AMD RX 6800(XT)/RX 6900 XT överklockningstråden

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

Grattis till placeringen!
Snart blir de pisk! Näe nu skämtar jag såklart Men har efter många om och men och krångel ett nytt Formula OC, XTXH som väntar nere på hemköp. Så var det där med att skaffa sig ett block också men lite balkongluft tills dess.

Tack
Hoppas på lite mer kyla framöver, ny CPU är på ingång och med lite mer finjusteringar hoppas jag kunna nå 27500

Kul ! Tycker verkligen du ska montera ett vattenblock, och släpp loss lite spärrar så har du ett grymt kort både för spel och bench !
Jag kör med alphacool, absolut ett av dom bättre ! Rekommenderar flytande metall som kylpasta

Vill du ha tips å råd är det bara skriva ett PM

Visa signatur

Ryzen 7950X, 7900XTX Red Devil/Sapphire Nitro+ Bios

Permalänk
Skrivet av Swensson@xtreme:

Tack
Hoppas på lite mer kyla framöver, ny CPU är på ingång och med lite mer finjusteringar hoppas jag kunna nå 27500

Kul ! Tycker verkligen du ska montera ett vattenblock, och släpp loss lite spärrar så har du ett grymt kort både för spel och bench !
Jag kör med alphacool, absolut ett av dom bättre ! Rekommenderar flytande metall som kylpasta

Vill du ha tips å råd är det bara skriva ett PM

Trevligt. Med krångel kan jag avslöja att jag sökte ute på ebay och hamna på hal is.

Jag kör Alphacool på mitt Sapphire 6800 och tog 19K för ett par månader sen och då var jag inte ens klar, sen har de bara inte blivit nåt mer 🙄

Men ska bli kul och se vad formulan går för. PM'ar absolut om jag börjar närma mig haha.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Kommande uppgradering på 6900 XT ser ut att hamna på 2500MHz och minne på 18000 vilket gör att vi borde se ca4-6% snabbare spelprestanda mot dagens ref kort. Frågan är hur det står sig mot RTX 3090/3090ti med senaste drivrutinerna.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Det finns redan ett sånt kort som AMD haft som test.
Kallas 6900XT LC , det är alltså ett reference kort med vattenkylning som AMD tillverkat.
Det är det kortet som vi har tagit bioset ifrån och flashat in på XTXH korten (dom få som klarar av det)
Mitt kort körs till vardags i 2850 på gpu och 2400 på minnena (19200)

Så länge inte Ray tracing är inblandad så är 6900XT minst lika snabbt som 3090, och i ganska många fall snabbare

Visa signatur

Ryzen 7950X, 7900XTX Red Devil/Sapphire Nitro+ Bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swensson@xtreme:

Det finns redan ett sånt kort som AMD haft som test.
Kallas 6900XT LC , det är alltså ett reference kort med vattenkylning som AMD tillverkat.
Det är det kortet som vi har tagit bioset ifrån och flashat in på XTXH korten (dom få som klarar av det)
Mitt kort körs till vardags i 2850 på gpu och 2400 på minnena (19200)

Så länge inte Ray tracing är inblandad så är 6900XT minst lika snabbt som 3090, och i ganska många fall snabbare

AMD ska enligt rykten släppa ett luftkylt kort i april där specifikationen uppgraderats till 2500/18000 med troligt namnbyte till AMD Radeon RX 6950XT. (Vad dessa kort sedan går att OC till får vi se. Troligt är att minerna är en ny snabbare modell så här finns det mer att ge med kommande kort. finns minnes moduler som klarar 24000 något som detta kort skulle må bra av för ökade fps i 4K)

Nivån som det rykas att 6950 tx ska få är nästan samma nivå som SWEclockers lyckades OC första ref kortet 6900xt till när det lanserades.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av Swensson@xtreme:

Det finns redan ett sånt kort som AMD haft som test.
Kallas 6900XT LC , det är alltså ett reference kort med vattenkylning som AMD tillverkat.
Det är det kortet som vi har tagit bioset ifrån och flashat in på XTXH korten (dom få som klarar av det)
Mitt kort körs till vardags i 2850 på gpu och 2400 på minnena (19200)

Så länge inte Ray tracing är inblandad så är 6900XT minst lika snabbt som 3090, och i ganska många fall snabbare

Vilket kort har du?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Vilket kort har du?

