Tävling: Vad är dina drömmars tangentbord?

Permalänk
Medlem

Har haft custom mechanical keyboards som hobby i ett par år nu och hunnit experimentera en hel del med olika typer av layouts, switchar, keycaps, material m.m. En design som jag har har funderat över/önskat men inte förverkligat ännu är följande:

  • 5x15 Ortholinear 60% ANSI HHKB layout. Ungefär som Boardwalk Ortholinear 60%, som är 5x14, men 1u keys på översta raden och 1.5u modifier keys på rad 2-4 istället för 1.25u. Rad 5 ska vara standard HHKB, d.v.s. mellanslagstangenten i storleken 7u, de två tangenterna på varje sida av mellanslagstangenten 1.25u och tangenterna bredvid dessa tangenter 1u.

    • Angående just ortholinear layout så är det bekvämare och mer naturligt att skriva på, men tar tid att vänja sig vid just då alla tangentbord som man annars använder är av staggered layout - en väldigt gammal layout som tog form och blev standard efter de första skrivmaskinerna.

  • 7.314 graders skriv-vinkel. Allt mellan 7-8 grader är väldigt bekvämt, och 7.314 är en vinkel jag inte sett i något projekt tidigare.

  • Gasket mount. Får experimentera med detta lite, men lutar främst åt liknande gasket mount som i Polaris keyboard, alternativt Gummy O-Ring Gasket Mount som verkar vara rätt populärt i dagsläget. Oavsett vilket så är gasket mount otroligt mycket bättre än att skruva fast PCB:n + plate i chassit.

    • Ger både bättre ljud- och skrivupplevelse!

  • Plate material: Antingen nylon (om det funkar, väldigt svårt att få till det rätt - se Prophet 60% group buy) eller polypropen.

    • Mässing eller koppar skulle också fungera bra, men föredrar dessa polymer då de är mjukare att skriva på samt dämpar högre frekvenser lite bättre än metaller -> ljudet blir oftast mörkare och även lite dovare.

  • Chassi: CNC Polykarbonat (tjocklek och kvalité i stil med Singa x TGR Unikorn R2.1) med en stor, tjock vikt på undersidan av chassit gjord i mässing som gärna får oxideras över tid. Vikten får gärna vara fastskruvad med skruvar i stil med RAMA WORKS tjocka M4 skruvar från undersidan.

  • PCB: Full support för QMK/VIA, ej hotswap (fastlödda switchar ger en bättre känsla av att allt sitter ihop, och kan även påverka ljudet till en viss del).

  • Switchar: Gateron Yellow Milky Top Black Bottom med standard Gateron Yellow fjädrar och en lång stam i stil med Novelkeys x Kailh Cream switchar, men i materialet UHMWPE (osäker på om sådana existerar i dagsläget, men annars passar Novelkeys x Kailh Cream switch stems väldigt bra i Gateron Yellow switchar). Switcharna smorda med Krytox GPL 205g0 Grade 0 smörjfett.

  • Stabilizers: Durock Screw-In Stabilizer v2, smorda med Krytox GPL 205g0 Grade 0 smörjfett. Behövs endast för spacebar i och med att alla andra tangenter är i storlekarna 1u, 1.25u och 1.5u.

  • Keycaps: GMK White-On-Black (WOB), med sista raden i formen R5 istället för R4. Behöver nog specialbeställas, då 1.5u Tab, Shift, Return och Backspace tangenter inte är standard. Kan självfallet vara andra färgscheman än WOB (t.ex. Nautilus, Botanical, Oblivion m.fl.), men ska vara GMK.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Stengång i svampskogen

Jag drömmer om ett tangentbord som kan hålla perfekt fuktighet för händerna, ha lagom mängd tangenter, samt frånge en behaglig ljudnivå vid användning.
Ljudlösa brytare i form av mossbädd, en mossbädd dekorerad med vackert skurna och polerade granittangenter.
Med urkraft från solen drivs bakgrundsbelysningen till tangenterna av självlysande svampar.
Vacker utsmyckning att titta på i form av större självlysande svampar samt bonzaiträd. De stora svamparna kan även agera nattlampa.
Träkonstruktion som har aningen svängd formgivning har även stöd för handlederna.
Redo för inkoppling till automatiskt bevattningssystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

