Permalänk
Avstängd

Har en svår bugg

Hej,

jag håller på och gör ett spel i PHP. Översätter guiden ifrån php.net;

Min bugg är:

<h2>STRÄNGAR</h2> <p>

Du kanske tycker att det inte är en bugg men det är det. Skulle vilja ha hjälp med denna.

/ Elise

Permalänk
Medlem

Hej,

Roligt att du lär dig programmering. För att hjälpa till behövs mer beskrivning av felet och din kod.

Permalänk
Avstängd

Ja, jag håller på och översätter en guide i PHP till svenska. Funderar på om jag ska översätta guiden från w3schools.com istället. Jag behöver alltså formatera den här rätt:

<h2>STRÄNGAR</h2> <p>

Om den ska heta nåt speciellt eller nåt sånt. Koden funkar dessutom om jag utelämnar </body></html> men inte annars. Jag försöker att highlighta syntaxen, vilket också är en bugg.

Permalänk
Avstängd

Spelet ska bli ett rollspel i PHP. Ligger på adressen mervarde.net

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet... är det <h2> <?php echo $string; ?> </h2> du är ute efter?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte heller problemet överhuvudtaget. Om du översätter, har du originalet så du kan visa?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

För att använde den lilla beskrivning som finns så du behöver du ett slut på din p-tagg för att fixa din bugg.

<html> <head> </head> <body> <h2>STRÄNGAR</h2> <p>PARAGRAPH</p> </body </html>

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelle:

Förstår inte problemet... är det <h2> <?php echo $string; ?> </h2> du är ute efter?

Ja, nästan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mervarde_swed:

Ja, nästan.

kan du skicka uppgiften, din kod du har skrivit hittills. samt vad som inte fungerar?

Är det något åt det här hållet?

<?php echo "<h2>" . $string . "</h2>"; ?>

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd

<!DOCTYPE html> <html> <head> <title>STRÄNGAR</title> <link rel="stylesheet" href="merstyle.css"> </head> <body> <h2>STRÄNGAR</h2> <p>Ett tredje sätt att avgränsa strängar är heredoc-syntaxen: <<<. Efter denna operand, tillhandahas en identifierare, sedan en newline. Strängen i sig följer, och sen samma identifierare igen efter avslut av citering.<br><br> Stängaren kan intenderas med mellanslag eller tabulator, i vilka fallet indentering kommer att strippa alla linjer from dokumentet. Före PHP 7.3.0, <i>måste</i> stängaren böjr amed den första kolumnen på linjen.<br><br> Även, stängaren måste följa samma namnsättningsregelr som vilket annat märke som helst i PHP: det måste innehålla endast alphanumeriska characters och underscores, och måste börja med en non-digit character eller underscore.</p> <h4>Exempel #1 Basic Heredoc example as of PHP 7.3.0</h4> <?php highlight_string('<?php // no indentation echo <<<END a b c \n END; // 4 spaces of indentation echo <<<END a b c END;'); ?> <b>Output av exemplet ovan i PHP 7.3:</b><br> <?php // no indentation echo <<<END a b c \n END; // 4 spaces of indentation echo <<<END a b c END;

Jag förstår att det är så man programmerar i PHP - det du skrev, <?php echo "<h2>" . $string . "</h2>"; ?> bara det att jag vill liksom lägga in events, där man hittar saker på marken samt listor för kennelgården, listor på hundar och shows hunden kan gå med i.

Permalänk
Avstängd

Det här låter ju bra.

<?php echo "<h2>" . $string . "</h2>"; ?> <p>Ett tredje sätt att avgränsa strängar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haptic:

kan du skicka uppgiften, din kod du har skrivit hittills. samt vad som inte fungerar?

Är det något åt det här hållet?

<?php echo "<h2>" . $string . "</h2>"; ?>

Men vad skriver man istället för string? Se min föregående kommentar.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Jag har ett skript i CGI

Permalänk
Avstängd

Jag vill att hundarna i spelet ska ha gener

Permalänk
Medlem
Skrivet av mervarde_swed:

<!DOCTYPE html>
<html>
<head>

<title>STRÄNGAR</title>

<link rel="stylesheet" href="merstyle.css">
</head>
<body>

<h2>STRÄNGAR</h2>
<p>Ett tredje sätt att avgränsa strängar är heredoc-syntaxen: <<<. Efter denna operand, tillhandahas en identifierare, sedan en newline. Strängen i sig följer, och sen samma identifierare igen efter avslut av citering.<br><br> Stängaren kan intenderas med mellanslag eller tabulator, i vilka fallet indentering kommer att strippa alla linjer from dokumentet. Före PHP 7.3.0, <i>måste</i> stängaren böjr amed den första kolumnen på linjen.<br><br> Även, stängaren måste följa samma namnsättningsregelr som vilket annat märke som helst i PHP: det måste innehålla endast alphanumeriska characters och underscores, och måste börja med en non-digit character eller underscore.</p>