Jag har XFX Limited black, senare utgåva med XTXH

Visa signatur

Ryzen 7950X, 7900XTX Red Devil/Sapphire Nitro+ Bios

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av sesese:

AMD ska enligt rykten släppa ett luftkylt kort i april där specifikationen uppgraderats till 2500/18000 med troligt namnbyte till AMD Radeon RX 6950XT. (Vad dessa kort sedan går att OC till får vi se. Troligt är att minerna är en ny snabbare modell så här finns det mer att ge med kommande kort. finns minnes moduler som klarar 24000 något som detta kort skulle må bra av för ökade fps i 4K)

Nivån som det rykas att 6950 tx ska få är nästan samma nivå som SWEclockers lyckades OC första ref kortet 6900xt till när det lanserades.

Undra om de kommer ändra något i layouten av kortet. Hade varit trevligt om det gick att använda samma kylblock som vanliga 6000.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Swensson@xtreme:

Jag har XFX Limited black, senare utgåva med XTXH

Jag borde kunna köra samma bios som dig? Har ett Powercolor 6900XT Liquid Devil Ultimate. Har för mig jag har XTXH, ska dubbelkolla i gpuZ när jag är hemma.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Har du ett USB uttag bak på kortet ?
Vid DP å hdmi uttagen

Visa signatur

Ryzen 7950X, 7900XTX Red Devil/Sapphire Nitro+ Bios

Permalänk
Skrivet av Swensson@xtreme:

Har du ett USB uttag bak på kortet ?
Vid DP å hdmi uttagen

Antar att frågan är riktad åt mig.
Jag tror inte det. Men ska dubbelkolla. Jag har antagit att de är DP allihopa förutom 1 HDMI. Tror de plastpluggarna sitter kvar på uttagen som jag inte använder.

Enligt denna sidan ska de finnas en USB type-c.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/powercolor-liquid-devil...

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Antar att frågan är riktad åt mig.
Jag tror inte det. Men ska dubbelkolla. Jag har antagit att de är DP allihopa förutom 1 HDMI. Tror de plastpluggarna sitter kvar på uttagen som jag inte använder.

Enligt denna sidan ska de finnas en USB type-c.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/powercolor-liquid-devil...

Då har du tur, en flash ska vara möjlig så länge du har xtxh , sen bara be en bön att minnena klarar det

Dock är det ingen jätte simpel process att flasha korten då det måste göras direkt på bios chippet med en programmerare

Visa signatur

Ryzen 7950X, 7900XTX Red Devil/Sapphire Nitro+ Bios

Permalänk
Skrivet av Swensson@xtreme:

Då har du tur, en flash ska vara möjlig så länge du har xtxh , sen bara be en bön att minnena klarar det

Dock är det ingen jätte simpel process att flasha korten då det måste göras direkt på bios chippet med en programmerare

Går de inte flasha via cmd? Har flashat grafikkort förr via cmd och även atiflash.

Behöver lägga om pastan oavsett innan de blir aktuellt. Min junctemp når ju 102c i timespy med 450w ppt på kortet.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Svar nej, en del har lyckats via linux men inte alla..
Det säkraste sättet är att göra det direkt på bios chippet.

Oj det va högt ! Lägg lite flytande metall så kommer det bli betydligt bättre !

Visa signatur

Ryzen 7950X, 7900XTX Red Devil/Sapphire Nitro+ Bios

Permalänk

6900 XT LC levererar igen
En 4e plats i Hall of fame , Fire strike ultra

Över 3ghz på gpu
5950X 4950mhz all core

Hoppas kunna köra gpu’n 5-10 grader kallare och med lite mer vcore, då tror jag att 3100MHZ på gpu’n är möjlig

Vore även en stor fördel att få upp klockfrekvensen på CPU

https://www.3dmark.com/fs/27254054

Visa signatur

Ryzen 7950X, 7900XTX Red Devil/Sapphire Nitro+ Bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swensson@xtreme:

Jag har XFX Limited black, senare utgåva med XTXH

Är alla xfx 6900xt limited black XTXH? Jag har ett Limited Black RX-69XTACSD9
MODEL NO: RX-69XTAC
Max volt är 1.2.

Spontant köpt som dock ska säljas. Jag har inte testat någon överklockning än mer än auto GPU som landade på 2713.

Vid överklockning på luft, kan man köra power +15 och klocka friskt samt hålla kolla på Junction temp. Inget annat? Strömförbrukning är inga problem, har ett 1200w-nätagg. Men jag har aldrig ägt ett så potent/dyrt kort tidigare så jag blir lite feg

Vad är ett bra/dåligt överklockningsresultat?

