Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows på Steam Deck testas – ett möjligt men osmidigt alternativ

Permalänk
Melding Plague

Windows på Steam Deck testas – ett möjligt men osmidigt alternativ

Efter Valves utrullning av Windows-drivrutiner hårdtestas nu det alternativa operativsystemets funktioner och brister av bland andra Linus Tech Tips.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Så lite diskussion om Steam Deck på forumet. Den har inte riktigt kommit till svenska marknaden eller?

Angående windows så ser jag lite som nu finns windows till enhet X.. Det var roligt i början. Hade konsolen lanseras för 20år sedan så hade folk tänkt med windows så kan jag köra det ena och andra programmet, idag är nog ytterst få som ser en praktisk nytta av det som väger upp nackdelarna. Och de som har behovet kan lösa problemet genom fjärrstyra en windowsdator med teamviewer.

Jag själv funderar på att skippa xbox series X/Ps5 till förmån för en steam Deck. Orsaken är att jag gillar att spela på en handburen konsol samtidigt som jag kollar på en film. Så gjorde jag både på Nintendo Wii U och Nintendo Switch. Ingen av dessa konsoler spelade jag emot tvn mer än test i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så lite diskussion om Steam Deck på forumet. Den har inte riktigt kommit till svenska marknaden eller?

Det är väl högst begränsad tillgång rent allmänt än så länge, de har börjat arbeta sig igenom förhandsbokningarna men har väl inte kommit sådär värst långt ännu.
Vet inte om det spelar roll var man är, man har sin plats i förhandsbokningskön typ. Det är mitt intryck iaf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl högst begränsad tillgång rent allmänt än så länge, de har börjat arbeta sig igenom förhandsbokningarna men har väl inte kommit sådär värst långt ännu.
Vet inte om det spelar roll var man är, man har sin plats i förhandsbokningskön typ. Det är mitt intryck iaf.

Europa och Nordamerika verkar ha egna köer (det var även så med Valve Index) men förutom det är det bara när ens transaktion gick igenom som gäller.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk

Såg flera på forumet här som fick sin i förra batchen, min på ingång och borde få den i veckan (skickades från holland tydligen). Känns som rätt läge för att fixa backup för iaf delar av spelsamlingen och lägga in den på steamdecken, har även 256GB sdkort som köptes från nåt tips i dagens deals tråden för några månader sen vilket lär bli användbart!

Permalänk
Medlem

"Linus Tech Tips anser dock att Windows-användning i dagsläget inte är att rekommendera, till följd av att fullt stöd för hårdvaran saknas, förekomsten av flera buggar och för att Windows 10 har ett gränssnitt som inte är optimalt för Steam Deck-kontroller. I skrivande stund saknas stöd för ljud över annat än USB, medan storbildsläget för Steam inte heller fungerar optimalt."

Precis detta jag misstänkt att de det inte skulle stödjas Windows fullt ut eller optimalt på Steamdeck. Har förbeställt en, men kommer därmed inte att plocka ut någon.

Finns många andra handhållna som kommer optimerade för Windows från fabrik, och förinstallerat utan att man själv måste hålla på och mecka med det. Kommer säkert även komma med liknande Ryzen-kretsar som Steamdeck inom inte för lång tid.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

kan man köra dota på steam deck?

Permalänk
Skrivet av martinot:

"Linus Tech Tips anser dock att Windows-användning i dagsläget inte är att rekommendera, till följd av att fullt stöd för hårdvaran saknas, förekomsten av flera buggar och för att Windows 10 har ett gränssnitt som inte är optimalt för Steam Deck-kontroller. I skrivande stund saknas stöd för ljud över annat än USB, medan storbildsläget för Steam inte heller fungerar optimalt."

Precis detta jag misstänkt att de det inte skulle stödjas Windows fullt ut eller optimalt på Steamdeck. Har förbeställt en, men kommer därmed inte att plocka ut någon.

Finns många andra handhållna som kommer optimerade för Windows från fabrik, och förinstallerat utan att man själv måste hålla på och mecka med det. Kommer säkert även komma med liknande Ryzen-kretsar som Steamdeck inom inte för lång tid.