- 100% storlek, med numpad.
- INGA extra knappar, inte ens Windows-knappen. (ljud och kolla mäjjl går fetbort)
- Inget material utanför knapparna, kanske några millimeter för att få stadga i konstruktionen.
- Inga handledsstöd eller fötter, inte ens gummi för att kasas runt.
- Bakplattan och alla tangenter i elfenben eller kanske ekträ/mahogny är mer rimligt, utbytbara tangenter & bakplatta.
- PS/2-kabel, USB-kabel, Harald & Fru.
- Förresten ta bort §, F1-12 samt Printscreen, Scroll lock & pause/break och lägg funktionen på kortkommando. Sätt Esc där § normalt är.

Konceptbild, ej för design.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

IBM Orginal tangentbord är riktiga fina grejer. Även Lucor ABC80 hade ett bra tangentbord. Det viktigast med ett bra tangentbord att den fullstorlek på vagnretur tangenten. Annars skulle ett streampunk inspirerad tangentbord vad kul, att man tog gamla skrivmaskin ifrån 1930 talet tog dom tangenterna och byggde ett datatangentbord av.

Permalänk

Delat/Split (2 halvor)
Mekaniskt(Keyswitches)
Modulärt
Trådlöst/USB C
Tumkluster
Handledsstöd
Backlit
Kolumnärt
Tiltbart
Naturmaterial som trä eller metall
Bra mjukvara att programmera positioner av tangenter

Permalänk
Medlem

Full stort ISO Tangentbord med följande delar.

*Basen skulle ha samma vinkel som ett Glorious GMMK Pro fast fullstort i borstat Titan.
*Ovandelen gjort i Kolfiber ifrån delar utav en F1 bil med tillhörande lack kvar
*Hotswap PCB
*Kolfiber PBT Keycaps
*Hotswap hybrid brytare
Funktioner:
Bordet ska ha minimalistiska mediaknappar med en volymnobb som har skönt klick när man vrider på den och när jag menar hybrid brytare så ska dom kunna ändra karaktär beroende på vad man gör, säga att man föredrar linjära vid spelande och klick vid arbete då ska man kunna med ett knapptryck kunna ändra känslan i dom, bordet ska kunna gå i både 2,4GHZ och usb-c, det ska finnas kanaler för kabeln för att det ska bli snyggt med kabeldragningen samt en finger avtrycksläsare också medans man ändå är på gång.

Bordet ska kunna användas med ett simpelt program att kunna lägga in macros och ändra vissa tangenter( te.x Ducky har CAL som en snabbknapp och den skulle jag vilja ändra) och kunna spara 5 profiler på.

Permalänk
Medlem

Fullstort, low profile mekaniskt tangentbord med "tysta" brytare och träinlägg likt en bild instrumentpanel. Kanske utbytbara paneler likt Ericssons gamla GA628 Modell. Får absolut inte glömma att w,a,s,d ska vara rosa så att dottern vet vad hon ska trycka på i spelen

Permalänk
Medlem

Fullstort, ISO layout, tysta lågprofilbrytare, metallchassi och inga jäkla extra knappar eller onödiga funktioner. Möjligtvis vit backlight direkt styrd via småknappar i bak/underkant av brädan men inget extra mjukvarutjosan som inte funkar om 3 år.

[edit]Och så ska det förstås vara svart.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Försöker faktiskt hitta ett tangentbord som passar mig nu men det verkar omöjligt.

Mina krav är följande.