Permalänk

XFX Limited skall vara XTXH
Finns 1.2v med i wattman så är det ett XTXH

Ha koll på temperaturen bara så ska det inte va någon fara
Jag minns inte exakt hur mkt jag kunde överklocka på luft, men har för mig ca 2750-2780
Problemet är oftast att dom slår i effekt taket... +15 är ca 330 watt har jag för mig
Rekomenderar att ladda ner MPT (more power tool) där kan man ändra bla hur mkt effekt kortet får dra
OBS! temperaturen börjar skena ganska kraftigt när man öker på taket, upp till ca 350-370 funkar ganska bra på luft

Vid rekordförsöken jag gjort har den gått över 650watt

Visa signatur

Ryzen 7950X, 7900XTX Red Devil/Sapphire Nitro+ Bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swensson@xtreme:

XFX Limited skall vara XTXH
Finns 1.2v med i wattman så är det ett XTXH

Ha koll på temperaturen bara så ska det inte va någon fara
Jag minns inte exakt hur mkt jag kunde överklocka på luft, men har för mig ca 2750-2780
Problemet är oftast att dom slår i effekt taket... +15 är ca 330 watt har jag för mig
Rekomenderar att ladda ner MPT (more power tool) där kan man ändra bla hur mkt effekt kortet får dra
OBS! temperaturen börjar skena ganska kraftigt när man öker på taket, upp till ca 350-370 funkar ganska bra på luft

Vid rekordförsöken jag gjort har den gått över 650watt

Tack för det utförliga svaret! XFX 6900xt Limited Black sålde jag men igår kom jag över ett vanligt XFX 6900xt Black till alldeles för bra pris för att avstå så det ska jag ge mig på att överklocka när jag får det imorgon :). MPT har jag redan så det ska bli intressant att peta lite på effekt-taket.

Är det en liten undervolt som generellt ger bäst prestanda vid normal överklockning, som på 6800xt?

Permalänk

är de ingen på sweclockers som kör "sub zero" kylning på 6900xt? skulle va kul att se lite resultat

Visa signatur

Ryzen 9 7950x@6199,64mhz https://valid.x86.fr/qvqwa0
Ryzen 5 7600x@6371mhz http://valid.x86.fr/b43lhj
rx7900XTX Red Devil, asus crosshair x670e hero

Permalänk
Skrivet av Mr_Flash:

Tack för det utförliga svaret! XFX 6900xt Limited Black sålde jag men igår kom jag över ett vanligt XFX 6900xt Black till alldeles för bra pris för att avstå så det ska jag ge mig på att överklocka när jag får det imorgon :). MPT har jag redan så det ska bli intressant att peta lite på effekt-taket.

Är det en liten undervolt som generellt ger bäst prestanda vid normal överklockning, som på 6800xt?

Prova å sätt power limit på 350-370W, Sen håll koll på temperaturen!
Du får prova dig fram hur mkt spänning som krävs för att få det stabilt, lägre ger ju såklart lägre temperatur
Jag har som mest sett uppåt 500W i spel.. Kör min på 1250mV 2890mhz 24/7

Visa signatur

Ryzen 7950X, 7900XTX Red Devil/Sapphire Nitro+ Bios

Permalänk
Skrivet av bengtibacken:

är de ingen på sweclockers som kör "sub zero" kylning på 6900xt? skulle va kul att se lite resultat

Finns en del på 3D Mark som kört, verkar tåla runt 50-70 minus
Rauf har provat en del med

Jag hoppas med kunna prova inom kort
Vid 0 grader idle å ca 18 grader under load har jag average clock på ca 3030-3040 på Fire strike@1400mV

Visa signatur

Ryzen 7950X, 7900XTX Red Devil/Sapphire Nitro+ Bios

Permalänk
Skrivet av Swensson@xtreme:

Prova å sätt power limit på 350-370W, Sen håll koll på temperaturen!
Du får prova dig fram hur mkt spänning som krävs för att få det stabilt, lägre ger ju såklart lägre temperatur
Jag har som mest sett uppåt 500W i spel.. Kör min på 1250mV 2890mhz 24/7

2890mhz är ju grymt bra!
Tror du temperaturen påverkar maxboost? Mitt kort kör 381W med +15% powerlimit. Har även testat 450W, men då hoppar junc.temp upp i 102C trotts vattenblock. Men ska testa montera om blocket vid något tillfälle då jag köpte kortet nytt med block förmonterat.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Ja det gör den absolut!
XTXH har max 95 junc temp (vanliga 105)
Har hört (vet ej) att den redan börjar klocka ner sig vid runt 75-80 grader

Visa signatur

Ryzen 7950X, 7900XTX Red Devil/Sapphire Nitro+ Bios

Permalänk
Skrivet av Swensson@xtreme:

Finns en del på 3D Mark som kört, verkar tåla runt 50-70 minus
Rauf har provat en del med

Jag hoppas med kunna prova inom kort
Vid 0 grader idle å ca 18 grader under load har jag average clock på ca 3030-3040 på Fire strike@1400mV

ja ska bli kul att testa när nya kompressorn snart är klar=) bör ligga runt -70c om allt funkar som den ska

Visa signatur

Ryzen 9 7950x@6199,64mhz https://valid.x86.fr/qvqwa0
Ryzen 5 7600x@6371mhz http://valid.x86.fr/b43lhj
rx7900XTX Red Devil, asus crosshair x670e hero

Permalänk
Medlem

Dom av er som har följande kort, och vattenkyler, vilket block kör ni med ?

  • XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6900 XT Limited Black Gaming Graphics Card with 16GB GDDR6, AMD RDNA™ 2

  • RX-69XTACSD9

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av mrazster:

Dom av er som har följande kort, och vattenkyler, vilket block kör ni med ?

  • XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6900 XT Limited Black Gaming Graphics Card with 16GB GDDR6, AMD RDNA™ 2

  • RX-69XTACSD9

Rätt specifik fråga.

Har du kollat hos EK?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Nu är detta överklockningstråden
Men jag är intresserad av undervolting och undrar ifall någon har någon forum där man delar samt guidar UV av RX 6000-kort?
Det jag hittat är lite tyska forum men det är så jobbigt att google translate hela tiden. Är van med UV för Nvidia kort och gjort det väldigt smidigt med MSI Afterburner men den verkar inte lika enkel för AMD kort och hittar heller inga guides för det, så jag kör AMD:s egna kontrollpanel dock så måste jag ladda upp inställningar hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Nu är detta överklockningstråden
Men jag är intresserad av undervolting och undrar ifall någon har någon forum där man delar samt guidar UV av RX 6000-kort?
Det jag hittat är lite tyska forum men det är så jobbigt att google translate hela tiden. Är van med UV för Nvidia kort och gjort det väldigt smidigt med MSI Afterburner men den verkar inte lika enkel för AMD kort och hittar heller inga guides för det, så jag kör AMD:s egna kontrollpanel dock så måste jag ladda upp inställningar hela tiden.

Radeon software funkar bra för undervolting. Ifall du måste lägga in nya inställningar hela tiden så har du någon programkonflikt, Afterburner troligtvis. Det var en tid sedan jag använde Afterburner men iaf då så skrev det över Radeon software inställningarna lite då och då.
Själv har jag sparat några profiler i Radeon Software som jag laddar in beroende på scenario, en profil med UV och mild OC är den jag använder vanligtvis med mitt RX 6800XT. 2400Mhz min/2500 Mhz max på GPU frequency, voltage på 1050mV.

Något att komma ihåg angående UV i Radeon software med RX 6000 serien är att det värde du skriver in fungerar lite som en offset på en kurva. Dvs i mitt exempel med 1050mV så kommer GPU:n ändå att dra mer (drygt 1100-1150mV vid max belastning) ifall den behöver det för att nå de inställda klockfrekvenserna utan att krasha.
Vill du ha en absolut spärr på hur mycket volt GPU:n får dra måste du använda MorePowerTool afaik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Rätt specifik fråga.

Har du kollat hos EK?

Hej !

Jo jag har kollat både EK, Alpha Cool, Bykski e.t.c, alla dom större tillverkarna.
Ek har inget alls till något av dom korten i serien. Anledningen till jag är så specifik är att det finns fler varianter av "XFX Speedster Merc" korten. Och AlphaCool och Bykski har, men bara till vissa varianter och vissa versioner av PCBn. Så förhoppningen var att någon skulle ha just den varianten med den modellbetckningen och säkert säga vilket block dom använt.
Men det verkar som om jag blir tvungen att strippa kortet och kolla vilken PCB det är jag har.

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Radeon software funkar bra för undervolting. Ifall du måste lägga in nya inställningar hela tiden så har du någon programkonflikt, Afterburner troligtvis. Det var en tid sedan jag använde Afterburner men iaf då så skrev det över Radeon software inställningarna lite då och då.
Själv har jag sparat några profiler i Radeon Software som jag laddar in beroende på scenario, en profil med UV och mild OC är den jag använder vanligtvis med mitt RX 6800XT. 2400Mhz min/2500 Mhz max på GPU frequency, voltage på 1050mV.

Något att komma ihåg angående UV i Radeon software med RX 6000 serien är att det värde du skriver in fungerar lite som en offset på en kurva. Dvs i mitt exempel med 1050mV så kommer GPU:n ändå att dra mer (drygt 1100-1150mV vid max belastning) ifall den behöver det för att nå de inställda klockfrekvenserna utan att krasha.
Vill du ha en absolut spärr på hur mycket volt GPU:n får dra måste du använda MorePowerTool afaik.

Tack för informationen. Skall testa dina inställningar och dessutom ta bort afterburner för att se om inställningarna sparas