Permalänk
Medlem

Bra dator dålig FPS i CSGO

Tjena!
Har för en tid tillbaka fått extrem dålig FPS i CSGO utav någon konstig orsak.
Sitter idag på denna riggen;

Gigabyte Z390M
Gainward RTX 3070Ti
i9-9900K@5.0ghz med en NZXT X73 360mm
32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz
750w +80 Platinum
500GB WD blue SSD
512GB Samsung M.2
1TB Samsung 970 Evo M.2

Detta kombinerat med 2 st 31.5" skärmar varav den ena är en 144hz AOC CQ32G1 och det nyaste tillskottet är en Acer 32" Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz.

Har alltid haft en stadig FPS på +450 sträcket. Men de två senaste veckorna har jag fått extrema FPS drops konstant i dueller när jag spelar, oavsett det är på publika servrar eller offline mot botar m.m så droppar den så lågt som under 170!

Jag har kollat temperaturer på både GPU/CPU och de ligger runt 38-45 i CSGO.
Jag har omformaterat/ominstallerat både dator och spel ex antal gånger, provat ex antal launchoptions.
Prövat Balanserad Prestanda, Maximal prestanda och även kvalitet i Nvidia kontrollpanel.
Prövat att klocka processorn till 5.0ghz... Kollat mängder med videos på youtube ang "FPS Fixes" men verkar bara som det blir sämre och sämre.

Några tankar?

Notera; Detta har alltså fungerat galant tidigare men har hänt något på senaste tiden som gjort att FPSen beter sig konstigt.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

https://www.cputemper.com/fixed-cs-go-fps-drop-problem-in-202....Fixed CSGO FPS drop problem

Prova och se vad det är. Enligt informationen ovan så kan det ha med din GPU att göra. Felinställningar kanske?
Har du provat att optimera inställningarna?

Jag skulle t.ex. rekommendera att du undervoltar. Sparar EL, prestandan är någon FPS skillnad men den gör att den inte blir lika varm = stabilare FPS och snälla fläktkurva.

Permalänk
Medlem

Har prövat de flesta av de där fixes som de du länkade har radat upp utan någon skillnad.
Det jag ej prövat är att avvaktivera Google chrome helper eller vad det hette.
Tror dock inte det kommer göra någon större skillnad då jag inte har några större toppar/dalar på CPU/GPU/RAM användning.

Alla overlays från tex GeForce Experience , discord overlay, xbox game bar/DVR är alla avaktiverade.
Drivrutiner är de senaste, senaste windows update är installerad.
Och de flesta relevanta drivrutiner är de senaste , möjligtvis BIOS som skulle behöva sig en Flash men jag har inget USB minne.

Temperaturen på GPU/CPU stiger aldrig över 55 grader i CSGO.

Jag kör med upplösning 1280x720, nästan alla inställningar på "LOW".
Har prövat alla grafik-kombinationer men de alla ger samma resultat.

Har även prövat med Hyperthreading AV/PÅ.
Undervoltade CPU/RAM men fick aldrig systemet stabilt så det körs på default eller rättare sagt AUTO.
Men har fungerat klockrent tills för ca 2 veckor sedan.

GPU har jag aldrig riktigt förstått hur man undervoltar i tex MSI Afterburner...

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

GPU har jag aldrig riktigt förstått hur man undervoltar i tex MSI Afterburner...

För undervolting:
https://youtube.com/watch?v=7hesG08NcPk

Kolla om detta hjälper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

För undervolting:
https://youtube.com/watch?v=7hesG08NcPk

Kolla om detta hjälper

Tvivlar på att det kommer lösa problemet men ska såklart pröva det. Tack för att du tog dig tid

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inget tips men lider av samma problem. Bra dator (3060Ti, Ryzen 5 3600) men ligger ibland så lågt som ca 100 fps med lägsta grafikinställningar. Säg gärna till om du hittar en fungerande lösning!

Permalänk
Medlem

Jag tror detta är på Valves sida (proffsen klagar med på det) men kan säkert finnas nån bandaid fix. Hade dock inte lagt allt för mycket felsökning på det då det förhoppningsvis kan patchas snart.

Kom på att detta kan hjälpa: logaddress_add 1. Funkar bara per server så du får skriva in det vid varje ny match.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGold:

Har tyvärr inget tips men lider av samma problem. Bra dator (3060Ti, Ryzen 5 3600) men ligger ibland så lågt som ca 100 fps med lägsta grafikinställningar. Säg gärna till om du hittar en fungerande lösning!

