Varför heter det datorspel, borde heta monitorspel?

Permalänk
Medlem

Varför heter det datorspel, borde heta monitorspel?

Varför heter det datorspel när man spelar på monitorn,
men tv spel när man spelar på tvn. Borde heta monitorspel?
Eller om man vänder på det konsolspel.
Någon som har någon kuriosa om hur det kom till?

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

Jag brukar spela på (i) min stol eller soffa..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Först var det brädspel och bordspel.
Sen kom spelen som Arkadspel (alltså i en Arkad - typ hall, shoppingcenter etc.)
Så blev det TV spel då vi spelade på TV'n.
Sen blev det datorspel då vi spelade på datorn.

Ej - vet inte, men kan tänka mig att det är lite så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Först var det brädspel och bordspel.
Sen kom spelen som Arkadspel (alltså i en Arkad - typ hall, shoppingcenter etc.)
Så blev det TV spel då vi spelade på TV'n.
Sen blev det datorspel då vi spelade på datorn.

Ej - vet inte, men kan tänka mig att det är lite så.

Som tillägg kan jag tänka mig att det har med differentieringen att göra. Det behövdes ett sätt att skilja på "TV-spel", som ju kom först, och spel på persondatorer när det väl blev aktuellt. Då blev det väl naturligt "TV-spel" och "datorspel". I början handlade det ju enbart om "TV-spel", typ Pong och liknande.

Termen TV-spel är ju delvis föråldrad idag då det ofta refereras till som konsolspel.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Konsolspel använda ju ändå relativt ofta

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Finns ju inget som säger att du strikt måste använda en monitor för datorspel. VR-headset eller dator kopplad till TV går bra också.

Permalänk
Medlem

Alla vet väll att det är "datorn" som står på skrivbordet och den stora burken bredvid är "hårddisken"....

Permalänk
Medlem

Jag vill slå ett slag för ordet dataspel!

Allt jag spelar med på datorn är data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lemon3:

Varför heter det datorspel när man spelar på monitorn,
men tv spel när man spelar på tvn. Borde heta monitorspel?
Eller om man vänder på det konsolspel.
Någon som har någon kuriosa om hur det kom till?

Själva programvaran som är spelet exekveras på datorn, det är väl så enkelt förmodar jag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Moderator
Moderator

Ren gissning men en TV är ju mer av en "färdig enhet" i sig, som man sedan kan välja att koppla andra tillbehör såsom spelkonsoler till.
Medan en skärm i sig är ett tillbehör till en dator.

Sen varför allt är "video games" på annan ort är väl kanske ännu underligare (inte direkt fel, men mer diffust).

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ren gissning men en TV är ju mer av en "färdig enhet" i sig, som man sedan kan välja att koppla tillbehör såsom spelkonsoler till.
Medan en skärm i sig är ett tillbehör till en dator.

Ja, det är förmodligen källan till asymmetrin mellan de begreppen dator- och TV-spel.
Det senare har ju alltmer gått mot att kallas för konsolspel, dock.

Och det går väl alltmer mot "var" snarare än "är" på beskrivningen av TVn som "färdig enhet", det känns ju som att den alltmer går mot att bara vara en stor monitor som används för allt annat än "TV" i traditionell mening.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag kan leva med det där men att Microsoft har börjat kalla program på windows för appar borde straffas med piska.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Jag kan leva med det där men att Microsoft har börjat kalla program på windows för appar borde straffas med piska.

Jag tycker inte applications är så farligt egentligen. Men det gör ju däremot en association med appar på telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Jag brukar spela på (i) min stol eller soffa..

Menar du en sån där magisk soffa som i liftarens guide till galaxen.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ren gissning men en TV är ju mer av en "färdig enhet" i sig, som man sedan kan välja att koppla andra tillbehör såsom spelkonsoler till.
Medan en skärm i sig är ett tillbehör till en dator.

Sen varför allt är "video games" på annan ort är väl kanske ännu underligare (inte direkt fel, men mer diffust).

Inte så diffust egentligen. Video Games - Visuella Spel, helt enkelt eftersom Video står för "Jag ser" på latin.

Jag själv är dock gammal nog att tycka att en Video är något med kassettband i rent instinktivt, men samtidigt är jag uppvuxen med Amigan och alla Audio/Video-adaptrar också så ljud/bild-betydelsen finns där också XD

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av lemon3:

Menar du en sån där magisk soffa som i liftarens guide till galaxen.

Eller var det Dirk Gently...?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Inte så diffust egentligen. Video Games - Visuella Spel, helt enkelt eftersom Video står för "Jag ser" på latin.

