Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

LG:s nya OLED-modeller får officiell prislapp i Europa

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag är orimligt nöjd. Den smiskar min Philips LCD blodig. Kört en hel del både PC och PS4 på den utan anmärkning. Blir ju en helt annan typ av biokänsla i min mörka mansgrotta i källaren.
Men jag kanske bara är mer okänslig för Hz än andra. Har 144 Hz monitor till PC men märker ingen skillnad faktiskt i uppdateringen. Jag kör iof inga snabba pangarspel. Mer RDR2, snowrunner mm.

HDR och Dolby vision är vackert på riktigt

Stora skillnaden med oled är ju snabba pixelomställningen och totalt oexisterande eftersläp, så beroende på vilket fenomen man stör sig mest på så kan ju upplevelsen vara minst lika bra... jag har aldrig spelat mycket på mer än 60Hz och tycker det räcker helt okej

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att det blir så stort prispåslag (drygt 200k) för steget från 83" till 97"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Stora skillnaden med oled är ju snabba pixelomställningen och totalt oexisterande eftersläp, så beroende på vilket fenomen man stör sig mest på så kan ju upplevelsen vara minst lika bra... jag har aldrig spelat mycket på mer än 60Hz och tycker det räcker helt okej

Ja precis, det är ju väldigt låg latens på oled överlag vad jag förstått. Men svärtan är ju verkligen mumma för ögat

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Levandebild:

Hur kommer det sig att det blir så stort prispåslag (drygt 200k) för steget från 83" till 97"?

Bör vara den vanliga förklaringen från tillverkningsekonomin med moderglas. Har inte alls sett glasen i fråga men en exemplifierande gissning är att det går 2 st. 97-tummare mot 6 st. 83-tummare per moderglas. Med förmodligen sämre avkastning. Eller något i den stilen. På det allting annat som måste till för att få 97 tum görbart.

Permalänk
Medlem

97" är fortfarande för litet, måste upp till 100" för att överskrida arean som min 4:3-projektorduk på 94" hade i början av 2000-talet.

100" 16:9 motsvarar ca 2,75 m^2
94" 4:3 motsvarar ca 2,73 m^2

(Har sedan länge nu en LG B6 på 65", frimärksstorlek )

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Levandebild:

Hur kommer det sig att det blir så stort prispåslag (drygt 200k) för steget från 83" till 97"?

Det jag reagerar på är om det inte vore bättre att lägga 40.000 på en tyst och jättebra projektor och sedan lägga runt 5000 kronor för en bra duk som klarar av 97 tum. Visst, bildkvaliteten blir inte jämförbar med oled och det kräver ett mörkt rum men det blir en enorm besparing om man nu är intresserad av skärmar runt 100 tum och det kan bli en mysig biokänsla.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Det jag reagerar på är om det inte vore bättre att lägga 40.000 på en tyst och jättebra projektor och sedan lägga runt 5000 kronor för en bra duk som klarar av 97 tum. Visst, bildkvaliteten blir inte jämförbar med oled och det kräver ett mörkt rum men det blir en enorm besparing om man nu är intresserad av skärmar runt 100 tum och det kan bli en mysig biokänsla.

En projektor drar enormt mycket mer ström än en tv så det jämnar nog ut sig prismässigt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

En projektor drar enormt mycket mer ström än en tv så det jämnar nog ut sig prismässigt.

Kan vi få se den kalkylen tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Kan vi få se den kalkylen tack

Skillnad i effektförbrukning 200 w.
Tvtittande på 10 timmar per dag (lol)
Skillnad 2kwh per dag.
pris per kwh 2.5kr.
Skillnad per dag 5 kr.
Prisskillnad 200 000 kr
Återbetalningstid 40 000 dagar eller 109 år.

Permalänk
Medlem

Angående projektor så är det en helt annan grej än en Oled. Så jag skulle inte ens försöka jämföra då en projektor i princip kräver att rummet och ljussituationen i det kontrolleras på ett helt annat sätt för att få en bra upplevelse. En upplevelse som inte ens då kommer komma i närheten av vad en bra TV kan erbjuda.

Men angående priset på 97"-modellen så hade jag bara flyttat fram soffan en meter och köpt 83" om det nu är viktigt med så stor bild i vyn som möjligt.