Cherry Mx Brown.
PBT double shot med transparenta tecken.
Belysning, en färg räcker tex vitt så jag ser tangenterna i mörkret då jag är rätt aktiv när det är brist på naturligt ljus och jag ser dåligt numera så behöver hjälp med orienteringen.
Det ska vara minst TKL helt fullstort men då ska numpaden vara på Vänster sida.

Numpaden på höger sida är ju sämsta skiten sedan folk började använda en mus eller trackball.
Antigena får man skriva med båda händerna lite till vänster eller så får man ha mus/trackball lågt åt helsike till höger.
Vara vänsterhänt hade ju löst problemet med det är jag inte.

Såg på första sidan att någon redan gjort ett tangentbord med numpaden på vänster sida så detta är jag för.
Att den är kvar på höger sida är så 1980. Numpaden är bra, tex använder jag den i blender men jag använder den inte så ofta att dess placering är inte viktigt utan snarare sekundär till allt annat, har hellre den platsen fri för pekdon.

Begriper inte heller alla dagens PBT doubleshot tangenter på tangentbord med bakgrundsbelysning där tecknen inte var gjorda i en transparent plast, vem vill se en mörk siluett av en tangent man nu inte ser i mörkret och definitivt inte vad som står på den.
Enda orsaken för mig att ha belysning är så jag SER vad för tangenter jag har framför mig och var dom är.

90% av doubleshot PBT bakgrundsbelysta tangentbord åker bort för min del, det jag funnit är Duckys One 2 med PBT vilket päronen har ett sedan några år tillbaks men verkar inte göras längre och numer är deras One 2 TKL omöjligt att finna i lager.
Corsair verkar också göra PBT keycaps set med transparenta tecknen som är ett alternativ att köpa till men varför ska man behöva byta ut tangenterna på ett belyst tangentbord? lite som att sälja en lampa där man målat glaset svart så ljuset inte kommer ut och sedan säger, "glas som släpper ut ljus är tillval och köpes separat!"
Verkar nästan blivit sämre val på marknaden på bra tangentbord nu än det var tidigare, bara skumma beslut och designval som görs.

Nej att köpa ett bra och vettigt mekaniskt tangentbord har blivit svårare konstaterade jag, färre val för min del nu och inget i lager av det som passar.

Permalänk
Medlem

Hade gått full retro på min bräda, runda knappar med glasinlägg, fonten lordish eller liknande, blodröd text med guld bakgrund. Lång distans innan klicket för den extra retrokänslan. Ramen av backelit eller stål, ingen jävla rgb utan svagt rött ljus från knapparna och vitt ljus runt kanten av brädan. macroknapparna hade suttit på snurrskiva som man hade behövt snurra för att använda som på en gammal telefon. Hela känslan för brädan ska vara något som man tänker sig en gammal algol programmerare hade förväntat sig att en lyxig bräda sett ut. Brädan hade passat mig och stuket på hela lägenenheten perfekt. flera som sagt att hade det inte varit att det stod en fulltower dator med dubbla skärmar så hade man trott att det bott en pensionär i läggan.

Permalänk
Medlem

Mina drömmars tangentbord är integrerat in i skrivbordet så bara knapparna tittar upp väldigt diskret.
Kanske någon form av generell "cutout" i bordet som sen kan fyllas på med lite olika halvmodulära komponenter (split, 60%, TKL, fullsize osv) och kanske möjlighet till ett lågt diskret handledsstöd för de som vill ha det.
Men viktigt att det ser extremt diskret ut: det ska i princip bara vara tangenter som sticker upp ut ur den snygga bordsytan. (inte ett vanligt tangenbord med massa lysen o plast nedstoppad i en försänkning)

För egen del är tiltning av tangentbordet helt oviktigt, men skulle kanske kunna integreras för den som verkligen måste.
Helst skulle allt sen vara kopplat till USB-kontakt i bakkant av skrivbordet - förslagsvis en kontakt som på något vis kan justeras att vara tillgång antingen uppåt, bakåt och neråt beroende på var datorn står. (trådlöst känns ju rätt onödigt när ändå allt är integrerat)

Jag tänker mig slimmade lågprofilswitchar - om jag nu får drömma helst nån ny typ av rätt så låg mekanisk switch, med optisk eller hall-effect avläsning. Default skulle jag önska en ickelinjär switch med relativt högt initialt motstånd (så man kan vila fingrarna på utan flex), men som sen "släpper" väldigt krispigt. (möjligen lite taktilt snäpp där)
Lite som en "enchanced" scissorswitch på stereoider (kanske aningens långslagigare)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Mina drömmars tangentbord är integrerat in i skrivbordet så bara knapparna tittar upp väldigt diskret.
Kanske någon form av generell "cutout" i bordet som sen kan fyllas på med lite olika halvmodulära komponenter (split, 60%, TKL, fullsize osv) och kanske möjlighet till ett lågt diskret handledsstöd för de som vill ha det.
Men viktigt att det ser extremt diskret ut: det ska i princip bara vara tangenter som sticker upp ut ur den snygga bordsytan. (inte ett vanligt tangenbord med massa lysen o plast nedstoppad i en försänkning)

För egen del är tiltning av tangentbordet helt oviktigt, men skulle kanske kunna integreras för den som verkligen måste.
Helst skulle allt sen vara kopplat till USB-kontakt i bakkant av skrivbordet - förslagsvis en kontakt som på något vis kan justeras att vara tillgång antingen uppåt, bakåt och neråt beroende på var datorn står. (trådlöst känns ju rätt onödigt när ändå allt är integrerat)

Jag tänker mig slimmade lågprofilswitchar - om jag nu får drömma helst nån ny typ av rätt så låg mekanisk switch, med optisk eller hall-effect avläsning. Default skulle jag önska en ickelinjär switch med relativt högt initialt motstånd (så man kan vila fingrarna på utan flex), men som sen "släpper" väldigt krispigt. (möjligen lite taktilt snäpp där)
Lite som en "enchanced" scissorswitch på stereoider (kanske aningens långslagigare)

Jag gillar tanken, men samtidigt skulle det aldrig fungera för mig då man i princip måste sitta på exakt samma sätt hela tiden. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag gillar tanken, men samtidigt skulle det aldrig fungera för mig då man i princip måste sitta på exakt samma sätt hela tiden. 🤔

Jupp, det är en brist, om man vill få till en riktigt snygg minimalistisk lösning...
(det finns väl lite fullösningar man skulle kunna göra för att kunna göra det lite flexibelt, genom att ha tangentbordet mer "löst" i en kavitet, med en tunn bred skiva ovanpå skrivbordet kopplad till toppen på tangentbordet, som går att skjuta runt i alla riktningar i nån mån...)

----

Men för min egen del skulle det vara värt det med en helt statisk position: jag VILL ändå i slutändan sitta så gott som exakt på samma ställe hela tiden (var sak på sin plats osv)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Drömtangentbordet? Den är lätt.

Mx Keys, fast TKL.

Permalänk
Medlem

Det skulle se ut ungefär på följande sätt:

Dvs ett 75% tangentbord med ändringarna beskrivna i bilden.

Antingen blå (clicky) switchar eller bruna tystare.
Skulle kanske slopa shift-symboler på sifferknappar och andra och köra en symbol per knapp centertryckt.
Dvs bokstäver och siffror i lite större format i mitten på knapparna istället för mot hörnen som i bild.
Skulle nog också slopa text på knappar som "Delete och "Control" och använt symboler istället.

Möjligtvis en vridbar volymknapp i övre hörnet.
Ska klara både sladd och sladdlöst.

Allt detta för ett trevligt, personligt, estetiskts tilltalande och inte så utrymmeskrävande kvalitetstangentbord
som lätt får plats i ryggsäck och kan flyttas mellan desktop, tablets, enkortsdatorer eller TV utan strul.