<h4>Exempel #1 Basic Heredoc example as of PHP 7.3.0</h4>
<?php

highlight_string('<?php
// no indentation
echo <<<END
a
b
c
\n
END;

// 4 spaces of indentation
echo <<<END
a
b
c
END;');
?>

<b>Output av exemplet ovan i PHP 7.3:</b><br>
<?php
// no indentation
echo <<<END
a
b
c
\n
END;

// 4 spaces of indentation
echo <<<END
a
b
c
END;

Jag förstår att det är så man programmerar i PHP - det du skrev, <?php echo "<h2>" . $string . "</h2>"; ?> bara det att jag vill liksom lägga in events, där man hittar saker på marken samt listor för kennelgården, listor på hundar och shows hunden kan gå med i.

Detta ser ut som giltig PHP-kod, men vad har det att göra med något spel? Ser ut som PHP-dokumentation?
Den saknar dock avslutande ?> </body></html>
Den koden du skickade i början finns inte heller med här??

Skrivet av mervarde_swed:

Det här låter ju bra. <?php echo "<h2>" . $string . "</h2>"; ?>
<p>Ett tredje sätt att avgränsa strängar

va.. bra?

Skrivet av mervarde_swed:

Men vad skriver man istället för string? Se min föregående kommentar.

jag har ingen aning vad det är du vill skriva ut, det behöver du förklara för oss.

Skrivet av mervarde_swed:

Jag har ett skript i CGI

ok?

Skrivet av mervarde_swed:

Jag vill att hundarna i spelet ska ha gener

vilka hundar?!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haptic:

Detta ser ut som giltig PHP-kod, men vad har det att göra med något spel? Ser ut som PHP-dokumentation?
Den saknar dock avslutande ?> </body></html>
Den koden du skickade i början finns inte heller med här??

va.. bra?
jag har ingen aning vad det är du vill skriva ut, det behöver du förklara för oss.

ok?
vilka hundar?!

Jag vill göra ett simspel i PHP, med hundar som går i shows och som man kan föda upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mervarde_swed:

Jag vill göra ett simspel i PHP, med hundar som går i shows och som man kan föda upp.

Då är nog inte PHP rätt val av språk.

Kika på Javascript (om det ska vara simpel och webb-baserat) eller kanske c#/java om det räcker med att det ska köras lokalt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Börja med några youtube tutorials innan du ger dig på att koda ett spel från grunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mervarde_swed:

Jag vill att hundarna i spelet ska ha gener

Jag vill ha ett fett hus på Bermudas.

<?php $string = "en strängvariabels innehåll"; ?> <!DOCTYPE html> <html lang="sv-SE"> <head> <title>Titel på sidan</title> <meta http-equiv="content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" /> </head> <body> <h1>Rubrik</h1> <p><?php echo "Så här kan man skriva ut " . $string . "." ?></p> </body> </html>

producerar HTML som ser ut så här:

<!DOCTYPE html> <html lang="sv-SE"> <head> <title>Titel på sidan</title> <meta http-equiv="content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" /> </head> <body> <h1>Rubrik</h1> <p>Så här kan man skriva ut en strängvariabels innehåll.</p> </body> </html>

Som renderas ungefär så här:
"

Rubrik

Så här kan man skriva ut en strängvariabels innehåll.
"

Om du förstår det jag gjorde ovan så förstår du:

  • Deklarering av en variabel, $string

  • Anrop av en funktion, echo

  • Sträng-konkatenering (ihopslagning) med punkt-operatorn

För att kunna få ihop ett enkelt spel behöver du antagligen också lära dig:

Det sista är det svåraste, eftersom du verkar köra genom webbläsaren. Det är antagligen bättre att förstå grunderna genom att göra ett litet spel där du matar in allt i konsollen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haptic:

Då är nog inte PHP rätt val av språk.

Kika på Javascript (om det ska vara simpel och webb-baserat) eller kanske c#/java om det räcker med att det ska köras lokalt.

Jaha, ok. Tack så mycket.

Permalänk
Medlem

legendarisk tråd

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mervarde_swed:

Ett tredje sätt att avgränsa strängar är heredoc-syntaxen: <<<. Efter denna operand, tillhandahas en identifierare, sedan en newline. Strängen i sig följer, och sen samma identifierare igen efter avslut av citering.<br><br> Stängaren kan intenderas med mellanslag eller tabulator, i vilka fallet indentering kommer att strippa alla linjer from dokumentet. Före PHP 7.3.0, <i>måste</i> stängaren böjr amed den första kolumnen på linjen.<br><br> Även, stängaren måste följa samma namnsättningsregelr som vilket annat märke som helst i PHP: det måste innehålla endast alphanumeriska characters och underscores, och måste börja med en non-digit character eller underscore.