Permalänk
Bildexpert 📺

En projektor kan inte alls möta en TV i vad som är en typiskt situation för ett vardagsrum. Dedicerade hemmabiografer med väggar och tak målade i svart är den situation där en bra projektor kan hålla kvalitetsmässigt jämna steg med en modern TV i 85-tumsklassen. Detta ifall vi talar om kvalitetsdukar och kvalitetsmodeller likt Sonys, JVC:s och även Epsons bästa projektormodeller.

Då rör det sig om budgeter mot och över 100.000+ kronor för att få i ordning den kvaliteten. Ännu mer om man ska ha en laserbaserad ljuskälla eftersom det är det enda som ger livslängden jämförbar med en TV. Då är vi i vilket fall på de prisernivåer som 97- och 98-tums TV når idag.

En UHP-lampa som orka hålla bildkvaliteten på 100+ tum drar ofta mer än 200 Watt och måste bytas efter ca 1000 timmar eftersom den bara blir svagare och svagare. En tänkbar projektor som Sony VPL-VW290ES specas till 390 Watt för hela enheten.

Samsungs 98-tums QN90A drar 155–430 Watt enligt spec. Men det kan ändå inte riktigt jämföras. Max förbrukning där är med högsta ljusstyrka som vid 98 tum bör vara 10–15 ggr ljusstarkare än vad VW290ES kan ge på 98 tum. När VW290ES har en färsk lampa vill säga.

Projektor var ett realistiskt alternativ i vardagsrum på 00-talet när TV-apparaterna var runt 40–50 tum som standard, TV-bildkvaliteten förhållandevis låg men också kraven och förväntningarna lägre än idag. Då var projektorn en genväg till "biokänsla". Förutsättningarna är inte längre desamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Projektor var ett realistiskt alternativ i vardagsrum på 00-talet när TV-apparaterna var runt 40–50 tum som standard, TV-bildkvaliteten förhållandevis låg men också kraven och förväntningarna lägre än idag. Då var projektorn en genväg till "biokänsla". Förutsättningarna är inte längre desamma.

Agree to disagree.
Jag har en Epson "4K" projektor som kostade 29tkr, 102" duk, begagnad grå "högkontrast" 3tkr.
Kör det i vardagsrum med vita väggar, nästan ingen reflektion från tak och fönster med Ikeas appkoppplade rullgardiner.

Jag har kollat på en massa olika TV aparater, upp till LGs C1 serie. De har fantastisk bild, bättre än min projektor.
Men jag tycker storleken gör större skillnad än absolut bildkvalitet.
Om >96" kostar under 50000kr när det är dags att byta för mig nästa gång blir det TV, annars blir det projektor igen.

Sen kan man ha en TV för 100000kr, men så tänder man ett ynka värmeljus på soffbordet och det enda jag kan fokusera på då är reflexen på TV från värmeljuset Det händer inte med projektor.

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/tv/22-45tum/lg-oled42c24la/102446...

42 tum oled finns i lagar 03-29 redan beställd

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Beställde en med, men känns lite knasigt prismässigt då min CX48" kostade 7490:-
Kanske avbokar och väntar på BF

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Beställde en med, men känns lite knasigt prismässigt då min CX48" kostade 7490:-
Kanske avbokar och väntar på BF

jo lär ju bli billigare mot årets slut om de inte tar slut i lager eller att den säljer bra ändå man vet ju aldrig.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bjirn:

Agree to disagree.
Jag har en Epson "4K" projektor som kostade 29tkr, 102" duk, begagnad grå "högkontrast" 3tkr.
Kör det i vardagsrum med vita väggar, nästan ingen reflektion från tak och fönster med Ikeas appkoppplade rullgardiner.

Jag har kollat på en massa olika TV aparater, upp till LGs C1 serie. De har fantastisk bild, bättre än min projektor.
Men jag tycker storleken gör större skillnad än absolut bildkvalitet.
Om >96" kostar under 50000kr när det är dags att byta för mig nästa gång blir det TV, annars blir det projektor igen.

Sen kan man ha en TV för 100000kr, men så tänder man ett ynka värmeljus på soffbordet och det enda jag kan fokusera på då är reflexen på TV från värmeljuset Det händer inte med projektor.

Epson har god kvalitet även på sin faux-4K jämfört med majoriteten DLP-modeller i lägre prisklasser. En bra projektor kan ha ett lugn i bilden som många TV – och särskilt billiga projektorer – kämpar med.