Tack för trevlig tävling.

glömde motivera
Permalänk
Skrivet av Saketume:

Det skulle se ut ungefär på följande sätt:

https://i.imgur.com/dvVlPSF.png

Dvs ett 75% tangentbord med ändringarna beskrivna i bilden.

Antingen blå (clicky) switchar eller bruna tystare.
Skulle kanske slopa shift-symboler på sifferknappar och andra och köra en symbol per knapp centertryckt.
Dvs bokstäver och siffror i lite större format i mitten på knapparna istället för mot hörnen som i bild.
Skulle nog också slopa text på knappar som "Delete och "Control" och använt symboler istället.

Möjligtvis en vridbar volymknapp i övre hörnet.
Ska klara både sladd och sladdlöst.

Tack för trevlig tävling.

Allt de där går att göra med custums.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Allt de där går att göra med custums.

Ja, det var väl lite det som var grejen.
Några färdiga lösningar finns dock inte.
Det som är mest problematiskt är som jag nämnde Del/Backspace lösningen jag vill ha eftersom det behövs två switchar på PCBn där det normalt finns en (andra raden, högra hörnet).

Men självklart går det att göra customs. Det är väl liksom det som är customs.

Permalänk

Tycker inte tangentborden har hängt med i utveckling så som skärmarna har gjort.

För att slutföra mitt ultimata skrivbord behöver jag ett stort curved tangentbord för att matcha en 49" curved skräm.
Spec ska vara brunna brytare med tejpad PCB för ett najs "thocc" när du trycker ner tangenterna och då man får extra stor yta för tangenter, så ska det också finnas LCD-tangenter för att kunna ha snabbmacron för memes och emojis.
Att ha en mus är också så 2021, så tangentbordet har också en "nub" som IBMs thinkpads.

Här ser ni min ritning på det hela:

Permalänk
Medlem

Jag kommer med ett andra förslag också: En bärbar dator men utan skärm, eller möjligen löstagbar skärm, men där datorn är en del av tangentbordet istället för skärmen, så att jag kan använda den för att streama bilden till vilken skärm jag vill.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk

Jag finner det förvånansvärt svårt att hitta ett tangentbord som faller mig i smaken. iQunix F96 har hittills varit närmast, framförallt på grund av att jag vill ha 96%-layout. Problemet där är att den inte finns med silent red-brytare på Inet samt att jag har lite svårt för att tangentborden ska sticka ut så mycket. Datorn står i dagsläget i vardagsrummet och jag skulle helst vilja att den smälte in med resten av inredningen.

För att punkta upp mina önskemål:
•Silent red-brytare
•Iqunix F96 layout
•Iqunix F96 funktionalitet med möjlighet till trådlöst
•Eventuellt ännu smalare ramar än de på Iqunix och Varmilio
•RGB-belysning som enkelt går att styra samt slå av. Belysningen bör endast lysa genom bokstäverna och inte runt själva knapparna.
•Varmilo VA88M Charcoals utseende i övrigt (färg, mer avskalad baseplate utan synliga skruvar osv). Ett alternativ till den gråa färgen skulle kunna vara en något ljusare grå (Mionix Wei?), marinblå, eller blåbärsfärgen från iQunix F96: Blueberry.

En vild tanke hade varit ett tangentbord med dubbla utbytbara batterier likt SteelSeries Arctis Pro Wireless. Helst skulle man ha möjlighet att ladda flera batterier samtidigt i chassit, tänk en dockningsstation installerad i 5,25"-platsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag missade att det va en tävlig och det fick mig att fundera på hur "mitt" tangentbord skulle se ut. Så här blev det på nån timmes lekande.

Vinner jag så skapar jag en ny tävlig och personen som filmar sig själv och laddar upp filmen på forumet och skriker "JAG ÄR EN GET" roligast får vinsten. Ni får avgöra. Sen när majoriteten har sagt sitt får Redaktionen säga till nissarna bakom den här tävligen vem som vann! (ja... det har varit en rätt slö fredag..)