Ouch.. Lite likt mitt.
Har du prövat de flesta google fixes?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Ett tips till er som sitter på RTX 30xx kort med en upplösning på 320x160 eller liknande pixelliknande upplösningar.(lol)
HÖJ UPPLÖSNINGEN, ni kommer få bättre fps vid högre upplösning i CSGO med dessa kort. Testa det! (1920+)

Sedan får man tycka vad man vill men att sitta med en CQ32G1 med en upplösning på 1280x720 är varken effektivt eller snyggt på något sätt (har själv haft en likadan skärm och spelat cs till och från sedan de släpptes). Det fanns en tid där man satt med låga upplösningar, den tiden är förbi om du sitter på större än 24"/1080p och RTX kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Ouch.. Lite likt mitt.
Har du prövat de flesta google fixes?

I princip ja. Har helt enkelt insett att man nog får leva med det. Har även sett i vissa streams att proffs har samma problem. Låga FPS trots superdatorer. CSGO är tyvärr väldigt dåligt optimerat.

Skrivet av oztin:

Ett tips till er som sitter på RTX 30xx kort med en upplösning på 320x160 eller liknande pixelliknande upplösningar.(lol)
HÖJ UPPLÖSNINGEN, ni kommer få bättre fps vid högre upplösning i CSGO med dessa kort. Testa det! (1920+)

Sedan får man tycka vad man vill men att sitta med en CQ32G1 med en upplösning på 1280x720 är varken effektivt eller snyggt på något sätt (har själv haft en likadan skärm och spelat cs till och från sedan de släpptes). Det fanns en tid där man satt med låga upplösningar, den tiden är förbi om du sitter på större än 24"/1080p och RTX kort.

Mjae, nu kan det vara en vanesak men jag spelar betydligt bättre med en 1024x768 upplösning än 1920x1080. Kan vara att det sitter i sedan 1.6 tiden men jag har prövat större upplösningar och det är betydligt svårare att pricka huvuden då.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ImTheMeaN:

Tjena!
Har för en tid tillbaka fått extrem dålig FPS i CSGO utav någon konstig orsak.
Sitter idag på denna riggen;

Gigabyte Z390M
Gainward RTX 3070Ti
i9-9900K@5.0ghz med en NZXT X73 360mm
32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz
750w +80 Platinum
500GB WD blue SSD
512GB Samsung M.2
1TB Samsung 970 Evo M.2

Detta kombinerat med 2 st 31.5" skärmar varav den ena är en 144hz AOC CQ32G1 och det nyaste tillskottet är en Acer 32" Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz.

Har alltid haft en stadig FPS på +450 sträcket. Men de två senaste veckorna har jag fått extrema FPS drops konstant i dueller när jag spelar, oavsett det är på publika servrar eller offline mot botar m.m så droppar den så lågt som under 170!

Jag har kollat temperaturer på både GPU/CPU och de ligger runt 38-45 i CSGO.
Jag har omformaterat/ominstallerat både dator och spel ex antal gånger, provat ex antal launchoptions.
Prövat Balanserad Prestanda, Maximal prestanda och även kvalitet i Nvidia kontrollpanel.
Prövat att klocka processorn till 5.0ghz... Kollat mängder med videos på youtube ang "FPS Fixes" men verkar bara som det blir sämre och sämre.

Några tankar?

Notera; Detta har alltså fungerat galant tidigare men har hänt något på senaste tiden som gjort att FPSen beter sig konstigt.

Har du ok temps på dina SSD:er? Vet av egen erfarenhet att åtminstone 970 EVO kan bli riktigt varm och då orsaka drops när den throttlar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Har du ok temps på dina SSD:er? Vet av egen erfarenhet att åtminstone 970 EVO kan bli riktigt varm och då orsaka drops när den throttlar.

Yes , de är okej.
Hade också en tanke på det först så jag avinstallerade CS och installerade om det på en av de andra SSDerna till ingen nytta.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Ett tips till er som sitter på RTX 30xx kort med en upplösning på 320x160 eller liknande pixelliknande upplösningar.(lol)
HÖJ UPPLÖSNINGEN, ni kommer få bättre fps vid högre upplösning i CSGO med dessa kort. Testa det! (1920+)

Sedan får man tycka vad man vill men att sitta med en CQ32G1 med en upplösning på 1280x720 är varken effektivt eller snyggt på något sätt (har själv haft en likadan skärm och spelat cs till och från sedan de släpptes). Det fanns en tid där man satt med låga upplösningar, den tiden är förbi om du sitter på större än 24"/1080p och RTX kort.