Trots det har du under alla omständligheter en sämre bildkvalitet än vad någon som helst mellanklass-TV ger. Ifall du idag lägger samma 30+ kkr på en 75–85-tummare får du något som är bättre på i stort alla punkter i fråga kring bild, ljus och färger. Men det är ju förstås inte 100 tum.

Handlar självklart om vad man vill ha och vad man redan är bekväm med från gamla vanor man arbetat in under alla år. Man accepterar gärna nackdelarna man ändå lärt sig leva med och kanske inte ens tänker på längre. Åtminstone till den dag man på sin egen plats kan jämföra själv vilka skillnader det faktiskt är.

Tror mycket väl att du kan ha en annan åsikt när du redan har en projektor och redan har livsstilen som du är nöjd och bekväm med. Men för personer i den omvända situationen där de idag har en TV i ett vardagsrum är det uppenbart att en projektor inte är en funktionell lösning år 2022.

Simultankontrasten i ett rum med vita väggar är sällan över 50:1. Ifall duken är specialbehandlad, likt React, Firehawk etc. kan det öka något men då till priser av glitter och vinjetteringar i bilden. En enkel grå duk är främst bara grå. Beroende på lampans ålder och den grå dukens verkliga reflektionsförmåga har du troligtvis idag runt 30-40 nits ljusstyrka på din 102-tums duk. Ifall lampan gått mer än 1000+ timmar är det ännu lägre.

Vilket säkert upplevs alldeles okey så länge man låter bli att jämföra med vad man kunde ha fått. Ifall du har möjlighet att flytta på projektorn, pröva att flytta den närmare duken så att du får en bild på runt 70–75 tum. Det kommer ge dig dubbelt så hög ljusstyrka mot vad du har idag. Då märker du direkt om det i dina ögon är en förbättring eller försämring.

Det tända ljuset på bordet minskar kontrastförhållandet för en projektor. Men som du skriver, det blir ingen reflektion. Det blir det inte på en TV heller så länge man kommer på idén att skärma av ljuset från att faktiskt reflekteras i panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Tror inte ett dugg på deras estimat - står ju bara "förväntas".

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Tror inte ett dugg på deras estimat - står ju bara "förväntas".

man kan hoppas

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Kalla mig gammal men jag fattar inte riktigt det här med en 42 tums skärm till skrivbordet. Jag har fortfarande min gamla Panasonic plasma och även om jag skulle skala bort alla ramarna så känns det helt sjukt om jag skulle ställa den på ett skrivbord och sitta en halvmeter ifrån den.

Tycker nästan det är komiskt att de i pressreleaser pushar för att de har en i 42 tum. För liten som TV och för stor som datorskärm, jippiiee! Vad har jag missat här?

Du har missat att det är helt fantastiskt, kör med en oled 48” som datorskärm o det är ett av dom bästa köpen ja gjort. Klara färger, sjukt bra respons, inget eftersläp osvosv

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh|p:

Du har missat att det är helt fantastiskt, kör med en oled 48” som datorskärm o det är ett av dom bästa köpen ja gjort. Klara färger, sjukt bra respons, inget eftersläp osvosv

Jag tvivlar inte på att färger, response, eftersläpning osv är kanon. Det jag inte riktigt får ihop är om jag har 40+ tum och jag sitter 50 cm ifrån skärmen. Får du inte då röra på huvudet för att se alla delarna av skärmen? Finns ju någon sorts uträkning när det kommer till hur nära en stor skärm man skall sitta för att vinkeln inte skall kräva att du måste flytta huvudet och blicken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Jag tvivlar inte på att färger, response, eftersläpning osv är kanon. Det jag inte riktigt får ihop är om jag har 40+ tum och jag sitter 50 cm ifrån skärmen. Får du inte då röra på huvudet för att se alla delarna av skärmen? Finns ju någon sorts uträkning när det kommer till hur nära en stor skärm man skall sitta för att vinkeln inte skall kräva att du måste flytta huvudet och blicken.

50cm skulle definitivt vara ett problem, men om du har ett djupt skrivbord och TV:n mot väggen (eller rentav väggmonterar och flyttar bak skrivbordet) så borde det vara görbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Jag tvivlar inte på att färger, response, eftersläpning osv är kanon. Det jag inte riktigt får ihop är om jag har 40+ tum och jag sitter 50 cm ifrån skärmen. Får du inte då röra på huvudet för att se alla delarna av skärmen? Finns ju någon sorts uträkning när det kommer till hur nära en stor skärm man skall sitta för att vinkeln inte skall kräva att du måste flytta huvudet och blicken.