SUPER DUPER DELUXE
https://silver-ion.net/SweC/Silver_Design_Top.png

SNYGG VINKEL FLUFF
https://silver-ion.net/SweC/Silver_Design_Light.png

Jag är lite allergisk mot ljus på annat än skärm (duh) men det här är SweC...
https://silver-ion.net/SweC/Silver_Design_Dark.png

Fasiken vad läckert! Hojta när du börjar tillverka :')

Permalänk
Medlem

Ultimata tangentbordet, alla kategorier:

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Jag kommer med ett andra förslag också: En bärbar dator men utan skärm, eller möjligen löstagbar skärm, men där datorn är en del av tangentbordet istället för skärmen, så att jag kan använda den för att streama bilden till vilken skärm jag vill.

Amiga 500 är ju perfekt för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seftec:

Amiga 500 är ju perfekt för dig!

😁 Jag har för mig att jag har sett modernare varianter av det jag önskar också, men det har alltid funnits något som har stört mig.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Ett samarbete med Victorinox för deras underbara "Alox" aluminium-yta.

Ett helt "vanligt" fullstort tangentbord med svensk layout.
En stadig bas av metall med en inbyggd USB-hubb med ett par portar. En löstagbar USB-sladd så man kan byta ut den om den skulle gå sönder.

Bruna Cherry MX brytare eller motsvarande av hög kvalitet.
Nu till det magiska!
Tangenterna och top-ytan skall vara av Victorinox Alox.
Självklart i Champagne färgen på tangenterna och lila på ramen/basen av tangentbordet.

Om det sen följer med en specialutgåva av en Victorinox fickkniv, ex en Alox tinker deluxe i samma färgschema så vore det toppen! Gärna med ett inbyggt fack i tangentbordet för att förvara den.

Permalänk

En 65% aktigt tangentbord med splittad space (ignorera amerikansk layout, orkar inte ändra hehe). Vänstra delen av spacebaren använder jag som alt eftersom tummen vilar där. Positionen på nuvarande alt knapp kräver att man böjer tummen mer. I vissa spel används alt flitigt till att komma åt en annan layer. Den kan även göras om så att om man håller in den är det alt, om man trycker snabbt så blir det backspace. Nuvarande backspace sitter fööör långt borta. Fn knappen kan användas som shift. Då kan man skriva versaler med både händerna samtidigt. Ansi 2.25U shift är bra shift. < > får flytta nån annan stans :D.
Detta går att göra med vissa tangentbord som stöder QMK och VIA, så det är bra att den kan vara programmerbar.

På övre delen finns en touchskärm som man kan ändra hur man vill likt macbooks touchbar där man kan assigna knappar eller visa nåt. Till höger finns 2 rattar man kan programmera om själva. Det kan vara t.ex volym eller nåt för att snabbt skrolla genom saker.

Trådlös hade varit nice, men då får den ha lång batteritid.

RGB eller icke RGB, det kvittar.

Ovansidan ska vara av metall för premium känsla. Undersidan kan antingen vara metall också eller nån smoky transparent så man kan ha underglow om man gillar sånt.

Det ska vara hotswap så man kan byta switchar också.
Jag gillar tyst tangentbord så jag skulle vilja ha en tyst switch som inte känns svampiga med en liten taktilitet som ändå känns.

Usb uttag bakom är bra skit.

Nåt sånt.

Permalänk
Medlem

Serien ovan tar upp några funktioner som jag hade velat se hos ett tangentbord ^
Skulle vilja sätta ihop ett tangentbord där ergonomi är viktigt. Med saker som keywells, thumb cluster, tenting , columnar-stagger eller ortholinear layout plus att det ska vara delat i två så man kan ha en bättre hållning.

När det kommer till brytarna så har jag bara kört med mx blue. Skulle vara intressant att testa några tyngre brytare och se hur det känns för fingrarna (mx green från spacebar på alla?) eller gå tvärtom med lätta linjära brytare typ mx red. Bästa kanske hade varit support för hot-swappable. Hade också gärna provat att ha en metall baseplate också.