Vad är ditt syfte med windows? Om det är att spela de senaste grafikkrävande spelen så är det frågan om det någonsin kommer en sådan liten portabel X86 windowsmaskin? Orsaken är att windows X86 redan på desktop inte är optimalt, då den drar för mycket ström emot vad den presterar.
Om syftet är att programmera diverse utrustning som bara finns program i Windows x86 till, så finns Windows surface och några gamla billiga surfplattor som nog inte tillverkas längre då markaden för dem är så liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

"Linus Tech Tips anser dock att Windows-användning i dagsläget inte är att rekommendera, till följd av att fullt stöd för hårdvaran saknas, förekomsten av flera buggar och för att Windows 10 har ett gränssnitt som inte är optimalt för Steam Deck-kontroller. I skrivande stund saknas stöd för ljud över annat än USB, medan storbildsläget för Steam inte heller fungerar optimalt."

Precis detta jag misstänkt att de det inte skulle stödjas Windows fullt ut eller optimalt på Steamdeck. Har förbeställt en, men kommer därmed inte att plocka ut någon.

Finns många andra handhållna som kommer optimerade för Windows från fabrik, och förinstallerat utan att man själv måste hålla på och mecka med det. Kommer säkert även komma med liknande Ryzen-kretsar som Steamdeck inom inte för lång tid.

GPD kanske kan vara något om du vill ha en liten Windows dator.

Steam Deck verkar smidigare om man bara vill spela.

Men vill man ha en liten dator för allmän användning som man också kan spela på så verkar GPD datorerna smidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad är ditt syfte med windows?

Spela mina spel, och alla mina spel finns inte på Steam.

Inte ens alla spel på Steam fungerar på Linux (endast ca 1000 stycken). Katastrofdåligt!

Sedan har jag en massa spel andra butiker än Steam, så som på Epic Store, Windows Store, Uplay, Amazon, etc.

Windows har ett mycket bättre stöd för spel än vad Linux har. Det är orsaken till att jag inte vill köra Linux. Vill ha maximal frihet att köra vilka spel och vilka spelbutiker jag vill, och den friheten får jag bara med Windows.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Spela mina spel, och alla mina spel finns inte på Steam.

Inte ens alla spel på Steam fungerar på Linux (endast ca 1000 stycken). Katastrofdåligt!

Sedan har jag en massa spel andra butiker än Steam, så som på Epic Store, Windows Store, Uplay, Amazon, etc.

Windows har ett mycket bättre stöd för spel än vad Linux har. Det är orsaken till att jag inte vill köra Linux. Vill ha maximal frihet att köra vilka spel och vilka spelbutiker jag vill, och den friheten får jag bara med Windows.

Mycket mer än så fungerar, långt mycket mer. Men inte alla som är "Valve verifierade".

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

ok.
Man ska aldrig säga aldrig. Men jag gissar på att en sådan maskin du efterfrågar typ aldrig kommer.

Det du inte tror finns, eller som du inte tror kommer finnas, finns redan. Det är inget nytt som Valve gjort på det sättet.

Här har du två exempel, och fler kommer helt garanterat:

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Det du inte tror finns, eller som du inte tror kommer finnas, finns redan. Det är inget nytt som Valve gjort på det sättet.

Här har du två exempel, och fler kommer helt garanterat:

https://youtu.be/-nPpw1svrb8

https://youtu.be/-p3n1mbly0U

https://youtu.be/cDQxjU3kRNs

ok, intressant. Jag tog bort mitt inlägg annars kommer jag höra det citeras hela tiden.

Därför jag trodde det inte skulle komma är att marknaden är begränsad. Men om de kan köra vanliga windowsspel så blir spelproblemet löst, där många konsoler historisk har floppat för att detta brast.
Gizmondo, Jaguar etc. -De hade fler problem än enbart bristande spel, men dålig konsol + inga bra spel är ingen framgångssaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det du inte tror finns, eller som du inte tror kommer finnas, finns redan. Det är inget nytt som Valve gjort på det sättet.