Varför är det farligt att röra huvudet? Filma dig själv i en timelaps så ska du se att du troligen redan gör det

Se det mer som att ha en multi-monitor setup utan några skarvar, som gör att det fungerar som en skärm när det behövs. Väldigt sällan är det optimalt att köra fönster i fullskärm på det avståndet, men istället kan du ha flera fönster öppna och mer arbetsyta och som vanligt jobba i ett fönster i taget.

Många är fast i sina beteenden och vill inte tänka sig in i eller testa något nytt, många gillar inte heller att köra många skärmar alls. Hade en kollega på jobbet som bara hade en av sina tre skärmar inkopplade för att han gillade det bättre, alla är olika

DPI på en 4K-skärm på 40” motsvarar ju alltså FHD på 20” eller 1440p på ca 27”, så samma avstånd känns lika naturligt, bara mer plats att leka på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

En projektor drar enormt mycket mer ström än en tv så det jämnar nog ut sig prismässigt.

Du behöver nog se över ditt el-abbonemang...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Det jag reagerar på är om det inte vore bättre att lägga 40.000 på en tyst och jättebra projektor och sedan lägga runt 5000 kronor för en bra duk som klarar av 97 tum. Visst, bildkvaliteten blir inte jämförbar med oled och det kräver ett mörkt rum men det blir en enorm besparing om man nu är intresserad av skärmar runt 100 tum och det kan bli en mysig biokänsla.

Du bygger kalkylen på helt felaktiga grunder dock.
Är en i marknaden för en 97" OLED vill du antagligen ha det största och vräkigaste - inte billigaste. Det handlar inte om den kostar 100, 200 eller 500k - måste du fråga om prislappen är du antagligen för fattig ändå. Vad som är viktigt är att du har "det bästa". Sen kommer den säkerligen sitta i ett vardagsrum medan en salong eller dedikerat rum byggs om och anpassas för hemmabio. Då med projektor som antagligen kostar ytterligare 200k. Sen duk för 20-40k på det. Som då bör vara större än 97" (120-165") då det behövs någonting som bräcker tv:n för att motivera ytterligare teknikinvestering. Visserligen kommer det visserligen landa ytterst på ljudet (där en enklare ljudlimpa eller minimalistisk 5.1-uppsättning får ackompanjera TV:n medan "biogrottan" antagligen fläskar på med både för- och slutsteg och maffigt 7.2.4-system) där även det handlar mer om slutupplevelsen och känslan av att ha det krämigaste övervinner att spara in så mycket som möjligt. Men har man inte den plånboken är det nog bättre att gå ned till 83:an, eller kanske till och med 77:an eller 65:an, och känna sig nöjd med att ha gjort ett väldigt bra köp ändå. Det är nog ändå bättre "bang for the buck" då svärtan, kontrasten och trycket i projektor har svårt att nå OLED-skärmens. Även om dukar över 100" inte nödvändigtvis behöver vara så dyra. Men tv:n blir nog ändå billigast och enklast om det är vad en är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Verkar som om de första panelerna är WBC istället för WBE så definitivt inte rekommenderat att förbeställa: https://youtu.be/yQb2lXbi7Ic

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Verkar som om de första panelerna är WBC istället för WBE så definitivt inte rekommenderat att förbeställa: https://youtu.be/yQb2lXbi7Ic

Betalar överpris och får en sämre produkt? Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Verkar som om de första panelerna är WBC istället för WBE så definitivt inte rekommenderat att förbeställa: https://youtu.be/yQb2lXbi7Ic

vad är skillnaden ?

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

vad är skillnaden ?

Bättre ljusstyrka (alt bättre livslängd på samma ljusstyrka) samt bättre färgomfång. WBE är "EVO"-paneler.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Bättre ljusstyrka (alt bättre livslängd på samma ljusstyrka) samt bättre färgomfång. WBE är "EVO"-paneler.

trist med tanke på de markförs som EVO skulle man kunna säga då falskmarknadförning

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

trist med tanke på de markförs som EVO skulle man kunna säga då falskmarknadförning

Det har dock stått länge att 42/48 inte kommer ha samma ljusstyrka som de större syskonen