Andra funktioner jag skulle vilja ha sett är stöd för någon snabb trådlösteknik och gärna att man också kan connecta till andra enheter med Bluetooth som man kan byta till. Hade även varit tufft om halvorna av tangentbordet inte hade sladd emellan sig och att man då kunde flytta bort ena delen för att ha mer plats vid tillfällen man behöver mer utrymme som vid, spel, rita etc (eller att man kan koppla ur ena sidan).

Till tangenternas layout. En columnar stagger layout som är anpassade till längden på fingrarna. Skulle även vilja se en dedikerad f-key row, kanske några macroknappar på sidan av pekfingret, ett thumb cluster med ett par tangenter och kanske en scroll så man hade kunnat använda när man ritar. Thumb clustret kanske ska placeras mer in under övriga delen än ut åt sidan som tex ergodox. Om man går tillbaka till F tangenterna så såg jag någon nämna tap/long press på nummer tangenter programmerat med QMK/VIA, kanske hade varit ett alternativ att testa på ett lager och då ha andra funktioner på f-keys. Olika lager man kan byta mellan och att backlighten går att ställa in så man ser vilket lager som är aktivt. Någon rotary encoder hade varit intressant med för ljud, pensel, zoom etc. Placerad mellan pekfinger och tummen? Eller vid sidan av lillfingret.

Mer framtida designlösningar skulle kanske kunna vara att det olika kolumnerna av tangenter skulle kunna justeras för användarens olika längd på fingrarna och att tentingen skulle kunna sätta till min-max värde och sen under dagen justeras den av sig själv så man får variation på hur man sitter och jobbar.

Permalänk
Medlem

Kul tävling! Det råkar vara så att jag under en tid har funderat på att bygga ett lite speciellt tangentbord.

Tangentbordet är i grunden ett relativt normalt tangentbord uppbyggt på det sätt som jag har kommit att gilla skarpt. Vi pratar sköna linjära switchar, case i någon gedigen metall, i drömmen är det favoritmetallen titan men mera logiska val som aluminium fungerar också. Plate kan liksom case gärna få vara titan men även där är aluminium ett fullgott alternativ. Jag ser gasket mount som en självklarhet, har man testat det en gång inser man att den lite mjukare och mer dämpade känslan är oslagbar. Storleken bör vara 75% med svensk ISO-layout. Lutningen gillar jag ganska brant, någonstans mellan 8 och 9 grader för att vara mer exakt. Tangentbordet ska ha dubbla kontakter, en USB-C som kan kopplas in var som helst och en PS/2. Dessutom är trådlöst skönt ibland och det här är ju inget annat än ett drömtangentbord så jag slänger även in Bluetooth i leken. Mjukvarumässigt ska det vara helt anpassningsbart och gärna ha support för QMK/VIA. Alla inställningar ska självklart sparas på tangentbordet för att uppnå fullständig plug and play.

Det som jag har dröm mest om gällande tangentbord är materialet på själva tangenterna. Jag har under mitt liv spelat en hel del piano och anser att känslan att röra vid pianotangenterna är oslagbar. Jag skulle därför vela ha tangenter som skulle efterlikna den känslan. Tangenterna på gamla fina pianon är i elfenben och ebenholts och känslan på framförallt elfenbenstangenterna är unik och extremt skön. I drömmarna skulle alltså mitt tangentbord ha keycaps av elfenben. Jag kan däremot se problemen med sådana keycaps. Elfenben kommer med både etiska och juridiska bekymmer och på grund av de svårigheterna ser jag keycaps i ebenholts som ett fullgott alternativ. Utöver en skön känsla är ebenholts estetiskt tilltalande samtidigt som det är förenligt med min vilja att ha en pianokänsla på tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Erhognomiskt med touchpad/trackball

Jag drömmer om ett ergonomiskt tangentbord, antingen med split design eller ALICE-liknande layout. Som tillbehör hade jag velat se möjlighet till tenting men även negativ tilting och handledstöd. Arbetar hellre med layers för t.ex. numpad, piltangenter och makron för att navigera snabbt och få plats med mus vid sidan. Tumkluster vore användbart men möjligheten att ha en liten touchpad eller trackball-liknande grej mellan tummarna/en för att enkelt navigera enklare saker hade varit trevligt.