1.
Min primära skärm är inte CQ32G1.

2.
Om du läste mitt inlägg till trådstarten så kan du läsa dig till att det varken blir bättre eller sämre FPS-mässigt oavsett 720p/1080p/1440p. För min del, tål att tilläggas.

3.
Vem spelar kompetitiv CS med 1080p/1440p som upplösning?

4.
Funkar alldeles utmärkt med 1280x720 i upplösning på 32"/1440p skärm.
Är spelet särskilt snyggt? Absolut inte. Men vem bryr sig när det är headshots som ska skjutas?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Kan vara att ditt grafikkort går ner i 2D-läge för du kör på så låg upplösning och låga inställningar? Har hänt mig några gånger i andra spel.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mormis:

Kan vara att ditt grafikkort går ner i 2D-läge för du kör på så låg upplösning och låga inställningar? Har hänt mig några gånger i andra spel.

Jag har tidigare haft samma problem som detta. Kommer inte ihåg hur jag löste det då det säkert var 10 år sedan och i ett annat spel.

Vilken clock kör core, memory och video i? Om du har igång HW-monitor kan du se det i bakgrunden eller på annan skärm.

"3.
Vem spelar kompetitiv CS med 1080p/1440p som upplösning?"
Finns flera och jag tror absolut inte det är någon skillnad mer än psykologiskt(ja, det gör skillnad ändå).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har tidigare haft samma problem som detta. Kommer inte ihåg hur jag löste det då det säkert var 10 år sedan och i ett annat spel.

Vilken clock kör core, memory och video i? Om du har igång HW-monitor kan du se det i bakgrunden eller på annan skärm.

"3.
Vem spelar kompetitiv CS med 1080p/1440p som upplösning?"
Finns flera och jag tror absolut inte det är någon skillnad mer än psykologiskt(ja, det gör skillnad ändå).

4995 - 5004mhz på CPU
1770 - 2025mhz på GPU
3200mhz på DRAM.

Och jo det blir skillnad beroende på vad för upplösning man väljer att spela med.
Välj valfri upplösning i 4:3 och du får ett betydligt mycket smalare synfält än om du kör valfri upplösning i 16:9 eller 16:10.
Sen är det såklart en vanesak.
Rörelserna känns eftersläpande när man kör 4:3 jämfört med 16:9 / 16:10.
Och flertalet andra små saker.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

4995 - 5004mhz på CPU
1770 - 2025mhz på GPU
3200mhz på DRAM.

Och jo det blir skillnad beroende på vad för upplösning man väljer att spela med.
Välj valfri upplösning i 4:3 och du får ett betydligt mycket smalare synfält än om du kör valfri upplösning i 16:9 eller 16:10.
Sen är det såklart en vanesak.
Rörelserna känns eftersläpande när man kör 4:3 jämfört med 16:9 / 16:10.
Och flertalet andra små saker.

Oavsett vad (subjektivt), iom att GPU clock körs i så pass högt så går den inte ned i 2d läge. Det brukar vara 800 eller lägre.
Windows 10, windows 11? Provat med 1 minnessticka i taget? Jag börjar få slut på ideer med tanke på att du redan provat det mesta.

Hade du läst igenom och provat vad som står i denna tråd?
https://steamcommunity.com/app/730/discussions/0/144512753470...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Oavsett vad (subjektivt), iom att GPU clock körs i så pass högt så går den inte ned i 2d läge. Det brukar vara 800 eller lägre.
Windows 10, windows 11? Provat med 1 minnessticka i taget? Jag börjar få slut på ideer med tanke på att du redan provat det mesta.

Hade du läst igenom och provat vad som står i denna tråd?
https://steamcommunity.com/app/730/discussions/0/144512753470...

Windows 10.
Jo jag har prövat det mesta som finns tillgänligt och lite mer därtill, hehe.

Har dock ej prövat med en ram-sticka åt gången.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Windows 10.
Jo jag har prövat det mesta som finns tillgänligt och lite mer därtill, hehe.

Har dock ej prövat med en ram-sticka åt gången.