Jag själv är dock gammal nog att tycka att en Video är något med kassettband i rent instinktivt, men samtidigt är jag uppvuxen med Amigan och alla Audio/Video-adaptrar också så ljud/bild-betydelsen finns där också XD

Ja, precis. Rent konkret så var det väl att man gjorde skillnad på denna typ av grafiska datorbaserade spel jämfört med andra som inte var det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag tycker inte applications är så farligt egentligen. Men det gör ju däremot en association med appar på telefoner.

Det är ju dock aldrig applikationer, det är appar vilket så länge jag levt hetat program på PC medan förstnämnda varit i telefonen.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Jag kan leva med det där men att Microsoft har börjat kalla program på windows för appar borde straffas med piska.

Det heter egentligen applikationsprogram så app, ja
Program är nåt annat än tillämpningsprogram eller applikationsprogram

Permalänk
Medlem

Det är inga spel. Det är simulatorer

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Det heter egentligen applikationsprogram så app, ja
Program är nåt annat än tillämpningsprogram eller applikationsprogram

Hade det också varit applikationsprogram hade det nog inte stört mig men nu är fallet inte så. Precis som med inställningar eller kontrollpanelen, rundade eller kantade fönster och så mycket annat kan microsoft inte bestämma sig och kastar godtyckligt runt med det ena eller det andra.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag vill slå ett slag för ordet dataspel!

Allt jag spelar med på datorn är data.

Japp, när jag var liten så spelade man data (C64 och sen Amiga)

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av blackeagle:

Inte så diffust egentligen. Video Games - Visuella Spel, helt enkelt eftersom Video står för "Jag ser" på latin.

Jag själv är dock gammal nog att tycka att en Video är något med kassettband i rent instinktivt, men samtidigt är jag uppvuxen med Amigan och alla Audio/Video-adaptrar också så ljud/bild-betydelsen finns där också XD

Skrivet av evil penguin:

Ja, precis. Rent konkret så var det väl att man gjorde skillnad på denna typ av grafiska datorbaserade spel jämfört med andra som inte var det.

Jag tycker definitivt att det är mer diffust, video säger inte någonting om varken TV, dator eller andra former av utrustning utan är ett mer generellt begrepp. Definierar vi det endast på vad man kan se så öppnar det begreppet helt och hållet för i princip vilka tolkningar som helst.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av firstofmay:

Hade det också varit applikationsprogram hade det nog inte stört mig men nu är fallet inte så. Precis som med inställningar eller kontrollpanelen, rundade eller kantade fönster och så mycket annat kan microsoft inte bestämma sig och kastar godtyckligt runt med det ena eller det andra.

https://en.wikipedia.org/wiki/Application_software

An application program (application or app for short) is a computer program designed to carry out a specific task other than one relating to the operation of the computer itself, typically to be used by end-users.

Att förkorta application till app ser jag väl visserligen inte som särskilt märkvärdigt egentligen.

Värre är det väl med megabyte/mibibyte-förväxlingen i windows fortfarande

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JoOngle:

Först var det brädspel och bordspel.
Sen kom spelen som Arkadspel (alltså i en Arkad - typ hall, shoppingcenter etc.)
Så blev det TV spel då vi spelade på TV'n.
Sen blev det datorspel då vi spelade på datorn.

Ej - vet inte, men kan tänka mig att det är lite så.

Det här låter som en väldigt bra förklaring. När respektive ord introducerades är relevant. Ordvalen tjänade sitt syfte när de var nya för att visa på skillnaden. Blir lite konstigt idag kanske - men då var det logiskt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Videospel är den korrekta benämningen om man ska tro Fenton Spardrigs mamma i Ducktales på svenska, tidigt 90-tal.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sveklockarn:

Jag vill slå ett slag för ordet dataspel!

Allt jag spelar med på datorn är data.

Ja, typ excel och liknande! 😁😎👌

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, typ excel och liknande! 😁😎👌

Ja och med tillräckligt mycket data där så kan man även spel. 😜

Permalänk
Medlem

Varför började folk säga konsol istället för TV-spel?
Konsol känns ologiskt. Det är ju mer som ett stöd för en hylla som man sätter upp på väggen.

Jag kallar det fortfarande för ett TV-spel.
Senaste TV-spelet vi köpte var en Nintendo Switch.
Vi har också TV-spelet Playstation 4 hemma hos oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag vill slå ett slag för ordet dataspel!

Allt jag spelar med på datorn är data.

tillhör du dom som kallar datorn för datan ? då känns det ju logiskt att säga dataspel