Här har du två exempel, och fler kommer helt garanterat:

https://youtu.be/-nPpw1svrb8

https://youtu.be/-p3n1mbly0U

https://youtu.be/cDQxjU3kRNs

Värt att poängtera att dessa oftast är ungefär dubbelt så dyra och har sämre prestanda pga vega grafik

Men det finns gott om andra helt klart

Permalänk
Medlem

Besynnerligt!
Det är ju nästan som att man skulle kunna tro att det finns någon slags relation mellan hur mycket kärlek en OS-plattform får av utvecklare och hur väl det sedan presterar!?
Högst otippat!
/s

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

kan man köra dota på steam deck?

Ja, finns stöd för handkontroll in-game men räkna med -2000 MMR 😝

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Inte ens alla spel på Steam fungerar på Linux (endast ca 1000 stycken). Katastrofdåligt!

Nu blandar du hej vilt ihop data.
I Steams hela utbud är det just nu 6991 titlar som bekräftat fungerar på Linux. Cirka 6000 saknar rapporter, vilket i min erfarenhet betyder att det nästan säkerligen fungerar men de är opopulära spel så tillräckligt många har inte bemödat sig att skicka in en rapport. Folk tenderar vara bättre på att rapportera när det inte fungerar än när det fungerar trots allt. 402 titlar fungerar inte och 654 titlar fungerar men antingen inte helt rätt eller kräver tweaks. Alltså det är med enorm marginal som majoriteten av titlar fungerar på Linux.

För en mer representativ vy av vad folk faktiskt har för spel så kan man kolla på mitt bibliotek, som mestadels är spel från t.ex. Humble Bundle osv (alltså jag har ej valt specifikt utan snarare en salig blanding.) Har cirka 1400 spel. 78% av dem är bekräftade att fungera väl. 7% fungerar men inte helt rätt eller kräver tweaks och enbart 4% är bekräftade att inte fungera. Resterande saknar rapporter, vilket som jag nämnt oftast betyder att de faktiskt fungerar.

Data från https://www.protondb.com/

Det du har förväxlat det med är Deck Verified, vilket är en helt annan sak. Deck verified är mer fokuserat på att det ska ha bra input stöd, bra läsbar UI på mindre skärmar osv. Saker som inte hade löst sig genom byte till Windows. Linux stöd är bara en av kriterierna, oftast den lättaste att också uppnå. Du blandar också ihop hur många spel de har specifikt testat och evaluerat med hur många som faktiskt fungerar. De har bara hunnit testa strax över 2 000 titlar, det betyder inte att resten inte fungerar utan att de bara inte testats.

Jag ser det inte som ett krav att kunna spela 100% av hela mitt bibliotek på en portabel enhet för att den ändå ska vara lön att ha, speciellt då det bara är ett komplement till mina mer traditionella PC's. Finns redan fler titlar som jag vill spela igenom och som fungerar än vad jag någonsin kommer hinna med på en Steam Deck.

Skrivet av martinot:

Sedan har jag en massa spel andra butiker än Steam, så som på Epic Store, Windows Store, Uplay, Amazon, etc.

Steam Deck, även med Linux, är knappast låst till bara Steam. Epic Store fungerar utmärkt, speciellt om man kör tredjeparts launcher. Uplay ska inte vara några problem såvitt jag vet och AmazonGames/Twitch fungerar även det. (Vet ej om de två senare kräver att man slår på dev-mode.) Bara Windows Store och deras helt inlåsta system som inte fungerar.

Skrivet av martinot:

Det du inte tror finns, eller som du inte tror kommer finnas, finns redan. Det är inget nytt som Valve gjort på det sättet.

Här har du två exempel, och fler kommer helt garanterat:

https://youtu.be/-nPpw1svrb8

https://youtu.be/-p3n1mbly0U

https://youtu.be/cDQxjU3kRNs

Vågar med rätt hög säkerhet påstå att faktumet att de saknar lika bra kontroller input som deck, nämnligen touchpad, gör att färre spel är i praktiken effektivt spelbara på dem än en Steam Deck med Linux. Kontroller är det absolut viktigaste för portabla PC's.