Ha i åtanke att om översättningen ska bli begriplig så kan du inte bara översätta ord för ord eller med Google Translate, utan du behöver ta hänsyn till syntax, kontext, idiom etc.

Exempelvis betyder engelskans line i detta sammanhang rad, inte linje, och "märke" verkar syfta på engelskans identifier, alltså identifierare. Vidare borde "i vilka fallet indentering kommer att strippa alla linjer from dokumentet" istället vara ungefär "i vilket fall alla rader i dokumentet kommer att strippas på indentering", och "Även, stängaren måste följa" är inte korrekt meningsbyggnad på svenska.

Om översättningen i sig är irrelevant och syftet bara är att ha något innehåll kan du förstås strunta i detta, men då finns det ju ingen större poäng med att översätta texten till att börja med.

Ska slutligen erkänna att jag inte riktigt förstår om målet är att översätta en PHP-guide till svenska eller att implementera gener i ett hundspel, så större tydlighet skulle absolut vara till din fördel om du vill ha hjälp.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Ha i åtanke att om översättningen ska bli begriplig så kan du inte bara översätta ord för ord eller med Google Translate, utan du behöver ta hänsyn till syntax, kontext, idiom etc.

Exempelvis betyder engelskans line i detta sammanhang rad, inte linje, och "märke" verkar syfta på engelskans identifier, alltså identifierare. Vidare borde "i vilka fallet indentering kommer att strippa alla linjer from dokumentet" istället vara ungefär "i vilket fall alla rader i dokumentet kommer att strippas på indentering", och "Även, stängaren måste följa" är inte korrekt meningsbyggnad på svenska.

Om översättningen i sig är irrelevant och syftet bara är att ha något innehåll kan du förstås strunta i detta, men då finns det ju ingen större poäng med att översätta texten till att börja med.

Ska slutligen erkänna att jag inte riktigt förstår om målet är att översätta en PHP-guide till svenska eller att implementera gener i ett hundspel, så större tydlighet skulle absolut vara till din fördel om du vill ha hjälp.

Tack

Permalänk
Avstängd

Jag undrar en grej, och det är att i min kod så får jag ett felmeddelande när jag lägger in </body></html> och inget felmeddelande utan

<!DOCTYPE html> <html> <head> <title>STRÄNGAR</title> <link rel="stylesheet" href="merstyle.css"> </head> <body> <?php echo "<h2>" . STRÄNGAR . "</h2>"; ?> <p>Ett tredje sätt att avgränsa strängar är heredoc-syntaxen: <<<. Efter denna operand, tillhandahas en identifierare, sedan en newline. Strängen i sig följer, och sen samma identifierare igen efter avslut av citering.<br><br> Stängaren kan intenderas med mellanslag eller tabulator, i vilka fallet indentering kommer att strippa alla linjer from dokumentet. Före PHP 7.3.0, <i>måste</i> stängaren böjr amed den första kolumnen på linjen.<br><br> Även, stängaren måste följa samma namnsättningsregelr som vilket annat märke som helst i PHP: det måste innehålla endast alphanumeriska characters och underscores, och måste börja med en non-digit character eller underscore.</p> <h4>Exempel #1 Basic Heredoc example as of PHP 7.3.0</h4> <?php highlight_string('<?php // no indentation echo <<<END a b c \n END; // 4 spaces of indentation echo <<<END a b c END;'); ?> <b>Output av exemplet ovan i PHP 7.3:</b><br> <?php // no indentation echo <<<END a b c \n END; // 4 spaces of indentation echo <<<END a b c END; </body> </html>

Permalänk
Avstängd

Jag kan lova att samtliga av mina röster beror på att jag har buggar i hemsidan, nu har jag snart löst två buggar. Men det är otroligt jobbigt när man tror att man inte borde koda alls, alltså man har inga buggar nåt typ av status quo.

Permalänk
Avstängd

Vill även berätta att det går bra att göra en tutorial med pre, alltså ersatt alla < med &lt; och > med &gt; och skriv <pre></pre>.

T ex

<pre>&lt;!DOCTYPE html&gt;</pre>

Permalänk
Medlem

Snälla sätt all kod relaterade saker i code brackets, det blir mycket enklare för andra att se

Info finns här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1539788-faq-sweclocker...

Typ
[code="php"]kod[/code]

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeedarn:

Snälla sätt all kod relaterade saker i code brackets, det blir mycket enklare för andra att se

Info finns här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1539788-faq-sweclocker...

Typ
[code="php"]kod[/code]

Jag fattar inte sånt alls. Är väl för gammal.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mervarde_swed:

<?php
...

</body>
</html>

Du måste avsluta PHP-taggen med ?> innan du kan ha HTML igen. Annars måste du skriva ut HTML-koden via funktioner i PHP som t ex

<?php echo '</body></html>'; ?>

... fast i detta fallet är det första alternativet rätt självklart att välja.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200