Två väldigt udda lösningar.
1. Kör en minnessticka i taget, uteslut ramfel. Troligtvis inte men good to know.
2. Dra ur din andraskärm och kör enbart en skärm i fullscreen (ej borderless).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

3.
Vem spelar kompetitiv CS med 1080p/1440p som upplösning?

Många, däribland f0rest men han kanske inte spelar competitive cs?

Som vanligt med trådar likt denna saknas en faktisk lösning eftersom 170 fps knappast är lågt eller är något som går att komma ifrån att man ibland dras med i takt med att valve släpper uppdateringar av varierande kvalitet. Permanent lösning? max_fps 170 eller möjligen att du listar ut om det är specifika scenarion/kartor som leder till lägre framerate och aktivt undviker dessa.

Edit: Okej var visst lite annan tes än de andra 999+ "csgo låg fps"-trådar som finns på swec men tror fortfarande att det är valve som släppt en halvdan uppdatering snarare än något annat, ta min dryga ton med en nypa salt

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Prova att köra på igpu en sväng kanske och kolla hur det beter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Många, däribland f0rest men han kanske inte spelar competitive cs?

Som vanligt med trådar likt denna saknas en faktisk lösning eftersom 170 fps knappast är lågt eller är något som går att komma ifrån att man ibland dras med i takt med att valve släpper uppdateringar av varierande kvalitet. Permanent lösning? max_fps 170 eller möjligen att du listar ut om det är specifika scenarion/kartor som leder till lägre framerate och aktivt undviker dessa.

Edit: Okej var visst lite annan tes än de andra 999+ "csgo låg fps"-trådar som finns på swec men tror fortfarande att det är valve som släppt en halvdan uppdatering snarare än något annat, ta min dryga ton med en nypa salt

De som kör 1080p eller högre är ytterst få om man jämför med hur många som kör 4:3. Men ja det är en vanesak samt smaksak.
Tror inte Valve släppt någon CSGO uppdatering de senaste två veckorna då det fungerat fin fint innan tills för typ 2 veckor sedan.
170 fps är på tok för lite med denna dator och kommer då inte ha någon nytta av min 270hz skärm.

Sen är det inte den låga FPSen som är det stora problemet.
Det stora problemet är droppet från 450-600 till 170-190 som ställer till det.
Tänk dig själv där du kommer in med HÖG FPS som fan och sen möter en person eller fler i duell där skottväxling följer och helt plötsligt hoppar FPSen ner till 170 från 450-600.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ImTheMeaN:

De som kör 1080p eller högre är ytterst få om man jämför med hur många som kör 4:3. Men ja det är en vanesak samt smaksak.
Tror inte Valve släppt någon CSGO uppdatering de senaste två veckorna då det fungerat fin fint innan tills för typ 2 veckor sedan.
170 fps är på tok för lite med denna dator och kommer då inte ha någon nytta av min 270hz skärm.

Sen är det inte den låga FPSen som är det stora problemet.
Det stora problemet är droppet från 450-600 till 170-190 som ställer till det.
Tänk dig själv där du kommer in med HÖG FPS som fan och sen möter en person eller fler i duell där skottväxling följer och helt plötsligt hoppar FPSen ner till 170 från 450-600.

CSGO är inte 1.6
Majoriteten idag spelar i en 16:9 upplösning åtminstone. Då de växt upp med det idag. Boomers är 30+ idag och spelar inte CSGO längre som de gjorde för 20 år sedan i 1.6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

CSGO är inte 1.6
Majoriteten idag spelar i en 16:9 upplösning åtminstone. Då de växt upp med det idag. Boomers är 30+ idag och spelar inte CSGO längre som de gjorde för 20 år sedan i 1.6

Kollar man proffsens inställningar så har ditt påstående ingen form av sanning bakom sig.
Sen skulle jag nog vilja påstå att de flesta aktiva CSGO spelare som är något sånär bättre än genomsnittet spelar i en annan upplösning än 16:9.
4:3 är grovt överrepresenterat.

Jag är 30+ och spelar med 16:9 med en upplösning på 1280x720.
Visserligen enda spelet jag spelar med såna inställningar.
Allt annat körs i 1440p med så höga settings som det bara går.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Två väldigt udda lösningar.
1. Kör en minnessticka i taget, uteslut ramfel. Troligtvis inte men good to know.
2. Dra ur din andraskärm och kör enbart en skärm i fullscreen (ej borderless).

Skall pröva det där. Utesluta minnesfel kan jag nog göra då jag kört diverse tester mer eller mindre från och till under de senaste 5 timmarna på gpu,cpu samt minnen och det hittas inga fel.