Meningsbyggnad. Sammanslagning av inlägg.
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Spela mina spel, och alla mina spel finns inte på Steam.

Inte ens alla spel på Steam fungerar på Linux (endast ca 1000 stycken). Katastrofdåligt!

Sedan har jag en massa spel andra butiker än Steam, så som på Epic Store, Windows Store, Uplay, Amazon, etc.

Windows har ett mycket bättre stöd för spel än vad Linux har. Det är orsaken till att jag inte vill köra Linux. Vill ha maximal frihet att köra vilka spel och vilka spelbutiker jag vill, och den friheten får jag bara med Windows.

Gällande andra butiker, Valve hjälper Lutris-utvecklarna med att få iordning Lutris för Steam Deck.

https://www.gamingonlinux.com/2022/03/valve-sent-the-develope...

Permalänk
Medlem

Tack @philipborg för att du tog dig tid att skriva ett sådant utförligt svar till hen som undrade något tidigare i tråden.

En annat så hoppas jag, som Linux-användare och Linux-gamer, att detta får fler att intresserar sig för att testa något utanför Windows-världen. Så Linux-communityn väger ytterligare. The Linux Experiment ( https://www.youtube.com/c/TheLinuxExperiment ) har börjat skeppa ut videosar om Steam Deck ifrån ett Linux-perspektiv utan att det är otillgängligt för dom som inte har spenderat tid inom Linux-världen.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Värt att poängtera att dessa oftast är ungefär dubbelt så dyra och har sämre prestanda pga vega grafik

Men det finns gott om andra helt klart

Jo, det var därför jag ganska tidigt signade upp mig för en Steamdeck.

Har dock hela tiden varit orolig för att de inte kommer erbjuda ett bra Windows-stöd. Men många som sagt i trådar (inte minst här på SweC och FZ) att de kommer Valve lösa, inte bli ett bekymmer. Denna nyheten ger dock mig vatten på min kvarn.

Det positiva är dock att jag tror Valve kan skynda på marknaden för handhållna PC, och kommer nog inte dröja så länge innan vi för se kinesiska tillverkare (som de listade i tråden tex.) som kommer med utmärkta maskiner med Windows som direkt kan konkurrera med Steamdeck.

Så jag är ändå mycket positivt totalt sätt!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Gizmondo, Jaguar etc. -De hade fler problem än enbart bristande spel, men dålig konsol + inga bra spel är ingen framgångssaga.

Exakt. Det var inga bärbara PC heller.

Har ett antal Switch som är super. Men det jag gärna köper är en bärbar handhållen PC som kan spela _alla_ mina spel i mina olika spelbibliotek, och speltjänster som Gamepass, och till ett vettigt pris (de som finns nu ligger lite väl högt i pris).

Då är jag inte inlåst till endast Valve/Steam, utan jag har då total frihet med en sådan enhet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, det var därför jag ganska tidigt signade upp mig för en Steamdeck.

Har dock hela tiden varit orolig för att de inte kommer erbjuda ett bra Windows-stöd. Men många som sagt i trådar (inte minst här på SweC och FZ) att de kommer Valve lösa, inte bli ett bekymmer. Denna nyheten ger dock mig vatten på min kvarn.

Det positiva är dock att jag tror Valve kan skynda på marknaden för handhållna PC, och kommer nog inte dröja så länge innan vi för se kinesiska tillverkare (som de listade i tråden tex.) som kommer med utmärkta maskiner med Windows som direkt kan konkurrera med Steamdeck.

Så jag är ändå mycket positivt totalt sätt!

Valve stöder inte windows på Steam deck, utan dom har ju bara sagt att man ska fixa fram drivrutiner och that's it.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Valve stöder inte windows på Steam deck, utan dom har ju bara sagt att man ska fixa fram drivrutiner och that's it.

Jo, det är det jag misstänkt hela tiden (tyvärr).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, det är det jag misstänkt hela tiden (tyvärr).

Vad är det specifikt som behöver stödjas? Mer än ljudet såklart...

Bara att dualboota så får man ju helt ok