Mekaniskt är självklart och hot swappable för ökad livslängd/customization. Bakgrundsbelysning och underglow kan vara härligt i mörker, trådlöst behövs ej men möjlighet till USB-port i tangetbordet likt Apples hade varit användbart. Oftast klarar man sig om man har usb-portar i skärmen iofs. Plug-and-play men med möjlighet att ändra layouten och spara internt i tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Mitt optimala tangentbord har tyvärr gått sönder. Det var en Coolermaster Masterkeys Pro S TKL, och jag råkade välta min bordsmikrofon vilket fick den att bete sig konstigt. När jag märkte det var det som en käftsmäll. Hur kunde jag vara så klumpig? Den finns inte till salu längre (jag köpte den begagnad här på Sweclockers). Jag skrev t.o.m. till Coolermaster support för att höra om de hade några gömda på lager, men ack det hade de inte. Jag nämner inte detta för att det ska vara en snyfthistoria, trots att jag nästan fällde en tår.

Jag försökte att se detta misstag som något positivt. Varför inte påbörja en ny hobby att knappa på? Eller vidga mina vyer, jag brukar vara lite petig med hur mina saker ska vara. Tangentbord har alltid behövt att vara nordisk ISO-layout (gärna TKL), mekaniska linjära switchar, den ska ha “home” och “end” som jag använder konstant när jag programmerar, samt ska den ha bakgrundsbelysning. Dock om man ska konstruera ett eget tangentbord kan man ha lite vildare drömmar!

Ifall jag skulle fortsätta vara klumpig och tappa mikrofonen igen skulle det vara bra om tangentbordet och tangenterna var gjorda av vibranium, samma metall som Captain Americas sköld. Är man en sådan som blir så sur att man slår tangentbordet i skrivbordet när man dör i Apex Legends så är detta ett sätt att lära sig undvika det då hela skrivbordet skulle gå sönder, vilket är jobbigare att byta ut. Jag är glad att jag inte spillde vatten, men ifall det skulle ske i framtiden skulle ett vattentätt tangentbord vara super!

Istället för momentana knappar som de flesta (alla?) tangentbord har skulle jag kunna tänka mig interferometrar som mäter höjden av knappen. Genom att konstant mäta avståndet av nedtryckningen kan man justera hur snabbt man går i spel, likt när man använder sig av en joy-stick. Det skulle även leda till att man kan få fram hastigheten genom att ta tidsderivatan av positionen, vilket man kan utnyttja genom att få den att känna av när du skriver att argt stycke. Då slår den på "Karen Mode" vilket automatiskt sätter igång caps lock och ökar teckenstorlek, perfekt för internetgräl! Varför inte även lägga till en trycksensor under varje tangent som känner av när du trycker extra hårt? Om man kör racingspel kommer detta hjälpa en på riktigt, alla “vet” ju att ju hårdare man trycker desto snabbare går det, och i detta fall så skulle det fungera på riktigt.

En till feature some vore häftig var ett konstant luftflöde som blåser från tangenterna. Detta skulle ha två funktioner. Den ena är att hålla fingrarna svala vid intensiva stunder i spel. Den andra är till för oss skäggiga snubbar vars skäggstrån hamnar under tangenterna, det skulle fungera som en liten lövblås fast för skägg (I löv it).

Sen för den som har svårt att välja skulle man kunna ha en switch på switcharna som fäller in och ut en lite fjäderarm som omvandlar de linjära switcharna till taktila sådana, ifall man har olika preferenser för när man skriver och när man spelar.

Tack o hej!