan snus nu men brukar unna mig en pilsnerprilla då jag är ute med kompisar eller tar en öl med farsan, sen behöver jag inte ta någon mer. Annars klarar jag mig helt utan sug. Men vissa dagar som känns allmänt tunga så saknar jag verkligen att ta en snus till kaffet. Däremot tänker jag som så att den snusen jag konsumerat under 12 års tid hade kunnat läggas ekonomiskt på så mycket bättre och den inverkan det har på hälsan i det långa loppet. Slutade med tobak och kände efter det att jag aldrig mått så bra som då jag slutade och det kommer nog ni också att göra, den som tar sig till att sluta helt.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Skrivet av trattgunnar:

Har du en plan för vad du gör ifall du faktiskt hittar den nyöppnade dosan? Har du inte det så finns det en risk att du agerar på impuls och faller tillbaka tänker jag.

Hittar jag dosan åker den ut, min sambo vet om att det potentiellt existerar en dosa någonstans i hemmet, och har blivit instruerad att skicka den åt helvete om hon hittar den nu medans hon är föräldrarledig.

Jag är FÄRDIG med snuset. Slutdiskuterat. Punkt.

Edit:
Ska inom 1 vecka ut och resa med jobbet, dvs jag ska köra genom halva sverige till en kund.
Denna resan gör mig väldigt bekymrad, och jag tror att snussuget kommer slå stenhårt under de tråkiga timmarna i bilen.
Köra onico under den tiden? Eller 100% pannben och gråta under färden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landqvist00:

Hittar jag dosan åker den ut, min sambo vet om att det potentiellt existerar en dosa någonstans i hemmet, och har blivit instruerad att skicka den åt helvete om hon hittar den nu medans hon är föräldrarledig.

Jag är FÄRDIG med snuset. Slutdiskuterat. Punkt.

Edit:
Ska inom 1 vecka ut och resa med jobbet, dvs jag ska köra genom halva sverige till en kund.
Denna resan gör mig väldigt bekymrad, och jag tror att snussuget kommer slå stenhårt under de tråkiga timmarna i bilen.
Köra onico under den tiden? Eller 100% pannben och gråta under färden?

Bit ihop och gråt istället under tiden, annars kommer du alltid söka dig till en snus då du har en motgång eller så. Första tiden utan på mitt jobb så kände jag fan hur läppen kallade till snusen så fort något gick åt skogen eller gick segt över huvud taget.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Skrivet av Muddyvaines:

Bit ihop och gråt istället under tiden, annars kommer du alltid söka dig till en snus då du har en motgång eller så. Första tiden utan på mitt jobb så kände jag fan hur läppen kallade till snusen så fort något gick åt skogen eller gick segt över huvud taget.

Ja, du har såklart rätt. Pannben it is.

Permalänk
Medlem

Snusat i 34 år, funderar på att lägga av mest p.g.a. kostnaden, får se vart det slutar

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av landqvist00:

Köra onico under den tiden? Eller 100% pannben och gråta under färden?

pannben o gråt. Det viktigaste är ändå att man VILL sluta. Smärtan och längtan går över. Det tar en stund men det gör det.
Jag har rökt sen jag var 16,började snusa med 20. Snusade 25år. Dagligen. Gjorde eget snus och sålde så jag tom tjänade pengar på snus.
Men sen en dag för 7 månader sedan fick det vara nog. Stängigt bruna fingrar o snus under naglarna. Prillarna stora som körsbärtomater. Nervositeten ....ångesten när man kände att det inte fanns en dosa i fickan.
Det tog ett bra tag att bli människa efter sista prillan och visst skulle det smaka gott idag men nej tack. Ett hemsk beroende. Aldrig, aldrig igen.

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av landqvist00:

Pannben it is.

Yrsel beror på att du har sänkt ditt blodtryck vilket är bra. Jag var yr i nästan en vecka. Det gick över i vågor som ebbade ut. Det kommer att gå i vågor med nikotinsug som bara blir mindre och mindre. Snart kommer du känna dig lättare i kropp och sinne. Det är bara att fortsätta för Du har redan gjort det svåraste!

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk

dag 8 utan snus, har gått förvånansvärt bra hela vägen.
Skrev härom dagen att jag var nervös inför 6h bilfärden utan snus, men det känns rätt lugnt för att vara ärlig. En bra ljudbok så går det nog fort förbi

Första 48h var extremt jobbiga, tjurig och arg på allt och alla.

dag 3-6 var mest att det fattades något under läppen, inget direkt sug, men vanan att efter att man sätter sig i bilen på morgonen, så borde det ligga en snus under läppen.
dag 7-8 helt glömt att jag ens haft snus under läppen, håller mig rätt sysselsatt vanligtvis så är endast vid stunder av att sitta framför tvn/datorn som beroendet gör sig lite påminnt.

Kaffe smakar skit utan snus? Någon som känner igen sig?

Nu gäller det bara att hålla i