Dock ska jag direkt pröva att koppla ur ena skärmen

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Skall pröva det där. Utesluta minnesfel kan jag nog göra då jag kört diverse tester mer eller mindre från och till under de senaste 5 timmarna på gpu,cpu samt minnen och det hittas inga fel.

Dock ska jag direkt pröva att koppla ur ena skärmen

Har du kollat din fps/prestanda i andra spel eller benchmarks? Tänker om det är just CS eller om det är hela datorn.

Skrivet av Nozomi:

CSGO är inte 1.6
Majoriteten idag spelar i en 16:9 upplösning åtminstone. Då de växt upp med det idag. Boomers är 30+ idag och spelar inte CSGO längre som de gjorde för 20 år sedan i 1.6

Boomers är närmare 60+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Skall pröva det där. Utesluta minnesfel kan jag nog göra då jag kört diverse tester mer eller mindre från och till under de senaste 5 timmarna på gpu,cpu samt minnen och det hittas inga fel.

Dock ska jag direkt pröva att koppla ur ena skärmen

Nu har jag inte samma Specs som dig och har inte haft många problem med CSGO egentligen men ett par specifika saker som jag vet strular och därmed undviker:

1. Battle.net/Blizzard launcher, de flesta spel får lite FPS issues om detta fönster är uppe i bakgrunden, har kommit och gått över ett par datorer med olika hårdvara.

2. Windows settings öppet i bakgrunden eller vilka som helst fönster som använder det "nya" UI och inte bara är ett Explorer window, detta sänker min FPS och orsakar en del stuttering även om fönster är minimerat.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ImTheMeaN:

Kollar man proffsens inställningar så har ditt påstående ingen form av sanning bakom sig.
Sen skulle jag nog vilja påstå att de flesta aktiva CSGO spelare som är något sånär bättre än genomsnittet spelar i en annan upplösning än 16:9.
4:3 är grovt överrepresenterat.

Jag är 30+ och spelar med 16:9 med en upplösning på 1280x720.
Visserligen enda spelet jag spelar med såna inställningar.
Allt annat körs i 1440p med så höga settings som det bara går.

Ok kan du länka till dessa proffs inställningar? 99% av all deras inställningar är rå nostalgi.
Och alla wannabes kopierar proffsen precis som de gör när de undrar vilken musmatta, tangentbord, mus, hörlurar, vilka snabbnudlar de köper och vilken kopphållare de har till sin monster energidryck! Handlar inte om vad som är bra längre, utan bara nostalgi och folk som kopierar.

Om en person växer upp med 16:9 så kommer de att spela spelet i 16:9 och hålla lika bra nivå som en som spelar i 4:3

4:3 på en 16:9 skärm med black bars är ju suddigt också om man inte kör i t.ex. 1440p höjd på en 1440p skärm eller 1080 höjd på en 1080p skärm. Så 720p på en 1080p skärm är ju som att smeta vaselin pä skärmen

Ett riktigt proffs mäter avståndet varje dag mellan lins på ögat till skärmens mitt och torkar av musmattan varje dag så den är ren och fräsch så inte glidet påverkas!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Ok kan du länka till dessa proffs inställningar? 99% av all deras inställningar är rå nostalgi.
Och alla wannabes kopierar proffsen precis som de gör när de undrar vilken musmatta, tangentbord, mus, hörlurar, vilka snabbnudlar de köper och vilken kopphållare de har till sin monster energidryck! Handlar inte om vad som är bra längre, utan bara nostalgi och folk som kopierar.

Om en person växer upp med 16:9 så kommer de att spela spelet i 16:9 och hålla lika bra nivå som en som spelar i 4:3

4:3 på en 16:9 skärm med black bars är ju suddigt också om man inte kör i t.ex. 1440p höjd på en 1440p skärm eller 1080 höjd på en 1080p skärm. Så 720p på en 1080p skärm är ju som att smeta vaselin pä skärmen

Ett riktigt proffs mäter avståndet varje dag mellan lins på ögat till skärmens mitt och torkar av musmattan varje dag så den är ren och fräsch så inte glidet påverkas!

Ingen kör ju 4:3 BB. Folk som kör 4:3 stretchar sin res så att man får andra fördelar jämfört med 16:9.

Edit: Läste fel i inlägget du citerade, uppenbarligen finns det en som kör 4:3 BB

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT