Hej,
Den här tråden är väl iofs. död eller åtminstone ganska stel ...
Men, jag köpte en Lenovo Ideapad 5 Pro, 16", Ryzen 9, 32GB, 1 TB, RTX 3050 för två veckor sedan just för bildbehandling och viss videoredigering. Jag kör primärt med Canon Photo Professionell och Adobe Photoshop för bilder och Adobe Premiere för video.
Kortfattat är jag mycket nöjd, datorn känns "spänstig" och arbetet flyter på riktigt bra. 4840 poäng i Cinebench R20! Prestanda- och kapacitetemässigt i toppklass. Känns ungefär som min stationära i signaturen (3,5 år gammal, går numera bara i 5,1 GHz).
Skärmen är helt OK efter kalibrering (vilket behövs) även om svärtan och kontrasten inte matchar de bästa skärmarna. Men just skärmen känns som datorns svagaste punkt om man jämför ... med betydligt dyrare maskiner.
Datorn är mycket kompakt (jämfört med spellaptops) och ger en hög kvalitetskänsla. OK tangentbord, belyst och med numpad, det sistnämda använder jag flitigt. Bra pekplatta. Helt tyst vid låg belastning och acceptabelt fläktljud även när man pressar processorn.
Rekommenderas starkt om man fokuserar på prestanda och inte vill gå över 20 tkr (långt över 20 tkr).